Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:42

goeroe schreef:
Een voorwaarde is iets anders dan een reden. :) TS en Threefingers praten volgens mij langs elkaar heen. TS blijft herhalen dat er geen redenen zijn om niet te fokken met deze merrie, terwijl Threefingers nu juist vraagt naar de redenen om dat wel te doen. TS geeft zelf aan dat ze eigenlijk nog niet weet wat ze met het veulen wil. Threefingers vraagt zich volgens mij af waarom je zou fokken terwijl je niet eens weet wat je met het veulen wilt doen. Er is immers bepaald geen gebrek aan pony's. Deze vraag staat los van het al dan niet correct zijn van het dier. Ik denk dat we het hier redelijk snel eens zullen zijn over dat je niet moet fokken met een dier wat niet deugt. Deze vraag gaat niet over dieren die niet deugen, maar of je moet fokken zonder concrete bedoelingen, zelfs al heb je een goede merrie. Met de opmerking dat Blue te leuk en te correct is om te laten staan lijkt TS te zeggen dat het zonde is om het niet te doen. De vraag die je volgens mij terecht kunt stellen is of dat werkelijk zo zonde is en zo ja, voor wie dan.

Dank je wel goeroe! voor je verwoording, ik ben daar niet zo handig in :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:46

ponyparadijs schreef:
Bij het NRPS zou je het veulen van Blue met een goed gekeurde NRPS dekhengst een vol papier kunnen krijgen.
Kunnen krijgen omdat daarin nog wel de bloedvoering een grote rol speelt.

Vol papier toch niet ... wel Stamboek registratie, inschrijving, paspoort, enz ... maar geen 'vol papier' = 3+ generaties. En dit is uit hun Reglementen en is ook hun eis ivm keuring van aangeboden hengst. Bij NRPS hebt je wel Stamboek en Sport Register. ;)

marjolein88

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:05

In combinatie met een NRPS goedgekeurde hengst met minimaal 25% ox bloed kan het veulen een veulenboek papier krijgen. Echter is dit geen vol papier, want de moederlijn is niet ingevuld.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:43

Ik denk dat ik een ander idee heb achter de term vol papier.
Voor mij is een vol papier een papier waarbij het dier in het stamboek opgenomen wordt.
Een papier waar wat mij betreft alleen de vader en moeder zijn ingevuld maar waar je als stamboek paard ook alle predikaten kan halen.
Ik begrijp de verwarring wel hoor.
Mijn schuld

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:34

De term 'vol papier' is géén officiële term, maar een geuzenbenaming voor een volledige en predikaatrijke afstamming in de moederlijn op het afstammingspapier.
Dit kan voor de doorgewinterde fokker/gebruiker een welkome aanvulling zijn qua informatie omtrent de (genetische) fok/sportpotentie van dit dier. Of deze papieren potentie in de praktijk daadwerkelijk ook zijn vruchten afwerpt kan je alleen maar ondervinden door er mee aan de slag te gaan in de sport of fokkerij.
Papierloze dieren hebben dan geen officiële afstamming/achtergrond, maar kunnen met de juiste kennis van zaken (oa. hengstenkeuze) en verdere selectie zeker wel een bijdrage leveren. Papier/afstammingsloos betekent niet per definitie kansloos....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:04

Nou dank je Marnix! :j
Dat is ook mijn mening inderdaad!
Goed verwoord.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:21

xinram schreef:
De term 'vol papier' is géén officiële term, maar een geuzenbenaming voor een volledige en predikaatrijke afstamming in de moederlijn op het afstammingspapier.
...

Is dat zo bij het NRPS Marnix ... dat van 'predikaatrijke' afstamming? Want ik ken menige NRPS waar er geen of weinig predikaat pronk op het pedigree staat ... maar de afstamming is wel bekend.

Citaat:
Papierloze dieren hebben dan geen officiële afstamming/achtergrond, maar kunnen met de juiste kennis van zaken (oa. hengstenkeuze) en verdere selectie zeker wel een bijdrage leveren. ....

Voor duidelijkheid, hier praat je over doorfokken en over 'verdere' generaties ... wat weer tot een 'vol' papier kan leiden. ;)

Citaat:
Papier/afstammingsloos betekent niet per definitie kansloos....

Is ook nooit beweert.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:22

papieren ....je hebt te maken met het wezen paard!
als er een klik is en jullie kunnen samen jullie sport aan, springen western etc dan is het goed toch?
ik heb al een aantal nietsjes gehad en ik was er net zo content mee als met de stamboekers( kinderen groeien). en de jury heeft er nooit wat van gezegd zelfs toen ik ging springen met een kruising trekpaard! bekijks had ik wel en tja van die domme opmerkingen maar daar moet je boven staan zeker als je als 1e eindigt en het raspaard bang is van de spiegel!!!
Een papier is geen garantie voor gezondheid of geschiktheid! plezier maken doe je samen met je paard welke roots hij ook heeft!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:52

Ik heb al een poosje niet gereageerd maar ik had het wat druk met de geboorte van mijn andere kruising :P Ik overweeg nog steeds Blue te dekken ondanks dat sommige mensen niet snappen waarom.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:57

Blue heeft iig goede moedereigenschappen zag ik.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:58

Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:11

Lief toch. Je herkent die merries al op jonge leeftijd, heb een enter en twenter merrie die nu al veulen oppas spelen voor de veulens van dit jaar. Liefst hun eigen broertje of zusje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:11

Proficiat met de nieuwkomer!

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:21

Hoi,
Ik weet dat dit een late reactie is maar ik wou toch even reageren.
Ik rij zelf op Le Matsjo. Hij is zo <3
Wij hebben ook nog Be Veenstra's Hassebassie en Veenstra's Grapjas.
Le Matsjo (van mij) <3 <3 <3 dit was bij een fotoshoot toen zat ik er voor het eerst op. voor die tijd reed mijn zus er op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Be Veenstra's Hassebassie (van mij) <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:32

Veenstra's Grapjas. Hij is super braaf. dit was de eerste keer dat mij zus er op reed. die dag ervoor kwam hij terug van het verichtingsonderzoek.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:28

Prachtige pony, s die je hier boven aan bied.waar staandeze en bij welk stamboek ggk dekken deze natuurlijk.hebben ze een website

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:40

Afbeelding

Afbeelding

Wat vind je van Goldstar du Bois?
Cremello hengst goedgekeurd bij nrps.
Afstamming: Golden Rock x der Harlekin b
Stokmaat 1.43m

Afbeelding

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:38

keona schreef:
Prachtige pony, s die je hier boven aan bied.waar staandeze en bij welk stamboek ggk dekken deze natuurlijk.hebben ze een website

Le Matsjo en Be Veentra's Hassebassie zijn goedgekeurd bij het NRPS. Veenstra's Grapjas is goedgekeurd bij het Welsh. Le Matsjo's kunnen ook bij het Welsh ingeschreven worden. Als je meer informatie wil kun je het besste naar de facbook: Stal Veenstra of Jennifer Veenstra of Desiree Veenstra(ik) of naar NRPS Hengst Le Matsjo. En anders kun je altijd nog naar de website Erik-Veenstra.nlgaan aar die wordt eigelijk niet bijgehouden. LeMatsjo en Veenstra's Grapjas dekken KI en Be Veenstra's Hassebassie dekt natuurlijk