[EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

Re: [EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:31

Hee wat leuk zeg, was jij de vorige eigenaresse of bijrijdster? Ik zal de groeten aan Marianne doen, morgen gaan we even kijken bij [***]! Maar ik zal je tips doorgeven. Daar op stal raadden ze ook [***] aan ivm zijn karakter (minder temperamentvol dan Parcival).. Hee nog een vraagje: Link heeft toch een veulen gehad, was dat bij jou en zo ja, hoe was dat veulen dan?
Lachen

Zinzi_jewelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:42

heb dit even doorgelezen ,
heb nl ook n gelderse merrie ahoy x alegro
foto,s in profiel
ik kreeg voor haar upperville of vitens aangeraden
in gelderse hengsten is upperville dan mijn keuze
vindt van dressuurpaarden velazquez wel n heel leuke past ook wel op gelders ( is schimmel ik vindt dat wel leuk )
hengstenboer is volop aan t schouwen , en twijfel nu nog steeds n beetje upperville of toch velazquez
wil t veulen in principe zelf houden , als iemand me n hint kan geven wat beter past bij merrie upperville of velazquez hoor ik t graag
TS succes in elk geval met je keuze

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:29

@ zinzi_jewel: Wat een onwijs leuke merrie heb je zeg! Echt een heel leuke en mooie gelderse. OK dan! Ik denk dat je met deze merrie voor een Gelder moet gaan.... (hahahaha ik ben om Knipoog) maar wel ook je keuze gebaseerd op wat je er uiteindelijk mee wil doen en hoe je wil dat hij/ zij is qua temperament... Ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:32

LHS, ik ben de vorige eigenaresse; mijn Boktnaam is haar koosnaampje................ Bloos
Bij ons heeft ze geen veulen gehad, maar bij de eigenaresse voor mij, uit Hall (Gld.) Dat was een Trakehner veulen, ik heb hem niet gezien want hij was al verkocht toen ik kwam.
Upperville heeft nogal wat Engels Volbloed achter zich, Lucky Boy XX, Koridon XX , Le Faquin XX en Enfant Terrible XX; persoonlijk vind ik dat geen echt Gelderse basis.
Zethar heeft weer van vaderskant Amor en van moeders kant Le Faquin XX.
Maar smaken verschillen (gelukkig), anders fokten we allemaal hetzelfde!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:47

Ja ik weet het van Amor en de volbloeds in de bloedlijn... we moeten maar es zien morgen hoe of wat.. ik heb de foto's van Elegant iig doorgestuurd. Ik weet alleen niet of M het ziet zitten om Link natuurlijk te laten dekken.. of doen ze wel insimineren ook? Verward
Off topic: Ja ik zie natuurlijk je nickname staan en je was vast heel gek met haar.. Ach gut heb je nu weer een ander paard of niet? Ik rij haar pas een paar maandjes bij maar vind haar ook heel erg leuk. Ja Ik was meteen verkocht toen ik erop stapte voor het eerst. Hoe die oortjes van dr naar opzij klappen als je de teugels op maat maakt... ze is echt een heel leuk dier, doet echt haar best voor je. Als je wil stuur ik je wat foto's van vanmiddag gemaakt per pb? Cheese! Als dat kan? (weet niet hoe dat hier werkt met bijlagen versturen) Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:56

Als de eigenaresse klassiek wil behouden kan ze beter weg blijven bij Upperville of Zethar.
Het verrichtingsonderzoek van Zethar:
Citaat:
Parcival,de zoon van Koss uit de keur preferente prestatiemerrie Erika v.Unitas,wordt succesvol uitge-
bracht in de dressuursport op Prix St.George niveau.Op de NMK zijn diverse nakomelingen van Parcival
hoog geëindigd.In 2005 waren de 1e drie plaatsen voor zijn kinderen Vostella,Vorstin-Mirna en Victoria.
De moederlijn heeft een fraaie Gelderse opbouw met de hengsten Cabochon,Vosmaer en Heemraad.De
overgrootmoeder Carina keur bracht het Lichte Tour-paard Gtangelo van Tangelo xx.

Zethar is een eerlijke,betrouwbare en werklustige hengst.De hengst heeft veel bereidheid tot werken
en laat zich goed bewerken.

Dressuur
De stap is zuiver,goed van ruimte met veel souplesse. De draf is goed van ruimte.Het achterbeen moet
een fractie resoluter ondergebracht worden.
De galop is actief,gedragen en heeft balans en souplesse.
Zethar heeft als Gelders paard veel aanleg voor dressuur en geeft zijn ruiter een goed gevoel.

Springen
Zethar springt met ruim voldoende afdruk. Het voorbeen wordt goed gevouwen. De hengst bascu-
leert voldoende.
De achterhand wordt voldoende geopend. Zethar lijkt voorzichtig en toont ruim voldoende
vermogen.
Zethar heeft als Gelders paard ruim voldoende aanleg voor springen en geeft zijn ruiter een ruim
voldoende gevoel.

Aangespannen
In het aangespannen werk beschikt Zethar over ruim voldoende bereidheid tot werken. Hij heeft
een evenwichtig en betrouwbaar karakter met ruim voldoende looplust.
De stap is zuiver,actief en goed van ruimte.
De draf is goed van ruimte en voldoende krachtig.
In galop beschikt de hengst over een goede ruimte
en is ruim voldoende krachtig.
In beweging is de hengst ruim voldoende wend-
baar maar moet meer bergop gaan en meer front
maken.
Het algehele beeld als aangespannen paard is ruim voldoende.

Stalgedrag:
Eerlijke betrouwbare hengst,makkelijk in de omgang en rustig op stal.

Aanparingsadvies:
Zethar kan allround kwaliteiten en maat toevoegen aan de Gelderse fokkerij,waarbij
vooral de stap en galoppade opvallen.
De merries dienen een voldoende actief achterbeengebruik te hebben en géén gezonken bovenbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:03

Citaat:
Upperville is aangewezen als Gelderse hengst.Zijn vader Cabochon (v.Vincent)komt uit een klassiek Gelderse merrie van
Commandant (v.Wachtmeester).We kennen Cabochon vooral als vererver van uitstekend bewegende dressuurpaarden.In de
dressuurindex staat hij op de 8e plaats met 176 pt en 87%betrouwbaarheid.Moeder Gecari was in 1992 reserve-kampioene
op de UTV bij de rijpaardkeurmerries en zelf ZZ-zwaar geklasseerd in de dressuursport.Deze dochter van Creool bracht ook
de hengst Mister Mastwijk die zich kwalificeerde voor het wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden.Grootmoeder
Recari stamt af van Formateur (v.Polaris)en voert de predikaten keur,preferent en prestatie.Ook Recari bracht enkele goede
sportpaarden van oa.Nepal en Elmshorn.Hierna zijn we aangeland bij de kroon preferente merrie Ecari (v.Wachtmeester).

Onderzoekrapport
Upperville is een eerlijke en betrouwbare hengst.
De hengst heeft ruim voldoende bereidheid tot werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver,ruim voldoende van ruimte met ruim voldoende souplesse.
De draf is voldoende van ruimte met voldoende souplesse.De galop is ruim voldoende van ruimte en soepel.
De hengst zou in alle gangen het achterbeen krachtiger moeten onderbrengen.
Upperville heeft als Gelders paard ruim voldoende aanleg voor dressuur en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
Upperville springt met een matige afdruk.Het voorbeen wordt goed gevouwen.De hengst zou beter moeten bascu-
leren.De achterhand wordt matig geopend.Upperville lijkt voorzichtig te zijn en toont voldoende vermogen te hebben.
Als springpaard heeft Upperville voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
In het aangespannen werk beschikt Upperville over ruim voldoende bereidheid tot werken.Hij heeft een evenwichtig en
betrouwbaar karakter met voldoende looplust.De stap is zuiver en ruim.
De draf is goed van ruimte met ruim voldoende houding.In galop beschikt hij over een goede ruimte en veel afdruk.
Upperville heeft ruim voldoende houding en is goed wendbaar.
Het algehele beeld als aangespannen paard is goed.
Stalgedrag:Eerlijke betrouwbare hengst,makkelijk in de omgang en rustig op stal.

Aanparings/fokadvies
Upperville lijkt geschikt voor klassiek gebouwde merries die weinig lengte in het lichaam hebben.De hengst kan bijdragen bij
de veredeling van Gelderse merries die teveel naar het tuigtype neigen.Merries moeten wel veel front en zelfhouding hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:08

Ik denk dat je met Zethar ook kans op inteelt helpt.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:14

Ja kook... Scheve mond ..... we gaan t wel es even bekijken... Elegant tot nu toe, dan in elk geval qua bloedlijn, de beste optie lijkt me. Kan je daar ook zo'n verrichtingsrapport van vinden ergens? Waar heb je ze vandaan, kwpn.nl? Ga ik zelf wel ff kijken Knipoog Ben trouwens niet echt op de hoogte wat die hengst allemaal gedaan heeft in het verleden, behalve dekken dan ROFL Huilen van het lachen

Zinzi_jewelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:05

@lhs_80
dank je dat je zintje zo leuk vindt , hengst kiezen is gewoon heel moeilijk wil n paard wat makkelijk beweegd ( zintje doet dat maar wel als n diesel komt langzaam op gang ) en n braaf paard is vooral belangrijk

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:11

Ilegra schreef:
Wil ze een brave waarmee je tot ongeveer de Z kan gaan rijden? dan zou Rubus niet verkeerd zijn.
Hij geeft hele brave nakomelingen die niet verkeerd bewegen.
Het is een hengst die behoorlijk wat maat heeft (dus geen kleintje) presenteerd zelf ook niet onaardig in de dressuur.
En o ja hij is zwart Bloos

Koss geeft nakomelingen die sensibel zijn.
Er zijn brave nakomelingen maar ook behoorlijk sensibele nakomelinen.
Het hangt er een beetje van af hoe de merrie is.
Koss is wel echt een verbeteraar qua beweging.

Idd ga voor rubus!
Rubus is de hengst bij mij op stal, hij loopt nu Zz licht, maar kan makkelijk over!
Rubus is ook erg groot, en zijn nakomelingen ook!
Meer informatie kan ik je wel geven via pb?

Zinzi_jewelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:16

Rubus is n heel gaaf paard heb m gezien op de hengsten show is n zoon van ahoy
als mijn merrie niet van ahoy was , was ik klaar met denken
rubus geeft goede karakters maat en beweging en het is n plaatje om te zien
presenteerde zich goed op de gelderse hengsten show , ik vondt parcival ook n mooi paard maar werd niet gepresenteerd hoe ik t graag had gezien veel te veel verzameld ( had ook niet de vaste ruiter die avond )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:51

Elegant was in elk geval Z-springen, de AB-stal heeft een website, www.abstal.nl.
Daar staat ook een mailadres en de tel. nummers op.
Wij hebben nu een hengstveulen van hem, en hebben daardoor besloten dit jaar beide merries door hem te laten dekken.
Waarom niet natuurlijk dekken? Merries vinden het niet erg hoor, integendeel! ROFL Tong uitsteken
Kom gerust langs om hem te zien hoor!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:56

@ linky: Mail en over dat natuurlijk dekken....... nee denk dat ze er niet mee zitten nee hahahahah maar goed zal t doorgeven! Nagelbijten / Gniffelen Trouwens als hij springer is... M is wel echt op zoek naar een dressuurpaard al zijn ze allemaal doorgaans wel allround inzetbaar, da's ook weer zo he.. Mmm Nors opkijken Whoosh!

@Kusx_Lisa: Ja alle info is welkom, de keuze is nog niet gemaakt dus PB me gerust, ik speel alles weer door naar de eigenaresse! Haha!

We gaan straks naar Boeve dus later misschien meer (definitief?) nieuws Knipoog

Zinzi_jewelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:11

hmm ben benieuwd wat voor keuze gemaakt gaat worden voor de merrie ...
bij boeve staan zethar en parcival toch , he ?
zethar is n knappe , maar paste niet zo goed bij mijn merrie
ivm. bovenlijn
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:25

Als de eigenaresse een dressuurpaard wil fokken zou ik Elegant en Rubus laten staan. Qua bloedlijn dan wel interessant, maar met een hengst als Zethar of Upperville fok je een beter sportpaard bij een klassieke tuigpaardmerrie, die hebben toch veredeling nodig, vooral voor de souplesse en galop. De merrie is zelf klassiek, een veulen blijft genoeg in het gelderse type staan. De eigenaresse wil een sportpaard fokken zoals ik het begrijp, geen fokmerrie. Je kan wel een advies geven wat je zelf leuk vindt of interessant voor de fokkerij maar dan ga je voorbij aan wat de bedoeling is met het eventuele fokprodukt. Sowiezo zou ik als ik een fokdier uit deze merrie probeerde te fokken tóch de beter passende hengst nemen qua exterieur en beweging. Een klassiek papier en dan een stugge bok heb je niks aan.
Ik zou als ik haar was Alexandro en Parcival ook niet van het lijstje schrappen, al is Zethar idd een hele brave hengst en er zit topdressuurbloed (Cabochon) achter, bij Upperville ook. Vitens is superkoel en heeft veel maat. Ik vind Zethar trouwens een beter gelders type hebben dan Rubus, Zethar is jonger maar heeft nu al meer massa.

De eigenaresse zou ook nog een mail kunnen sturen naar het KWPN met foto's en afstamming van de merrie en het fokdoel, mss komt er uit die hoek nog een interessant standpunt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:33

Hier wat informatie over hem (Hij staat bij mij op de manege Knipoog )

Rubus is echt een prachtpaard, flink aan de maat, maar echt een superlief karakter. De kleinste kinderen kunnen hem opzadelen in zijn stal, hoeven uitkrabben, & dat vinden ze toch erg leuk bij zo'n groot paard! Alleen als je hem uit de stal haalt, ja dan moet die natuurlijk patsen, maar als je erop zit doet die niks (Ze gaat er vaak ook op opzitten, en dan lopen naar de bak). 1 van zijn nakomelingen staat ook op stal; Zycha B. Zijn eerste nakomeling. De merrie van hem is ook echt lief, superbraaf karakter, maar toch genoeg pit in het rijden. Rubus heeft echt super gangen, en geeft dit ook door aan zijn nakomelingen!. Rubus is laatst in Outdoor Gelderland 3de geworden, toch een goeie prestatie in het Zz licht, & ze zijn ook klaar voor het volgende nivo ( Gr. prix nogwat Tong uitsteken) Rubus is niet echt een makkelijke met rijden, maar wil echt voor je werken, en loopt soms ook met een paar andere merrie's in de bak (Voor zwart 4tal) en is dan gewoon braaf.

Ik vind het echt een superbeest, mooi fors gebouwd!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:09

Ben ik weer met update!
Allereerst nog een keer bedankt voor al jullie hulp, helemaal super. Ik heb het gisterallemaal doorgesproken met de eigenaresse en we zijn bij [***] en Elegant + Koss wezen kijken. Het was sowieso al heel leuk en leerzaam om daar te zijn en te praten met die mannen want je steekt er een hoop van op. We hebben inderdaad echt de focus nu gelegd op het fokdoel/fokproduct en hoewel ook daar verschillende 'maars' aan zitten, omdat je nu eenmaal niet in de toekomst kunt kijken, is een luxer paard wrsch wel echt de beste keuze voor deze eigenaresse. Ze wil de merrie tenslotte iets luxer maken en er voor haar dochters een echt leuk, soepeler dressuurpaard mee fokken. En inderdaad: een goed paard heeft geen kleur, dat beseft ze nu ook echt wel. Knipoog

Hoe dan ook: die [***] is echt een geweldig leuke hengst. Hoe hij zich staat te gedragen is echt ook iets om voor de vallen. Elegant hebben we wat nakomelingen van gezien en Koss ook zeker goed, maar van Elegant echt over het algemeen wat 'groffer' en langgelijnd en dat is denk ik niet wat deze merrie nodig heeft. Wel een sterk achterbeengebruik, maar goed [***] sleept zijn benen niet over de grond ofzo en het fokproduct hoeft heus geen Grand Prix paard te worden, gewoon een leuk en braaf en goed dressuurpaardje, met vooral een wat luxer en fijner hoofd. Denk toch niet dat Elegant dat haar gaat bieden. Kortom: ik denk dat ze toch voor [***] gaat. Haha! Parcival en de merrie zijn halfbroer en zus dus die laten we staan (werd ook ons afgeraden). Rubus werd ook door beide heren afgeraden omdat je daarmee wrsch geen luxer en fijner rijpaard uit deze merrie gaat krijgen en ook geen ruimere gangen en hogere benen. De redenering van janne (zie boven) loopt in deze zin gelijk aan die van ons. OK dan! Ja

Dus!!!! Spannend wat ze gaat beslissen maar als het definitief is horen jullie het wel. Als iemand trouwens het er helemaal niet mee eens is en veulens heeft van Elegant of Koss (of een ander) uit een Fortissimo x Unitas of een ander tuiggefokte Gelder, hoor ik het graag en zie ik vooral graag de foto's! We vinden Elegant nog altijd het overwegen waard. Ja

p.s.: iedereen raadt Kossbloed af, (Want Amor) maar de mannen van de hengsten vonden dit grote onzin.. het was immers ook een kwestie van opvoeding en invloed van de merrie.. ben ik het op zich wel mee eens, maar een hengst geeft ook wat van zijn karakter mee aan zijn kinderen natuurlijk. Daarom benik benieuwd: heeft iedereen die 'tegen' Amor- bloed is er zelf ervaring mee of is er sprake van een 'verhaal' over Amor en zijn heethoofdige/ sensibele kids, wat de wereld ingeholpen is maar heus niet altijd zo hoeft te zijn? Vond het wel een mooie hengst qua type namelijk.. Haha! Blond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:19

Gheghe... Amor. dat was een hengst die slechts door één persoon ingevlochten kon worden, want een ander dulde hij niet. Z'n vader is afgevoerd uit de fokkerij omdat hij niet Klar in kopf was. Amorbloed is zeker gewild hoor! Het geeft net dat beetje extra, dat beetje door willen gaan. Maar zeker niet te veel. Het ligt ook een beetje aan de combi. 3x Amor zou ik best durven als het wat verder wegkomt in de moederlijnen/hengstenlijnen.

Het karakter van Amor is echt niet de 'wereld' ingeholpen. Z'n vader was een klootzak, Amor zelf was niet makkelijk en dat geldt ook voor het merendeel van zijn kinderen. Weet hoe je d'r mee kom kan gaan, beledig ze niet en ze willen voor je werken.

Overigs vind ik Elegant echt niet zomaar zwaarfokken. Heb er al meerdere chique're van gezien. Zethar ken ik niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:29

LHS_80 schreef:
Daarom benik benieuwd: heeft iedereen die 'tegen' Amor- bloed is er zelf ervaring mee

Meestal niet.

Ik heb 3 Parcival's, 1 Flemmingh x Parcival en 1 Vitens, dus allemaal Amor bloed, en ook allemaal niks mis met het karakter. Mijn 6 jarige Parcival en haar Flemmingh dochter zijn wat gevoelig bij de oren, dus met beleid hoofdstel/halster omdoen, dat schijnt een Amor trekje te zijn, verder kan ik me geen fijnere paarden wensen.

Ik heb 2 merrie's uit een tuigpaardmoeder, [naam] en Tarana in mijn profiel. [naam] is van Parcival uit een tuigpaardmoeder en kan heel goed meekomen als rijpaard, zowel springen als dressuur. Ik vind Amor bloed geweldig. Het enige jammere is dat het al veel in de fokkerij voorkomt, maar bij een hengst als Zethar is dat al aardig wat generaties weg. En als je voor het gebruik fokt, maakt het al helemaal niet uit. Zethar is een leuke allround hengst met een fijn karakter, ik denk helemaal geen gekke keus!

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:01

Ik heb zelf 2 Koss nakomelingen uit een tuiggefokte gelderse merrie (Unitas x Wilhelmus). Ze zijn beide qua karakter braaf, maar wel goed wakker. Je moet ze wel de baas blijven anders lopen ze over je heen, maar ze zijn beide nog jong (2 en 3 jaar) dus dat is voor een groot deel ook jongigheid en uitproberen tot hoe ver ze kunnen gaan. Qua type zijn ze meer richting rijpaard. Ik heb ook een Vitens jaarling zoon uit dezelfde merrie. Hij is nu wat grover dan de beide Kossen, maar zeker wel rijpaardtypisch. Hoe hij qua karakter is weet ik niet want hij loopt in de opfok, maar als veulen was hij rustig en braaf. (Voor foto's zie mijn profiel)

Als ik jou was zou ik ook nog eens bij Vitens gaan kijken. Hij is een Parcival x Zep. Hij heeft dus ook wel het Amor bloed via Parvical, maar het is in hem al weer wat verder weg.

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:26

Koss vind ik geen echte gelderse

Heb je al aan Toevallig gedacht?
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:58

LHS_80 schreef:
Ben ik weer met update!

p.s.: iedereen raadt Kossbloed af, (Want Amor) maar de mannen van de hengsten vonden dit grote onzin.. het was immers ook een kwestie van opvoeding en invloed van de merrie.. ben ik het op zich wel mee eens, maar een hengst geeft ook wat van zijn karakter mee aan zijn kinderen natuurlijk. Daarom benik benieuwd: heeft iedereen die 'tegen' Amor- bloed is er zelf ervaring mee of is er sprake van een 'verhaal' over Amor en zijn heethoofdige/ sensibele kids, wat de wereld ingeholpen is maar heus niet altijd zo hoeft te zijn? Vond het wel een mooie hengst qua type namelijk.. Haha! Blond

Ik zal Amor bloed niet zonder meer afraden hoor!! Ik ben juist een groot fan van deze hengst, juist om hetgeen wat Sammie zegt. Ze hebben net dat beetje extra en gaan door. En Amor verefde beweging door als geen ander. Het karakter is niet onberispelijk maar net als bij Jazz moeten we het vooral niet overdrijven. Mijn paard had 3 x Amor in zijn afstamming en het viel best mee allemaal.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:55

De eigenaresse wil dan wel [***] bloed gebruiken, maar toch meer een rijpaard fokken dan een typisch [***] paard. En naar mijn mening is dat haar goed recht! Smaken verschillen nu eenmaal. Hoe zonde het misschien ook is dat het 'echte gelderse' er dan uitgaat... ach ja, times change... Knipoog

Oh ja en w.b. Toevallig: ik vind em prachtig hoor daar niet van.. maar ze wil graag dat de hengst bij het KWPN goedgekeurd is en dat is hij helaas niet, als ik me niet vergis? Blond Doei, doei

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:00

Als eigenaar van een gelderse merrie heb je dit jaar van de KWPN een brief gekregen met een aanbeveling van de beschikbare hengsten voor jouw merrie.

Er zijn op dit moment maar 9 goedgekeurde gelderse hengsten ter beschikking.

In de brief stond ook het inteelt percentage wat elke hengt met jouw merrie geeft.
Als je min een gelderse stermerrie hebt kun je korting krijgen op het dekgeld.