[H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: [H][KWPN] 10-jarige Burggraaf x Irco Polo x Farn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:55

Hou je er wel rekening mee dat Ferro ook wel eens een kort voorbeen vererft??
Ik zeg niet dat Rhodium dat ook doet.. maar ik ben laatst bij een 2 jarige rhodium wezen kijken, maar heb em laten staan..

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:14

Bij een merrie van Burggraaf met Marco Polo bloed denk ik al gauw aan iets met Voltaire en/of Nimmerdor. Riverman bijvoorbeeld. Allrounders en bekend om goed karakter.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:18

Wat denk je van Bmc Kigali? ( ik weet niet of die dekt), die heeft vroeger super gesprongen en nu loopt hij top dressuur

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:11

Rhodium zou ik ook zeker weten niet doen, vooral vanwege Ferro en het korte voorbeen. En vergroten.. valt ook erg tegen hoor. Ken wel een paar kleine van hem die net de 1.65 halen
Voor de rest zijn het wel erg aanspekende paarden

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:53

Wauw, top dat jullie allemaal zo meedenken! OK dan!

Cardento en Indorado vallen voor mij al af omdat ik niet een al te dure hengst wil. Vooral omdat het 't eerste veulen van deze merrie is, ben ik daar wat voorzichtig mee. Stel dat er een pony uit komt, Doei, doei € 1400 dekgeld.

Vingino is inmiddels ook al afgevallen, in 't fokadvies staat dat je er niet aan moet beginnen met neerwaarts gebouwde merries.

Ik zit toch steeds meer richting een dressuurhengst te denken met een afstamming richting 't springen. Zoals Rhodium, die Pletje voorstelt. Mooi dier, spreekt me ook aan, net als z'n afstamming.

Quazzle schreef:
t is niet omdat ze klein is dat ze ook klein zal fokken... Ik heb mooie Karandasjs gezien; Zijn zoon Unesco is trouwens ook niet mis

Ik ben juist bang dat die kans redelijk groot is. Moeders is 1.59 meter, net als mijn merrie. Daarom had ik 't er ook bij gezet in mijn openingspost. En uit een telefoongesprek van 2 jaar geleden met de toenmalige eigenaar van de moeder van mijn merrie, begreep ik dat de rest van de nakomelingen van haar ook niet bijzonder groot zijn.

femmefatale1 schreef:
Wat dacht je van Quattro B..
http://www.team-nijhof.nl/

Team Nijhof, leuk, de thuisbasis van Burggraaf. Haha! Maar waarom Quattro B? Vond 'm in z'n verrichtingsrapport wel interessant over komen.
Bedankt voor je tip over Ferro's voorbeen... zal eens kijken of ik wat veulen/afstammelingenrapporten van Rhodium kan vinden.

Unaniem heb ik m'n twijfels over. Op zich spreekt ie qua verrichting wel aan omdat ie zo allround is. Maar hij heeft zelf wat puntjes waar ik aan twijfel. Mijn merrie heeft dezelfde vorm qua hoeven, zou 't veulen dan niet enorme platte voeten krijgen? En hij heeft 't achterbeen wat achter de massa staan, weet niet of 't veulen dat mee krijgt, maar 't zo'n achterbeen zal er niet makkelijk bij te rijden zijn.

@bambam99: Voltaire-bloed spreekt mij op de één of andere manier wel aan. Riverman is ook door m'n gedachten gegaan, net als Kigali. Maar ook hier weet ik niet van hoe de veulens het doen, dus daar zal ik eens in duiken.

Tilder's Casantos spreekt me ook wel aan en zou qua bloedvoering ook wel goed bij mijn paard passen. Volgens de hengstenhouder geeft ie maat, beweging en ras...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:57

Kijk daar noem je er eentje !!! Tilder's Casantos.. zal wel ff op kwpnstallion wat voor rapport ie heeft

en Riverman zou ik niet doen.. zijn jonge vallen me echt zwaar tegen, ken er maar 1 mooie en die doet het goed in de dressuur (die van Lycklema) maar met het springen mist ie de techniek en vermogen... zoals ik bij meerderen heb gezien

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:01

Gezien de achterhand die idd een beetje overbouwd is zou ik wegblijven van Corrado bloed (en dus ook Indorado...). Corrado nafok heeft nog al eens de kont hoger dan het schoft. En ik denk niet dat je dat graag wilt bevestigen.

Dit lijkt mij een hele fijne hengst http://www.tewis.nl/nl/stallions/uptodate.html

Ik weet alleen niet in hoever je wilt vergroten... van deze hengst heb ik een paar fijne veulens gezien en je krijgt een scheut Holsteiner bloed mee.

Of een totaal andere hengst; http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=8798

http://www.holsteiner-verband.de/cms/in ... s&pageno=4

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:11

Van CasantosAfstammelingen 2004 (september; veulens)
Casantos toonde goed ontwikkelde soms nog wat overbouwd zijnde veulens. De veulens zijn rijtypisch en hebben ras.
De veulens van Casantos hebben sprekende hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang, goed bespierd en goed gevormd. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van ligging en lengte. De rug is ruim voldoende van lengte maar doorgaans wat gezonken. De lendenen zijn goed van lengte en zijn goed aangesloten. De croupe is goed van vorm maar soms iets kort. De broekspier loopt voldoende lang door. Het voorbeen is ruim voldoende van lengte maar een enkele keer wat onderstandig. De stand van het achterbeen is wat lang en soms licht gebogen. Het fundament is voldoende ontwikkeld met een goede kwaliteit.
De stap is zuiver, goed van ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel souplesse, ruimte en een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt wel gebogen maar zou een enkele keer meer moeten ondertreden. De veulens van Casantos galopperen makkelijk aan, zijn daarin lichtvoetig en hebben dan balans. Soms zouden de veulens in galop meer halsgebruik moeten hebben.

Kort samengevat: Een uniforme groep goed ontwikkelde, rijtypische veulens met veel ras. De rug is soms iets gezonken. De veulens bewegen lichtvoetig met veel souplesse en balans.

Getoond zijn 12 geprikte veulens. De eigenaar had geen veulens geselecteerd.
De kwaliteit van de moeders was doorgaans goed.
Getoond: 12 veulens uit 61 in 2003 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:13

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:14

Marijkeeee schreef:
Van CasantosAfstammelingen 2004 (september; veulens)
Casantos toonde goed ontwikkelde soms nog wat overbouwd zijnde veulens. De veulens zijn rijtypisch en hebben ras.
De veulens van Casantos hebben sprekende hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang, goed bespierd en goed gevormd. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van ligging en lengte. De rug is ruim voldoende van lengte maar doorgaans wat gezonken. De lendenen zijn goed van lengte en zijn goed aangesloten. De croupe is goed van vorm maar soms iets kort. De broekspier loopt voldoende lang door. Het voorbeen is ruim voldoende van lengte maar een enkele keer wat onderstandig. De stand van het achterbeen is wat lang en soms licht gebogen. Het fundament is voldoende ontwikkeld met een goede kwaliteit.
De stap is zuiver, goed van ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel souplesse, ruimte en een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt wel gebogen maar zou een enkele keer meer moeten ondertreden. De veulens van Casantos galopperen makkelijk aan, zijn daarin lichtvoetig en hebben dan balans. Soms zouden de veulens in galop meer halsgebruik moeten hebben.

Kort samengevat: Een uniforme groep goed ontwikkelde, rijtypische veulens met veel ras. De rug is soms iets gezonken. De veulens bewegen lichtvoetig met veel souplesse en balans.

Getoond zijn 12 geprikte veulens. De eigenaar had geen veulens geselecteerd.
De kwaliteit van de moeders was doorgaans goed.
Getoond: 12 veulens uit 61 in 2003 gedekte merries.
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8.

weet niet of ik dat zou durven met deze merrrie.

Marijkeeee

Van Up to Date Afstammelingen 2006 (veulens)
Van Up to Date werd een uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens die hoogbenig zijn getoond. De veulens staan goed in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte. De hals is goed van lengte en vorm. De schoft is voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte, een enkele maal gezonken. De lendenen zijn voldoende van bespiering. De croupe is goed van ligging, maar kort. De staartinplant is meermalen hoog. De broekspier zou langer moeten doorlopen. Het voorbeen is goed van lengte, is meermalen ingesnoerd en teer. Het achterbeen is lang. Het fundament is correct en goed van kwaliteit.
De stap is ruim voldoende van ruimte en souplesse. De draf is wisselend. Een aantal veulens draaft met een goede houding, beentechniek en kracht. Enkele veulens komen hierin te kort. De veulens willen moeilijk aangalopperen. De galop is ruim voldoende van ruimte en souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens die hoogbenig zijn en goed in het rechthoeksmodel staan. In beweging is de collectie wisselend van kwaliteit. Naast verschillende opvallend goed bewegende veulens zou een aantal veulens met meer kracht en achterbeengebruik moeten bewegen.

De collectie bestond uit 17 door het KWPN aangewezen en één door de eigenaar geselecteerd veulen. Twee door het KWPN aangewezen veulens waren afwezig. Deze veulens zijn thuis en elders geïnspecteerd en passen in het beeld van de rapportage. Eén veulen dat niet fit was, is alleen op stand gezien. Het door de eigenaar geselecteerde veulen wijkt in positieve zin af van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 16 (+2) veulens uit 84 in 2005 gedekte merries.
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Up to Date lijkt geschikt voor goed ontwikkelde springmerries met een goede bewegingsvorm die te kort komen in halsvorm en uitstraling.

Marijkeeee

kijk daarom plaats ik het hier ook even Knipoog

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:28

Gezien het rapport zou ik Up to date ook niet doen Bloos

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:35

Up to date lijkt ook wel een interessante hengst, maar kon ik zo gauw geen veulenrapportage van vinden. Vind 't wel jammer dat ook bij hem 't achterbeen wat achter de massa staat...
Ah Marijke vond 'm wel, dank! Haha! In principe zou je uit 't afstammelingen rapport kunnen opmaken dat hij uit een matige moeder een ruimvoldoende veulen fokt qua kwaliteit. Maar waarom zou jij 'm niet kiezen dan? Zijn er überhaupt hengsten die wél geschikt zijn? Tong uitsteken

Landos is ook een mooi dier, maar hoe zit 't dan als je daadwerkelijk met zo'n hengst gaat dekken? 't Zal vast niet goedkoop zijn om dat sperma te importeren en hoe zit 't met 't papier van dit veulen? Dat wordt geen regulier KWPN-papier, dacht ik.

Quazzle, dat van 't overbouwde las ik ook... maar ja, in hoeverre is dat beeld bepalend voor de toekomst? (ik weet het niet, daarom stel ik deze vraag)

Heb 't scoringsformulier er even bij gezocht. Ze had een 27 op het verloop van de rug (dus iets meer richting 'n weke rug, gezien 't gemiddelde van 20).

Pff, 't wordt nog moeilijk om er iets passends bij te vinden, volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:39

Rapporten vindt ik persoonlijk altijd maar vaag.

Als voorbeeld Landos, heeft heel wat van Europa gezien en is teruggehaald omdat er plotseling toch wel erg fijne nakomelingen van kwamen. En met Landos zijn moederlijn heb je er sterk, goed en gewaardeerd bloed achter zitten. Plus een dekgeld wat absoluut niet verkeerd is.

Maar als men hiervan een veulenrapport zou maken in Nederland, dan krijg je ook misschien negatieve punten te horen. En als mens ben je geneigd eerder de negatieve dan de positieve punten te onthouden Knipoog

Holstein is een erkend kwpn stamboek.

Nico Krol uit Handel is het officiele verdeelpunt van Holsteiner hengsten in Nederland. Vraag hem hoeveel het kost!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:42

Kan het niet laten maar
van Matterhorn Knipoog Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Matterhorn voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Matterhorn lijkt zijn eigen model sterk door te geven aan zijn kinderen. Zeven van de 15 opgenomen merries zijn ster. Matterhorn scoort zeer hoog op zijn exterieur- en bewegingsindex. Opvallend zijn de lange, schuine schouder, het strakke middenstuk, de souplesse en kracht in draf.

Je weet hoe Truetje is .. hoogbenig, 1.75 komt uit een niet makkelijk moeder van 1.66, dat verklaard ook heel erg haar karakter(niet dat ze nu een piep karakter heeft, maar ze heeft gewoon karakter). Een prachtig springvermogen heeft ze en een goeie springtechniek. Bewegen kan true ook nog wel netjes Knipoog

Alleen is hij diepvries beschikbaar

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:53

Whow, is True zó groot? Nagelbijten / Gniffelen Heb eens op een Matterhorn van een clubgenootje gezeten, wat een fijn paard... maar wat een kop zat daar op... Nagelbijten / Gniffelen

@ Adriana: die rapporten geven vaak toch wel een indicatie? Of is er sprake van zoveel factoren die invloed hebben op hoe een veulen wordt dat je er eigenlijk niet zoveel zinnigs over kunt zeggen?

Het dekgeld is zeker niet verkeerd. Maar krijg je er dan een gewoon KWPN-papier bij omdat het Holstein een erkend stamboek is?

Bedankt voor je tip, ik ga zeker eens contact met hem opnemen. OK dan!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:41

Quazzle schreef:
Zit wat in!
Mooie hoogbenige hengst die op wat punten je merrie zal kunnen verbeteren. Ferro-bloed is natuurlijk een beetje 'in de mode', maar het is een goede én veelzijdige hengst, dus waarom niet.

dan heb je trouwens ook een mooi papier,lijnteelt op farn

Daar zat ik ook aan te denken Ja

@Femmefatale: wat is kort? En wanneer is het een probleem?

De ene Rhodium is de andere niet

@Marijke: een paard van 1,65 uit een merrie van ...m?? Als je alleen de uiteindelijke stokmaat noemt, kan je niets zeggen over het wel of niet vergroten natuurlijk.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:48

Typhoon op bokt heeft ook een jong van Cartano.. Kampioen Friesland reserve kapioen Nederland..
Groot en goed ontwikkeld veulen, nu jaarling.. Misschien ook wel wat

Van Cartano Afstammelingen 2006 (veulens)
Van de hengst Cartano werd een uniforme collectie royaal ontwikkelde en rijtypische veulens getoond. De veulens staan goed in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is lang en sprekend. De nek is wisselend van lengte. De hals is goed van lengte en vorm, maar meermalen arm bespierd. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte, maar steil. De rug is goed van lengte, enkele malen gezonken. De lendenen zijn meermalen arm bespierd. De croupe is goed van ligging, maar kort met meerdere malen een hoge staartinplant. De schenkel is lang en arm bespierd. Het voorbeen is correct gesteld, enkele malen ingesnoerd en teer. Het achterbeen is sabelbenig met meermalen een ingestoken pijp. Het fundament is royaal ontwikkeld met voldoende kwaliteit.
De stap is ruim met een goede souplesse. De draf heeft souplesse en is beperkt van ruimte en kracht. De galop is krachtig, heeft veel balans, is ruim, gedragen en heeft veel souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie royaal ontwikkelde, rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. Het achterbeen is sabelbenig. De draf is beperkt van ruimte en kracht. De galop is krachtig, heeft veel balans, is ruim, gedragen en heeft veel souplesse.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen en vier door de eigenaar geselecteerde veulens. Drie door het KWPN aangewezen veulens waren afwezig. Deze veulens zijn thuis geïnspecteerd. Twee veulens passen in het beeld van de rapportage, één van deze veulens is alleen op stand gezien, de bewegingen konden in verband met ziekte niet worden beoordeeld. Eén veulen wijkt, wat betreft de beweging, negatief af van de rapportage. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld.
Getoond: 21 (+3) veulens uit 199 in 2005 gedekte merries.
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Cartano lijkt geschikt voor springmerries die tekortkomen in ontwikkeling en de galoppade. De merries moeten voldoende bespiering in de bovenlijn hebben en géén sabelbenig achterbeen.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:56

Pletje123 schreef:
Quazzle schreef:
Zit wat in!
Mooie hoogbenige hengst die op wat punten je merrie zal kunnen verbeteren. Ferro-bloed is natuurlijk een beetje 'in de mode', maar het is een goede én veelzijdige hengst, dus waarom niet.

dan heb je trouwens ook een mooi papier,lijnteelt op farn

Daar zat ik ook aan te denken Ja

@Femmefatale: wat is kort? En wanneer is het een probleem?

De ene Rhodium is de andere niet

@Marijke: een paard van 1,65 uit een merrie van ...m?? Als je alleen de uiteindelijke stokmaat noemt, kan je niets zeggen over het wel of niet vergroten natuurlijk.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=94311 dit is haar papier

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:02

Dat is toch geen Rhodium??

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:03

Misschien een moeder van een kleine Rhodium, Pletje? Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:04

Marijkeeee schreef:
Rhodium zou ik ook zeker weten niet doen, vooral vanwege Ferro en het korte voorbeen. En vergroten.. valt ook erg tegen hoor. Ken wel een paar kleine van hem die net de 1.65 halen
Voor de rest zijn het wel erg aanspekende paarden

Op deze post reageerde ik. Daar heb je nml niet de stkmt van de merrie erbij staan. Als die van krap aan 1,65 uit een merrie van 1,60 komt, dan vind ik dat behoorlijk vergrotend.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:04

Puera schreef:
Misschien een moeder van een kleine Rhodium, Pletje? Haha!

Helaas, je gaat niet door voor de koelkast Haha! Clown

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:06

Ik ga ook liever voor een veulen. Vork

Ok, very offtopic. Nagelbijten / Gniffelen