[H][wb] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: [H][wb] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:07

beide niet geschikt voor jouw merrie, veel te bloederig.
Je hebt bot en massa nodig.
Daar komt nog bij dat je ook het karakter in de gaten moet houden. Hoe goed kan de toekomstige eigenaar rijden???

Oppassen dat je niet een hengst neemt met zo'n barbypoppenhoofdje want dan gaat het echt niet goedkomen.
Dat je wilt fokken is nog tot daaraantoe maar maak dan geen domme keuzes.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:11

Ik vroeg het alleen maar Bloos.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:15

Geeft niet. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:57

Als je nou echt persé wilt 'fokken' met deze merrie, kijk dan aub naar een springhengst. Uit springer x draver zijn wel een paar fijne beestjes gekomen. Springers hebben vaak die draagkracht die de dravers veelal missen. Kijk eens bij alber Zoer op z'n website, die heeft er dacht ik een paar rond lopen.

Géén San Remo, zijn galop is ronduit poedersuiker te noemen. Géén Vivaldi, United of andere Krack zoon.

M'n eerste keuze is nog steeds om niet te fokken met deze merrie, want er komt toch niet uit wat er gehoopt wordt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:11

Sammie schreef:
Als je nou echt persé wilt 'fokken' met deze merrie, kijk dan aub naar een springhengst. Uit springer x draver zijn wel een paar fijne beestjes gekomen. Springers hebben vaak die draagkracht die de dravers veelal missen. Kijk eens bij alber Zoer op z'n website, die heeft er dacht ik een paar rond lopen.

Géén San Remo, zijn galop is ronduit poedersuiker te noemen. Géén Vivaldi, United of andere Krack zoon.

M'n eerste keuze is nog steeds om niet te fokken met deze merrie, want er komt toch niet uit wat er gehoopt wordt.

Als je nu gewoon de indexen er eens bijhaald Sammie, voor je commentaar levert, en bekijkt hoe SR er af komt vergeleken bij de andere dressuurhengsten en dat in combinatie met zijn geweldige front. dit zijn 2 dingen die een draver nodig heeft.

Verder weet jij niet waarop men hoopt.
Misschien zou je eens kunnen beginnen met wat meer opbouwende kritiek te leveren ipv altijd alles af te kraken, en noem voortaan ook eens wat namen (daar heb ik je al vaker om gevraagd)
Laatst bijgewerkt door shan op 27-04-07 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:14

De indexen zijn, helaas voor sommigen, nog steeds niet heilig... Je kunt ze beter in je achterhoofd houden en eens kijken naar bijvoorbeeld het veulenrapport of ga eens langs bij mensen met een nakomeling van de desbetreffende hengst Knipoog Vergeet ook niet naar de moeders van die nakomelingen te kijken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:16

Indexen zijn idd niet heilig, maar om ze te laten voor wat ze zijn dat gaat ook wat ver.
Je kan er in ieder geval wat vergelijkingen mee maken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:20

Ja, je kan er vergelijkingen mee maken, maar ik ze me niet teveel laten leiden door de indexen!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:26

Even off-topic, een ex-collega van mij reed Z1 + winst met haar Draver x Tuiger. Dat was wel het absolute maximale wat ze er uit heeft gekregen. Echt dragen heeft íe dan ook nooit gedaan, hij liep echt op karakter, niet op kwaliteit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:31

Pletje123 schreef:
Ja, je kan er vergelijkingen mee maken, maar ik ze me niet teveel laten leiden door de indexen!

Ik laat me normaal zelfs helemaal niet leiden door indexen, toen ik mijn hengstekeuze heb gemaakt was er zelfs nog geen index bekend en heb ik me idd laten leiden door veulenrapportage en nakomelngen die ik gezien heb. En vooral door mijn gevoel.
Alleen hier op Bokt worden soms meningen over hengsten bepaald door maar dezelfde mening te geven als anderen doen. In dat geval kan een index laten zien dat het niet geheel objectief is wat men zegt.
In het geval van SR kan ik galop krachtig: 89
en dragend : 89 toch niet echt heel beroerd vinden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:44

Mensen! ze heeft toch duidelijk gemaakt dat ze geen zz paard wil!
Alleen eentje waar ze recreatief en een beetje dressuurmatig mee kan rijden.
Ik vind het overigens erg flauw dat er mensen zijn die zeggen "met die merrie zou ik uberhaupt niet fokken" ze vraagt alleen maar iets, geef dan ook gewoon antwoord, Waarschuwingen hoeven niet herhaald te worden, het is toch haar paard dus als zei een veulen van een dressuurhengst wil dan is dat toch haar keus.
Lichamelijke afwijkingen lijkt me erg overdreven, je "plakt" een veulen niet bij elkaar, alles word genetisch zo bepaald dat het tegoei kan functioneren, en dat is bij elke willekeurige kruising zo. (ok shettie X shire en andere overdreven proporties zijn natuurlijk uitzonderingen)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:49

Citaat:
Lichamelijke afwijkingen lijkt me erg overdreven, je "plakt" een veulen niet bij elkaar, alles word genetisch zo bepaald dat het tegoei kan functioneren, en dat is bij elke willekeurige kruising zo.

Idd en als het met een Fries en een Arabier wel lukt, dan zou ik niet weten waarom het met een draver en een KWPN er niet zou lukken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:06

Ja daarbij is het verschil nog groter dan bij een draver en een KWPN of Hannoveraan oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:10

shan schreef:
Als je nu gewoon de indexen er eens bijhaald Sammie, voor je commentaar levert, en bekijkt hoe SR er af komt vergeleken bij de andere dressuurhengsten en dat in combinatie met zijn geweldige front. dit zijn 2 dingen die een draver nodig heeft.

Niet weer één die met de heilige index aankomt zeulen, hé?? Voor jij commentaar gaat leveren kun JIJ beter eerst maar eens gaan nadenken hoe die index is opgebouwd en ook wat er voornamelijk wordt vergeten bij die index. San Remo heeft net 1 jaargang naar de keuring gehad en op de galop en een sterk achterbeen scoort hij echt niet. De galop bij de meeste San Remo's is bagger. Z'n eigen galop en achterbeen idem dito. Wat een draver nodig heeft is een goede galop en een goed dragend achterbeen. Front is leuk, maar daar heb je niet veel aan als de rest niet meewerkt. In 1 x fokken lukt je dit niet, vandaar mijn eerder eopmerking over dat het écht niet wordt wat je hoopt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:47

Hoeveel San Remo's heb jij met eigen ogen in het echt zien galopperen Sammie?

Ben je op de NMK geweest, waar zijn eerste jaargang het toch heel aardig deed?
Als ik me goed herinner waren er 8 van zijn merries aangewezen, liepen er 4 in de kopgroep en werd er 1 Nederlands kampioene.
Nog maar niet te spreken over alle merries die ster zijn geworden, echt allemaal baggerpaarden.
Maar goed, ik heb mijn mening gegeven, ik heb een paar namen genoemd. (niet alleen San Remo) en verder denk ik niet dat ik nog een nuttige bijdrage kan leveren.
Nogmaals mijn vraag Sammie. Noem jij nu eens wat namen met positief, onderbouwd commentaar, ipv het afbranden, wat je vaak doet.

Citaat:
Front is leuk, maar daar heb je niet veel aan als de rest niet meewerkt

Je hebt ook niets aan een paard dat lekker galoppeerd en zijn kop in de grond boort. Je zal als eerste van beide iets toe moeten voegen. Verder ga ik er vanuit dat een draver een krachtig en snel achterbeen heeft dus ik zie geen reden om op mijn advies terug te komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:18

Een paard doet meer dan enkel galopperen. Gelukkig maar. Dus een paard met een mindere galop kan best kampioen worden of Z2 worden of wat dan ook. Front kun je er ook aanrijden. Van achter zakken, van voren komt er dan een leuk frontje op. Een paard zonder of met minder front hoeft ook ook niet gelijk de grond ingeboord te rijden. (dat is het ene uiterste met het andere uiterse vergelijken)

Verder denk ik dat je me totaal verkeerd begrijpt! Ik heb niks tegen San Remo, hij heeft het zeker goed gedaan vorig jaar. Leuke nakomelingen, mooi frontje idd. MAAR.... op een draver die slecht galopperen een hengst zetten met een slechte galoppade die hij zeker vererft(!)

Een draver heeft een stuwend achterbeen, dat is wat anders dan een dragend achterbeen die je in de dressuur nodig hebt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:50

Knipoog Is Don Schufro niet wat? Geen fijn koppie, goeie galop, in een klap goed. Haha! Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:15

-Mir-
Maak je niet druk om mensen die je afraden een veulen uit deze merrie te fokken, die begrijpen gewoon niet de emotionele waarde die zo'n veulen heeft voor de oud eigenaar.
Het gaat haar er vast niet om een super paard te fokken (tuurlijk zou het leuk zijn meegenomen Cool ) het lijkt haar geweldig leuk om een veulen van haar oude paard te hebben en daar dan straks op te kunnen rijden.
Maar zij of jij wil proberen de juiste hengst bij deze merrie te kiezen om een passend paard te fokken.

Ik had een engelse volbloed die op een gegeven moment allerhande mankementen had zowel lichamelijk als geestelijk, mij werd door bijna iedereen aangeraden het dier aan de verzekering te verkopen, maar ja eigenwijs als ik ben heb haar onder veel protest van sommige mensen laten dekken door de niet zo heel erg bekende al wat oudere Oldenburger dressuur hengst Feinbrand.
Er kwam een leuk veulen en dat veulen is ondertussen een leuk rijpaard geworden zonder lichamelijke en geestelijke gebreken. Ik ben helemaal happy met mij Ulf, hij heeft geen super bewegingen en is ook niet super luxe maar hij is eigenlijk helemaal geworden wat ik graag wilde, en ik vind het geweldig dat ik op die manier nog steeds zijn, ondertussen overleden, moeder bij me heb.

En ik denk dat het bij de fok met deze merrie ook daarom draait.
Dus ik zou het gewoon doen, kan je helaas niet echt goed adviseren welke hengst je moet nemen, maar mijn voorkeur zou bij een draver merrie uitgaan naar Duits dressuurbloed met een sterk achterbeen, oprichting in de hals en een paard met body en die deze kenmerken ook goed vererft.
Daarnaast zou ik voor een hengst kiezen met niet veel volbloed bloed in zijn aderen.
Ja en wat voor veulen eruit zal komen is natuurlijk altijd afwachten het kan op pa gaan lijken maar ook op ma, maar ja dat is de gok bij fokken.
Ik had de mazzel dat pa erg dominant was, want Ulf lijkt in bijna alles op zijn vader, behalve de gangen van pa zijn er nog niet helemaal uitgekomen Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:03

misterA schreef:
Knipoog Is Don Schufro niet wat? Geen fijn koppie, goeie galop, in een klap goed. Haha! Haha!

Heb persoonlijk niets tegen fijne koppies, maar dat gaat vaak samen met een bepaald percentage volbloed. En aangezien iedereen er maar zo op hamert dat we paarden voor amateurruiters moeten fokken, lijkt me dit niet de meest geschikte match. Haha!
De eigenaar van het veulen is al bekend en dit zal niet Anky zijn. Knipoog

Don Schufro? Ik zat in een andere prijsklasse te denken. Clown

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:03

Zag net een forum met een hengst Spielberg een Westfalen, vond het een erg mooi paard met een heel goed karakter en met maat, misschien is dat iets?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:13

Van Spielberg zijn nog geen veulens. Zelf schijnt hij over veel kwaliteiten te beschikken, maar er is dus niets bekend over hoe hij fokt.

Om dat laatste zou ik hem in dit geval laten staan, en voor een hengst kiezen die bewezen heeft te verbeteren op de punten die in dit geval verbetert moeten worden Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:35

Ulfeino schreef:
Maak je niet druk om mensen die je afraden een veulen uit deze merrie te fokken, die begrijpen gewoon niet de emotionele waarde die zo'n veulen heeft voor de oud eigenaar.

Dat begrijp ik heel goed, hoor. En dat kan ook héél leuk zijn, het kan ook erg verkeerd aflopen (denk aan overlijden van merrie/veulen oid). En wat betreft is het natuurlijk ook een pluim waard OK dan! dat ze dit wilt doen voor de oud eigenaar, ik hoop alleen wel dat ts én oud eigenaar heel goed beseft dat het géén kopie van de merrie is. Het is een nakomeling ervan en er is geen enkele garantie dat het veulen net zo lief, braaf e.d. is.

Tevens kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor ts niet leuk is om zulke dingen te horen, maar het is zeker niet persoonlijk naar ts en d'r paard gericht. De merrie zal waarschijnlijk een heel goed leven lijden en ts zal er ongetwijfeld veel plezier meehebben en dat moeten ze ook samen zo volhouden. Maar draait het eens voor de gein om?? Als ik met een Haflinger naar de ren- of drafbaan gaat en ik vraag daar aan ren- of draverfokkers welke hengst zij mij aanraden om een draver/renpaard te fokken. Weet je wat ze dan doen? Dan lachen ze me keihard uit! En terecht. Welke top of superhengst ik ook gebruik, mijn haflingerkruisinkje zal het op de ren-/drafbaan écht nooit eerste worden. En zo moet je het ook zien met een draver, die zijn gefokt voor de draverij niet voor de (hogere) dressuursport. Om dan met een dressuurhengst te hopen dat je wat meer in de richting komt, is ijdele hoop. De kwpndressuur richting zit nog zo in de kinderschoenen. De beste dressuurpaarden (gp) zijn ook allemaal nog springgefokt ook! Verder missen een groot deel van kwpndressuurhengsten momenteel veel kracht van achter en imo iig téveel om een draver te compenseren. En dát is nu net wat een draver ook mist. Ze hebben wel kracht natuurlijk, maar het is allemaal zo stuwend en dat is nu juist wat men in die dressuursport niet wilt zien. Daar moet een paard zich gaan ontwikkelen en zichzelf gaan dragen. Het gewicht moet zich naar achteren plaatsen en dan kunnen ze van voren weg. En dat is moeilijk bij een draver en dat zal ook voor een nakomeling moeilijk zijn, het hoeft niet onmogelijk te zijn, maar ze zullen er beduidend meer moeite meehebben. Als de oud eigenaar écht de dressuursport in wilt met het veulen, met als doel zo hoog mogelijk te komen dan is dit gewoon niet reeël. De B is bij een correct gereden paard niet moeilijk, de L zal ook nog wel gaan. Maar de M en Z moet met veel oprichting gaan en verzameling en noem maar op én dat vinden juist die paarden moeilijk. Als de oud eigenaar een beetje recreatief wilt rijden, beetje polderwerk, af en toe een B proefje, sprongetje misschien én ze wilt het beestje ongeacht wat het word voor de rest van z'n leven houden, wees dan niet eigenwijs om toch maar voor een 'pure' dressuurpaard te kiezen met de gedachte 'dan komt het wel goed en gaan we het maken', kijk dan aub naar een spring (allround) hengst. Dááruit zijn enkele succesvolle combinaties gekomen, ik geloof dat Albert Zoer er ook een AES hengst van heeft/had staan, al kan dit ook een 25% draver zijn. De meeste springpaarden (allrounders) hebben correcte basisgangen en kunnen die kracht meegeven die deze dieren veelal hebben.

Lancome

Re: [H] Dressuurhengst voor dravermerrie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 00:48

shan schreef:
Als je besluit het toch te doen, dan zou ik gaan voor een hengst met veel front en een krachtige dragende galop bijv. San Remo, Oscar. Of 1 van de gelderse hengsten Koss of zijn zoon Parcival.

Hier sluit ik mij bij aan. Koss geeft enorm veel beweging door. Gelders op een draver evenals een KWPN op een draver is niet mijn keus, maar wel de jouwe, die respecteer ik, dus als je er een veulen bij fokt dan zou ik inderdaad voor een van bovenstaande nemen. Deze geldersen zijn ook niet overdreven lang in de rug, maar geven luxe gelders bloed door. San Remo vind ik ook een goede keus mocht je voor het KWPN gaan.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:23

Ik heb een halve draver gehad die liep Z1 dressuur met winstpunten. En B springen.
Was een Ed king hill x anno buitenzorg.

Geweldig paard, goed lopen, goed achterbeen en een goede galop.

Als je de merrie wilt laten dekken door een kwpnér dan kan je misschien beter naar een springgerichte hengst kijken met een goed achterbeen.

DIt hebben ze mij een keer verteld toen een pension klant van mij haar draver ook wilde laten dekken door een kwpn rijpaard.

Maar de halve draver van mij was echt geweldig en door helaas door omstandigheden heb ik haar moeten verkopen.