[H][wb]SPOED - alternatief advies voor een hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Re: [H][wb]SPOED - alternatief advies voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:33

RobvdPK schreef:
Kijk, het is jouw keuze natuurlijk, maar als je denkt om met Edinbrugh x Volbloed een allround sportpaard te fokken, zou dat wel eens een forse teleurstelling kunnen worden. Edinbrugh is een Bwp-er, zijn doopnaam is Aertbreaker. Hij komt snel van de grond, en is extra voorzichtig in het voorbeen, zoals veel producten van Heartbreaker, maar hij kan nauwelijks stappen, niet draven, en heeft een simpel galopke. Daarnaast heb je echt een prof nodig om hem te rijden, want hij is verre van simpel in de omgang, en in het parcours zo gek als een draaideur.

Rob

PS Ik begrijp trouwens niet hoe je van Saros bij Aertbreaker komt. De ene is een koude, flegmatieke hengst, en de andere te heet om met blote handen vast te pakken.

Op Ramiro na zie ik ook geen enkel verband tussen Saros en Aertbreaker (of Edinburgh, als je dat liever hoort). In dat van die gangen ga ik volledig mee met RobvdPK, (filmpje Knipoog ) die draf is niet bepaald sensationeel en die galop is niet wat ik wil zien bij een goed springpaard.
Zijn karakter ga ik niets over zeggen, ik ken de reputatie van Heartbreaker maar ik heb Aertbreaker nooit live bezig gezien.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:30

Hmmm, ik heb dat filmpje eens bekeken en moet zeggen dat ook ik niet gecharmeerd ben van deze hengst.

Zowiezo zou ik met Gracy al wat uit de buurt blijven bij Ramiro, maar ook zeker Heartbreaker zou ik op deze merrie durven te zetten.

Ik ben bang dat je met een dergelijke combinatie een paard zal fokken die wellicht "to much to handle" gaat worden. Mede ook door de strubbelingen die er toch ook wel met Gracy zijn ontstaan. Je fokt hoe dan ook een paard waarbij de kans heel groot is dat het karakter wel eens een stuk lastiger en heter is, als dat van de merrie. De vraag is... kun je dat handelen!??! Zo ja, kun je de gok wagen, zo niet zou ik heel voorzichtig zijn met een dergelijke keuze. Ik denk dat jij juist moet gaan voor een goede allrounder, die cool is in de kop.

Daar komt bij dat je een volbloed merrie hebt staan die geen stamboek papier bezit. Dus ik vraag me af of het veulen goed verkoopbaar zal zijn. Ik weet dat je voor jezelf fokt, maar wat als het veulen toch te heet wordt? Of op een andere manier niet voldoet aan je verwachtingen? Ik vraag me af of dit dier dan goed te verkopen is. Het dekgeld is 700 euro excl. dus alles bij elkaar zit je toch al snel aan de 900 of meer euro aan uitsluitend de dekking, het scannen etc. Dan moet het veulen nog geboren worden. En eerlijk is eerlijk... Ik zou geen 1500 (je wilt er toch iets aan verdienen) neertellen voor een veulen wat gefokt is uit een merrie zonder papier, wat waarschijnlijk lastig in de kop is, exterieurmatig de merrie waarschijnlijk minimaal heeft verbeterd en de ook de pedigree niet even voor de hand liggend is... Ik kies dan persoonlijk toch voor meer bewezen bloedlijn en een goede verbinding in vader en moederlijn... En dan neem je al een enorme gok. Want ook dat kan verkeerd uitpakken, want uiteindelijk zal je het nooit zeker weten.

Verder spreekt de hengst mij exterieurmatig totaal niet aan, maar als ik kijk naar Gracy, die achter toch overbouwd is, zie ik datzelfde in deze hengst terug. Loop je nu niet het risico om juist dat zwakke punt van jouw merrie te verankeren in het veulen?!?

Ook vind ik de gangen niet spectaculair. Nu zeggen spectaculaire gangen uiteraard niets over de kwaliteit van een sportpaard, want minder is nog wel eens meer. Maar hier spreken we over een "vader" dier. Ook vind ik zijn galop voor een springpaard matig. Terwijl juist de galop goed moet zijn. Daar komt bij dat de galop van Gracy ook zeker verbeterd moet worden, dus een hengst met een sterke galop is wel een vereiste. Zeker gezien het feit je uit het veulen een spring/crosspaard wilt gaan fokken. Dan is de galop toch wel het minimale waarop je moet investeren.

Nu zijn er meer zaken die mijn exterieurmatig niet zo aanspreken bi jdeze hengst, maar die doen niet ter zake. Dit is even mijn mening met betrekking tot deze hengst en jouw merrie...

Ook het feit dat de moeder van deze hengst, de halfzus is van Saros... Tsja... dat is tegenwoordig niet zo bijzonder met het moderne fokken. Ik heb ook "DE" dochter van Jazz op stal staan, om over Sun zijn pedigree nog maar te zwijgen. Dat is niet iets waar je op blind moet staren.

ER zijn voldoende goede springhengsten die behalve exterieurmatig correct, ook nog eens goed bewegen (hoeft niet eens excellent te zijn) en een goede techniek hebben en waar je ook al wat veulens van kunt bezichtigen. Er moet best wat verbeterd worden aan de merrie, dus denk goed na!

Ik vraag me ernstig af of je goed doet aan deze combinatie...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:44

Disconto doet het heel goed op merries met veel bloed. Hij fokt veelzijdig en super fijne karakters. Foto's vabn nakomelingen van hem staan op mij site mansolein.com

mustang711

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:00

Allen,

Zelf ben ik de trotse bezitter van een merrie (dochter) van Aertbreaker. Merrie is nu 3 1/2 jaar oud. Denk dat ik dus met kennis van zaken kan reageren.

Het is correct te stellen dan nakomelingen van Aertbreaker niet de meest eenvoudige paarden zijn. Enige ervaring en goede consequente ruiter is zeker noodzakelijk (zowel onder als niet onder het zadel). Als het daar al mis loopt, kan je het vergeten. Langs de andere kant, als je consequent blijft en de nodige energie investeert in correcte opvoeding, zit er heel wat toekomst in. Let wel op .... ze zijn zeer intelligent.

Wordt op dit moment een 3-tal keer per week bereden, hoofdzakelijk voorwaards en neerwaards, elke 14 dagen combinatie dressuur met kleine spongetjes (30-40-50). Leert zeer snel - reageert zeer goed, niet kijkerig. Heeft veel zin om te werken, zeer gedreven. 1 maal getest en ruim over 1,15 mtr gegaan. begint nu zelf contact met teugel op te zoeken en zoekt neutraal punt op. Voor haar leeftijd zeer sterk !!!

Klikt bijzonder goed met ruiter, je ziet ze wekelijks dichter naar elkaar groeien..... ze staan er voor mekaar. Zeer leuk om deze evolutie te zien.

Wat betreft gangen: liep al zeer snel stabiel, goed in bochten, wendbaarheid zeer goed. Gezien de leeftijd is er nog niet veel zekerheid hoe dit verder zal evolueren. Misschien inderdaad als je ze nu ziet wat kort in galop. Schijnovergangen in draf lukt al zeer goed, en draaft dan ook ruimer. Ben er zeker van dat ook dat wel goed komt.

Rob, ik ben het dus niet met je eens ... maar ja ... zoveel ruiters, zoveel meningen.
Ik ben in ieder geval vol verwachting van ons Anaïs Z ... en mocht het uiteindelijk tegenvallen in toekomstige prestaties ... ze heeft een gouden karakter!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:45

Slotje. Dit topic is 2 jaar oud.