[H][pony]is dit een leuke pony om mee te dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Re: [H][pony]is dit een leuke pony om mee te dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:02

En als het dezelfde pony is uit je profiel heb je 'm ooit dertig kilo laten afvallen, dus lijkt 't mij dat je die dertig (of de helft!) er ook weer áán zou kunnen krijgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:45

Ik vind haar ook wat te mager.. Niet in renconditie zoals jij waarschijnlijk denkt maar toch echt wat te mager Ja

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:26

griebels schreef:
Ik vind haar ook wat te mager.. Niet in renconditie zoals jij waarschijnlijk denkt maar toch echt wat te mager Ja

gelijk heb je, je ziet dat de darmen niet gevuld zijn, dat zou normaal bij zo'n klein welshje wel moeten.
Het gaat hier ook niet om een Engels volbloed die op snelheid gefokt zijn. Een welshje die zo mager is , is... of helemaal afgetrained of ...ziek of uitgehongerd . Ik zou mijn pony niet zo durven tentoonstellen. En fokken moet je in deze conditie zeker niet doen. Kijk eerst eens of deze magere pony nog hengstig kan worden. Ik zou ook niet als 14 jarige op een pony van 1.25 gaan rijden. Tenzij...de amazone ook zo mager zou zijn Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:18

is een welsch arabier en dus geen welsch.
welsches zijn veel grover gebouwd of hoe schrijf je dat.
en ja ze was 30 kilo té zwaar ze was zo zwaar dat ze niks meer kon.
Oh ja en over je opmerking als je 14 bent op zo'n pony rijden je moet mijn lengte vergelijken met een 10 jarige.
de mensen uit groep 6 zijn bijna allemaal even groot als mij Huilen
ik ben met moeite 1,56 als ik half uit elkaar gerukt wordt door de dokter dus het valt mee.
ook is ze in super conditie je zult het misschien niet zeggen als je haar zo ziet maar het is echt zo en nee ik zeg dit niet om mij zelf te verdedigen.
ook voer ik haar niet zelf dat wordt gedaan en ik heb er ook een keer een opmerking over gemaakt dat ze zo dun lijkt maar hij zij ook ze krijgt al 2 keer zo veel als een jaar geleden maar het gaat er net zo hard weer af.
hij zegt ook dit is voor haar goed.
en je mag een keer komen kijken je moet echt hard drukken wil je de ribben kunnen voelen wat normaal wil zeggen dat ze goed op gewicht is.
ze heeft bijvoorbeeld ook een hoofdje van een shetlander.
maat peesjes en zo moet ze ook in shetlander hebben oftewel heel mager gebouwd.
je mag een keer komen kijken dan zul je zien dat ze er goed uit ziet.
en zo als iemand al zij deze pony's worden niet dikker in de tijd dat ze op de baan liep was zij een van de dikste.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:20

oh ja ze loopt ook niet meer op de baan dus ik hoef haar niet in renconditie te houden en ik weet maar al te goed wat dat is zodat we niet dat gezeik krijgen want ik help al 4 jaar mee renpaarden te trainen

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:24

oh jah en als we haar laten dekken wordt ze natuurlijk wel flink bijgevoert he we laten haar dan niet zomaar verpienteren of zo

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:45

Het gaat niet alleen om ribben die te zien of te voelen zijn... Ze is heel erg ingevallen bij haar flank, haar heupen steken ietsjes uit.
Dit is geen aanvalling, dit is alleen een tip dat ze in deze conditie niet in staat is om een dracht te volbrengen.
Ik weet ondertussen ook genoeg van paarden in renconditie etc, er staat zelfs een foto van in mijn profiel van mijn hengst...
Als je zelf weet dat ze te mager is, en de stalhouder of wat dan ook doet er niets aan, kun je haar dan niet zelf bijvoeren of naar een andere stal verhuizen waar wel naar je geluisterd wordt?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:47

jawel hij doet er wel wat aan ze krijgt extra hooi extra brok extra muesli meer als ooit te voren.
Oh ja het is een beetje een stress beest en ze trekt haar flanken dus in.
zo gauw ze ontspannen is en deze los houdt is ze daar ook een stuk dikker.
dus op de flanken moet je even niet letten.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:46

kyrkelover schreef:
oh jah en als we haar laten dekken wordt ze natuurlijk wel flink bijgevoert he we laten haar dan niet zomaar verpienteren of zo

Nou gelukkig maar ...hopen op een leuk veulentje Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:50

dat zou ik niet over mijn hart kunne verkrijgen christina om haar gewoon te laten staan.
ze is trouwens wat aangekomen niet veel maar dat maakt niet uit.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:57

wat ik me afvraag: als je haar gratis kunt laten dekken onder voorwaarde dat de hengsteneigenaar het veulen krijgt, wat heb jij er dan aan om een veulen erbij te fokken? (of las ik dat verkeerd?)Er komt genoeg bij kijken bij dr dracht, geboort en opvoeding om dit zomaar 'for fun' te doen.
Verder vind ik het ook geen superbouw om mee te fokken zoals al werd aangegeven.
Wel een leuke pony verder hoor (ook de kleur!) maar ik zou er zelf niet mee gaan fokken tenzij voor de 'leuk' en dat je het veulen zelf houdt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 23:52

is niet onder voorwaarden hoor we mogen het veulen ook zelf houden maar het gaat naar de eigenaar van de hengst.
die heeft er veel meer aan.
maar de eerste tijd blijft ze mooi bij ons.
het gaat er ook vooral om ,om een snel veulen er uit te fokken.
want de aanvoer van paarden is sterk vermindert.
eerst waren er een hoop nieuwe veulens en nu zijn het er nog maar heel weinig.
dus dit veulen is zeker gewenst.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:11

Als (ex)hengstenhoudster zou ik alleen gebaat zijn bij veulens uit zeer goede merrie's! Ik zou mijn hengsten niet te grabbel gooien voor zomaar pony's en zeker niet om snel "wat" te fokken en dan ook nog voor niks dekken....Vreemde zaak, als het nou om een toppony ging Verward

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:17

kwa bouw is het misschien geen super pony maar kwa snelheid is ze wel heel goed.
de hengst overigens ook maar wat moet het hengstje wan thij nog jong dan gaan dekken pony's met een hele mooie bouw zonder snelheid heeft hij niks aan.
daar gaat het hier niet om dan heb je hele andere merries nodig.
het is hiergewoon een kwestie van een snelle pony met een snelle pony om er een kampioen uit te fokken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:18

ik vind het een leuk koppie hebben , maar de achterhand is erg ieltjes...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 00:05

ik weet dat ze wat iel is maar voor zover ik weet heeft ze er geen last van.
oh jha mijn pony heeft wel een hele brede rug zou je op de foto's misschien niet zeggen maar die is nogal breed.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:15

Waarom vraag je aan ons of het leuke pony is om mee te dekken ??........Jij hebt er zo te lezen veeeel meer verstand van als wij "gewone" fokkers! Als wij je een tip geven ...weet jij het altijd beter want alles draait om een "snel" veulen.
Laat haar "snel" dekken en hopen dat de bevalling "snel" verloopt, speen hem "snel" af en rijdt hem "snel" in...dan krijg je zeker een "snel" paardje!! Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:06

Kleine waarschuwing (van een fokker) dat snel x snel helemaal niet wil zeggen dat je veulen dubbel zo snel wordt, als het zo simpel was ind e fokkerij dan werd t nog eens druk op de olympische spelen.

Ik heb een keurmerrie die in haar jongere jaren scooters eruit liep maar wat ik heb ik eraan om een veulen op de wereld te zetten die alleen maar heel hard kan lopen?
Stel je voor t veulentje is niet helemaal wat je graag zo willen (lees niet snel genoeg) is het beestje dan gedoemd in de worst te belanden?

Als je er graag een veulen bij wil fokken doe het dan geheel voor jezelf en niet voor een ander, als het allemaal naar wens verloopt heel leuk, maar vaak gaat t ergens mis en dan zit je met de gebakken peren. Wens je veel succes ik vind het ene leuke pony verder die wel schraal is en als je haar laat dekken denk er dan goed over na wat je precies met het veulen wil.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:51

nee het is niet de bedoeling om hem snel in te rijden en nee als het veulen niet senl is beland hij niet in de worst.
waarom zouden we.
op het moment wordt ze trouwens flink bijgevoert ze krijgt nu meer als 2 keer zoveel als in het begin toen we haar kregen.
Ook wordt ermet het veulen in de kar gelopen in het zadel en er wordt ook gewoon mee naar buiten gegaan en zo hoor en als ze niet snel genoeg is gaan we hem of haar gewoon voor iets anders gebruiken!!
tjezus net of ik ze dan gelijk naar de slacht doe

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:23

Gelukkig krijgt ze nu 2 x zoveel te eten als toen ze kwam. Toen was ze 30 kg zwaarder......misschien had ze door al die snelle ritten wel 3 x zoveel eten nodig........Als je hard ("snel" ) werkt moet je goed en niet te weinig eten. Knipoog

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 09:45

er wordt niet alleen mee gerend hoor op het moment zelfs helemaal niet meer.
ik rijdt ook gewoon"dressuur"althans een pogingh tot maar we komen er wel.
springen doen we ook regelmatig en ze loopt ook in de sulky.
buitenritten worden er ook mee gemaakt maar op het moment even niet omdat ze het verekt van stal af te gaan.
maar dat komt wel weer goed zal wel weer zo'n periode zijn.
ze krijgt alleen voortaan zoveel dat als je het in de bak gooit ze er niet naar omkijkt.
het is de volgende dag wel allemaal op hoor.
we hopen nu da ze wa dikker wordt.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:27

idd, die beenafwijking?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:21

even misschien een hele stomme vraag dus nie gelijk zeggen dat ik gek ben.
mijn pony staat dus met haar achterbenen naar binnen nou zat ik me af te vragen als je er dan een pony op zet met de benen wat naar buiten zou je dan ongeveer rechte benen krijgen of krijg je dan alleen zowiezo een beenafwijking.
niet dat we dit gaan doen of zo maar vroeg ik me gewoon af.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:54

Of je krijgt een paard met één been naar binnen en het andere naar buiten Knipoog

Nee, dan kun je het best een hengst zoeken met een zo correct mogelijke beenstand. Zou je het in het andere uiterste zoeken (in jouw pony's geval dus met de benen naar buiten) is de kans groter dat je dus één van de twee uiterste krijgt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:58

Ik vind het wel een iel paardje, wel leuk uiterlijk verder.
Lijkt me wel wat overbouwd, dus als je er een hengst op zet; Zet er vooral niet een beetje overbouwd beest op. Knipoog
Zou er wel een wat steviger beestje op zetten,en als je er een Arabier op wilt, zou ik persoonlijk wel eenbreeder/steviger Arabje erop zetten, anders krijg je echt een iel paardje Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken