[H][KWPN]Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:16

Ja dat van dat luxe front ben ik zeker met je eens.
Ja en met het zadelmak maken vind ik ook wel erg moeilijk, je hebt een merrie en eigenlijk wil je daar zo snel mogelijk op (logisch lijkt mij??).
Ik ben er dus nog niet helaaml uit of ik haar in maart wel zadelmak wil laten maken, Zalinda is van maart dus ze is dan wel echt 3 jaar zeg maar.
Dus als mensen hier ervaring mee hebben, dan ook graag jullie mening.
Mijn ruin is ook zo groot maar die is geloof ik ook gewoon met 3 jaar ingereden, maar heb dit dus zelf niet gedaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:23

Je moet kijken of je merrie er klaar voor is om zadelmak gemaakt te worden. Dat ze in maart daadwerkelijk drie wordt wil niet zeggen dat ze er aan toe is. sommige paarden hebben meer tijd nodig, zoals al een paar keer gezegd hier.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:58

Ja dat snap ik, maar dat is nu juist het probleem ik vind het moeilijk om in te schatten
Maar met rijden bedoel ik ook zeker niet elke dag, eerder om de twee dagen.
Maar ja ben ik weer bang dat z'n paard niet goed genoeg wordt door gereden.
Het was onze bedoeling het paard voor een, maand weg te brengen en dan zelf verder door rijden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:12

Waarom wil je dat het paard nu al wordt 'doorgereden'?
Ik zou dit paard nog helemaal niet zadelmak gaan maken, maar nog lekker laten uitgroeien en wat volwassener laten worden

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:34

Nou om eerlijk te zijn hebben we haar nu al ander half jaar staan en we willen wel eens wat gaan zien Clown
Ik weet dit mag geen reden zijn, maar dat is het eigelijk wel.
Ik kan het gewoon niet meer afwachten of een keer op haar te gaan zitten. (nu ik dit lees besef ik ook dat het vreemd klinkt) en dat het misschien inderdaad beter is om nog te wachten.

Mijn vader hed het er ook al van om haar nog een half jaar op de wei te doen van het voorjaar???

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:08

Dat is inderdaad de slechtste reden om met met een jong paard te gaan beginnen. Daar hadden jullie dan over na moeten denken toen je aan een jong paard begon. Ik heb eentje staan die van de zomer 4 wordt. Daar ga ik in de zomer rustig aan mee beginnen, was vorig jaar ook nog zo jeugdig dat ik liever een jaar langer wacht. Als je dan na een jaar gaat beginnen, krijgt het paard een eerlijke kans 'om wat te laten zien'...

Zou er dus maar goed over nadenken en het paard nog weer lekker de wei op doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:32

susie1981 schreef:
Nou om eerlijk te zijn hebben we haar nu al ander half jaar staan en we willen wel eens wat gaan zien :+
Ik weet dit mag geen reden zijn, maar dat is het eigelijk wel.

Je kunt er gerust op gaan zitten en d'r zadelmak maken, grote kans dat je over een jaar of 4 a 5 helemaal niks meer ziet van deze merrie. En dat lijkt mij ook niet de bedoeling, of wel?

Deze merrie is nog te slungelig, te groot, te jeugdig, te onvolwassen om gedekt en ingereden te worden. Dit zijn tig redenen om voorlopig van deze merrie te genieten terwijl ze in de wei staat. Niet alleen haar hoogte verraad dat ze nog niet klaar is om ingereden te worden, maar ook haar bouw. Gewoon alles, kijk naar d'r hoofd, rug, verhoudingen ect. en het schreeuwt bekant om nog een jaartje met rust gelaten te worden.

Thömm

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:37

Sammie schreef:
Gut daar hebben we thomm weer met z'n reclame posts Dromen

Ik zal in het vervolg enkel nog met advies reageren via pb of email. Hoewel ik niet zie wat er mis mee is je eigen hengsten te promoten als je overtuigd bent van de kwaliteit.
Ik zal ook nooit een advies geven waar ik zelf niet achter sta: ik hoef maar enkele referenties te geven van "Equimedic .be" veulens om dit te staven. Vorig jaar werd in België Quattro2000 geboren, een prachtige hengst van Quidam de Revel en kampioen bij de hengstenveulens op Zangersheide. Deze werd gemaakt met sperma door ons geleverd. Voor 2007 verwachten wij bij onze fokkers een 100-tal veulens uit gerenommeerde hengsten, afwachten wat het wordt...

Zoals beloofd, vanaf nu enkel nog via pb of email.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:51

Is deze merrie niet een beetje te jong om gedekt te worden? Zou hier lekker een jaartje mee wachten, ik denk dat het overbouwde dan ook minder is..

*heb rest vh topic niet gelezen..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:55

als je dat had gedaan Bloos had je jouw berichtje niet geplaatst......... Knipoog

shapro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:14

Het is een vrij grote merrie en dan is het misschien juist goed om haar te laten dekken. Zo voorkom je ook dat ze nog veel groter wordt. Misschien is Florencio wel wat voor jou merrie. Ik rij er zelf één die geket is bij een vrij kleine merrie. Die mensen hebben met die hengst gedekt toen ze nog niet wisten dat grootramige merries bij Florencio gewenst zijn. Misschien mis je dan nog wel een beetje bloed maar het is dnek ik het proberen waard. Ben benieuwd wat je gaat doen Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:33

shapro schreef:
Het is een vrij grote merrie en dan is het misschien juist goed om haar te laten dekken. Zo voorkom je ook dat ze nog veel groter wordt. Misschien is Florencio wel wat voor jou merrie. Ik rij er zelf één die geket is bij een vrij kleine merrie. Die mensen hebben met die hengst gedekt toen ze nog niet wisten dat grootramige merries bij Florencio gewenst zijn. Misschien mis je dan nog wel een beetje bloed maar het is dnek ik het proberen waard. Ben benieuwd wat je gaat doen Lachen

Ja dat vinden we een mooie hengst, maar volgens mij kwam hij afgelopen jaar qua nakomelingen niet zo best uit de verf (als ik het goed heb).
Wel hebt ik gehoort dat deze hengst inderdaad kleiner fokt.

Bedankt voor je antwoord, ik hou je op de hoogte!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:20

shapro schreef:

Helaas dat is zeker niet in alle gevallen zo Knipoog Onze merrie is na de bevalling gewoon doorgegroeid. Zo ken ik wel meer merrie's.

Ik denk dat het gewoon verstandiger is om te kijken hoe ze uit deze winter komt en dan eens kijken hoe ze is. 1.74m is echt heel groot voor zo'n jong ding en dan nog eens een veulen erin waar ze haar energie in moet stoppen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:31

Ja hebben inderdaad besloten om het rustig aan te doen.
In maart gaan we naar onze eigen stallen en is het de bedoeling dat ze elke dag de wei op gaat, maar ook dit heeft weer een nadeel voor haar.
Afgelopen zomer is ze in de wei erg afgevallen, doordat haat kiezen te glad zijn kan ze slecht gras malen.
De tandarts kan evt iets van de voortanden, afhalen maar dat is voor haar ook geen optie want ze heeft hele kleine tandjes.

Wel denken we om haar in maart of april zadelmak te laten maken, onze stallen zijn straks langs het kanaal dus lekker gelegenheid over uitrijden en dat soort dingen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:00

Ik denk dat deze merrie pas mooi wordt wanneer ermee gewerkt wordt. Het is nu niet een merrie waarvan je zegt: wat een prachtig dier, om te zien.
Wel een superafstamming, en wanneer de vacht er mooi opligt komt ze vast ook mooier uit. Beweging ben ik wel benieuwd naar, dan kunnen we ook wat beter beoordelen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:27

sammie_44@ ik lees nu net uw bericht.
Als het weer iets beter is en de bak weer redelijk begaanbaar zal ik een paar andere foto's bijplaatsen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik haar ook niet moeders mooiste vind Verward

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:12

als je toch besluit haar te laten dekken dit jaar dan is Houston misschien wel iets voor je merrie, die fokt ook vaak kleintjes.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:45

ozzie111@ Dankje voor je reactie, Houston vind ik inderdaad ook een hele mooie hengst maar onze voorkeur gaat uit naar een wat jongere hengst. Weet jij of hij ook nog een goed gekeurde nakomeling heeft??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:56

susie1981 schreef:
ozzie111@ Dankje voor je reactie, Houston vind ik inderdaad ook een hele mooie hengst maar onze voorkeur gaat uit naar een wat jongere hengst. Weet jij of hij ook nog een goed gekeurde nakomeling heeft??

Valdez en Valeron, zoon en kleinzoon. Maar daar is nog niet van bekend of ze groot of klein fokken.

In tegenstelling tot de meesten hier zie ik het probleem niet zo om deze merrie te laten dekken. Als ze drachtig is groeit ze mits goed gevoerd ook wel door en kan ze mooi rustig nog een jaar verder groeien. Daarnaast denk ik dat dit paard de komende zomer nog heel hard bij gaat komen en je volgend jaar er best een veulentje van kan verwachten.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:02

Anne_GTI@ Dankje voor je reactie ik zal eens gaan zoeken naar die twee kleinzonen van Houston.
Verder gaan wij er ook van uit dat ze nog een eind moet bijkomen, toen ze in mei de wei op ging was ze lekker vol van stuk de wei heeft haar jammer genoeg niet veel goeds gedaan maar de opvoeding had ze nodig.
Het was vorig jaar een erg moeilijke merrie maar dat hebben ze haar in de wei mooi afgeleerd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:35

shapro schreef:
Misschien is Florencio wel wat voor jou merrie. Ik rij er zelf één die geket is bij een vrij kleine merrie. Die mensen hebben met die hengst gedekt toen ze nog niet wisten dat grootramige merries bij Florencio gewenst zijn. Misschien mis je dan nog wel een beetje bloed maar het is dnek ik het proberen waard. Ben benieuwd wat je gaat doen Lachen

Florencio heeft veel meer bloed nodig, dat wordt een koe op deze merrie. Hij is totaal verkeerd gebruikt qua dekkerij en daarom viel zn rapport ook zo tegen.

Ontopic:

Ik zou echt afwachten hoe ze uitgroeit, dan er eens mee naar de keuring gaan en dan eens laten rontgenen en dan goed bedenken of je er nog mee wilt fokken.
Ik zou ook geen hengstenadvies kunnen en durven geven nu. En wat wij hier meer zien als jij? Ik denk ten eerste dat het nog niet eerlijk is om hier een exterieurbeoordeling over te geven omdat ze groot, jong en uit verhouding is. Ten tweede is het niet netjes om alle minpunten op te noemen, je zou dan gewoon het idee krijgen dat we jouw paardje af zaten te zeiken en dat is echt totaal niet de bedoeling.

Ga gewoon rustig aankomende zomer iets met haar doen en misschien dan eens voor de keuring ofzo, geef haar de tijd en kijk of ze bijtrekt. Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:04

Suzanne F. schreef:
shapro schreef:
Misschien is Florencio wel wat voor jou merrie. Ik rij er zelf één die geket is bij een vrij kleine merrie. Die mensen hebben met die hengst gedekt toen ze nog niet wisten dat grootramige merries bij Florencio gewenst zijn. Misschien mis je dan nog wel een beetje bloed maar het is dnek ik het proberen waard. Ben benieuwd wat je gaat doen Lachen

Florencio heeft veel meer bloed nodig, dat wordt een koe op deze merrie. Hij is totaal verkeerd gebruikt qua dekkerij en daarom viel zn rapport ook zo tegen.

Ontopic:

Ik zou echt afwachten hoe ze uitgroeit, dan er eens mee naar de keuring gaan en dan eens laten rontgenen en dan goed bedenken of je er nog mee wilt fokken.
Ik zou ook geen hengstenadvies kunnen en durven geven nu. En wat wij hier meer zien als jij? Ik denk ten eerste dat het nog niet eerlijk is om hier een exterieurbeoordeling over te geven omdat ze groot, jong en uit verhouding is. Ten tweede is het niet netjes om alle minpunten op te noemen, je zou dan gewoon het idee krijgen dat we jouw paardje af zaten te zeiken en dat is echt totaal niet de bedoeling.

Ga gewoon rustig aankomende zomer iets met haar doen en misschien dan eens voor de keuring ofzo, geef haar de tijd en kijk of ze bijtrekt. Lachen

Oke dankje!!
Zoals ik al eerder heb gescheven heeft afgelopen zomer haar qua uiterlijk niet goed gedaan.
Qua opvoeding heeft het haar wel veel goeds gebracht.

Ik weet zelf dat het een mooie merrie gaat worden ze heeft alleen veel langer nodig.
Het word geen topper, maar voor ons is ze straks goed genoeg.
Ik zal eens kijken of ik deze week nog een paar foto's kan maken

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:56

susie1981 schreef:
sammie_44@ ik lees nu net uw bericht.
Als het weer iets beter is en de bak weer redelijk begaanbaar zal ik een paar andere foto's bijplaatsen.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik haar ook niet moeders mooiste vind Verward

susie1981 schreef:
Ik weet zelf dat het een mooie merrie gaat worden.
ze heeft alleen veel langer nodigHet word geen topper, maar voor ons is ze straks goed genoeg.
Ik zal eens kijken of ik deze week nog een paar foto's kan maken

Volgens mij ben je zelf ook niet erg van je merrie overtuigd ........... Ach gut Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:35

Ja soms misschien wel ja Clown
Maar ik hou me maar vast aan het oordeel van mijn vader, die meer ervaring heeft met het opgroeien van jonge paarden dan ik

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:11

Anne_GTI schreef:
susie1981 schreef:

Valdez en Valeron, zoon en kleinzoon. Maar daar is nog niet van bekend of ze groot of klein fokken.

In tegenstelling tot de meesten hier zie ik het probleem niet zo om deze merrie te laten dekken. Als ze drachtig is groeit ze mits goed gevoerd ook wel door en kan ze mooi rustig nog een jaar verder groeien. Daarnaast denk ik dat dit paard de komende zomer nog heel hard bij gaat komen en je volgend jaar er best een veulentje van kan verwachten.

deze was ook mijn gedachte ..ik vind het net fijn om zo'n merries net wel onder de hengst te zetten ..ze groeien lekker uit -en dan bedoel ik net niet in de hoogte maar in de breedte , ze worden met rust gelaten en gaan lekker het land in ..idaal dus , bovendien gaat het pas echt in de laatste driemaanden wat van de merrie vergen en dan is ze sterk aangekomen door het weideseizoen Knipoog