[H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabrycha

Re: [H][NRPS]komend voorjaar nrps merrie's laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:13

Volgens mij heb ik jou merrie veulen in assendelft in de ring gehad, vos merrie als ik me niet vergis?
Liep een mooie mama bij Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 09:17

Ja carmen bedoel je?
Met heel fijn hoofdje?
Dat was erg een hertje.
Het ene jaar krijgt ze een reus van een veulen, het jaar erna een soort hertje maar wel met een mooi hoofdje.
De andere merrie had ook een veulen, veel mooier maar het laden lukte niet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:04

gabrycha schreef:
Volgens mij heb ik jou merrie veulen in assendelft in de ring gehad, vos merrie als ik me niet vergis?
Liep een mooie mama bij Haha!

Kan wel kloppen...
Ben jij keurmeester dan?
Onze merrie is idd wel mooi Bloos (Keur, prestatie sport merrie), hihihi.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:54

Painted black heb ik ook gezien, indrukwekkend beestje. Ben benieuwd hoe ze gaat uitgroeien

Ik was dit jaar nog aspirant jurylid, komend jaar volwaardig. Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:27

Thanks! Bloos
De PB is ook wel mijn trots!
Ze is zo leuk....
Ik mocht door naar Ermelo en is daar Ster geworden en Tweede achter die mooie merrie
waar ik ook achter stond in NH.
Geen ramp om daar achter te staan, trouwens.

Wat grappig trouwens, ik zie je dan aankomend jaar wel op de keuring.
Ik kom ws wel met 2 veulens.

fvansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:36

Lobeke zou ik zeker niet afraden!!Fokt super door. Wij hebben 3 merrieveulens van deze hengst gehad met superkarakters, correcte bouw en enorme bewegingen. De 2 nrps'ers (D-maat)hebben een 1e premie gekregen op de keuring en het AV veulen van dit jaar is een toekomstig sportmonstertje! Komt uit een Dosator-merrie. We hebben zelf inmiddels twee goedgekeurde en geprimeerde AV hengsten. Nasar heeft zijn 100 daagse HLP (verrichtingsonderzoek) te Marbach (D)met goed gevolg doorlopen en is erkend voor andere rassen, is meervoudig kampioen en is een betrouwbare harde werker met een mooi exterieur en goede bewegingen. Komt uit bewezen bloedlijnen; Narew ox x Nalet ox. Narew heeft de HLP doorlopen en is "Europachampion" 1988 wiens moeder "leistungsstute" is. Nalet komt in de pedigree van heel veel Duitse sportpony's voor. Je kan meer lezen op www.vsarabians.com

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:54

Ik heb lobeke niet afgeraden, alleen heeft hij een correcte merrie nodig die een lange broekspier heeft een normaal goed bespierd kruis, normale ruglengte heeft, want dat zijn punten die ik dit jaar bij nakomelingen heb gezien die sportkwaliteiten van deze nakomelingen niet bevorderen. Op een correcte merrie, wat die punten aangaat, zou hij goed kunnen matchen. Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:20

Ik zou sowieso niet meer voor een heel bloederig type gaan, die tijd is wel geweest.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:17

Persoonlijk vind ik zelf een percentage arabisch bloed tussen de 25 en 40% mooi. Niet teveel, mocht de pony bloed gaan missen fok je een keer terug, maar de ponys met bijna 90% lopen nog steeds rond, dus bang daarvoor hoef je eigenlijk niet te zijn. Knipoog
Daar komt ook bij dat de meeste huidige arabieren bijna paarden zijn en de markt zit niet te wachten op een uit de kluiten gewassen "d pony" daarmee fok je teveel maat erin. Is moeilijk weer treug te brengen naar de d maat.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:40

Precies gabrycha, zoals jij het verteld bedoel ik het.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:02

gabrycha schreef:
Persoonlijk vind ik zelf een percentage arabisch bloed tussen de 25 en 40% mooi. Niet teveel, mocht de pony bloed gaan missen fok je een keer terug, maar de ponys met bijna 90% lopen nog steeds rond, dus bang daarvoor hoef je eigenlijk niet te zijn. Knipoog
Daar komt ook bij dat de meeste huidige arabieren bijna paarden zijn en de markt zit niet te wachten op een uit de kluiten gewassen "d pony" daarmee fok je teveel maat erin. Is moeilijk weer treug te brengen naar de d maat.

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:35

Lang niet alle kinderen kunnen met veel arabisch bloed omgaan. OX bloed heeft voordelen maar ook nadelen voor de sport. Gezien dat de vraag naar pony's ,die op kleine rijpaardjes moeten lijken groot is, moet je ook niet het tegenovergestelde gaan fokken. Je moet wel met de "evolutie" mee fokken anders kom je er niet.Er zijn bij het NRPS bepaalde bloedlijnen die geen fijne sportpony's zijn of fokken. Ze hebben allemaal dat zelfde k..karakter. Veel van deze zijn er al geexporteerd en hebben helaas de markt voor de NRPS fokker in het buitenland ...verpest!!. Het NRPS doet er daarom goed aan te selecteren op mooie, correctbewegende brave en werkwillige ponyhengsten en merrie's.Daar zit toekomst in!
Iedere ouder zoekt zo'n pony voor zijn kind. Niemand zit te wachten op een zenuwpilletje die er ieder moment als een vuurpijl vandoor kan schieten. Het roer moet dus iets om. Vroeger heb ik bij het APS gewerkt en was ik bezeten van de (Crabbet)Arabieren. Maar na de invasie van de Tersk werd mijn liefde al gauw minder.Ik koos voor het Halfbloed...later NRPS stamboek. Daar ben ik blijven hangen tot nu toe. Heb ook welsh K gehad.....Heb nu nog een paar NRPSers en een Duitse rijpony. Dekken doe ik met steeds minder ox bloed.....en ze worden steeds beter Haha! Haha! , en de vraag wordt steeds groter.Hopelijk gaat het NRPS dit ook inzien anders belanden de fokprodukten in de goot.Dan wordt er minder gefokt en gaat de omzet van het stamboek omlaag enz. enz.
De ponyhengsten die nu uitblinken in de eerste bezichtiging zijn van bovengenoemde type. Nu maar hopen dat die hengsten een ronde verder komen en klokgaaf naar de 3e bezichtiging mogen.Maar we gaan het zien Zaterdag. Pling

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:07

Zou ook een pleidooi willen houden voor kindvriendelijke ponys, die zijn er gewoonweg te weinig. De bovengenoemde bloedlijnen die mindere karakters fokken zijn helaas nog erg veel en nadrukkelijk aanwezig. Soms gaan die gepaard met exterieurfouten...

Het doel van de arabier om te verharden en te verdedelen in de fokkerij is niet echt meer nodig, ons doel zou nu moeten zijn om meer sportmodellen in je fokkerij te krijgen zonder dat dit ten koste moet gaan van je pony model! Rijpaard x welsh b kruising bijvoorbeeld krijg je paard in ponyformaat, maar het mist alle kanten aan ponyuitstraling en de nakomelingen kunnen erg gaan strooien inzowel type als maat. En terugfokken met een te klein gebleven rijpaard ben ik ook geen voorstander van.

Blijft als optie over om van de fokkerij van oa onze oosterburen gebruik te gaan maken een scheutje anglo arabisch danwel xx in de 3e generatie in combinatie met scheut arabisch bloed en het beste welsh sportbloed geeft mooie modellen en ponys die eruit blijven zien als ponys. En een doorgaans goed karakter hebben zou ind e selectie ook nadruk op gelegd moeten gaan worden. Knipoog

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:15

Dat is mijn visie ook ongeveer. Ach ik fok met een doel dat ik zelf voor ogen heb. Jaren geleden ben ik hiervoor op de keuring afgestraft.En ga dus ook niet meer zo vaak. Nu blijkt dat dit het doel gaat worden voor het NRPS. Aleen heb ik nu net even wat voorsprong Knipoog
Jammer voor het NRPS...die pony's lopen nu in het buitenland aan de top. En mijn afzet markt is nu Scandinavie en Duitsland. Tja die hebben nu eenmaal eeen dikkere knip en net iets meer hersens Haha! Haha!. Toen ik begon met exporteren naar Scand. liepen de Denen nog 25 jaar achter met het NRPS. Door hun slimme theorien lopen ze nu reeds voor op het NRPS. Gelukkig hebben ze een nieuwe foktechnische club "zonder bord voor hun kop" het begin is er gelukkig. Nu nog even de hengstenkeuring wat professioneler aanpakken. Wat een amateuristische zooi gisteren zeg. 5 aanjagers per pony in de "kooi" Het NRPS moet nog een hoop leren!!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:38

Ik kan me grotendeels inleven in je theorie christina en ik voel met je mee alleen is niet alles te wijten aan selectiebeleid en het hebben van weinig hersens.
Je bent als stamboek sterk afhankelijk van het materiaal wat aangeboden wordt. Veel ponymerries ondergaan het lot van een hobbyfokker die het leuk vindt om er een veulen bij te hebben lopen, de keuze voor een desbetreffende hengst is dan snel gemaakt, zo dichtbij mogelijk en niet te duur. Die groep mensen is aanzienlijk groter dan de groep die echt gaat nadenken over hoe we de nederlandse pony weer op de kaart gaan zetten, welke bloedlijnen zijne r beschikbaar en hoever gaan we de grens over?
Ponyveulens zijn erg slecht te verhandelen. met een beetje geluk belandt t beestje niet bij de slager, en om die groep fokkers aan te gaan moedigen een hoger dekgeld te laten betalen dan verklaren ze je voor gek. Gelukkig om in de richting te gaan varen waar we uiteindelijk heen moeten is het % arabisch bloed omlaag gegooit en kan er weliswaar naar eigen inzicht in duitsland oa gezocht worden naar geschikt bloed. Iets waar ik als fokker wel naar streef.
Het is moeilijk de mentaliteit te veranderen maar onmogelijk is het zeker niet! Indien de pony een sportmodel heeft en de gangen laat zien op d ekeuring zal deze zeker beloond gaan worden.
We kunnen ook masaal rheinische ponys gaan fokken, maar denk je dat je daar tussen komt? Dat vind ik het mooie van het nrps, met een jong en ambtieus nieuw jurykorps, zijn er wel degelijk mogelijkheden om andere bloedvoeringen te accepteren. en export naar andere landen is verdienste voor het fokken en streven naar kwaliteit!
Kijk ik vind het mooi bloed te gebruiken uit duitsland, maar blijf met mijn beide benen op de grond. De ek ponys worden door volwassenen op het bundeschampionat voorgesteld, alle knoppen erop gereden waarin een talent de pony onder zijn of haar hoede krijgt. Ponys hebben kwaliteit maar die machine waarin ek ponys getraind worden de kids begeleidt worden en uiteindelijk winnen zeg ik ja als jij een ek wilt winnen moet je hetzelfde doen en is voor mij de charme van topsport af... Of kinderen van dresuurruiters die ook deelnemen aan een ek daarvan koopt papa een pony die een ek heeft gewonnen. Wil je daar tegen op boksen? Ik persoonlijk niet, wat ik wel wil is een allround pony fokken met een kindvriendelijk karakter en een degelijk en fraai exterieur. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 21:27

Zou het dan niet goed zijn om "vreemde" rassen toe te voegen die natuurlijk dingen kunnen verbeteren aan het ras?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:38

Tuurlijk zijn er een hoop fokkers die voor de leuk een veulentje fokken. Daar is ook niets mis mee.
Maar het NRPS moet duidelijk een weg uitstippelen, wat is belangrijk, wat willen we zien, wat is verkoopbaar. Daar hebben ze het NRPS nieuws voor...helaas staan daar nog te veel artikelen in over sponsoren en worden de rijpaarden nog te veel voorgetrokken. Laat eens wat meer ponyfokkers aan het woord.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:56

Ja das op zich een goed begin!

Nrps is geen ras maar een type fokkerij met als basis arabisch bloed. Wat mooie sportponys geeft is inmening van forest bloed, welsh connemara eventueel. Maar het nrps is qua ponys weinig gebaat met kruisingen tussen rijtypische en niet rijtypische ponys. Fries x fjord met een scheutje arabisch bloed word ik niet enthausiast van bijvoorbeeld. Inmeningen van andere rassend anwle typen is goed mogelijk mits die typen en rassen wel met een sportdoel en gebruiksdoen zijn gefokt danwel geselecteerd. Knipoog