[EH] KWPN merrie, Wie durft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [EH] KWPN merrie, Wie durft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:41

Ik vind hem wat kort en gedrongen en zware kaak. De schoft verbeterd hij ook niet. Wat is dit voor hengst en heb je ook een andere foto? Ik vind het niks eerlijk gezegd.
Met deze hengst of een groninger hengst zul je niet het type fokken waar je een foto van plaatste(Paledo). Kun je je vader niet een foto van Laurentz laten zien? Dat is niet een standaard voskleur, jammer dat je daar zo aan vastzit.
Rubus dan idd een goede optie.

Met een zwarte hengst fokken is nooit een garantie op een zwart veulen, tenzij dominant gen, maar er is geen gelderse hengst dominant voor zwart. Kun je Negro ook niet kwalijk nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:42

Doodzonde dat Paledo een ruin was eigenlijk.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:48

eyy zus
we kunnen er beter 20 keer over er staan bakkeleien met ze allen dan 1 goede fout maken met hengstenkeuze,want zo`n fout kan je helaas niet terug draaien.
hier is een voorbeeld uit zwarte merrie en een zwarte hengst
dit moeder en zoon en de moeder heeft het vosfactor in zich en is spangenoot van Ilegra
Afbeelding
en papa Mats fokzuiver zwart
Afbeelding

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:02

dus uit twee zwarte paarden kan degelijk wel een zwart veulen uit voortkomen:D Haha! Haha! Haha! Haha!

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:06

je moet zelf gewoon kijken in de afstamming hoeveel zwarte,bruine of vos etc. paarden voorkomen en zo kan je de juiste hengst er bij zoeken waarvan de grootste kans ligt bij een zwart veulen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:30

De hengst die ik plaatste is een Onno S x Rex x locomotief x Roland, hij heet O.Luctor van zeelandia en is goed gekeurd bij het I.H.W.
Ik heb geen bewegings foto van hem maar vind zijn bouw wel aansprekent.
Ik zal er zeker geen Paledo mee fokken jammer dat vind ik nou een echte Gelderse.
Maar ik begin er nu toch steeds meer aan te denken richting het I.H.W. te zoeken.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:43

Om nog even toe te voegen. ALs je op fijn karakter wil fokken valt Koss al zeker af. Via het Amor bloed (toch een karaktertje) en helemaal van el corona! Dus om het karakter al helemaal niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:55

Ja dankje joycie; ik ben ook geen favo van Amor bloed, ik heb vele artikels gelezen over deze hengst en zeker ook het karakter wat ie door heeft gegeven.

[paard] heeft altijd voor een huifkar gelopen met gehandicapten en dat zal ook gebeuren met haar eventuele nakomeling.

Janne; Luctor van zeelandia heeft als moeder Dazilfa en haar moeder is Ronda en die moet jij enigzinds wel kennen denk ik, is namelijk ook de moeder van Ahoy.
Verder een mooie bewegingsfoto ontvangen van nimber hier op bokt.
Begin toch echt te denken over een I.H.W. hengst en dan met name Orbaldo II en Luctor.
Afbeelding

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 06:26

@ Ilegra: ik ging er ook helemaal niet van uit dat je Koss al gekozen had maar gaf je gelijk redenen waarom hij totaal niet voldoet aan de "eisen" die jij stelde aan de te gebruiken hengst...

@ Majoor: ook uit 2 bruine paarden kan een zwart veulen komen... en andersom... als je het allellenprofiel van de ouders weet kun je zien of er überhaupt zwarte kinderen uit voort kunnen komen. Ook al is jullie merrie zwart, als je een hengst als Koss met AAEe gebruikt krijg je NOOIT een zwart paard en als zowel jullie merrie als de te kiezen vader niet homozygoot voor zwart zijn (dus Ee ipv EE) is de kans op vos ook altijd aanwezig.

@ Ilegra: mss kun je idd het beste naar Orbaldo II kijken, dat is iig een zwaarder type. Met het paard van de foto die je plaatste (O. Luctor) fok je iig niet een zwaarder type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:51

Jammer dat je het niet bij een gelderse hengst houdt, zou voor de fokkerij interessanter zijn.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:01

Vind ik ook zonde maar als ze echt voor zwart en zwaar gaat is er bij de Geldersen gewoon minder keus, kans op vos bij bijv. Laurentz en Bazuin is wsl aanwezig (tenzij de merrie homozygoot voor zwart is) en die verkleinen vaak iets en dat vindt TS ook een minpunt en dat mag natuurlijk Knipoog . Jammer maar helaas.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:32

Wat ik nog niet snap:
Waarom zou je kiezen voor de dure oplossing van embryo transplantatie, je kan de merrie toch gewoon het veulen laten krijgen en zorgen voor een zoogmoeder die je melkt of waar je het veulen onder zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:09

Bazuin en Lauwrentz vind ik mooie hengsten ze hebben naar mijn idee echt die klassieke bouw die ik ook heel mooi vind ze zijn idd wat aan de kleine maat, en van Bazuin weet ik dat hij die ook door geeft.
Orbaldo II vind ik heel mooi klassiek misschien iets aan de zware kant maar wel klassiek.
Ik wil niet percee zwaarder maar als het veulen wat zwaarder word heb ik daar geen bezwaar tegen Bloos
Luctor van zeelandia blijft ook op mijn favo. lijst staan ook omdat hij een kruising is van Onno S x Rex (en dat is ook weer oud Gelders bloed)

Mijn vader vind Mats mooi dat is de hengst die [paard] plaatste, Mats heeft via zijn moeder ook Gelders bloed in de afstamming.
En hij heeft heel mooi uitgepakt bij [paard] alleen hij dekt natuurlijk en ik denk dat ze dat niet doen bij ET.
Het is best wel moeilijk om met iemand het eens te worden, vind ik hengsten mooi staan ze mijn vader niet aan.
Ik kan het mijn vader niet kwalijk nemen hij is een van de oude stempel en heeft een fobie voor vossen.

Ik snap trouwens niet waarom het KWPN Gelderse paard niet een hengst als James Bont en Toevallig heeft opgenomen in het hengsten bestand.
Zijn dacht ik ook echte Gelderse hengsten ze vallen voor [paard] helaas allebij af omdat ze te nauw verwant zijn.

Jullie zijn wel top want ik heb al naar meer hengsten gekeken dan ik zelf van plan was, er is ook nog een tip binnen gekomen over een hengst die bij stal Roelofs te dekking staat, namelijk Nathos R dit is een Namelus R x Calvin z x Joost.
Nu ken ik deze hengst niet maar deze foto vond ik wel van hem.
Het is alleen wel een spring hengst en ik weet ook niet wat voor karakter hij door geeft.
Ik wilde hem toch niet onthouden voor jullie daarom dat ik hem toch maar plaats.

Afbeelding

Albert voor jou;
Citaat:
[paard] heeft een verhard uier, wat het precies is weet ik niet maar het betekend dat als ze drachtig word en het veulen de hele dracht zelf zal moeten dragen haar uier problemen zal opleveren, als ze het al overleefd dan nog zal ze het veulen niet kunnen zogen.
Ik ben bang dat ze dat niet overleefd, hoe graag ik ook een veulen van haar zou willen als er geen ET zou bestaan zou ik het uit mijn hoofd laten.
Ik heb vaak gehoord dat merries overlijden als ze uierontsteking krijgen en ik wil nog heel lang van [paard] kunnen genieten.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:24

Nathos is een springhengst en gaat niet terug op een Gelderse bloedlijn oid.
Daarbij gaat hij terug op Joost via de moeder en de vaderlijn. Ik raad het je af.

Ik hoop voor je vader dat het hm niet tegen valt als er toch een vosveulentje uit komt. Hoe de zwart de paarden ook zijn waar jou merrie uit komt, je hebt er niets over te zeggen. Tuurlijk met zoveel mogelijk zwart in beide ouders kan je de kans wel vergroten...

Ik denk dat als je bij het Gelderse bloed blijft, je het gewenste karakter en de bewegingen behoudt. Ik ben zelf niet gecharmeerd van Groningers, mede omdat ze naar mijn mening niet echt iets toevoegen aan de Gelderse fokkerij. Je geeft zelf aan dat een zwaarder type veulen niet erg is. Maar ik denk dat je met een Groninger erop, de krachtige beweging van je merrie wegfokt.
( en Groningers staan niet erg bekend om de goede hardheid van hun benen )

Van uierontsteking gaan merries niet dood. Je moet het goed in de gaten houden, en je moet het wel heel erg verwaarlozen wil een paard dood gaan aan zoiets.
Ik snap dat je het knap vervelend vindt dat je merrie geen veulen kan zogen, maar ik denk dat het voor het zelf dragen niet veel uitmaakt. Is dit trouwens vastgesteld door een kliniek oid ( dit is puur interesse hoor Haha! )
Volgens mij kan je gewoon natuurlijk dekken bij ET. Dit omdat jou merrie wel drachtig wordt gemaakt, maar het embryo bij een andere merrie wordt geplaatst, die dezelfde cyclus heeft als de jouwe.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:31

Nog even reageren op jouw vraag of er een duidelijkere foto van Koss is om wat meer van zijn bouw te zien: vorige week of twee weken geleden stond er een foto van hem in de Paardenkrant, toen hij niet over het hek was gesprongen. Ik weet niet of ik de krant nog heb, maar wellicht iemand anders hier op bokt wel om even in te scannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:36

Je belangstelling voor Nathos snap ik dan weer niet helemaal,behalve dat ie zwart is....

Mijn punt waarom ik niet een groninger hengst zou kiezen is het type wat je wilt fokken. Als je dan een plaatje van Paledo en Saron laat zien kan ik je garanderen dat je dat écht niet krijgt. Beter kans op een goede vos zou ik zeggen. Bovendien hoef je qua bloedlijn niet perse uit te wijken naar de groningers want zo nauw verwant is ze niet aan de gelderse hengsten. Zoals je wel merkt is er niet veel bijval voor een fokdoel waar kleur bovenaanstaat, prima dat het meespeelt, maar je laat je keuze er toch niet vanaf hangen?

Het KWPN is nou eenmaal een stamboek met strenge eisen. Ergens hebben ze wel gelijk ook, als er een gelderse hengst wordt goedgekeurd krijgt hij direct zoveel invloed in een kleine populatie dat je van te voren wel vrij zeker moet zijn dat hij een positieve bijdrage levert.

Ilindra heeft leuke dekfoto's met Koss!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:00

Afbeelding
Deze bedoel je Haha!

Afbeelding
Dan ook maar een dekfoto van Laurentz Haha!

Afbeelding
Ons Orbaldo II veulen van vorig jaar

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:06

niet alle groningers zijn heel zwaar gebouwd!!!!!!!
de gelderse hengsten van tegenwoordig zijn wat aan de fijne kant(geen afkraker hoor) maar er zijn mensen die er meer van houden dat een paard massa heeft.
een groninger is kwa bloed voering niet nauw verwant, want er zit geen oregon,gloriant en hoogheid achter.
bij de meeste kwpn-ers liggen de inteeltpercentage zeer hoog.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:20

Majoor schreef:
bij de meeste kwpn-ers liggen de inteeltpercentage zeer hoog.

Bij de KWPN RP's niet. Bij de KWPN TP's wordt het idd zorgelijk. Bij de KWPN GP's moeten we op gaan letten dat er ook Koss-vrije lijnen blijven bestaan.

Overigens hou ik ook van paarden met massa. Toch heb ik nu een Koss-jaarling en hopelijk volgend jaar een Upperville-nakomeling uit mijn merrie. Zij is zelf zo massaal (en dat zit al generaties lang in haar familie) dat ik niet bang ben voor fragiele paardjes. Ik zal alleen voor de hengst die tzt op mijn jaarling gaat moeten opletten dat we niet te veel de 'bloederige' kant op blijven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:40

Janne; je hebt helemaal gelijk die Narthos R is zeker niet het type paard wat geschikt is, ik was alleen wel benieuwd wat jullie er van zouden vinden.
Ik heb die afstamming wat nader bestudeerd en nee niets voor [paard].
Hij is helemaal niet Gelders en dat is zeker duidelijk aan de bloedlijnen te zien.

Dat was met VW Saron misschien wel het geval wat Gelders bloed betreft maar daar ben ik ook op terug gekomen die is te licht bevonden.
Met name het volbloed wat er in de afstamming zit is niks voor mij en al helemaal niet voor mijn vader.

Koss is op de foto te zien wel een aardig mannetje zie hem hier alleen wel in een heel opgewonden standje Haha! jammer dat hij Amor bloed heeft.
Kan eigenlijk op deze foto (hoewel de foto heel erg mooi is) niet zien wat voor bouw hij heeft.
Dat Amor bloed geeft geen makkelijke karakter, is ook aan El Corona te zien dat was ook geen makkelijke hengst.
Verder zit ik dus niet vast aan het KWPN Gelderse stamboek.
Als er een zwaarder klassiek type hengst bij het KWPN stamboek zou zijn in de Gelderse richting die ook aardig aan de maat door fokt dan had ik wel bij het KWPN gebleven maar dat is niet zo.

Ik ga nu dus over naar het I.H.W. of Groninger stamboek omdat daar ook nog wel een paar leuke hengsten zijn die niet zo heel zwaar zijn maar wel klassiek in het type staan.
En ze zijn dus idd niet nauw verwant, Luctor van zeelandia zal waarschijnlijk dan wel afvallen omdat die via moeders kant ook nauw verwant is aan [paard].
Onno S x Gelders of tuiger nakomelingen schijnen ook heel goed te zijn dus wie weet word het ook wel die hengst.

Mijn veearts heeft mij afgeraden [paard] drachtig te laten worden vanwege haar uier, risico is te groot dat het misgaat.
Ze is ook al 16 jaar en heeft nog nooit eerder een veulen gehad, is wel drachtig geweest maar doordat ze in het land liep bij ruinen heeft ze het afgestoten.
Wisten wij toen ook niet dat je drachtige merries niet bij ruinen kan zetten, maar ja het was op een pension stal en ze kon niet zomaar even appart gezet worden.
Hopelijk is mijn reden voor ET nu wel duidelijk genoeg, ik weet dat het duur is en ik weet dat succes niet gegarandeerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:00

Afbeelding
Hier is de bouw van Koss goed te zien, de foto is wel laat in het dekseizoen genomen dus hij is al behoorlijk afgenomen.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:07

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je drachtige merries niet bij ruinen moet zetten! Wat is de redenering hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:10

joycie17 schreef:
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je drachtige merries niet bij ruinen moet zetten! Wat is de redenering hiervoor?

Ik ook niet en het gaat hier al jaren goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:40

Ik heb 2 nakomelingen van Parcival, zit dus ook Koss-Amor in, het karakter kun je niet slecht noemen, het zijn hele werkwillige, speelse en aanhankelijke paarden, geen dooie dienders, dat dan weer niet nee.

Ik heb van Onno mooie nakomelingen gezien die naar het gelderse type neigen. Alleen het meer maat verhaal gaat niet op. Volgens mij is de gemiddelde groninger kleiner dan de gemiddelde gelder. Tenminste wat er aan groningers hier in de buurt loopt varieerd van 1.55-1.63

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:58

Eliene schreef:
Vind ik ook zonde maar als ze echt voor zwart en zwaar gaat is er bij de Geldersen gewoon minder keus, kans op vos bij bijv. Laurentz en Bazuin is wsl aanwezig (tenzij de merrie homozygoot voor zwart is) en die verkleinen vaak iets en dat vindt TS ook een minpunt en dat mag natuurlijk Knipoog . Jammer maar helaas.

Als je wilt weten hoe een veulen van Bazuin er gekruisd met Fortissimo ongeveer uit zou komen te zien, dan kom je maar langs. Touch of Magik is hier vlakbij te bewonderen. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar ik had Bazuin bewust bij Dais gekozen om een paar dingen te verbeteren en dat is mijns inziens uitermate goed gelukt. En dat vind ik van de kinderen van Laurentz ook. Maar je krijgt naar alle waarschijnlijkheid een vos. Toen Jael vroeg wat ik voor hengst voor Midanja (ook een Allegro) uit zou kiezen, heb ik Vitens (v.Parcival) voorgesteld. Vind dat een heel mooi elegant dier.

Mocht je toch voor zwart en toch Gelders gaan: heb je al eens aan Toevallig gedacht? Staat ingeschreven bij het Europese stamboek, maar is 100% Gelders. v.Elegant mv.Walser. Geef maar een gil als je meer wilt weten.