[H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor mijn merrie? D-Day x Rex Magna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:42

Of mocht iemand een wat minder bekende hengst weten, maar die wel het bovenstaande fokt (wat venetia zei) dan hoor ik het graag..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 10:44

wiepke schreef:
hoi, leuke merrie, wat dat je van Junior STV? Misschien door velen al vergeten, maar het is gewoonweg een geweldig paard met een ontzettende sterke achterhand en echt veel front. Je hebt natuurlijk wel een grote kans dat het veulentje ook schimmel wordt. Denk zelf dat Junior een goede keuze zou zijn. Zijn karakter is ook heel fijn. Hij heeft al genoeg bewezen dat hij voor goede nakomelingen zorgt.
Succes met je keuze.

thnx voor de tip, ik zal eens even nog wat info enzo gaan opzoeken. ik heb inderdaad veel kans dat het een schimmel-baby wordt, maar dat is niet zo'n ramp Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:21

Zo'n verkooppraatje is altijd positief over een hengst. Verder kijken is belangrijk.
Verrichting Ermelo 1999 (18-03 t/m 26-05)
Eerlijke, betrouwbare hengst. Veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken.
De stap is ruim, tactmatig en goed gedragen. In draf goede ruimte, tact en balans. Hij draaft in een goed horizontaal evenwicht. De galop is ruim en goed gedragen. Hij zou tijdens de overgangen meer gedragen moeten blijven. Als dressuurpaard veel aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende tot goed gevoel.
Als springpaard weinig afdruk. Hij heeft voldoende voorbeentechniek en een matige bascule. Hij maakt de sprong onvoldoende af. Hij lijkt matig voorzichtig en toont over weinig vermogen te beschikken. Als springpaard matige aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Op 13-04 op een oud litteken enige zwelling juist onder de sprong aan de binnenzijde van het rechter achterbeen. Met medicatie trad verbetering op. Ten gevolge van deze aandoening is geen trainingsachterstand ontstaan.

Afstammelingen 2000 (september; veulens)
De hengst Olivi toonde een voldoende uniforme collectie, matig tot voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens, die matig tot voldoende in het rechthoeksmodel staan en over uitstraling beschikken.
Het hoofd is doorgaans sprekend. De nek heeft voldoende lengte. De hals zou meer lengte moeten hebben en is meermalen verticaal aangezet. De halsbespiering is in de meeste gevallen zwaar. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld en loopt voldoende ver door. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is voldoende van lengte en goed bespierd. In enkele gevallen is de rug week. De lendenen zijn voldoende van lengte en bespiering en sterk aangesloten. De goed bespierde croupe heeft voldoende lengte en is goed van ligging. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is strak, ingesnoerd en meermalen steil gekoot. In enkele gevallen is sprake van een franse stand. Het achterbeen is gebogen. Het fundament is voldoende ontwikkeld en heeft voldoende kwaliteit. De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. De draf heeft voldoende ruimte. De veulens hebben veel afdruk en een goede houding. Het achterbeen wordt doorgaans goed ondergebracht en de veulens kunnen schakelen. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop heeft veel afdruk en veel balans.
Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
Geen veterinaire bijzonderheden.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 15 (+1) veulens uit 82 in 1999 gedekte merries.

Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Olivi voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Olivi werden vorig jaar twee zonen aangewezen voor het verrichtingsonderzoek en werden vijf van de tien opgenomen merries ster. De zoon van Jazz scoort met 111 voor exterieur en 117 voor beweging zeer hoog. De halsrichting is verticaal en de hals is zwaar bespierd, de schouder is lang, de croupe is lang, het voorbeen is hol gesteld en het achterbeen is sabelbenig. De voorstand is Frans. De draf is ruim, met veel souplesse, kracht en zeer veel houding.

HK KWPN Den Bosch 1999 (06-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek. Kampioenskeuring 2e.
Deze formaatvolle hengst beschikt over prima lichaamsverhoudingen en een correct fundament. Balans, houding en souplesse gaan gepaard met een expressief gebruik van het voorbeen.

Afstammingsinformatie stand 1999
Uit de eerste volle jaargang van Jazz komt deze reserve-kampioen van de keuring.
De preferente elite-merrie Halla-Utopia is zelf actief op ZZ-Z niveau. Zij heeft 1 hengstveulen en 2 merrieveulens gebracht, waaronder Lady-Utopia, de kampioene van Veghel 1996. Grootmoeder Charisma-Utopia was Z-dressuur. De overgrootmoeder bracht de 1.40 m springende Wunderbar (v Nurprimus).

Exterieuromschrijving 1999
Royaal ontwikkelde, rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De goed gevormde hals zou iets langer moeten zijn. Goed gevormde bovenlijn met lange croupe. Het fundament heeft kwaliteit. Het voorbeen is onderstandig en steil gekoot, de voorstand is Frans.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:31

wiepke schreef:
hoi, leuke merrie, wat dat je van Junior STV? Misschien door velen al vergeten, maar het is gewoonweg een geweldig paard met een ontzettende sterke achterhand en echt veel front. Je hebt natuurlijk wel een grote kans dat het veulentje ook schimmel wordt. Denk zelf dat Junior een goede keuze zou zijn. Zijn karakter is ook heel fijn. Hij heeft al genoeg bewezen dat hij voor goede nakomelingen zorgt.
Succes met je keuze.

Heb je aandelen?? Bloos Knipoog

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:14

Olivi Ach gut

3x Amor
2x Abgar
1x Rex Magna
2x Pericles (is dat een scheutje HKO?)

Wordt vast een heel fijn paard.

De merrie is helemaal niet verkeerd. Ze heeft een mooi doorlopende schoft en van wat ik vanaf de foto kan zien staat ze nog over bodem.

Hier op stal stond ook een D-Day. Kon als je hem longeerde gruwelijk mooi lopen. Maar eenmaal onder het zadel toonde deze een wat zweverige draf. Paard liep dan erg op de voorhand. Het paard zelf kon in zijn werk ineens omslaan, overal van schrikken, of ineens ontploffen. Ik weet niet waar dit vandaan komt.

De Rex Magna die ik ken was in de stal niet helemaal eerlijk. Maarja elk paard heeft ook nog een moeder. Er staat hier nog een paard met Rex Magna in de afstamming,welke best vaak omhoog komt tijdens het rijden. Dit is meer een medisch probleem.

Dianajomalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:45

Hoi Moreno,

Mocht je lid zijn van kwpn stamboek dan kan je daar ook advies opvragen voor een goede hengst. je krijgt dan meerdere keuzes en je kan je voorkeuren opgeven. Zo heb ik het zelf ook gedaan. Het advies voor mijn merrie was o.a. vivaldi van krack c. Over een week weet ik of er volgend jaar een veulentje gaat komen of toch niet. Succes Groetjes Diana

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:13

Ulissa schreef:
3x Amor
2x Abgar
1x Rex Magna (is dat een scheutje HKO?)
2x Pericles (is dat een scheutje HKO?)
Clown

Ik zou de bodyprotector ook maar alvast bestellen Knipoog