Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HarmanyL schreef:Denisesilver Bedankt voor deze onderbouwing, hier heb ik wat aan waarom een welsh cob niet het beste idee zal zijn.
Negro schitterend, maar groot.
Dat vind ik lastig, een 'kleine' KWPN hengst, die zijn er volgens mij niet veel. D pony hengsten zijn er dan weer genoeg, maar dat wordt wel weer een risico op 'te klein'.
denisesilver schreef:Benzz schreef:
Ze heeft net als jij de ballen verstand van fokkerij. Dan kun je beter leeglaten en een veulen of paard kopen die bij je past.
Ik kan nu gaan temmen omdat er op de man wordt gespeeld, maar vooraleer dat wordt opgepakt zijn we drie dagen verder. Edit: alsnog getemd. Ga je gedragen als volwassenen.
Verbetering hoeft niet gelijk te staan aan alleen maar grand prix paarden willen fokken. Vooral niet als 90% van de ruiters die ambities helemaal niet hebben. Dan is een fijn gebruikspaard veel belangrijker.
Ts, zoals eerder is aangekaart, schijnt Negro bloed goed te passen. Negro zelf is wat ouderwets, mooi robust. Ik zou dan denken aan een Glamourdale, maar die geeft ze doorgaans wel groot. Verder zijn de Gelderse inderdaad interessant qua veelzijdigheid. Je zou eens kunnen kijken bij de hengsten van Marcel van Bruggen bijvoorbeeld.
Welsh cob zijn hele leuke dieren, ik houd van welshen, maar ik zou die niet zomaar op een rijpaard zetten. Puur omdat de conformaties veel verschillen.
MariskaFally schreef:HarmanyL schreef:Denisesilver Bedankt voor deze onderbouwing, hier heb ik wat aan waarom een welsh cob niet het beste idee zal zijn.
Negro schitterend, maar groot.
Dat vind ik lastig, een 'kleine' KWPN hengst, die zijn er volgens mij niet veel. D pony hengsten zijn er dan weer genoeg, maar dat wordt wel weer een risico op 'te klein'.
De grootte van de hengst zelf zegt nog niet altijd zoveel. De merrie zelf kan bijvoorbeeld ook klein fokken en zelfs dan met een grote hengst, die niet vergrotend fokt een kleinere nakomeling geven.
Ik heb hier een voorbeeld thuis staan. Merrie van 1.62 gedekt met de hengst Imposantos (wynton x krack C) van 1.75. ik de hoop op een nakomeling rond de 1.68 maar we hebben een nakomeling die blijft steken op 1.63.
Aan de andere kant heb ik een kleine merrie 1.61 die ze altijd groot fokt. Nu al 2x met Ferguson gedekt die niet persee vergrotend fokt en zelf niet erg groot is. Maar haar 10 maand oude veulen is nu al 1.60 en jaar bijna 2 jarige nakomeling is al 1.66.
Kortom staar je niet blind op hoe groot de hengst is. Een hengst kan ook kleine nafok geven in combi met jouw merrie
HarmanyL schreef:Ja dit zijn qua model zeker hengsten in de richting wat ik zou willen, wel allebei groot
996981 schreef:denisesilver schreef:Ik kan nu gaan temmen omdat er op de man wordt gespeeld, maar vooraleer dat wordt opgepakt zijn we drie dagen verder. Edit: alsnog getemd. Ga je gedragen als volwassenen.
Verbetering hoeft niet gelijk te staan aan alleen maar grand prix paarden willen fokken. Vooral niet als 90% van de ruiters die ambities helemaal niet hebben. Dan is een fijn gebruikspaard veel belangrijker.
Ts, zoals eerder is aangekaart, schijnt Negro bloed goed te passen. Negro zelf is wat ouderwets, mooi robust. Ik zou dan denken aan een Glamourdale, maar die geeft ze doorgaans wel groot. Verder zijn de Gelderse inderdaad interessant qua veelzijdigheid. Je zou eens kunnen kijken bij de hengsten van Marcel van Bruggen bijvoorbeeld.
Welsh cob zijn hele leuke dieren, ik houd van welshen, maar ik zou die niet zomaar op een rijpaard zetten. Puur omdat de conformaties veel verschillen.
Glamourdale adviseren aan iemand die een braaf gebruikspaard wil….
I rest my case
Mkango schreef:Suzanne F. schreef:Dus je mag alleen fokken met je KWPN als je een langpootmug van 1.75 wilt fokken?Inderdaad. Als je een kleine wilt dan moet je niet fokken met de merrie maar een veulen kopen. Klein, breed en fors zoals je wilt.
l_aura1 schreef:Om de betweters uit de waan van de dag te helpen: fokken is per definitie vermeerderen.
Topic maker, ik gun jou een geweldig leuke opvolger voor de toekomst! Ik hoop dat het jou gaat lukken.
Ik heb 2 keer KWPN merrie's (Krack C x Jazz) gedekt met mijn Welsh Cob hengsten. Allebei super goed gelukte E pony's geworden en bovenal, zeer betrouwbaar.
Ik heb een top smokey cream Welsh Cob hengst, wellicht interessant voor jou! In 3 maanden van L naar Z met winst gereden tussen de paarden en de lintjes gingen het meest onze kant op. Is toch altijd machtig!
[ [url=m/iuFW1O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder weet ik op het moment niet welke Welsh Cob hengsten er in NL beschikbaar zijn.
l_aura1 schreef:Om de betweters uit de waan van de dag te helpen: fokken is per definitie vermeerderen.
Topic maker, ik gun jou een geweldig leuke opvolger voor de toekomst! Ik hoop dat het jou gaat lukken.
Ik heb 2 keer KWPN merrie's (Krack C x Jazz) gedekt met mijn Welsh Cob hengsten. Allebei super goed gelukte E pony's geworden en bovenal, zeer betrouwbaar.
Ik heb een top smokey cream Welsh Cob hengst, wellicht interessant voor jou! In 3 maanden van L naar Z met winst gereden tussen de paarden en de lintjes gingen het meest onze kant op. Is toch altijd machtig!
[ [url=m/iuFW1O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder weet ik op het moment niet welke Welsh Cob hengsten er in NL beschikbaar zijn.