Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 22:46

Roodvos schreef:
gerlindie schreef:
Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees :Y)
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch? :')

Ik vind je geen zeur hoor TS, je weet heel goed wat je wil verbeteren aan je merrie.
Het probleem is denk ik dat je wat tegenstrijdige eisen hebt en daarom loop je vast.

Voor het verbeteren van de souplesse, de galop en de draagkracht kom je over het algemeen uit bij de meer rijtypische gefokte rassen/types. Maar die zijn dan al snel weer "te bloederig" naar jouw smaak.
De stoerdere rassen hebben dan wel weer het door jouw gewenste type, maar verbeteren te weinig op souplesse en galop. Wat ook logisch is, want die eigenschappen horen wel een beetje bij elkaar. Ook vanuit hoe die rassen ontstaan zijn.

Daarnaast heb je ook geen idee hoe je merrie fokt en wat ze doorgeeft. Dus ik denk dat je een keuze moet maken wat je het allerbelangrijkste vindt.
Als je met het veulen wil rijden zou ik zelf kiezen voor een leuke rijpony. En misschien is New Forest dan iets voor je? Die worden al jaren gefokt op het karakter.

Daar sla je de spijker wel op zijn kop denk ik :')
Bedankt voor de tips weer!
New forests zitten ook leuke hengsten tussen ja :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:24

Ik heb het meeste denk ik al wel gezegd haha.
Maar pas wel op met New Forest dat de tendens ook steeds meer naar sport gaat, ik vind het type wat ik als kind kende (robuuste allround brave pony) steeds meer plaats maken voor een iets smaller sportief ponytje dat niet standaard meer mega braaf is.
Hier in Nederland vooral, de pony's die uit de UK komen zijn nog wel hoe de New forest 'vroeger' was.

Ik vind het sportieve zelf wel mooi, maar de moderne types zijn niet heel veel anders dan een Duitse rijpony of connemara qua breedte

kitobeer

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:51

Connemaras zijn meestal tussen de 1m48 en 1m55. Al had ik een exemplaar van 163. En is mijn huidige kruising connemara 1m58.

hooffie

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:38

Hier op bokt zit ook iemand die al een paar keer een fell pony heeft gekruisd met een sportpony. Dat leek steeds goed geslaagd. je zou daar ook eens naar kunnen kijken