Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nolanlover schreef:Wat een interessant topic! Wat ik me afvraag: hebben jullie manieren om de kwaliteit te controleren?
Ik heb namelijk wel eens rietjes gehad, waarvan ik bijna zeker weet dat het meer verdunningsmiddel dan spermacellen waren![]()
(Niet via jullie veiling overigens)
KimD schreef:Wat interessant! Ik zou er niet op bieden, heb geen paarden meer. Maar bied he echt maar op één rietje?
caro29 schreef:Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken
janderegelaa schreef:caro29 schreef:Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken
Diepvries moet voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Die worden gecontroleerd bij het invriezen.
Silly1972 schreef:Nadeel bij zo'n veiling dat je echt een gok neemt, wordt ze niet drachtig dan ben je je geld kwijt.
Ik neem aan dat er geen gust regeling of iets dergelijks bijzit toch?
En als de sperma dan beter zou zijn, waarom hoorje dan zo vaak dat het bij diepvries niet lukt en bij vers juist wel?
Dat zou echt mij juist tegen houden om te bieden.
sphinxie schreef:Misschien ook nog wel nuttig om te vermelden: de dierenartskosten waren bij mijn merrie wel aanzienlijk hoger. De begeleiding bij diepvries valt niet binnen het pakket wat je kunt afnemen bij mijn praktijk. De merrie moest op de praktijk gestald worden en vaker (ook ‘s nachts) gescand worden omdat ze zo dicht mogelijk op de eisprong willen insemineren. Ik had 2 jaar ervoor via deze veiling 3 gekocht. Dan heb je het veilingbedrag, veilingkosten, 1 jaar extra opslag (kost niet de wereld maar had ik niet op mijn netvlies bij aanschaf), verzendkosten en extra begeleiding van de dierenarts + stalling. Feit is dat ik me er bij het bieden op de veiling op verkeken had wat er verder bij kwam kijken na het kopen; wellicht nuttig voor iemand anders.
jazzejam schreef:Wat hier mij tegen houdt is dat het mij niet duidelijk wordt hoeveel rietjes er nodig zijn per cyclus. Is hier wat over te zeggen? Want dat maakt nog wel wat uit.
En inderdaad de bijkomende kosten van de DA welke ook hier fors hoger uitvielen dan bij vers. Al met al was het als ik ze in 1 keer drachtig hadt, goedkoper uit met diepvries rietjes uit de veiling. Maar als het pas bij de tweede keer lukte was het verschil met de kosten voor vers al nihil.
DuoPenotti schreef:Waarom moet er bij diepvries dan vaker gescand worden?
leven die zaadcellen nog minder lang?
Want dat is dan wel iets ook om te weten of je diepvries koopt of niet in de totale prijs.
Kan de veiling goedkoop zijn, als het totaal plaatje meer is schiet je er ook niets mee op.