Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amen schreef:Flemmingh vererft ook positief ocd elisa
Dat moet jou ook aanspreken!!
En kwa karakter wolkentanz. Mijn merrie heeft top karakter en zoals jij weet komt 70% van de kwaliteit van veulen bij de moeder vandaan!
En al jij farrel neerwaartse romprichting vind hebben...
http://stallionai.co.uk/stallions/don-diamond/
Dan heb jij iig niet dezelfde kijk als mij op paarden.. want een neerwaartse romp heeft hij dus niet!!!
Dat verklaard ook jou flemmingh look.. prachtig voorbeen.. veel kijken naar t front..
De achterhand is t belangrijkste... verzamelen/zitten/ front word verheven en dan heb je extra voorbeen... dat fok je niet met een voorbeenfokkerij!!! Dat fok je met goed exterieur en de juiste hoekingen in de gewricht oa.
En over don diamond.. en ouderwets...
Een paard die goed in balans is gebouwd. Heeft voor/midden en achterhand in 3 gelijke lengtes.
Daardoor lijken ze korter.. maar zijn nog steeds rechthoeksmodel.
En de de bone en bespiering en ronde ribbenkast ed. Kan jou merrie zeker gebruiken ts.
En wat betreft het toti bloed veulen.
Ze heeft net als moeder achterbeen achter de massa.
Ik zou dus zeker hengst zoeken die een achterbeen in de massa uniform door geeft. En geen op voorhand gebouwde hengst. Want dat is wat jou merrie mijn inziens nodig heeft om veulen te geven wat beter gebouwd is dan haarzelf. En wat ook in de dressuur het werk veel gemakkelijker/natuurlijker gaat!
dresjoepie schreef:Als je naar Duitse hengsten kijkt ik vind dit echt een paard met heel veel souplesse
https://www.youtube.com/watch?v=opgeOi7GO5s
xmarliez schreef:Maar de hengsten die ik gaaf vind hebben een min punt die mijn merrie ook heeft
Rex_Rolfo schreef:xmarliez schreef:Maar de hengsten die ik gaaf vind hebben een min punt die mijn merrie ook heeft
Zeg ik iets heel raars als ik tot de conclusie komt dat hetgeen voor jouw voor een aansprekend paard zorgt puur objectief technisch minder ideaal is?
Om een vergelijking met honden te maken (dat is veel extremer maar daarom misschien ook duidelijker als illustratie): die korte neusjes van een Mopshond en Franse Bulldog zijn zó schattig. Objectief gezien belemmeren ze de ademhaling van die hondjes behoorlijk.
xmarliez schreef:Ja lastig. Qua model denk ik dat hij wat kan verbeteren maar ik wil wel graag meer souplesse in het veulen krijgen (voor zover je dat kunt bepalen natuurlijk). Maar hengsten met een wat langer achterbeen lijken meer souplesse te hebben/te vererven maar ja dan zit ik qua bouw weer minder goed. Wat is handig en verstandig? Ik heb ook advies gevraagd via de Donia Hoeve. Kwam het tegen op FB en ik dacht, wie weet komt er wat uit wat mij kan helpen. Ik vind het bijzonder lastig.
xmarliez schreef:Ja lastig. Qua model denk ik dat hij wat kan verbeteren maar ik wil wel graag meer souplesse in het veulen krijgen (voor zover je dat kunt bepalen natuurlijk). Maar hengsten met een wat langer achterbeen lijken meer souplesse te hebben/te vererven maar ja dan zit ik qua bouw weer minder goed. Wat is handig en verstandig? Ik heb ook advies gevraagd via de Donia Hoeve. Kwam het tegen op FB en ik dacht, wie weet komt er wat uit wat mij kan helpen. Ik vind het bijzonder lastig.
amen schreef:Flemmingh vererft ook positief ocd elisa
Dat moet jou ook aanspreken!!