manubres schreef:Ja, heb het gezien dat je daar ook gevraagd had voor fokadvies. Heb zelf het idee dat er niet echt hele goede doordachte adviezen worden gegeven. Alleen hengsten waar ze zelf een goed veulen van gehad hebben, maar hun merrie is jouw merrie niet. Als je het goed wil doen moet je kijken naar de lineaire score, de moederlijn, de vaderlijn, de inteeltscore...Zelf kijk ik altijd naar de afstammelingenkeuring en Google ik op afstammelingen van een hengst of kijk op YouTube. Want wat hierboven al staat, sommige hengsten zijn bloedmooi maar vallen de veulens tegen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op je gevoel afgaan en een gokje wagen. Bij het KWPN is het advies natuurlijk wel wat gekleurd omdat ze wel een KWPN hengst(en) adviseren en geen buitenlandse. Ik heb zelf eerder een fokadvies aangevraagd en dat werd gedaan door Floor Droge (met puntjes op de o). Zij heeft natuurlijk al heel veel paarden, veulens, hengsten etc gezien en kan denk ik zeker zeggen wat een goede match is met het bloed dat je merrie voert. Als je bij het KWPN lid bent kost het maar 30,20 euro.
Mee eens ik vond de keuzes die ze aandroegen eerder gebaseerd op eigen smaak dan wat op mijn merrie zou passen.
Bedankt voor de tip! Ga zeker even achter dat fokadvies aan. Sowieso kan dat nooit kwaad en ik heb zelf gewoon veel te weinig ervaring en twijfel te veel en te snel merk ik. Het is allemaal zo nieuw en vorige jaar wist ik het direct bij haar moeder en kreeg ik via bokt de doorslaggevende antwoorden. Nu heb ik niet perse 1 hengst waarvan ik denk ‘dat wordt hem!’.