Hengstenkeuze Ampere merrie uit directe moederlijn Kennedy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

For_Que

Re: Hengstenkeuze Ampere merrie uit directe moederlijn Kennedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:33

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:45

Ik heb haar gekocht van een meisje die er geen klik mee had, volgens haar had ze al 2 veulens gehad maar ze kon me toen niet vertellen wie de vader(s) van de veulens zouden zijn... ik dacht geeft niet kom ik wel achter maar bij het KWPN niets bekend en ik weet eigenlijk niet hoe ik erachter kom dat er bijv. Een Duitse hengst gebruikt is voor deze veulens
Ik mocht nog contact opnemen met de vorige eigenaar over de veulens (ze zou dat navragen of opzoeken) maar sinds ik een paar x geprobeerd heb contact met haar op te nemen hierover, ben ik geblokkeerd
Rijtechnisch is het allemaal nog niet geweldig dat weet ik maar toen ze kwam staakte ze behoorlijk en dat hebben we met hele fijne begeleiding op kunnen lossen dus ik hoop niet dat jullie me rijtechnisch helemaal affikken

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:48

Belangrijkste voor mij zou zijn dat ik een correct paard fok waarmee je fijn op wedstrijd kan met 3 correcte gangen en natuurlijk een eerlijk karakter!
En ik zou graag de pluspunten van de merrie verankeren

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:13

Leuk beestje om te zien werken onder het zadel. Snap meteen wat je zegt over die bekken. Maakt haar achterhand ook minder zittend en actief. Maar Hee... wat een leuk dier!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:34

Leuke merrie! Haar achterhand vind ik het belangrijkste om te verbeteren als ik haar zo zie, ze heeft een heel hoog en kort kruis en wat steile stand van het achterbeen.

Las Vegas zou ik zéker niet doen, die lijkt me veel te groot voor een al vrij grote merrie.
Wat denk je van Livius? Bordeaux x Vivaldi, schijnt makkelijk en fijn karakter te hebben en lijkt mij qua type ook wel passen.

Wil je zelf eventueel ook met een buitenlandse hengst fokken ivm toch minder fijne gustregeling / voorwaarden? Of liever een NLse hengst?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:39

Knert schreef:
Leuk beestje om te zien werken onder het zadel. Snap meteen wat je zegt over die bekken. Maakt haar achterhand ook minder zittend en actief. Maar Hee... wat een leuk dier!

Dank je wel!

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:41

carola schreef:
Leuke merrie! Haar achterhand vind ik het belangrijkste om te verbeteren als ik haar zo zie, ze heeft een heel hoog en kort kruis en wat steile stand van het achterbeen.

Las Vegas zou ik zéker niet doen, die lijkt me veel te groot voor een al vrij grote merrie.
Wat denk je van Livius? Bordeaux x Vivaldi, schijnt makkelijk en fijn karakter te hebben en lijkt mij qua type ook wel passen.

Wil je zelf eventueel ook met een buitenlandse hengst fokken ivm toch minder fijne gustregeling / voorwaarden? Of liever een NLse hengst?

Ja nou ja eigenlijk vanwege het vrije bloed zeg maar dat ik dacht aan een hengst van Helgstrand bijv.
En Johnny Depp? Al vraag ik me wel af waarom hij niet aangeboden is bij het KWPN... vraag me dan af of er misschien iets met de correctheid van de bijv de benen kan zijn?

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 20:45

For_Que schreef:
carola schreef:

Ja nou ja eigenlijk vanwege het vrije bloed zeg maar dat ik dacht aan een hengst van Helgstrand bijv.
En Johnny Depp? Al vraag ik me wel af waarom hij niet aangeboden is bij het KWPN... vraag me dan af of er misschien iets met de correctheid van de bijv de benen kan zijn?

Ik dacht ook nog aan Vaderland dat is een Vitalis x Krack C maar dat is nog een jonge hengst die niet gekeurd is bij het KWPN

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:56

Er zijn toch ook wel jonge kwpn hengsten met vrij bloed. Bij de laatste lichting zitten er ook wel wat. Maar is vrij bloed héél belangrijk? Wil je fokken voor de sport of fokkerij?
De voorwaarden van buitenlandse hengsten zijn vaak wel minder goed dan NLse hengsten, dus dat is ook wel iets om je goed te beseffen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:11

Oeh ik wordt wel een beetje kriegel van dat diepe ronde, maar dat komt waarschijnlijk doordat ze die houding nog niet helemaal voor elkaar kan boksen. Maar goed, daarvoor zit je hier niet natuurlijk, maar wil het wel even gezegd hebben.
Dat gezegd hebbende, zou ik de focus leggen op een hengst met een sterk dragend achterbeen. Maar dat had je al gezegd he.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 21:15

carola schreef:
Er zijn toch ook wel jonge kwpn hengsten met vrij bloed. Bij de laatste lichting zitten er ook wel wat. Maar is vrij bloed héél belangrijk? Wil je fokken voor de sport of fokkerij?
De voorwaarden van buitenlandse hengsten zijn vaak wel minder goed dan NLse hengsten, dus dat is ook wel iets om je goed te beseffen.

Nee vrij bloed is zeker niet het belangrijkst , ik zou het ook wel aan durven om een x op Ferro terug te gaan...
maar er is zoveel keus dat ik er zelf niet goed uit kom vandaar dat ik hier om advies vraag
En sommige vloedlijnen lijken goed te passen bijelkaar vandaar dat ik de link met vaderland of terug met Ferro bloed leg
Ik zou gewoon graag van deze merrie een fijn paard fokken voor als zij er niet meer is en als het veulen dan ook nog eens correct is en een fijn sportpaard ben ik blij!
Mocht er een merrieveulen geboren worden zou ik daar waarschijnlijk in de toekomst ook nog eens een veulen mee willen fokken
Laatst bijgewerkt door For_Que op 09-11-20 21:32, in het totaal 3 keer bewerkt

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 21:18

Earth schreef:
Oeh ik wordt wel een beetje kriegel van dat diepe ronde, maar dat komt waarschijnlijk doordat ze die houding nog niet helemaal voor elkaar kan boksen. Maar goed, daarvoor zit je hier niet natuurlijk, maar wil het wel even gezegd hebben.
Dat gezegd hebbende, zou ik de focus leggen op een hengst met een sterk dragend achterbeen. Maar dat had je al gezegd he.

Ja rijtechnisch is er nog een hoop op te lossen al gaat het echt al veer beter en kan je je hand voor doen en de hals uitleggen zonder dat je met 100 km per uur door de bak gaat... ik heb geen recent filmpje helaas
Ja bij kracht denk ik aan Ferro maar goed ik ben geen ervaren fokker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:57

Ik zou het wel durven om met Jameson te fokken op deze merrie, ik denk dat deze het front, verloop van de rug/ achterhand kan verbeteren en kracht kan toevoegen+ het vermogen om het bekken te kantelen. Zelf heeft ze genoeg techniek in de beweging.

En ik zou de rug een keer los laten maken, denk dat de stap daar van zal verbeteren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:15

carola schreef:

Is inderdaad iets om rekening mee te houden. De Duitse gustregeling is vaak minder gunstig (50% korting het jaar erop). Via de IJzeren Man heb je de Blue Hors hengsten met een "Nederlandse" gustregeling. Timing is wel weer een ding want maar 4x in de week voor 9.00 uur bestellen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:37

Ik moest eigenlijk gelijk denken aan Desperado. Staat bekend om het doorgeven van top karakters (kan het beamen) en super stappen. Doet het vaak goed met scherpe merries.
Durft alleen wel te strooien met maat.

Ferguson zou ook heel goed bij je wensen passen. Souplesse, stap en geeft veelal een mooie buiging in de gewrichten mee. Fokt geen reuzen maar met deze merrie geen probleem lijkt mij.

Ik zou Jameson juist niet zo snel gebruiken op deze merrie gezien de wensen en type van de merrie.
De eerder genoemde Taminiau zou inderdaad ook mooi kunnen passen, al is deze hengst onder het zadel wel wat sensibel.

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 12:45

Desperado en Ferguson ga ik op het lijstje zetten en ben blij om je ervaring te horen!

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 12:45

Rex_Rolfo schreef:
carola schreef:

Is inderdaad iets om rekening mee te houden. De Duitse gustregeling is vaak minder gunstig (50% korting het jaar erop). Via de IJzeren Man heb je de Blue Hors hengsten met een "Nederlandse" gustregeling. Timing is wel weer een ding want maar 4x in de week voor 9.00 uur bestellen.

Ja dat is idd iets om in overweging te nemen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:22

Ik vind het een mooie merrie met interessant bloed. De minpunten die genoemd worden vind ik nog niet zo storend en ze heeft inderdaad echt een fijne galop. Sowieso fijn paard en mooi dat ze een kans krijgt.

Ik moest ook denken aan Desperado ook icm kracht.
Negro kwam ook in me op: laatbloeiers die wel veel kracht ontwikkelen en terug op Ferro.
Nou zie ik ook dat haar moeder 3 veulens van Negro heeft gehad.
Door het terugdekken verwacht ik dat ze wel positief erover waren maar kan zo snel niks vinden over die paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:26

simpie94 schreef:
Ik moest eigenlijk gelijk denken aan Desperado. Staat bekend om het doorgeven van top karakters (kan het beamen) en super stappen. Doet het vaak goed met scherpe merries.
Durft alleen wel te strooien met maat.

Ferguson zou ook heel goed bij je wensen passen. Souplesse, stap en geeft veelal een mooie buiging in de gewrichten mee. Fokt geen reuzen maar met deze merrie geen probleem lijkt mij.

Ik zou Jameson juist niet zo snel gebruiken op deze merrie gezien de wensen en type van de merrie.
De eerder genoemde Taminiau zou inderdaad ook mooi kunnen passen, al is deze hengst onder het zadel wel wat sensibel.

Die 2 hengsten heb ik ook aan gedacht maar niet genoemd vanwege de bovenlijn en wat neerwaarste romprichting wat de merrie ook lijkt te hebben. Vivaldi bloed associeer ik ook niet met kracht.

Denk wel dat Desperado inderdaad de stap en de souplesse kan verbeteren. Het is ook een beetje smaak gerelateerd en wat voor de TS het belangrijkste is. :)

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 20:25

MariekeS_ schreef:
Ik vind het een mooie merrie met interessant bloed. De minpunten die genoemd worden vind ik nog niet zo storend en ze heeft inderdaad echt een fijne galop. Sowieso fijn paard en mooi dat ze een kans krijgt.

Ik moest ook denken aan Desperado ook icm kracht.
Negro kwam ook in me op: laatbloeiers die wel veel kracht ontwikkelen en terug op Ferro.
Nou zie ik ook dat haar moeder 3 veulens van Negro heeft gehad.
Door het terugdekken verwacht ik dat ze wel positief erover waren maar kan zo snel niks vinden over die paarden.

Nee klopt! Die zijn naar Engeland verkocht waarvan er een is overleden en de andere staat in Duitsland

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 02:38

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:26

amen schreef:
https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Zeno ... on-Schufro

Hengst vrij van t nederlandse drs bloed .super mooi type.

Komt met krachtige achterhand!

Juiste achterbeengebruik.

Komt uit bewezen springmoederlijn.

Komt van Blue Hors Zack, dus zit wel Ferro achter. ;)
Edit: en Jazz

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 07:49

denisesilver schreef:
amen schreef:
https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Zeno ... on-Schufro

Hengst vrij van t nederlandse drs bloed .super mooi type.

Komt met krachtige achterhand!

Juiste achterbeengebruik.

Komt uit bewezen springmoederlijn.

En dat zit in 3e 4e generatie. En de invloed is zeer klein kwa karakter .De invloed van de top moederlijn en de tophengsten die voor jazz en ferro zitten. Compenseren jazz ferro naar mijn mening volledig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:37

For_Que schreef:
Desperado en Ferguson ga ik op het lijstje zetten en ben blij om je ervaring te horen!
of de Ferguson zoon Kyton, een mooie sterke hengst met als mv Ferro.
Het eerste wat ik dacht bij het zien van jouw merrie is ;daar moet een sterk gebouwde hengst met een goede bovenlijn op.(en geen iel bloedkikkertje)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:03

amen schreef:
denisesilver schreef:

En dat zit in 3e 4e generatie. En de invloed is zeer klein kwa karakter .De invloed van de top moederlijn en de tophengsten die voor jazz en ferro zitten. Compenseren jazz ferro naar mijn mening volledig.

Doelde op dat je zei dat Blue Hors Zack vrij is van Nederlands dressuurbloed. Dat is niet zo. Of dat nu in de 1e of de 7e generatie zit, het zit er in. Overigens wel een fijn paard!

Kyton vind ik persoonlijk beter dan Ferguson, is wel een kleintje, maar Ferguson zelf verkleint ook. Ik denk met Ferro bloed erachter dat dat wel voordelig is voor de bovenlijn. Ik weet niet of die bovenlijn van Ferguson zo sterk is.