Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

carola schreef:Leuke merrie! Haar achterhand vind ik het belangrijkste om te verbeteren als ik haar zo zie, ze heeft een heel hoog en kort kruis en wat steile stand van het achterbeen.
Las Vegas zou ik zéker niet doen, die lijkt me veel te groot voor een al vrij grote merrie.
Wat denk je van Livius? Bordeaux x Vivaldi, schijnt makkelijk en fijn karakter te hebben en lijkt mij qua type ook wel passen.
Wil je zelf eventueel ook met een buitenlandse hengst fokken ivm toch minder fijne gustregeling / voorwaarden? Of liever een NLse hengst?
For_Que schreef:carola schreef:Leuke merrie! Haar achterhand vind ik het belangrijkste om te verbeteren als ik haar zo zie, ze heeft een heel hoog en kort kruis en wat steile stand van het achterbeen.
Las Vegas zou ik zéker niet doen, die lijkt me veel te groot voor een al vrij grote merrie.
Wat denk je van Livius? Bordeaux x Vivaldi, schijnt makkelijk en fijn karakter te hebben en lijkt mij qua type ook wel passen.
Wil je zelf eventueel ook met een buitenlandse hengst fokken ivm toch minder fijne gustregeling / voorwaarden? Of liever een NLse hengst?
Ja nou ja eigenlijk vanwege het vrije bloed zeg maar dat ik dacht aan een hengst van Helgstrand bijv.
En Johnny Depp? Al vraag ik me wel af waarom hij niet aangeboden is bij het KWPN... vraag me dan af of er misschien iets met de correctheid van de bijv de benen kan zijn?

carola schreef:Er zijn toch ook wel jonge kwpn hengsten met vrij bloed. Bij de laatste lichting zitten er ook wel wat. Maar is vrij bloed héél belangrijk? Wil je fokken voor de sport of fokkerij?
De voorwaarden van buitenlandse hengsten zijn vaak wel minder goed dan NLse hengsten, dus dat is ook wel iets om je goed te beseffen.
Earth schreef:Oeh ik wordt wel een beetje kriegel van dat diepe ronde, maar dat komt waarschijnlijk doordat ze die houding nog niet helemaal voor elkaar kan boksen. Maar goed, daarvoor zit je hier niet natuurlijk, maar wil het wel even gezegd hebben.
Dat gezegd hebbende, zou ik de focus leggen op een hengst met een sterk dragend achterbeen. Maar dat had je al gezegd he.
carola schreef:De voorwaarden van buitenlandse hengsten zijn vaak wel minder goed dan NLse hengsten, dus dat is ook wel iets om je goed te beseffen.
Rex_Rolfo schreef:carola schreef:De voorwaarden van buitenlandse hengsten zijn vaak wel minder goed dan NLse hengsten, dus dat is ook wel iets om je goed te beseffen.
Is inderdaad iets om rekening mee te houden. De Duitse gustregeling is vaak minder gunstig (50% korting het jaar erop). Via de IJzeren Man heb je de Blue Hors hengsten met een "Nederlandse" gustregeling. Timing is wel weer een ding want maar 4x in de week voor 9.00 uur bestellen.
simpie94 schreef:Ik moest eigenlijk gelijk denken aan Desperado. Staat bekend om het doorgeven van top karakters (kan het beamen) en super stappen. Doet het vaak goed met scherpe merries.
Durft alleen wel te strooien met maat.
Ferguson zou ook heel goed bij je wensen passen. Souplesse, stap en geeft veelal een mooie buiging in de gewrichten mee. Fokt geen reuzen maar met deze merrie geen probleem lijkt mij.
Ik zou Jameson juist niet zo snel gebruiken op deze merrie gezien de wensen en type van de merrie.
De eerder genoemde Taminiau zou inderdaad ook mooi kunnen passen, al is deze hengst onder het zadel wel wat sensibel.
MariekeS_ schreef:Ik vind het een mooie merrie met interessant bloed. De minpunten die genoemd worden vind ik nog niet zo storend en ze heeft inderdaad echt een fijne galop. Sowieso fijn paard en mooi dat ze een kans krijgt.
Ik moest ook denken aan Desperado ook icm kracht.
Negro kwam ook in me op: laatbloeiers die wel veel kracht ontwikkelen en terug op Ferro.
Nou zie ik ook dat haar moeder 3 veulens van Negro heeft gehad.
Door het terugdekken verwacht ik dat ze wel positief erover waren maar kan zo snel niks vinden over die paarden.
amen schreef:https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Zeno ... on-Schufro
Hengst vrij van t nederlandse drs bloed .super mooi type.
Komt met krachtige achterhand!
Juiste achterbeengebruik.
Komt uit bewezen springmoederlijn.

denisesilver schreef:amen schreef:https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Zeno ... on-Schufro
Hengst vrij van t nederlandse drs bloed .super mooi type.
Komt met krachtige achterhand!
Juiste achterbeengebruik.
Komt uit bewezen springmoederlijn.
Komt van Blue Hors Zack, dus zit wel Ferro achter.
Edit: en Jazz
For_Que schreef:of de Ferguson zoon Kyton, een mooie sterke hengst met als mv Ferro.Desperado en Ferguson ga ik op het lijstje zetten en ben blij om je ervaring te horen!
amen schreef:denisesilver schreef:Komt van Blue Hors Zack, dus zit wel Ferro achter.
Edit: en Jazz
En dat zit in 3e 4e generatie. En de invloed is zeer klein kwa karakter .De invloed van de top moederlijn en de tophengsten die voor jazz en ferro zitten. Compenseren jazz ferro naar mijn mening volledig.