Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:23

GGW en Indian Rock hebben ook maat en in ieder geval de eerste geeft dat ook door. Ik heb nog geen van Apache gezien zonder maat.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:47

Leuk, discussie :) Thanks allemaal voor jullie input.
Ik vind persoonlijk maat niet zo heel erg (1.80 hoeft alleen niet), zo lang het maar niet zwaarmoedig wordt! Dus hoogbenig is niet erg. Maar ik ben inderdaad niet bang dat ze te klein zullen worden, dus Total US zou ik wel durven.

Wil alleen absoluut niet inleveren op het achterbeen, dus ik zie PB, Easy Game niet zo zitten. En vraag me af of Davino bloed dan en goed idee is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:05

Inleveren op achterbeen met Painted Black en Easy game? Juist niet!
PB geeft juist een motor van achter mee en vermogen tot sluiten, heb hem zelf gebruikt juist omdat hij het achterbeengebruik kan verbeteren en dat heeft hij bij het fokproduct ook gedaan.
Hermès en Millennium vind ik twee goede voorbeelden van Easy game nakomelingen met een motor achter. Denk dat je in je handjes mag knijpen als je zo een paard als Hermès kunt fokken.

Andere mogelijkheid is El Capone.

[edit] ik denk dat ik zelf voor deze merrie de Glamourdale x Davino in de gaten zou houden in Den Bosch en daar ook wel een gokje mee zou durven wagen als hij aangewezen wordt :) zit zo een goede moeder, moedersmoeder en interessante moedersvader achter dat ik er veel van verwacht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:48

PB geeft inderdaad een super achterbeen door, Easy Game weet ik niet genoeg vanaf.

Waar ik me een beetje over verbaas is dat er veel hengsten die Jazz en Flemmingh bloed voeren aangedragen worden. Het kan wel natuurlijk, maar dan krijg je wel lijnenteelt en veranker je daarmee de eigenschappen die je wilt hebben?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 15:36

Aimee schreef:
Inleveren op achterbeen met Painted Black en Easy game? Juist niet!
PB geeft juist een motor van achter mee en vermogen tot sluiten, heb hem zelf gebruikt juist omdat hij het achterbeengebruik kan verbeteren en dat heeft hij bij het fokproduct ook gedaan.
Hermès en Millennium vind ik twee goede voorbeelden van Easy game nakomelingen met een motor achter. Denk dat je in je handjes mag knijpen als je zo een paard als Hermès kunt fokken.

Andere mogelijkheid is El Capone.

Oke, ik heb een paar PB's gereden en dat achterbeen was ik niet kapot van, ook wat weinig souplesse. Maar inderdaad, ze hebben ook nog een moeder. Maar uiteindelijk komt het ook wel een beetje neer op een kwestie van smaak en ze (en PB zelf) spreken mij niet zo aan in ieder geval :+ :)
Hermès vind ik een heel fijn sportpaard, maar ik zou niet graag hetzelfde achterbeen willen hebben in een nakomeling van deze merrie. Dat zou ik zonde vinden. Vind hem achter ook wat hoog blijven. Millennium ook wat teveel achter de massa. Dus sorry, maar wederom smaak ;)

Aimee schreef:
[edit] ik denk dat ik zelf voor deze merrie de Glamourdale x Davino in de gaten zou houden in Den Bosch en daar ook wel een gokje mee zou durven wagen als hij aangewezen wordt :) zit zo een goede moeder, moedersmoeder en interessante moedersvader achter dat ik er veel van verwacht.

Leuk, gaan we doen!

@Elisa2; daar heb je wel een puntje inderdaad.. Dan moet Apache en aanverwanten sowieso van het lijstje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:50

Nou, dat is geen kwestie van smaak. Ik vind het ronduit merkwaardig om hengsten die juist algemeen bekend staan om hun vermogen tot dragen en lossigheid af te doen met termen als 'achter de massa', 'weinig souplesse' en 'achter hoog blijven'. Dat is nou precies wat ze niet doen en ook niet vererven.
Maar hé, dan fok je toch lekker met Apache. Een hengst die daadwerkelijk achter hoog en achter de massa blijft :Y)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:06

Je bedoeld het vast niet zo Aimmee, maar het komt niet zo aardig over..
Ze vraagt om advies. Dat wil niet zeggen dat jou ideeën persé overeen komen met die van de TS.
Er bestaan maar weinig feiten over hengsten/verervingen, het meeste is toch puur een mening. Ik zie andere Apaches dan jij, geen probleem toch?

Total US is alleen beschikbaar via diepvries..

Maar wat vind je van Fürst Jazz?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:24

Elisa2 schreef:
Apache geeft imo ook een neerwaarts rompmodel, wel goede bewegers, van de Everdale verbaasd me ook niet.

Ferdeaux fokt over het algemeen niet bijzonder groot.

Ferdeaux heeft een stokmaat index van 107....Dat zijn kastelen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:46

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Apache geeft imo ook een neerwaarts rompmodel, wel goede bewegers, van de Everdale verbaasd me ook niet.

Ferdeaux fokt over het algemeen niet bijzonder groot.

Ferdeaux heeft een stokmaat index van 107....Dat zijn kastelen....

Vreemd, ik heb er al een aantal kleinere van gezien..

Gribaldi bloed kan soms inderdaad wat achter de massa blijven qua achterbeen, maar wat de meesten wel goed kunnen is de hoeken verkleinen en echt gaan zitten achter. Apache vind ik zelf ook dat hij hoog in het kruis blijft achter en sommige van zijn nakomelingen ook. Wel een goed en actief buigend achterbeen en een mooi voorbeengebruik. Smaken verschillen en ieder moet doen waar hij/ zij zich het beste bij voelt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 20:37

Vulina schreef:
Maar wat vind je van Fürst Jazz?

Heb ik nog niet in het echt gezien, dus durf er nog niet direct iets over te zeggen.. Hoor er wel veel enthousiaste verhalen over.

Ze zal overigens toch wel eerst getest worden dan op WFFS voordat we iets ondernemen.

En Aimee; Ik geef aan dat ik erg blij ben met jullie input, dus ik snap ook niet helemaal waarom je zo moet reageren. Ik hoop niet dat het anderen tegenhoudt om hun ideeën te delen!

@Janderegelaa; goed punt :+ heb de indexen nog niet bekeken, dus dat is zeker belangrijk om te doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:18

Aimee schreef:
Nou, dat is geen kwestie van smaak. Ik vind het ronduit merkwaardig om hengsten die juist algemeen bekend staan om hun vermogen tot dragen en lossigheid af te doen met termen als 'achter de massa', 'weinig souplesse' en 'achter hoog blijven'. Dat is nou precies wat ze niet doen en ook niet vererven.
Maar hé, dan fok je toch lekker met Apache. Een hengst die daadwerkelijk achter hoog en achter de massa blijft :Y)

Hij heeft een index van 115 op vrij bewegen door zijn nakomelingen. Bizar hoog. Blijf jij maar lekker in je glazen bol kijken met fokken _/-\o_

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:50

Beetje een vergeten hengst, nog niet veel kansen gehad, maar zou kunnen passen: Diëgo http://www.vanolsthorses.com/hengsten/diego/

Ik zou het wel aandurven met deze hengst, ondanks dat hij een vrij zware hals heeft komt hij toch uit een heel mooi Thrakehner moederlijntje.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:34

Gave hengst idd ! ..maar ondanks zijn zware hals..?
Dat is toch prachtig en vele malen mooier dan die korte onbepierde halsjes die je tegenwoordig veel ziet .?!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:41

KahluaB schreef:
Gave hengst idd ! ..maar ondanks zijn zware hals..?
Dat is toch prachtig en vele malen mooier dan die korte onbepierde halsjes die je tegenwoordig veel ziet .?!

Ben het helemaal met je eens, maar TS is bang voor een te grof paard ;)

livaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:56

Escamilo kan wel eens gaan passen op deze merrie en in den bosch komt er een hele leuke Bordeaux x Ferro x de niro wat ook wel eens kan gaan passen als die aangewezen is, zo verlies je zeker dat achterbeen niet :)