Fokadvies Glamourdale x Stravinsky xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlsevG23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:24

Als je graag een veulen wilt fokken, zou ik het altijd doen! Als de hengsten WFFS zijn getest en de uitslagen bekend is dat weer een stap in de goeie richting. Mooi de tijd nemen om rond te kijken naar hengsten en hengstenshows zijn altijd goed om te bezoeken!

Lieuwkje_90

Re: Fokadvies Glamourdale x Stravinsky xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:34

Glamourdale was (dacht ik) toch geen drager?
Ik heb me er nog niet in verdiept ofzo. Maar als ik toch van plan ben om te fokken kan ik dat best wel even doen denk ik.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:50

Als je een hengst kiest die geen drager is dan loop je geen risico. Ook al is je merrie dan zelf een drager, je veulen zal nooit een lijder worden en dus nooit sterven aan de gevolgen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:55

Dank voor de samenvatting Umeo. Daar zou ik dan inderdaad naar moeten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:03

Nee maar Everdale wel en ze weten nog niet waar dat vandaan komt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:36

Dag allemaal, hier ben ik weer!
Ondertussen staat Linette een paar maanden thuis.
Tot nu toe valt ze echt 200% mee. Poetsplaats, aan de hand op straat wandelen, trailer op/af, dierenarts, hoefsmid,... alles doet ze super flink. Ze is oplettend/voorzichtig maar ze zet geen hoefje verkeerd. Helemaal leuk!

Qua gangen kan ik niet super veel extra vertellen. Ze kent de longe nog niet, daar gaan we pas binnen enkele weken/maanden mee aan de slag. Op mijn facebook staat wel een filmpje:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =707888633
Daar zie je toch al iets op..

Momenteel meet ze 1m62. Hopelijk gaat ze nog wat groeien want voor mij is dit jammer genoeg te klein.

En dan qua bouw heb ik nog enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of dit voldoende is om mee te denken naar eventuele hengsten?

Nu moet ik zeggen, op dit moment heb ik geen directe fokplannen (ik kwam nl. vorig jaar een heel leuk veulentje tegen dat ik gekocht heb). Maar ik wil hier toch nu al naar kijken. Ook omdat ik graag advies krijg qua bouw waar ik rekening mee zou moeten houden ed.
Het plan is om ze zadelmak te maken en ze aan te rijden. Maar je weet nooit wat er gebeurd natuurlijk.. blessureskomen vaak op de stomste momenten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:44

Hoe oud is ze nu? Moeders was 1.64 cm zie ik..

Leuk dier om te zien hoor, ik vind het een echte Glamourdale.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 08:55

In juni moet ze 3 worden. Dus ze zal nog wel wat groeien al gaat mijn gehoopte 1m68 moeilijk worden vrees ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 09:07

Ik fok met een rechtstreekse Strav nakomeling uit een kleine merrie lijn, merrie is 1.61 mtr. Haar nakomelingen zijn tot nu toe 1.68 tot 1.72 geworden.
Haar kleinkinderen lijken ook voldoende maat te krijgen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:24

Sommige paarden groeien nog tot ze zes jaar zijn, dus ik zou er nu nog niet van uit gaan dat ze de 1,68 m niet gaat halen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:25

Himyar schreef:
Sommige paarden groeien nog tot ze zes jaar zijn, dus ik zou er nu nog niet van uit gaan dat ze de 1,68 m niet gaat halen.

Daar zou ik ook niet zo bang voor zijn!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:09

Qua grootte zien we wel. Ik ben iig heel blij met haar op dit moment.

Ik hoor graag van jullie welke hengsten jullie hierbij zien, en waarom. Ik volg de hengstenkeuring ed. wel, maar heb verder geen verstand van fokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:47

Qua maat zal het inderdaad wel meevallen, maar in de hengstenkeuze kun je het wel meenemen, zeker voor het eerste veulen. Volgens mij geeft Spielberg maat, Ebony heeft zelf veel maat, ik vind Jerenzo Texel heel gaaf, maar in de HC valt hij niet heel erg op. Misschien is Cum Laude ook wel een optie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:50

Tot nog toe vind ik dat de Glamourdales "bloed" nodig hebben, scherpe hengsten. Jouw merrie is nog niet helemaal uitgegroeid dus qua bouw is dat nog wat lastig te beoordelen. Ze groeien nog lang door, dus die 1.68 cm zou ze best kunnen halen.

Wat zoek je zelf in een nakomeling? wat vind jij belangrijk?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:00

Bedankt voor de reacties!

Ik ga ze eens bekijken Aimee.

Elisa, dat hoorde ik ook al ja. Vandaar hoop ik dat het volbloed-gehalte van de moeder dit bij Linette gaat compenseren. Maar dat zal ik pas weten als ik er op zit.

Het allerbelangrijkste is voor mij het karakter. Ik wil een braaf, betrouwbaar paard waarmee ik zowel de dressuurring in kan gaan, maar ook een boswandeling mee kan doen,..
Qua bouw zie ik graag hoogbenige paarden. En ja.. iedereen heeft graag een sterk achterbeen er in en een mooi rollend voorbeen.. denk ik toch :))

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:06

Met als moedersvader een volbloedhengst zou ik me ook niet als eerste zorgen maken over het toevoegen van scherpte. Wat natuurlijk niet impliceert dat je er een trage op moet zetten. Beetje Jazz/Apache kan ze waarschijnlijk wel hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:18

Dat laatste daar dacht ik ook aan..wellicht een hengst als Furst Jazz (even kijken wat de nafok gaat doen).

Maar goed, er zit ook een verschil of je gewoon een braaf paard wilt hebben of er echt eentje wilt fokken voor de topsport met dito karakter.

Misschien is de hengst Escobar https://www.uytert.nl/nl/escobar ook interessant met het UB40 bloed. Ik vermoed dat deze genoeg bloed toe kan voegen en het UB40 bloed past goed bij Glamourdale.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:25

Elisa2 schreef:
Tot nog toe vind ik dat de Glamourdales "bloed" nodig hebben, scherpe hengsten. Jouw merrie is nog niet helemaal uitgegroeid dus qua bouw is dat nog wat lastig te beoordelen. Ze groeien nog lang door, dus die 1.68 cm zou ze best kunnen halen.

Wat zoek je zelf in een nakomeling? wat vind jij belangrijk?

Met Stravinsky en Havidoff erachter zal dat bloed erbij wel meevallen, die gaven bloed zat.......

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:15

Over een andere boeg; Escamillo v. Escolar. Een hengst met veel tact en tritt in de benen, buiging in de gewrichten, hele mooie afstamming, goede maat. Ik weet niks over zijn karakter maar vader Escolar geeft ze wel braaf :j

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 14:01

Ik ben zelf niet zo'n fan van jazz/apache bloed.. van apache heb ik al vaak kleine/pop-achtige paardjes gezien en dat wil ik liefst niet. Maar ik kan natuurlijk altijd naar nakomelingen van de 2 kijken.

Escobar en Escamillo ga ik eens bekijken. Die laatste kwam ik van de week tegen op facebook, zag er een hele leuke hengst uit.

Bedankt om het meedenken alvast.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:15

Escamillo is een superbraaf en fijn dier. Maat is wel een aandachtspunt gezien het feit dat hij uit een kleine merrie komt. Zelf was hij vorig jaar 1.67.
Als je overigens een hengst uit Escamillo gezien hebt, dan is dat één van de eerste nakomelingen dan. Volgens mij is er vooralsnog nog maar één veulen geboren.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 15:39

LDRD schreef:
Escamillo is een superbraaf en fijn dier. Maat is wel een aandachtspunt gezien het feit dat hij uit een kleine merrie komt. Zelf was hij vorig jaar 1.67.
Als je overigens een hengst uit Escamillo gezien hebt, dan is dat één van de eerste nakomelingen dan. Volgens mij is er vooralsnog nog maar één veulen geboren.

Ik bedoelde de hengst zelf :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:48

Ah, dacht dat je een nakomeling bedoelde :D .

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 15:59

Hihi, nee die ben ik nog niet tegen gekomen :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:23

Ik zou eens naar Morricone (Millenium x Rubin Royal) kijken. Geeft hele fijne mooi gemodeleerde nakomelingen, fijn bewegen ook. Daarnaast heeft hij een heel braaf en cool karakter.