Advies hengstenkeuze Welsh NWR v. De Goede Ree NON

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Advies hengstenkeuze Welsh NWR v. De Goede Ree NON

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:31

Als je heitraks marvin gebruikt test je merrie dan op waterhoofd. Anders krijg je dit (jammer genoeg is dit nog onbekend bij deze hengst! Hengstenhouder weet ervan ! )
Afbeelding

Verder wil ik meegeven dat Le matsjo best vaak hoge kontjes meegeeft. Had mijn merrie ook.

Duitse ponys zijn ook leuk maar let aub op de onderhals. Die hebben die "duitsers" vaak. Dat wil je ook niet doorfokken

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:24

Ik heb een veulen van Leunsveld Zandro van dit jaar uit een merrie van Orchard Boginov x Goldwind Empire's Voice.

Kan super fijn bewegen, wel een flinke maat maar kan zeker van de merrie afkomen. Die is zelf 155.
Als veulen een pittig ding maar nu in de opfok laagst in rang en mak als een lammetje.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 21:05

Wat een hoop reacties! Leuk :)

De FS hengsten zijn inderdaad super goede hengsten. Welke zou je dan het beste vinden passen petraaken?

Wat een leuke kop heeft die Pippin, Ruby! Nia Domo ben ik een beetje bang dat ik een popje ga fokken. Ik vind de nakomelingen (en de hengst zelf) wel heel knap.

Gezien heitraks Marvin een zoon is van NON gaat het hem sowieso niet worden. Ik heb je verhaal gevolgd destijds Kabayo heel erg naar allemaal. Zoveel pech...

Zandro vind ik nog wel een keer een optie. Haar nakomeling is echt heel erg leuk en knap. Hetgeen wat mij wat tegenhoud is dat daar ook NON dichtbij zit.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:28

Meld me ook even :+ ik ben heel benieuwd wat je gaat kiezen, als de mijne leuk uitvalt zou ik het wel weten :D maar dat moeten we nog even afwachten O:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:13

jeannaa, geen idee hoor. Weet wel dat Stal Du Bois ook hengsten heeft uit dezelfde bloedlijnen als FS. Ik weet dat hun hengsten verzendki en diepvries hebben. Zal ook wel te maken hebben dat ze ook rijpaardhengsten hebben. Dus het is dan ook makkelijk om de ponyhengsten hun sperma ook meteen maar te verzenden en in te vriezen. Heb enkele jaren terug enkele van hun ponyhengsten gezien en het zijn erg goed bewegende mooie hengsten. Qua karakter weet ik natuurlijk wat ze vererven maar gezien er kinderen moeten meerijden zullen de duitsers wel geen stoute hengsten goedkeuren.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 23:06

Heel erg nieuwsgierig naar jou veulen straks Yadano! Duurt niet zo heel lang meer.

Petraaken; het zijn tophengsten en inderdaad heeft du Bois daar veel nakomelingen van. Cassanova is ook een champion de luxe.
Sperma moet geen probleem zijn gezien de locatie.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:02

De Ruby's pony's zijn allemaal zeer knap vind ik. :D

Zandro vind ik ook een mooie tip, helaas idd ook weer NON dichtbij. Cassini heeft deze net weer iets verder zitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 11:31

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:45

De eerste spreekt mij wel aan lailapri! Bovendien hebben ze daar nog minimaal 1 staan die mij wel kan bekoren.

Clausius is te groot voor Fleur. Denk dat ik dan echt de D-maat uit ga.

Don Davino spreekt mij niet zo aan.

Goldstar weet ik niet. Ik denk dat ik eerder voor Jamai zou gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:10

Ik denk met mooie koppie van fleur je met don davino best een goed veulen kan fokken. Ik heb van carino 3 fijne veulens gehad. 2 zelf gefokt (1 naar duitsland verkocht en 1 naar polen) en nog een merrie van staan. Deze heb ik van marjolein en ouders gekocht en echt een heel fijn dier. Daarbij is de vader van carino een tijdje terug overleden, veel te jong, en was deze zeer succesvol. Ik ken zelf.maar weinig nakomelingen van deinhard en eigenlijk maar 1 ggk hengst al zullen er misschien meer zijn. Carino zelf was als ik keek altijd een heel stabiel dier in het werk die altijd wilde knallen. Heel fijn dier. Dit zie ik bij mijn merrie ook. Welliswaar is zij door trauma wel wat minder makkelijk voor je te winnen maar eens maatjes dan gaat ze tot het uiterste voor je.
Davino lijkt me ook een fijn dier al moet ik zeggen dat ik me nog niet zo in zijn nakomelingen heb verdiept omdat ik hoop dat mijn carino merrie gewoon een hengst met stippen gaat geven hihi. Maar goed als die jou niet aanspreekt kan ik dat ook wel begrijpen en zal ik er niet verder over door gaan.

Ik ben trouwens erg benieuwd wat we dit jaar op de keuringen te zien krijgen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:30

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 23:01

Die eerste dekt natuurlijk en daar voel ik niks voor.

Bij het tweede station heb ik wel iets gezien. Jammer dat van de eerste geen video is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:02

Misschien hengstenshows bezoeken?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 18:22

Ga ik zeker doen lailapri. Ben ook voornemens om naar Duitsland te gaan. Heb daar ook wel erg gave hengsten gezien!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:37

Zou ik ook graag een keer doen maar krijg het niet rond met ov helaas.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 14:05

Als ik ga mag je aansluiten. Je weet waar ik woon :D

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:10

Ikzelf heb 3x goodlooking gebruikt 2x op een merrie van 1.44 en 1x op een merrie van 1.52.
De kinderen van de kleinste merrie zijn nu op bijna 5 en 7 jarige leeftijd 1.37 en 1.40. en die van de grootste merrie is krap 1.46
Blijkt dat deze hengst heel klein fokt.
Wel zou ik dan zorgen dat je merrie getest is of ze drager is van CA.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:08

Knappe hengst. Alhoewel ik graag binnen de D-maat blijf, wil ik echter ook geen hele kleine fokken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:57

jeannaa schreef:
Flint Fortuna is de sport in en niet beschikbaar dacht ik?

Voor 2018 is hij beschikbaar!
Inmiddels L springen M startgerechtigd.
Reserve kringkampioen geworden en afvaardiging naar de gelderse kampioenschappen.
Flint heeft 5 nakomelingen gehad waarvan er 4 naar de keuring zijn geweest. Allen een 1ste premie en 2 provinciaal kampioen geworden. Nakomelingen zijn luxe gebouwd en lijken echt mini kwpners. Dus niet te vergelijken met de duitse rijponys met veel massa.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 14:32

Rianneke: ik had inderdaad al gezien dat ie het goed doet! Leuk! Ik kan verder niet echt veel informatie vinden omtrent dekvoorwaarden/dekgeld etc. Klopt dat?

Ik ben er dus nog echt niet uit... De keuze is groot. Goede opties zijn nog altijd erg welkom :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:43

Mocht je toch voor NWR gaan en niet voor Duits bloed. Vlagbergs bowden zou ik op karakter niet uitkiezen. Die liet zich toch echt niet heel fijn zien vorig weekend in Ermelo. Nu is dat wel een momentopname maar hij kreeg ook een magere 6,5 voor karakter. Kijk eens naar Turfhorst Landlord (1,46).(hk van 2016 Valerio X el nino) Vorig jaar 3 zeer fijne veulens van geboren op stal. Hij wordt nu uitgebracht in de sport en doet het goed. En wat vind je van nieuwmoeds mr Wright? (Red prince X purioso) Ik kon zo gauw alleen niet terugvinden of NON hier nog bloed in voert.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:44

Bedankt cheyenne voor je bijdrage. Ik vind red prince sowieso een knappe hengst dus een nakomeling zou het overwegen waard zijn. Moet zeggen dat ik wel steeds meer neig naar een Duitse Rijpony.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:43

Bij ons op stal zullen er 2 veulens van de jonge red prince komen begin april. En 1 van nightfever II. (Duits gefokt, Nrps gekeurd)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:51

jeannaa schreef:
Rianneke: ik had inderdaad al gezien dat ie het goed doet! Leuk! Ik kan verder niet echt veel informatie vinden omtrent dekvoorwaarden/dekgeld etc. Klopt dat?

Ik ben er dus nog echt niet uit... De keuze is groot. Goede opties zijn nog altijd erg welkom :)

Je mag altijd een pb sturen met al je vragen ☺