Is dit aan te raden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fokken?

Ja
5 (3%)
Nee
132 (96%)

Totaal aantal stemmen: 137

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 19:28

Kabayo schreef:
Suzanne F. schreef:
Waarom zou je hier sowieso mee fokken? Het is een pony en ook niet echt een heel correct gebouwde pony.
Ze wordt nooit stamboek opgenomen zo. Als je een veulen wil kan je er beter eentje kopen.

Wat een onzin zeg .
Mijn pony was ook overbouwd met weke lendenen. Word eerste premie en kampioen. Op de nationale keuring ster en op kop. Was reserve kampioen .
[ [url=m/SlZaTY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gMFOUy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die hadden we gedekt met een correct gebouwde hengst die opwaarts was. Dat kan prima.

Mijn paard word overigens ook gedekt met 3 jaar. Niks mis mee. Kan ze nog mooi een jaartje bijkomen van "al" het werk en alle indrukken. Doet een paard juist goed vind ik. Maar daar ia iedereen vrij in om er een mening over te hebben. Maar mijn nieuwe paard is wel goed gebouwd. Heeft alleen franse stand
[ [url=m/BF67ag.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor dit bericht :)

Ik zie graag voorbeelden van dat het bv wel, of absoluut niet kan.

Hoe was de moeder, en uiteinderlijk het veulen? Heb je daar foto's van?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:29

Moeder en kind zijn overleden op 9 maand dracht. Kan het je helaas niet showen..

De moeder was overigens een schat. 145 hoog. Z1 dressuur. Klasse 1 endurance. Cross country. L springen , ZZ niveau thuis. Sport predicaat erop. 4 erfelijke gebreken getest. Geweldig beest met top instelling en mooie gangen.

Mungbean

Re: Is dit aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:58

Een paard dat zich in de sport/omgang al bewezen heeft vind ik altijd weer een andee verhaal.
Deze heeft ook nog niets gedaan, net zo goed blijkt het helemaal geen fijn rijdier EN is ie ook nog een niet goed gebouwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 04:56

Kabayo schreef:
Mijn paard word overigens ook gedekt met 3 jaar. Niks mis mee. Kan ze nog mooi een jaartje bijkomen van "al" het werk en alle indrukken.

Deze opmerking zie ik vaker voorbij komen en snap ik niet zo goed. Waarom moet een paard tijdens een jaartje bijkomen dan gedekt worden? Wat heeft dat met het bijkomen van het werk te maken? En het lijf is dan ook druk in de weer met de ontwikkeling van het veulen, dus van bijkomen lijkt me geen sprake?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 05:29

Ik hoor wel eens dat merries kunnen stoppen met groeien. Ik heb me er nooit in verdiept of dit waar is.

Zo te lezen is je ponypaard een springer. Hoe is haar techniek? Zou je met paard of pony hengst willen dekken, welke richting?

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 06:40

Het lijkt me voor het beestje zelf goed om haar lichaam de mogelijkheden te geven bij te komen van de ziekte. Wellicht trekt ze nog flink bij en groeit ze ook nog een stuk.

Ik zou haar wat tijd geven en over een poos evt nog eens overwegen om te fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:38

Ik zou hier op dit moment niet mee gaan fokken..geef haar gewoon een jaar extra de tijd inderdaad om uit te groeien. Ga er lekker mee aan de slag en kijk op latere leeftijd eens hoe ze uitgegroeid is en of ze iets kan toevoegen aan de fokkerij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:57

Kabayo schreef:
[
Wat een onzin zeg .
Mijn pony was ook overbouwd met weke lendenen. Word eerste premie en kampioen. Op de nationale keuring ster en op kop. Was reserve kampioen .

Jouw pony ziet er een stuk beter gebouwd uit. En het is een pony en geen paard dus jouw pony valt wel binnen de standaard.

Het paard van TS is gewoon niet heel goed gebouwd. Te klein, beenstand, model, halsaanzet, overgang van hals naar hoofd, model van de rug, etc etc. Nog afgezien er geen gebreken zijn.

Qua stokmaat zal ze nog best iets groeien maar zal ze de paardenmaat niet halen vrees ik.
Zou je er volgend jaar ook nog laten dekken rem je ook nog eens de groei (het veulen neemt veel van de merrie).

Fok je voor jezelf, of gewoon voor de ervaring kun je het best een keer doen. Maar je moet je dan wel realiseren dat je een paard fokt waar maar een beperkte "markt" voor is. De kans dat je er kostenneutraal uit gaat komen is klein. En ik zou zeker dat risico niet nemen voor ze geprokt is, waarbij ik ook de rug zou meenemen. Het overbouwde valt wel mee (als je puur naar de schoft en hoogte van de billen kijkt) Maar Ik vind de overgang van schoft naar de rug niet fijn en dat zou nog wel eens voor problemen kunnen zorgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:56

Ik zou met deze eerst eens fijn gaan sporten. Als ze het goed doet in de spingsport kan je het altijd nog eens overwegen. Misschien dat ze dan haar groeiachterstand heeft ingehaald.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:19

Kijk met een jaar of 2 hoe ze zich dan ontwikkeld heeft een dracht vraagt veel van het lichaam dat ze nu beter in groeien kan steken ze gaat nog wel de hoogte in.