Hengstenkeuze Eye Catcher x Jazz X Ulft uit Wendy lijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Hengstenkeuze Eye Catcher x Jazz X Ulft uit Wendy lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:28

Ik heb ook 1 uit die lijn, leuk! Die van ons wordt volgend jaar 3, maar ik denk ook aan een Duitse hengst. Die van ons is wel een compleet ander type als ik ze zo vergelijk..

Ik volg even!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:54

Leuk dat jullie fokplannen met Endy’s hebben!
Ik ken de lijn goed, heb jaren m’n paarden bij een fokker op stal gehad die met Endy’s fokt. Hij gunde mij een merrie van Lord Leatherdale. Ik heb haar helaas niet meer zelf, maar altijd leuk om Endy’s te volgen.

Watvoor type is die van jou, Vulina?

Wat betreft karakter: ze zijn vaak eenkennig. Dat is iets anders dan moeilijk. Ze zijn sensibel en dat heb je nodig, vooral zuinig op zijn en er niet proberen uit te fokken. Ik zou zelf opletten dat je genoeg bloed blijft toevoegen.
Hoe dan ook, ik denk dat er zoveel bekend is van deze lijn dat het redelijk voor de hand liggend is in welke hoek je de hengstenkeuze het beste kunt zoeken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:39

Voor de hogere sport is het sensibele wellicht een bruikbaar gegeven, maar voor de amateur is die eigenschap niet zo geschikt.
De hamvraag daarmee is: Wat wil je eigenlijk fokken? of beter: Voor wie wil je fokken?

Die vragen beantwoord krijgen is in feite veel belangrijker dan een hengst kiezen die daarbij past ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:40

TS rijdt GP.... need I say more?

Bovendien is paardrijden voor iedereen leuker met een paard dat op fijne hulpgeving reageert. Juist ook voor amateurs die niet zo handig zijn dat ze een paard even makkelijk aan de hulpen zetten. En de Endy’s, daarvan lopen er ook een heleboel met amateurs in de basissport.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:03

@FennaK, dank je, de hengstenshow van het NRPS staat op de agenda. Volgens het NRPS worden ze daar indd getoond. Of dat daadwerkelijk zo is, is natuurlijk afwachten.
@Elisa2, goed om rekening mee te houden!
@Hof_Arcadia, Giovanni is zeker een krachtpatser. Helaas vind ik zijn bloedlijnen niet vrij genoeg met 2 keer Negro dichtbij.
@Quir, Total Hope heeft in elk geval hele gave ouders. Ik zal hem eens opzoeken. En kijken hoe hij zelf in elkaar zit. For Ferrero in Den Bosch gezien afgelopen vrijdag. Hij had helaas wat spanning en hem geen goed beeld van hem kunnen krijgen.
@Vulina, wat leuk! Wat voor 1 heb je? En wat voor type is het?
@Aimee, even voor de zekerheid wat bedoel je met bloed toevoegen? Luxere bloederige type of meer volbloed? Er is inderdaad veel van de lijn, maar wel heel veel verschillende natuurlijk. Wat voor type was jou Lord Leatherdale?
@Dees, dat zijn inderdaad de vragen. En lastig te beantwoorden gezien er zoveel "tinten grijs" bestaan. Wat is een amateur? Over het algeheel zijn de paarden die ik rijd niet geschikt voor de absolute beginner. Ook niet voor ruiters zonder balans of zelfreflectie. Maar als je een beetje kunt zitten en wat gevoel hebt kom je een heel eind.

Hoe meer ik met Kaatje bezig ben hoe meer ik denk dat ze een heel fijn en (voor mij een) goed karakter heeft. Ze raakt erg op mij gericht/ kan zich goed op mij concentreren. Snapt na 1 keer uitleggen al wat je bedoeld. Is vrolijk en werkwillig. Ze is wel wat ril, maar als je alles met wat meer rust doet valt dat wel mee. Mijn hengstenkeuze hangt dan ook erg af van hoe zich dat ontwikkeld de komende tijd.

Hebben jullie verder nog nieuwe inspiratie? Hengsten die jullie positief zijn opgevallen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:56

Verbeterd de lossigheid nu je aan het werk met haar bent? of is ze nog steeds snel strak?

Wat betreft Total Hope, er zijn natuurlijk meerdere Totilas zonen als dat bloed je aanspreekt..gummi zit daar in ieder geval vaak genoeg in.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:23

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 16:07

@Elisa2, het verbeterd zeker :). soms is ze nog wat afwachtend en loopt dan iets met de rem erop. Maar iedere keer dat ik met haar bezig ben verbeterd ze zich. Steeds meer een "golvende" bovenlijn. Ze is wel wakker en als ze schrikt is ze even strak maar na 3 passen bij wijze van ook weer klaar.

@Quir, Total hope ziet eruit als een fijn dier! Maar is hij zoveel beter als het Totilas x "D-lijn" duits bloed hier, dat het de moeite waard is om het uit het buitenland te halen?
For Ferrero kwam inderdaad niet uit de verf. Wat het was de spanning, het gereden zijn of combinatie van ik weet het niet. Hij heeft vast meer kwaliteit dan dat hij daar liet zien.
Heb je Ferguson ook gezien? Die vond ik ook best lastig te beoordelen in Den Bosch. Zo erg uit elkaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:03

Jammer wbt For Ferrero, ik zag stukjes op de livestream {maar die haperde} waar hij erg met de kin op de borst en met de rug weg liep, met inderdaad veel spanning.

Als je dat bloed wel interessant vind kun je natuurlijk ook nog kijken naar For Romance zelf.

Just Wimphof viel mij ook wel positief op in Den Bosch.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:30

Ik bedoelde inderdaad dat ik zou letten op het type, niet perse volbloedpercentage. Tenzij je graag een type wil fokken met de maat en massa zoals Charmeur. Daar is niets mis mee, Charmeur is een machtig paard. Maar mijn voorkeur zou ernaar uitgaan om het iets luxer te houden. Ik vind het zelf erg interessant dat, bij mijn weten, alle OOSevens uit deze lijn GP lopen. Als je kijkt naar de bloedopbouw van OOSeven, weet je dat dat een lijn is waar Oldenburgs bloed goed combineert met Trakehner bloed.
Total hope vind ik dan ook een interessante suggestie en met zo een moeder onderscheidt hij zich aanzienlijk van de andere Totilas-zonen.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:53

@Elisa2, Ja hij werd erg kort gereden. Er waren ook momenten waarbij hij tegen de teugel ging rennen. Dus een beetje de vraag wordt hij zo gereden omdat hij zo is of is hij zo omdat hij zo gereden werd. En moet je zo'n hengst hierop ver/beoordelen. Zo jong in zo'n accomodatie... Ik vind hem intressant vanwege zijn bloedvoering icm het goedgekeurd zijn bij het KWPN...

Just Wimphof vond ik ook een fijn dier. Maar niet echt wow gevoel bij, of iets wat mij als "extra" bij is gebleven. Wat denk je dat buiten zijn vrije bloedlijnen toevoegd/ door geeft?

@Aimee, massa hoeft inderdaad niet meer dan dat de merrie al heeft. Ik vind Total hope zeker intressant. Maar weegt het op tegen de nadelen van sperma dat een beperkt aantal dagen beschikbaar is vanuit Zweden en geen gunstige gustregeling bij een merrie waar ik nog niets van weet mbt het dragend worden... Iemand enig idee of hij nog iets dichterbij live getoond wordt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:59

Heb For Ferrero afgelopen vrijdag nog eens gezien en daar liep hij véél beter dan in Den Bosch.
Veel talent voor verzameling. Maar ik vind hem persoonlijk wat weinig paard voor dekhengst te zijn.

Just Wimphof liep er trouwens ook en dat is toch écht een goed paard. Ook zelden een De Niro gezien die op 4jarige leeftijd zich al zo toont (allemaal laatbloeiers).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:28

sunny44 schreef:
@Aimee, massa hoeft inderdaad niet meer dan dat de merrie al heeft. Ik vind Total hope zeker intressant. Maar weegt het op tegen de nadelen van sperma dat een beperkt aantal dagen beschikbaar is vanuit Zweden en geen gunstige gustregeling bij een merrie waar ik nog niets van weet mbt het dragend worden... Iemand enig idee of hij nog iets dichterbij live getoond wordt?

Nee :D
Tenminste, ik had vorig jaar de Lord Leatherdale graag met Jameson RS2 gedekt. Omdat die niet beschikbaar kwam, ben ik toen juist voor een bewezen hengst gegaan.

De Endy’s zijn zelf vaak ook laatbloeiers. In combi met De Niro is dat al eens wat moeilijk beoordeelbaar gebleken. Wel een ontzettend goed paard, de De Niro uit Andy.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:09

Just Wimphof vind ik voor een De Niro op jonge leeftijd al aardig goede beweging hebben, dit bloed zijn ook nooit de Wauw paarden. Exterieurmatig ook nog wel wat op aan te merken..maar op een een of andere manier geeft dat Donnerhall bloed wel altijd goede GP paarden. Dus wat ik denk dat hij door kan geven is, een goed en bewerkbaar sportkarakter, een mooi front en langgelijndheid. De merrie moet het "extra" electrische en bloederige stukje toevoegen en dan zou je er weleens een heel fijn paard uit kunnen krijgen.

Jazz en Donnerhall/ De Niro bloed is sowieso een goede combinatie.

Ik vind For Ferrero ook nog wat massa, maat en formaat missen..denk wel dat het een laatbloeier is. Heb hem twee keer gezien, bij aanlevering van het verrichtingsonderzoek en tijdens..het is geen dooie maar hij laat zich wel goed en fijn bewerken.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:01

Ik heb de reacties gelezen. En vraag me af of winningmood bloed genoeg toe kan voegen aan deze merrie. Ik denk dan aan winningmood, charmingmood of Il divo.

Als t niets is wil ik ook graag weten waarom niet. Vooral om daar zelf ook wat van te leren.

Pandora35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:10

Ik heb een kwpn merrie van jazz X she's first en ben op zoek naar een mooie dek hengst. Mijn merrie is zelf schofthoogte 1.73 en wil een veulen van de zelfde schofthoogte en liefst nog iets hoger. En dat te denken aan de hengst for ferrero. Hebben jullie nog andere suggesties?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:29

Pandora35 schreef:
Ik heb een kwpn merrie van jazz X she's first en ben op zoek naar een mooie dek hengst. Mijn merrie is zelf schofthoogte 1.73 en wil een veulen van de zelfde schofthoogte en liefst nog iets hoger. En dat te denken aan de hengst for ferrero. Hebben jullie nog andere suggesties?

Misschien kun je een eigen topic openen met een goede standfoto, linkje naar Horsetelex en plus en minpunten. Filmpje is helemaal mooi ;)

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 10:31

@s0173957, fijn dat je for Ferrero al beter hebt zien lopen! Ik heb verder alleen een filmpje gezien. Daar liep hij indd ook een stuk beter met veel aanleg voor verzameling. Hopelijk zie ik hem nog een keer live.
Ja Just wimphof is wel een fijne hengst. Maar ook omdat hij zo populair is wil ik toch wel graag dat extra gevoel hebben wil ik voor hem gaan. Ook hem hoop ik nog een keer te zien.

@aimee, jammer hé als ze niet aangeleverd worden. Ik heb er van dit jaar ook wel een paar in het hoofd die mits aangeleverd wel het overwegen waard zijn.
De Niro bloed heeft natuurlijk sowieso wel veel goeds gebracht. Welke vind jij zo goed? Heb je een horsetelex linkje?

@elisa2, wat heb jij precies exterieur matig op Just wimphof op te merken? Ik vind het bloederige steeds meer meevallen bij mijn merrie. Wel oké hoor, maar weet niet of ik dit minder zou willen. Zal de komende tijd in het werk wel wat meet blijken...
Maat en massa heeft ze wel. Vind je for Ferrero wel al meer ontwikkeld vergeleken met de aanlevering afgelopen jaar?

@cjb, een hengst moet je ook wat doen en ik denk dat ik dat mis bij winningmood en charmingmood. Wat hebben ze meer dat het bloed wat ze hebben. Il divo zou ik graag nog in het echt willen zien. Vind het erg jammer dat hij niet bij de competities is geweest.

@Pandora35, wellicht krijg je indd meer reacties bij een eigen topic met meer info over je merrie? For Ferrero is zelf niet al te groot, dus als je groter wil, zou hij niet direct op mijn lijstje staan...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:51

Ik had dit filmpje al gezien, enorm veel talent voor het sluiten..maar een 4 jarige die er zo bij loopt..

Ik vind For Ferrero nog niet echt veel meer uitgezwaard..maar denk dat het pas gaat komen als ie voorbij de 6 is. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij gaat fokken..maar voor nu zou ik hem alleen gebruiken op merries met genoeg maat en massa.

Ik vind Just Wimphof een wat neerwaartse romprichting hebben en een wat lang achterbeen, wat je vaak ziet bij Donnerhall bloed. Desondanks gebruikt hij zijn lijf wel goed maar inderdaad niet spectaculair {maar ook dat die je nooit bij dat bloed op jonge leeftijd, wel de meeste GP paarden}

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:47

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:03

Ben een beetje laat maar heb je wel eens aan Fantastic gedacht van gestut W.M. en Don Martillo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:51

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:25

En TS, je volgt waarschijnlijk de De Niro x Ampère in het VO al?

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 12:25

@Quir, dat was het filmpje inderdaad die ik had gezien. Deze stal had Guardian op die leeftijd ook al zo in de verzameling toch?

@Elisa2, Jammer dat For Ferrero niet wat meer paard is geworden over die periode... Just Wimphof heb ik afgelopen zaterdag op een hengstenshow. En was nu toch wel meer van hem onder de indruk. Had 3 fijne ruime gangen, met veel lossigheid. En liep vooral heel geconcentreerd zijn rondje zonder "een dooie" te zijn. Voor het mooie mag hij nog iets scherper en meer bergop, maar gezien het bloed komt dat indd vast goed. Mijn vader heeft hem nog van dichtbij gezien in de stallen. En vond het een fijn ontwikkeld dier. Geen rare afwijkingen mbt hoeven/beenstanden. Hij is een stuk hoger op ons lijstje gekomen :)

@Hof_Arcadia, niet te laat hoor. We willen niet zo vroeg beginnen dat we kans hebben op een februari veulen. Wat vind je aan Fantastic de "moeite" waard om hem uit Duitsland te halen? Don Martillo = een Don Juan de Hus = Jazz x Krack C. Niet zo duits als zijn naam doet denken helaas.

@Amiee, is dat jou merrie? Weet je hoe haar nakomelingen waren? En nog een topper in de dop Endy nakomeling gevonden *D . Toch weer hele andere hengsten aangepaart.
En King de niro (De Niro x Ampere uit het lijntje van mijn GP paard) hou ik inderdaad al een tijdje in de gaten *\o/* . De ampere is denk ik nog wel een beter paard dan mijn Tuschinski (betere galoppade en meer bergop gebouwd). Als die de eindstreep haalt staat hij ook erg hoog op ons lijstje. Als hij in het VO blijft gaan we zeker 1 van de laatste tussenbeoordelingen kijken.
Heeft iemand hem toevallig gezien bij de aanlevering?

We zijn afgelopen dinsdag nog met haar naar een aanparingsadvies avond geweest. Zo'n eerste keer van huis vond ze erg spannend dus was ook wat gespannen. Wat duidelijk terug kwam in haar galoppade (strak, stuiterig en voorbenen wat onder de massa blijvend). Verder heeft ze zich keurig gedragen en vonden ze het een erg mooie merrie met een krachtige motor achterin. Ze vonden Everdale een goede kandidaat voor haar om de galop, souplesse en het front te verbeteren. Ook omdat hij al wat meer bewezen is. Ik dacht dat Ferro (=Ulft) hiervoor te dichtbij zit. Maar met een inteelt percentage van <1% lijkt dit mee te vallen. Alleen verwantschap > 3% wordt er groot, maar ik weet nog niet of ik dit erg vind. Wat vinden jullie van Everdale? En van de hele verwantschaps berekening? Houden jullie hier rekening mee?