Leuke hengst voor engelse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Leuke hengst voor engelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:02

Een bewezen hengst en een hengst met een korte rug; die link heeft in dit geval niks met elkaar te maken.

De reden dat ik er geen rechtshoekmodel fokkende hengst op zou zetten is omdat je dan ook niet verbeterd, want je wil van die lange, weke rug af. Vandaar mijn mening over een vierkantsmodel fokkende hengst. En daar zijn er ook bewezen hengsten van (van Gogh bijvoorbeeld).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:08

Change3x schreef:
Een bewezen hengst en een hengst met een korte rug; die link heeft in dit geval niks met elkaar te maken.

De reden dat ik er geen rechtshoekmodel fokkende hengst op zou zetten is omdat je dan ook niet verbeterd, want je wil van die lange, weke rug af. Vandaar mijn mening over een vierkantsmodel fokkende hengst. En daar zijn er ook bewezen hengsten van (van Gogh bijvoorbeeld).

Veulenrapportage van Van Gogh:

Afstammelingenrapportage
Afstammelingen 2007 (veulens)
In ontwikkeling wisselende collectie rijtypische veulens. Met name de jongere veulens missen nog de lange lijnen. De oudere veulens staan ruim voldoende in het rechthoeksmodel.

Bron: KWPN

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:11

Dan heb ik me in die hengst even vergist, mij werd vertelt dat hij vierkants doorgeeft. :j

Er zijn in ieder geval bewezen hengsten die deze rug kunnen verbeteren. :Y)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:25

Als ik naar het paard kijk denk ik dat de suggestie van janderegelaa dat het vaak draver x tinker is helemaal geen rare gedachte is. Ik zie van beide er wel e.e.a. in terug. Als dit klopt, wees je er dan wel van bewust dat je bij een F1-kruising geen idee hebt welke genen er naar het veulen gaan. Dat kan alles tussen 100% tinker en 100% draver in zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet heel kritisch hoeft te zijn, en dat elke goedgekeurde rijpaard of rijponyhengst deze merrie kan verbeteren in type en beweging. Ga dus samen met je zusje lekker de shows af komende winter/vroege voorjaar, en kies een hengst uit de je helemaal geweldig vindt.

Informeer wel tijdig of de door jouw gekozen hengst ook beschikbaar is voor papierloze merries. Niet alle eigenaren staan daar voor open. Het is een beetje ongelukkig als je de dag van de inseminatie ineens een andere hengst moet gaan uitkiezen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:37

Change3x schreef:
Dan heb ik me in die hengst even vergist, mij werd vertelt dat hij vierkants doorgeeft. :j

Dat kan hij ook want zijn nakomelingen staan voldoende in het rechthoeksmodel. Met andere woorden: hij geeft een (redelijk) correcte rug. En een grote, lelijke kop maar dat terzijde.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:40

janderegelaa schreef:
Change3x schreef:

Dat kan hij ook want zijn nakomelingen staan voldoende in het rechthoeksmodel. Met andere woorden: hij geeft een (redelijk) correcte rug. En een grote, lelijke kop maar dat terzijde.

:')
Laatst bijgewerkt door Change3x op 09-10-17 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:41

Rechthoeksmodel zegt iets over de lengte van de rug, absoluut niet over de correctheid daarvan (lees week of recht etc.).

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 10:12

Wow, veel informatie.
Ben blij met het kritiek heel leerzaam :j
Dat van draver x tinker ook nog niet eerder aangedacht :')

Ik snap dat het voor de meeste niet de 'ideale' model merrie is :o
Maar heb hier vaker paarden gehad dat bijvoorbeeld shet x paard was gefokt en het goed deden in de sport. Het blijft indd op de gok en kans dat er een gewenste sportpony/paard voor de meeste eruit komt kleiner blijft dan bij een merrie waar de lijn al van bekend is.

Maar ben in ieder geval blij met de meningen en suggesties van andere!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:23

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op de paar hengsten die zijn aangedragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:28

TS wat goed dat je zo reëel en objectief bent over het exterieur van je merrie. Het moet een ontzettend lief dier zijn als je van deze merrie een veulen wil, en ergens vind ik dat een mooi streven. Kijk eens om je heen hoe veel mooie paarden met een ehh... niet zo lief/braaf karakter er zijn. Dat zijn er heel veel.

Tinkerkruising had ik er wel uit gehaald. Misschien tinker x welsh? Als je een fijn gebruikspaard wil is het misschien een idee om voor een welsh cob te kijken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:34

En alexandro P? Drukt ook vaak zijn types door, fokt ook wat groot, goed bewegen.
Misschien niet geweldig voor zijn rug maar ik denk dat je daar een heel fijn gebruikerspaard aan overhoud

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:47

Waarom geen fraaie tinkerhengst? Voor recreatief gebruik en een wedstrijdje prima.

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:49

Misschien een idee om met de Engelse volbloed hengst Volfonic te fokken. Heb een tijd bij hem op stal geholpen, zowel met hem zelf als nakomelingen van hem. Stuk voor stuk lieve, mooie en sterke paarden.
Volfonic zelf is dan ook een droomhengst, een echte clown en oh zo lief. Staat met enkel 2 draadjes er tussen naast de merries. Staat op stal naast een ruin en tegenover een merrie, doet nooit moeilijk.
Geeft tot nu toe bij al zijn nakomelingen zijn fijne, lieve en werkwillige karakter door en maat

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:13

hoogendroog schreef:
Rechthoeksmodel zegt iets over de lengte van de rug, absoluut niet over de correctheid daarvan (lees week of recht etc.).

Die rug toont op de eerste foto wel week maar ik denk dat hij eerder wat wegvalt achter de schoft want de lendenen zijn wel goed. Op de galop foto wordt de rug ook goed gebruikt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:24

xxemmely schreef:
Misschien een idee om met de Engelse volbloed hengst Volfonic te fokken. Heb een tijd bij hem op stal geholpen, zowel met hem zelf als nakomelingen van hem. Stuk voor stuk lieve, mooie en sterke paarden.
Volfonic zelf is dan ook een droomhengst, een echte clown en oh zo lief. Staat met enkel 2 draadjes er tussen naast de merries. Staat op stal naast een ruin en tegenover een merrie, doet nooit moeilijk.
Geeft tot nu toe bij al zijn nakomelingen zijn fijne, lieve en werkwillige karakter door en maat

Volfonic? Is dat niet dat "mislukte" renpaard?

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:32

isabel_94 schreef:
xxemmely schreef:

Volfonic? Is dat niet dat "mislukte" renpaard?

Als ren paard misschien niet al te succesvol geweest maar daar zijn, zijn nakomelingen niet minder om. Fokt nakomelingen die fantastisch kunnen lopen en ook veel vermogen om te springen laten zien, ook uit merries die zelf verder niet moeders mooiste of meest presterend zijn.
TS wilt een leuk rijpaard met een lief karakter en maat en volfonic fokt dat absoluut.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:49

Janderegelaa: het zou fijn zijn als je de insteek van mijn post zou vatten... Het ging om het feit dat het soms beter is een oudere bewezen hengst te zoeken die meer garantie geeft op een fijn paard als een jonge hengst die nog niet bewezen heeft. Omdat je te maken hebt met de onzekerheid van de merrie.
Ik ben prima op de hoogte dat de beide genoemde hengsten dood zijn. Ging meer om het idee erachter van het kiezen van een bewezen hengst.

En nee, geen aandelen in Michael... Maar wel een heleboel fijne nakomelingen van gereden. Allemaal simpel te rijden en correct gebouwd, van een hele diversiteit aan merries.

En zit er niet op te wachten zo afgebrand te worden door je. Ga iemand anders af lopen bekken... Beetje respect naar elkaar toe zou niet misstaan. Maar aan de andere kant... Aan de andere kant, zo ben je nou eenmaal hier op Bokt....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:58

Ik vond juist dat Jan een goede inhoudelijke post plaatste...het heeft weinig zin om dooie hengsten aan te bevelen.....ze zijn er toch ook wel levend te vinden hoop ik?
Die Michael heb ik nog nooit van gehoord, als je een onbekende hengst wilt promoten is een directe link wel handig...hoewel ik me afvraag of een hengst die niet ruim bekend is echt zo goed is of voor een reden niet bekend is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:04

Ik zou nog even een tijdje wachten of deze merrie echt wel is wat je denkt, qua karakter ook. 2 maanden valt nog niks van te zeggen. Het karakter moet wel echt super zijn als je met deze merrie wil fokken, want zoals eerder gezegd is ze echt niet interessant om mee te fokken qua bouw.

En wat als het veulen uiteindelijk maar 1.50 mtr blijft of in andere opties niet aan de verwachtingen voldoet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:05

Zus is klein dus heeft geen kameel nodig he :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:13

Billy schreef:
Zus is klein dus heeft geen kameel nodig he :D

:')
Snap ik, maar TS heeft het erover dat het veulen groter moet zijn dan de merrie. Want anders kun je net zo goed met de merrie gaan starten in de toekomst denk? :P

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:14

Misschien willen ze allebei een paard en starten en zo?

Theeg0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:18

Billy schreef:
Ik vond juist dat Jan een goede inhoudelijke post plaatste...het heeft weinig zin om dooie hengsten aan te bevelen.....ze zijn er toch ook wel levend te vinden hoop ik?
Die Michael heb ik nog nooit van gehoord, als je een onbekende hengst wilt promoten is een directe link wel handig...hoewel ik me afvraag of een hengst die niet ruim bekend is echt zo goed is of voor een reden niet bekend is...

Dat je hem niet kent zegt misschien meer over jou dan de hengst
http://www.horses.nl/sport/kwpn-hengst- ... iek-balve/

Michael gaf hele fijne nakomelingen!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:22

Helaas heeft Michael qua fokkerij niet heel veel bijgedragen, zoals zovele Zeus-zonen. Zeus vererfde nou eenmaal beter in de moeder- dan in de vaderlijn. En weer on topic.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:44

Billy schreef:

Het gaat niet om het aanbevelen van een dooie hengst Billy. Kwestie van goed lezen. Het gaat om het verschil tussen een goede bewezen hengst kiezen en een jonge die je helemaal geweldig vind maar daarvan niet weet wat de invloed van de hengst gaat zijn. Er zijn een aantal, levende hengsten, waarvan bewezen is dat ze fijne gebruikspaarden geven die correct zijn en daarbij minder beinvloed worden door de merrie.
Maar in de drukte hier heb ik Burggraaf en Equador alleen maar als voorbeeld gegeven.

En heb zelf een hele rits Michael nakomelingen gereden uit hele diverse moeders die stuk voor stuk heel correct en fijn waren. Dus is niet zo zeer een heel onbekende hengst, je had zelf het linkje ook even op kunnen zoeken.

En nog even... ik heb nergens gezegd dat de post van Janderegelaa niets toevoegt. Inhoudelijk is het zeker een goede post, zoals hij vaker doet. Het ging mij meer om de over het algemeen (niet alleen in dit topic) onbeschofte, denigrerende posts van deze meneer.