Allround hengst voor tuigermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:00

DreamGuide schreef:
2. De merrie komt wel uit een goede lijn? Vanuit haar lijn komen de afgelopen jaren al meerdere kampioensveulens en paarden voort, ik kan me haast niet indenken dat dat het geval zou zijn als er iets chronisch mis zou zijn met de paarden?

Kampioensveulens/paarden bij de tuigpaarden dus zeer goed verankerd qua tuigpaard-eigenschappen.
Daar fok je niet in 1 generatie allerlei rijtypische eigenschappen in.

DreamGuide

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:12

Ik hoef toch ook geen volledig rijpaard te fokken? Ik houd enorm veel van tuigpaarden dus ik hoef zeker geen volledig rijpaard te fokken, ik denk alleen dat het de nadelige kanten van mijn paard ten goede komt om er niet een tuigpaardhengst maar een goed gebouwde allround hengst op te zetten. Als er een kopie uit komt zoals mijn merrie omdat haar tuiggenen dominant doorfokken dan is dat ook geen probleem, ik zou alleen niet het risico nemen om haar slechte kanten mogelijk te verergeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:14

Dan zou ik op zijn minst voor een klassiekere stempelhengst met veel body.
Geen moderne hengst of volbloed, dan krijg je een paling ben ik bang.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:25

Sizzle schreef:
Dan zou ik op zijn minst voor een klassiekere stempelhengst met veel body.
Geen moderne hengst of volbloed, dan krijg je een paling ben ik bang.

Ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik hier op Bokt kom vragen naar namen van hengsten waar ik naar kan zoeken want ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel aanbod! Mijn trainer raadde mee ook al aan om te gaan kijken naar een hengst met veel body.
Maarja, als je suggesties hebt, kom maar op! *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:29

Ik ben bang dat er niet veel meer zijn.
Concorde was er zo een.

De huidige KWPN fok is veel meer een prestatiefok. Wellicht is het Holstein nog wat behoudender.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:47

Wellicht een Groninger hengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:51

Of bij het ihw kijken.
Ben eigenlijk niet zo'n fan van dat stamboek maar een ouderwets gefokte hengst als Castor (bont) zou wel eens aansluiting kunnen vinden.
http://www.ihwstudbook.com/

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:57

Om dicht bij de merrie te blijven: wellicht danser? Wel tuigtypisch maar kan leuk springen, fijn karakter en goed lopen!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:59

Onder het IHW staan ook een paar Groninger hengsten. Oscar bijvoorbeeld. Mijn Groninger merrie komt uit een ahoy merrie en is een halfzus van Oscar, beiden Orbaldo II als vader. Nakomelingen doen het goed in de dressuur. Orbaldo heeft het in NL tot een wp in het zz licht geschopt en loopt nu FEI elders op de wereld. Dan heb je body en dressuurkwaliteit in een :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:36

Groninger zal wel kracht toevoegen inderdaad.

Of de Duitse hengst Quarterback wellicht, maar die kost ook behoorlijk wat denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:54

Misschien een goede holsteiner springhengst? Ik denk aan Cor de la Bryere bloed en kom uit op Corland.

Bewezen verever, en dit stukje is wellicht erg interessant voor jouw merrie met strakke bovenlijn:

Qua exterieur vallen zijn nakomelingen positief op door hun rechthoeksmodel, lange halzen en lichte hoofdhals-verbinding.
Vanwege zijn correcte exterieur past hij makkelijk bij meerdere merries, maar is bij uitstek geschikt voor de merries met een strakke bovenlijn en beknopt model.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:08

DreamGuide schreef:
@Himyar, als ik een complete metamorfose zou verwachten dan zou ik niet gaan fokken met mijn merrie. :o Ik hoop juist dat een aantal van haar eigenschappen in het veulen terug komen, dat is de voornaamste reden voor mij om te fokken. Ik kan niet beginnen met in woorden te omschrijven wat een heerlijk dier dit paard is.

Ik bedoelde wat betreft de strakke rug. Niet het gehele paard.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:21

Jij bent eigenlijk precies dezelfde dromer als ik :D
Hier een Unieko X Manno merrie, waar ik vooral dressuur mee rijd, maar die eigenlijk heel erg veelzijdig is (springen, voor de wagen, buitenritten, heeft een redelijk goede galop voor een tuiger) en daarnaast een plaatje om te zien..
Ik droom al jaaaaren van het fokken van een veulen met een eigen merrie, mijns inziens het mooiste wat je kan overkomen (naast een eigen tuiger natuurlijk :))

Ik ben echt best lang aan het rondsnuffen geweest wat ik zou willen en wat zou kunnen. Ik heb werkelijk waar alles overwogen, van hackneyhengsten tot Toto JR.
Maar vanuit mijn wensen (meer maat, beter achterbeen, minder lange rug) zou ik op een dressuur uitkomen, maar het advies van velen (eigenlijk de meesten) was: Schoenmaker blijf bij je leest, zoek naar een tuigpaardhengst, een goede veelzijdige tuiger is geen uitzondering, kijk maar naar mijn merrie :o .

Ik heb inmiddels de droom wel redelijk laten varen, dit omdat:
- Mijn merrie inmiddels 10 is en ik nog meer uit de dressuur wil halen voordat we evt zouden gaan fokken.
- Ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mijn merrie zou gebeuren omdat ik er perse een veulen uit wilde fokken.
- Hoe groot is de kans dat je er een topper voor eigen gebruik uit krijgt, dat het het veulen is waar je op hebt gehoopt en dat de combinatie merrie-hengst jouw verbeterpunten pakt?
- Ik weet niet of ik in de gelegenheid ben over een aantal jaar twee rijpaarden aan te houden.Ik denk het eerlijk gezegd niet. Dan zou er een heel specifiek fokproduct op de markt komen. Is dat reëel?

Weeg het echt goed voor jezelf af. Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, volgens mij heb jij de omstandigheden er beter naar dan ik. Maar je geeft aan dat je merrie van grote emotionele waarde is voor je, wil je het risico tegen die tijd ook aan?

Desondanks stem ik op een goede tuigpaardhengst :j

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 19:47

@Sizzle & wwillemijn, Het IHW kende ik helemaal niet joh! Ik denk dat dat weleens interessant kan zijn. Ik de hengst Goedhart B.K. hier ook bij staan, daar had ik eerder ook al is van gehoord. Weet iemand wat meer van deze hengst? Castor en Oscar kan ik beide afgezien van de website ook niet zo veel van vinden.
Overigens, gezien Quaterback (had ik eerder ook al naar gekeken, twee afstammelingen van hem stonden ook in het lijstje van hengsten waar ik al naar had gekeken), ik vind hem enorm gaaf en als hij qua rug goed is dan vind ik hem een goede optie. Prijs vind niet zo belangrijk, als ik een goed paard zou kopen zou ik daar ook niet op besparen, hetzelfde geld dan voor het vinden van een goede hengst. Fokken is niet iets om op te besparen denk ik.

@Elisa2, ik heb hem even nagezocht en ik denk dat (zeker gezien jouw citaat) hij heel erg geschikt zou zijn! Weet alleen niet zeker of 'ie nog dekt of dat er diepvriessperma beschikbaar is? Kan het zo gauw niet vinden (google laat me in de steek).

@Tuigje, ja ik heb ook overlegd met mijn vaste trainer en mijn dierenarts over wat mogelijkheden zijn, zij kennen mij en mijn paard natuurlijk wat beter weer dan hoe ik mezelf kan presenteren hier op Bokt :') . Het zijn gelukkig beide zeer ervaren mannen, zowel met tuigpaarden of warmbloeden maar denken ook dat het interessanter zou zijn om er een 'gewone' warmbloed op te zetten dan een tuiger, want hoewel ik absoluut gek ben op tuigpaarden, ben ik ook echt geen menner. Met een 'gewoon' warmbloed heb je dan toch meer kans om haar negatieve punten te verbeteren. Daarnaast ben ik er ook niet vies van om wat nieuws uit te proberen, zeker aangezien de kans heel klein is dat het veulen ooit weg zou moeten (ik weet dat er natuurlijk altijd iets kan gebeuren, maar daar ga ik in eerste instantie niet vanuit.) Mijn paard werd van origine ook gedeeltelijk aangeboden als fokmerrie, omdat ze uit een goede lijn komt, mocht het tijd van dekken er definitief aankomen ga ik er natuurlijk alles aandoen om zo goed mogelijke zorg te bieden en zoveel mogelijk risico's uit te sluiten. Maar wat je zegt klopt, het risico blijft altijd gedeeltelijk, maar ach, ik kan zelf ook onder een auto terecht komen niet waar? :+

Zijn er overigens mensen met interesse voor een springfilmpje onder het zadel van een paar weken terug? Ik zou die eventueel kunnen uploaden.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:00

DreamGuide schreef:
@Sizzle & wwillemijn, Het IHW kende ik helemaal niet joh! Ik denk dat dat weleens interessant kan zijn. Ik de hengst Goedhart B.K. hier ook bij staan, daar had ik eerder ook al is van gehoord. Weet iemand wat meer van deze hengst? Castor en Oscar kan ik beide afgezien van de website ook niet zo veel van vinden.
Overigens, gezien Quaterback (had ik eerder ook al naar gekeken, twee afstammelingen van hem stonden ook in het lijstje van hengsten waar ik al naar had gekeken), ik vind hem enorm gaaf en als hij qua rug goed is dan vind ik hem een goede optie. Prijs vind niet zo belangrijk, als ik een goed paard zou kopen zou ik daar ook niet op besparen, hetzelfde geld dan voor het vinden van een goede hengst. Fokken is niet iets om op te besparen denk ik.

@Elisa2, ik heb hem even nagezocht en ik denk dat (zeker gezien jouw citaat) hij heel erg geschikt zou zijn! Weet alleen niet zeker of 'ie nog dekt of dat er diepvriessperma beschikbaar is? Kan het zo gauw niet vinden (google laat me in de steek).

@Tuigje, ja ik heb ook overlegd met mijn vaste trainer en mijn dierenarts over wat mogelijkheden zijn, zij kennen mij en mijn paard natuurlijk wat beter weer dan hoe ik mezelf kan presenteren hier op Bokt :') . Het zijn gelukkig beide zeer ervaren mannen, zowel met tuigpaarden of warmbloeden maar denken ook dat het interessanter zou zijn om er een 'gewone' warmbloed op te zetten dan een tuiger, want hoewel ik absoluut gek ben op tuigpaarden, ben ik ook echt geen menner. Met een 'gewoon' warmbloed heb je dan toch meer kans om haar negatieve punten te verbeteren. Daarnaast ben ik er ook niet vies van om wat nieuws uit te proberen, zeker aangezien de kans heel klein is dat het veulen ooit weg zou moeten (ik weet dat er natuurlijk altijd iets kan gebeuren, maar daar ga ik in eerste instantie niet vanuit.) Mijn paard werd van origine ook gedeeltelijk aangeboden als fokmerrie, omdat ze uit een goede lijn komt, mocht het tijd van dekken er definitief aankomen ga ik er natuurlijk alles aandoen om zo goed mogelijke zorg te bieden en zoveel mogelijk risico's uit te sluiten. Maar wat je zegt klopt, het risico blijft altijd gedeeltelijk, maar ach, ik kan zelf ook onder een auto terecht komen niet waar? :+

Zijn er overigens mensen met interesse voor een springfilmpje onder het zadel van een paar weken terug? Ik zou die eventueel kunnen uploaden.

Je hebt zeker een punt! Je bent er erg bewust mee bezig, waarvoor mijn complimenten. En die opmerking over onder een auto komen is eigenlijk ook wel wat voor te zeggen :D
Volg je hart meis, mocht het ooit zo ver zijn, zal ik je volgen. Jij gaat tenslotte dan de droom waarmaken waar ik nooit de ballen voor had en ook niet ga krijgen denk ik.. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:48

Hij is beschikbaar middels diepvriessperma bij de VDL stud.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:25

janderegelaa schreef:
Himyar schreef:
Ik zou zeggen mijn volbloed hengst. Wel een laat rijp type, want met vijf nog in de groei en dat zal nog wel even door gaan.
http://www.bokt.nl/markt/ad/426334/enge ... eklicentie

Jouw advertentie is zolang dat niemand hem leest.

Hj zou niet mijn eerste keuze zijn voor deze merrie. Daar heb je een hengst voor nodig met een supergoede rug.
Met springen doet de rug ook helemaal niets, die is zo strak als een betonnen vloer. Misschien moet je er eens een fysio naar laten kijken.

Het lijkt er op dat deze ook zo'n rug had van de foto's te zien: http://www.sporthorse-data.com/d?i=1105 ... =10&quota=

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 10:37

@Tuigje, hahaha, nou als de tijd zover komt, dan zal ik er ook zeker een volgtopic over aanmaken, en wie weet, komt er wel een hartstikke leuk beestje uit. :D Ik denk dat ik er hoe dan ook met heel mijn hart van zou houden, of ik er nou alleen mee kan fietsen of dat we lekker gaan rijden.

@Elisa2, potverdulleme, nu je het zegt. :') Ik kon hem dus niet vinden, dankje! Hij gaat ook op de lijst! Als er een definitieve tijd is vastgesteld om te gaan fokken zal ik daar ook even langsgaan, ik neem aan dat dat geen probleem is?

@Himyar, ik snap niet zo goed hoezo haar rug niks doet met het springen? Hij blijft natuurlijk altijd rechter dan een holle rug, maar ik vind het niet zo zeer problematisch?
(We zijn nog een erg groene combinatie, sorry daarvoor.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:21

Het is gewoon een tuiger met een tuigpaardrug.
Ik zie niets dramatisch hoor.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:34

Sizzle schreef:
Het is gewoon een tuiger met een tuigpaardrug.
Ik zie niets dramatisch hoor.

Ik dacht dat ik de enige was die dit dacht, anders heeft 3/4 Tuiger een karperrug met rugproblemen. :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:40

DreamGuide schreef:

Het IHW is bagger. Daar zou ik ver van weg blijven. Buiten dat de kwaliteit bijzonder laag is hebben ze geen enkele medische gegevens van de hengst behalve dat de dierenarts er een rondje omheen gelopen heeft.