hengstenkeuze stress voor NRPS stermerrie :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Re: hengstenkeuze stress voor NRPS stermerrie :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 08:33

Lailapiri het zijn beide mooie hengsten, maar gezien er toch wel het een en ander dubbel vrerdunning doorloopt ga ik liever daarvoor :). Knappe hengst heb je zelf ook, ben benieuwd wat hij op de keuring doet.

Elcid wederom bedankt voor je verdieping en wat leuk die dressuur quarter, had ik nog nooit gezien. Hij is wel wat aan de maat lijkt of zit er een klein mannetje op.

Ibbel ik snap het verschil tussen dominant recessief en heterozygoot en homozygoot (denk ik). Echter snap ik ook na jou uitleg nog steeds de zin uit de wiki niet. De kleur generator rekent met deze kleur hetzelfde als met een enkele verdunning, dus kans op bruin.

Heretozygoot uit de generator:
Offspring Color Probability

25.00% -
Gold Champagne
25.00% -
Red (Chestnut/Sorrel)
21.88% -
Bay
21.88% -
Amber Champagne
3.13% -
Classic Champagne
3.13% -
Black

Homozygoot:
50.00% -
Gold Champagne
43.75% -
Amber Champagne
6.25% -
Classic Champagne

De zin zou dan toch in de strekking moeten moeten zijn van: uit een homozygote campagne ouder heb je altijd een champagne veulen?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 08:36

Gezien we waarschijnlijk toch in de dubois hoek blijven...

Welke van 3 dubbel verdunning hengsten van du bois vinden jullie qua exterieur het beste mijn merrie complimenteren? Dus Cremello Goldstar of Cassanova?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:42

Bonnieaw schreef:
De zin zou dan toch in de strekking moeten moeten zijn van: uit een homozygote campagne ouder heb je altijd een champagne veulen?

Die zin klopt ook, maar dat doet toch niets af aan de zin in de wiki die zegt dat je maar 1 gen nodig hebt om een champagneveulen te krijgen? Het veulen uit een homozygote champagne x normaal gekleurd hééft nl altijd maar 1 champagnegen. En is dus champagne.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:25

Citaat:
Elcid wederom bedankt voor je verdieping en wat leuk die dressuur quarter, had ik nog nooit gezien. Hij is wel wat aan de maat lijkt of zit er een klein mannetje op.

Vooral in Amerika lopen er zat Paints en Quarters rond tussen de 160 cm en 175 cm.........
o.a. de Pleasure gefokte maar ik heb ook ranchhorses ( vooral roping horses) die boven de 160 cm uitkwamen. De Quarter renpaarden zijn ook vaak boven de 160 cm.

Bijv. http://www.tysonquarterhorses.com/fax_fast.htm stokmaat 163 cm. of een 2-jarige van 157 cm http://www.equinenow.com/horse-ad-458464

Mijn Paint wordt al als groot gezien met zijn 155 cm, maar ze zijn er dus nog wel groter ;)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:29

Onze smoky black APHA Jade is ook 160, maar toch kom je ze hier nog niet zo vaak tegen.

Die hengsten van Cromranch zitten ook allemaal rond 160 cm

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:44

Tinniie schreef:
Onze smoky black APHA Jade is ook 160, maar toch kom je ze hier nog niet zo vaak tegen.

Die hengsten van Cromranch zitten ook allemaal rond 160 cm

Jammer eigenlijk dat je ze hier zo weinig ziet in die maten. De 1e keer dat ik in Amerika kwam stond ik echt versteld van de maten van de Quarters en de Paints daar :j . Vergeleken bij het "pony" spul ;) zijn dat dan echt reuzen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

Centauro's midas en centauro's golden flashlight misschien wat? Of reitlands rheingold?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 14:03

lailapri schreef:
Centauro's midas en centauro's golden flashlight misschien wat? Of reitlands rheingold?

Midas spreekt mij niet heel erg aan, kan door de fotos komen maar die komt heel ielig of klein over. Die 2e kan ik niet vinden en die 3e, wow die is wel mooi! :) Die gaat zeker op mijn lijstje.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:56

Bonnieaw schreef:
Gezien we waarschijnlijk toch in de dubois hoek blijven...

Welke van 3 dubbel verdunning hengsten van du bois vinden jullie qua exterieur het beste mijn merrie complimenteren? Dus Cremello Goldstar of Cassanova?

Don Cremello of Cassanova, ik denk dat je merrie voor Goldstar toch nog wat te "kort" is.

Reitlands Rheingold is ook een mooie hengst. Heb deze nog nooit in het echt gezien, Don Cremello wel (heb ik op gezeten super fijn te rijden) en Goldstar en Cassanova ken ik ook, allemaal fijne hengsten :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:18

Don cremello heb ik vier veulens mee gefokt ik zal je mijn ervaring geven wat betreft ruglengte.
Don cremello x baccarav van de corijon gaf een korte nakomeling delano en daarna een normale lengte devante.
Don cremello x jasper gaf een lange nakomeling devaney
Don cremello x chewano gaf een normale nakomeling djemo

Delano heeft op zijn beurt vijf nakomelingen waarvan 1 extreem kort in de rug. Zij komt van de merrie evy. Deze is nu drachtig van cassanova.
Tevens heeft hij de zoon odin gegeven die op zijn beurt twee nakomelingen heeft gegeven een uit de lange merrie devaney (oeps...) die is normaal tot wat langer en van evy is er een nakomeling gekomen die ook normale lengte heeft.

Ik heb dus een korte zoon en een extreem korte kleindochter van cremello staan...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:31

Mijn DC lijkt een prima ruglengte te krijgen (moet nog wat uitrekken). Hij is nu 1,5.
Afbeelding

Jou merrie vind ik niet heel kort in de rug. Dus denk dat dat prima kan.

Van de andere twee hengsten kan ik niks zeggen, maar je kan altijd Marjolein een PB'tje sturen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:50

Mijn twee goldstars hadden voldoende lengte. De casanovas zijn onderweg

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:47

Van Het lijstje wat er staat heeft mijn voorkeur Casanova,

Het is een mooie pony met mooie ruime gangen. Met veel kracht
Ook denk ik dat hij kwa bouw zeker kan verbeteren.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:01

Bonnieaw schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden... De reden voor keuze voor een quarter/paint had ik er misschien even bij moeten zetten. Toen ik een tijdje terug aan de nieuwe eigenaar van het ponyveulen vroeg hoe ze uitgroeide omdat ik opnieuw wilde dekken raadde zij aan een spierbundel te zoeken met een aansprekend hoofd, veel front en kont en ruime beweging. Door de opmerking over de kont ben ik toen eens bij quarters gaan kijken en kwam toen CJ tegen, deze vind ik zo bijzonder! Omdat hij ver boven mij budget ligt heb ik hem weer afgeschreven, maar ben toen een beetje in de quarter blijven hangen. De combinatie van altijd maar problemen hebben met mijn lijf met dressuurrijden gaf mij het idee een westerngerichte pony te fokken. Jullie hebben mij inmiddels wel overtuigd dat dat niet handig is als de pony de verkoop in moet, dus ik ben blij dat ik hier even een berichtje heb geplaatst :)

Dan denk ik Welsh cob.

En dubbelverdund + Welsh Cob leidt automatisch naar http://www.perlinowelshcob.webs.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 10:56

YWC schreef:
Bonnieaw schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden... De reden voor keuze voor een quarter/paint had ik er misschien even bij moeten zetten. Toen ik een tijdje terug aan de nieuwe eigenaar van het ponyveulen vroeg hoe ze uitgroeide omdat ik opnieuw wilde dekken raadde zij aan een spierbundel te zoeken met een aansprekend hoofd, veel front en kont en ruime beweging. Door de opmerking over de kont ben ik toen eens bij quarters gaan kijken en kwam toen CJ tegen, deze vind ik zo bijzonder! Omdat hij ver boven mij budget ligt heb ik hem weer afgeschreven, maar ben toen een beetje in de quarter blijven hangen. De combinatie van altijd maar problemen hebben met mijn lijf met dressuurrijden gaf mij het idee een westerngerichte pony te fokken. Jullie hebben mij inmiddels wel overtuigd dat dat niet handig is als de pony de verkoop in moet, dus ik ben blij dat ik hier even een berichtje heb geplaatst :)

Dan denk ik Welsh cob.

En dubbelverdund + Welsh Cob leidt automatisch naar http://www.perlinowelshcob.webs.com

Om heel eerlijk te zijn denk ik echt niet dat een Welsh Cob deze merrie op een mooie manier kan verbeteren.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 22:24

als ik de fotos zie van de welsh cob denk ik (met mijn weinige verstand van dit onderwerp) ook niet dat het perse een goede toevoeging is. Wat ik zo zie, vooral van de foto in beweging, is juist een beetje hetzelfde figuur wat mijn merrie heeft, waar ik juist 'vanaf' wil in een veulen haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:41

Mijn merrie van 1.80m verwacht zeer binnenkort een veulen van Cassanova du Bois. Twee jaar geleden heeft ze een palomino merrieveulen gekregen van Don Carino du Bois, die inmiddels ruim in de paardenmaat valt en alles heeft wat ik mij in een paard kan wensen.
Afhankelijk van het komende veulen maak ik mijn uiteindelijke hengstenkeuze, maar het zou zomaar weer een pony kunnen zijn :D

In jouw geval zou ik ook kiezen voor Cremello du Bois, waarvan al veel bekend is over zijn nakomelingen en dus ook hoe hij fokt, of de gok nemen en een aantal veulens afwachten en dekken met Cassanova du Bois.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:55

afspraak gemaakt met Marjolein voor insemineren met Cassanova! :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:57

Bonnieaw schreef:
afspraak gemaakt met Marjolein voor insemineren met Cassanova! :)

Wat leuk *\o/* ik heb inmiddels een geweldig merrieveulen van Cassanova :D

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:58

wat leuk ts hopen dat de inseminatie gaat lukken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:40

Mijn veulens zijn nu 10 dagen oud en ze zijn geweldig. Wat een fijne dieren!