Hengst voor Saffraan x Droomwals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Hengst voor Saffraan x Droomwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:35

Eebert fokt fantastisch! Heb er zelf 1 uit een Mann x Renovo uit de moederlijn van Saffraan. Maar Eebert geeft ook nog wel eens een kleintje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:46

Volgens mij wil ze een dressuurgericht paard fokken en geen tuigpaard.
Dan kan ze beter een dressuur hengst nemen en geen tuiger.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:58

Ik zou dichter bij het type blijven en dan gelders kiezen. Maar dan wel alexandro, danser of bijvoorbeeld floris. De laatste gaat sowieso de stap en re galop verbeteren. Alledrie doen ze het goed op tuigpaardmerries. Denk aan gerona v alex, hannah v danser en kristella v floris (alledrie scoorden hoog op de keuring).

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:46

Stoere merrie zeg! Ik zou dat stoere willen behouden en er ook een Gelderse op zetten. Anders fok je een kruising, een paard wordt niet het gemiddelde van zijn ouders, maar neemt bijv de halsrichting van de vader en de kruisligging van de moeder. Als je dichter bij het type of de afstamming van je merrie blijft, fok je voorspelbaarder, en voor een eventuele volgende generatie is dat foktechnisch veel interessanter. Ook zou ik het zonde van zo'n imponerende merrie vinden om er een ponyachtige hengst als Trafalgar of Total op te zetten.

De meeste Gelderse hengsten doen het wel goed op TP merries, denk dat er van de meeste Gelderse hengsten wel een goed keuringspaard of kampioen te noemen is uit een TP merrie. Ik zou dan wel de rijtypische kant op fokken, voor een ruim voorbeen en meer rijpaarduitstraling. Mijn persoonlijke voorkeur zouden Henkie of Wilson zijn. Jammer dat Parcival niet meer leeft.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:25

GJ9 schreef:
Stoere merrie zeg! Ik zou dat stoere willen behouden en er ook een Gelderse op zetten. Anders fok je een kruising, een paard wordt niet het gemiddelde van zijn ouders, maar neemt bijv de halsrichting van de vader en de kruisligging van de moeder. Als je dichter bij het type of de afstamming van je merrie blijft, fok je voorspelbaarder, en voor een eventuele volgende generatie is dat foktechnisch veel interessanter. Ook zou ik het zonde van zo'n imponerende merrie vinden om er een ponyachtige hengst als Trafalgar of Total op te zetten.

De meeste Gelderse hengsten doen het wel goed op TP merries, denk dat er van de meeste Gelderse hengsten wel een goed keuringspaard of kampioen te noemen is uit een TP merrie. Ik zou dan wel de rijtypische kant op fokken, voor een ruim voorbeen en meer rijpaarduitstraling. Mijn persoonlijke voorkeur zouden Henkie of Wilson zijn. Jammer dat Parcival niet meer leeft.

Je zou een Gelderse kiezen anders fok je een kruising ?? Gelders x tuiger is ook een kruising.

Ze moet iets kiezen waar ze later profijt van heeft. Als ze de dressuur richting op wil en ze wil een wat chiquer paard zou ik zeker richting de dressuurpaarden gaan maar dan wel een bewezen oudere hengst.

Met Gelders krijg je zeker mooie paarden maar of het een paard word voor haar doel dat betwijfel ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:40

Tuigpaard en Gelders paard putten uit dezelfde genenpoel. Vanaf 1970 ongeveer is een groep Gelderse fokkers binnen de Gelderse fokkerij meer gaan selecteren op verheven gangen, en toen is er ook hackney aan toegevoegd, wat dus de tp fokkerij is geworden. Paard van TS bestaat uit nog geen 15% hackney, de overige 85% gaat dus terug op oorspronkelijk Gelders bloed. Gelders paard populatie ligt veel dichterbij het tp dan de dressuurpaarden, dat heeft het kwpn ook aangetoond met het in kaart brengen van genoom.

met een dp x tp kruising hoef je niet naar de keuring. Met een gp x tp uit de merrie van ts kan je gewoon naar de Gelderse keuring, veulen voldoet aan registratie- en bloedeis.

Ts wil dressuurgericht fokken. Zal dat niet lukken met Henkie die (bijna) alle dressuurhengsten van zijn jaargang eruit loopt in de hengstencompetitie, of met Wilson die momenteel lichte tour loopt?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:34

Kan allemaal wel zo zijn maar het tuigpaard zeker het moderne tuigpaard heeft niks weg van een Gelderse. Tuigpaarden zijn er vanwege de aparte gang als je die kruist met een Gelderse ben je die gang kwijt.
Zijn totaal verschillende types.

We hebben het niet over naar de keuring gaan. Ze wil een dressuur gericht paard fokken.

De vraag is wat voor type paard ze wil. Wil ze een chiquere als haar eigen merrie zal ze richting dp moeten. Wil de meer body houden dan is henkie zeker een goede.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:39

Valt het paard van TS dan onder 'modern tuigpaard'?

Zelf zou ik ook gaan voor een Gelderse op deze merrie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:00

lovejouuuIB schreef:
Misschien wel een leuke aanvulling ze heeft de kleur zilverappel vos weet niet of je daar ook speciaal wat mee kunt fokken?

lovejouuuIB schreef:
Ik heb haar niet getest maar staat op haar paspoort
Zou het voor de zekerheid wel kunnen testen ? Heb alleen geen idee hoe dat werkt

In het paspoort kan je de kleur schrijven wat je maar wilt, maar het geeft zeker geen zekerheid dat het klopt. Ik rijd een gelderse zilverappel merrie bij, Sharon, moeder van Danser. In haar paspoort staat ook dat ze een zilverappel vos is maar dit is niet waar. Ze is niet getest maar ik weet vrij zeker dat ze een zilverappel is ivm haar veulens. Zo kreeg ze iig 2 bruine veulens uit een vos hengst (Sander), en iig 2 zilverappel(lijkende) veulens van wat ik weet. Fenotypisch gezien is het namelijk mogelijk dat ze een zweetvos met sooty is, OF een zilverappel zwart. Ivm haar veulens kan ik dus zien dat het een zilverappel is, met de basiskleur zwart.
Waarschijnlijk begrijp je er niks van maar goed :')
In jouw paard zie ik niet heel veel zilver, omdat de manen en staart zo donker zijn, dus ben ik meer geneigd om te zeggen dat jouw paard een koffievos is. Maar je kan het nooit met zekerheid zeggen zonder test.
Zelfs als ze een vos is, kan ze trouwens nog wel het zilver dragen. Ze toont het alleen niet. Zilver toont namelijk niet op vos, maar kan nog wel overgedragen worden aan het veulen.
Of het is een zilverappel zwart met gewoon heel donkere manen. Sharon heeft ook wel periodes dat de manen erg donker zijn. Heb je een foto van de staart?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:18

En aansluitend op het verhaal van Eileen: ik heb dus een bruine dochter van Sharon :D . Op het stamboekpapier stond (heb inmiddels een nieuw stamboekpapier) dus ook dat ze vos is, want ja... vos x vos geeft altijd vos. Dus óf ze was geen dochter van Sharon, of Sharon was geen vos. Dat laatste dus.

Offtopic, maar geinig detail: het stamboek staat blijkbaar in de negeermodus w.b. de kleur van Sharon, want ik heb nu op papier een bruine uit twee vos-ouders. Wil graag de gezichten zien wanneer er ooit een bruine zoon van Sharon ggk wordt. Al die papieren terug naar het KWPN :+ . Voor Danser heeft het iig geen gevolgen: het bruin is eruit gefokt.

Ben dus inmiddels wel benieuwd wat er uit komt, TS. Als ik zou willen fokken met jouw merrie, zou ik het voor die kosten toch willen weten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:41

baudyh schreef:
Kan allemaal wel zo zijn maar het tuigpaard zeker het moderne tuigpaard heeft niks weg van een Gelderse. Tuigpaarden zijn er vanwege de aparte gang als je die kruist met een Gelderse ben je die gang kwijt.
Zijn totaal verschillende types.

We hebben het niet over naar de keuring gaan. Ze wil een dressuur gericht paard fokken.

De vraag is wat voor type paard ze wil. Wil ze een chiquere als haar eigen merrie zal ze richting dp moeten. Wil de meer body houden dan is henkie zeker een goede.

De merrie waar het hier over gaat is geen modern tuigpaard.

En je kan roepen wat je wilt, maar kwpn heeft toch echt aangetoond dat tp en gp tegen elkaar aan liggen qua gnoom, en de dressuurpaarden liggen totaal aan de andere kant van het gp, zeer ver bij het tp vandaan, dus dan fok je toch een veel grotere kruising dan met een gp?

En bekijk Henkie eens, hoe modern hij is. Ben benieuwd wie er meer body heeft als je hem naast deze merrie zet.

Keuring hoeft geen doel te zijn maar dat het wel kan is een bijkomend voordeel ook hij (evt onvoorziene) verkoop. Het is toch fijn als je paard ergens onder te brengen valt.

Wat ts wil is verder aan haar, maar dit zou mijn argumentatie zijn, en met kloppende argumenten is het makkelijker een weloverwogen keuze te maken.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 15:20

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 15:24

Voor alle andere reacties ik zal ze straks thuis nog even goed doorlezen allemaal, ik wil haar wat modener fokken en ik hoef er indd niet mee naar de keuring maar al die dingen moet je toch wel even over na gaan denken.. mijn doel is er een leuk dressuur paard uit te fokken of het nou tp of gp of dp wordt maakt me niet zo veel uit

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:40

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:15

Wat homozygote zwarte dressuur hengsten zijn oa: Obelisk en Special D

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:16

lovejouuuIB schreef:
Voor alle andere reacties ik zal ze straks thuis nog even goed doorlezen allemaal, ik wil haar wat modener fokken en ik hoef er indd niet mee naar de keuring maar al die dingen moet je toch wel even over na gaan denken.. mijn doel is er een leuk dressuur paard uit te fokken of het nou tp of gp of dp wordt maakt me niet zo veel uit

Als het je nou toch niet zoveel uitmaakt, neem een mooie gelderse hengst. Wat een stoere merrie!