Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GJ9 schreef:Stoere merrie zeg! Ik zou dat stoere willen behouden en er ook een Gelderse op zetten. Anders fok je een kruising, een paard wordt niet het gemiddelde van zijn ouders, maar neemt bijv de halsrichting van de vader en de kruisligging van de moeder. Als je dichter bij het type of de afstamming van je merrie blijft, fok je voorspelbaarder, en voor een eventuele volgende generatie is dat foktechnisch veel interessanter. Ook zou ik het zonde van zo'n imponerende merrie vinden om er een ponyachtige hengst als Trafalgar of Total op te zetten.
De meeste Gelderse hengsten doen het wel goed op TP merries, denk dat er van de meeste Gelderse hengsten wel een goed keuringspaard of kampioen te noemen is uit een TP merrie. Ik zou dan wel de rijtypische kant op fokken, voor een ruim voorbeen en meer rijpaarduitstraling. Mijn persoonlijke voorkeur zouden Henkie of Wilson zijn. Jammer dat Parcival niet meer leeft.
lovejouuuIB schreef:Misschien wel een leuke aanvulling ze heeft de kleur zilverappel vos weet niet of je daar ook speciaal wat mee kunt fokken?
lovejouuuIB schreef:Ik heb haar niet getest maar staat op haar paspoort
Zou het voor de zekerheid wel kunnen testen ? Heb alleen geen idee hoe dat werkt
baudyh schreef:Kan allemaal wel zo zijn maar het tuigpaard zeker het moderne tuigpaard heeft niks weg van een Gelderse. Tuigpaarden zijn er vanwege de aparte gang als je die kruist met een Gelderse ben je die gang kwijt.
Zijn totaal verschillende types.
We hebben het niet over naar de keuring gaan. Ze wil een dressuur gericht paard fokken.
De vraag is wat voor type paard ze wil. Wil ze een chiquere als haar eigen merrie zal ze richting dp moeten. Wil de meer body houden dan is henkie zeker een goede.
lovejouuuIB schreef:@Eileen en @Gem ik weet dat haar moeder wel zilverappel zwart is dat is ook getest ! Wil helemaal niks zeggen over mijn eigen, maar ze lijkt echt spreken op haar moeder kwa kleur..
Moeder= http://www.colouredhorses.nl/merries/peronica/
De mijne
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59167344
Ik ga haar sws laten testen dat lijkt me wel zo handig !
lovejouuuIB schreef:Voor alle andere reacties ik zal ze straks thuis nog even goed doorlezen allemaal, ik wil haar wat modener fokken en ik hoef er indd niet mee naar de keuring maar al die dingen moet je toch wel even over na gaan denken.. mijn doel is er een leuk dressuur paard uit te fokken of het nou tp of gp of dp wordt maakt me niet zo veel uit