Merrie dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:34

We hebben de da toch gebeld? Als het nodig zou zijn dat ze kwam had ze dat zèker gezegd. Dit is géén cpl volgens 2 da's.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:34

Amypony, nav je vorig topic is het niet meer dan logisch dat je ongewenste reacties krijgt op het feit dat je deze merrie wil laten dekken.
Ik heb je topic gevolgd en nergens gezien dat een DA er werkelijk bij geweest is ivm de benen. Via een telefoon kunnen ze zich echt waar vreselijk vergissen.

Laat nou eerst de merrie klinisch keuren voor je haar met een dracht opzadeld.
En zoals vele zeiden, er komt meer bij kijken dan dekken alleen. Het wordt een dure grap als blijkt dat je merrie toch niet geheel gezond is of niet vrij van erfelijke ziektes is.

Geloof mij bokt kan hard zijn maar hebben in 85% van de gevallen wel bij het rechte eind. Eigen ervaring ;)

Dees

Re: Merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:35

Mijn leuke reactie: vooral doen! :D
En dan vooral lekker voor altijd zelf houden :j

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:36

Een veulen fokken is ontzettend leuk. De weg er naar toe is al een belevenis. Welk vaderdier, lukt het om de merrie drachtig te krijgen. Hoe verloopt de dracht en dan een heel spannend moment. De geboorte van het veulen. Het is vooral heel leuk, als je dan een mooi veulen naast de moeder in de weide ziet lopen. Maar aan alle mooie dingen die kunnen gebeuren, zit helaas ook een kant met veel risico's. Ik heb aardig wat ervaring en heb naast de mooie dingen, ook hele verdrietige momenten gehad. Dood geboren veulen, een veulen die na een paar maanden ziek werd en moest inslapen, een merrie en veulen beide verloren bij de geboorte etc. Het fokken van een veulen is in mijn ogen iets waar je je heel goed op moet voorbereiden. De voordelen en risico's tegen elkaar afwegen. Naast het geld en de tijd die je er in moet investeren. Het kruizen van paarden is iets wat ook niet zomaar iets is. Een voorbeeld wat duidelijk is, is dat je een Belgische trekpaard en een shetlander met elkaar kruist. Iets waarvan bijna iedereen zich voor kan stellen dat dat niet zo handig is. Maar ook paarden die even groot zijn, kunnen helemaal niet bij elkaar passen. Ook al zijn ze afzonderlijk van elkaar erg mooi. Als je zomaar op een mooi vaderdier af gaat bij een mooie merrie, kan je wel eens een hele grote teleurstelling krijgen als het veulen er is.
Ik hoop dat je voldoende mensen om je heen hebt, die je een goed advies kunnen geven en ik wens je veel wijsheid toe met je beslissing.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:53

Ts, even serieus, is dit een grapje ofzo? :')

Geen geld voor een dierenarts voor de CPL, plus wie weet is het wel erfelijk, en dan toch paard willen dekken? :') bedenk even hoeveel geld dat kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:59

Ik weet wat het kost voor een veulen.

Mijn paard heeft geen cpl, wat begrijpen mensen daar niet aan? Jullie zien duidelijk spoken...

Ga even googelen wat mijten kunnen veroorzaken ;)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:01

AmyPony schreef:

Hoeveel denk je?
Inclusief dekgeld, eventuele kosten om te vervoeren, dierenartskosten, stallingskosten, kosten materiaal..
En dat voor het eerste levensjaar.

Wat als het veulen koliek krijgt en naar een kliniek moet? Je hebt echt behoorlijk wat geld nodig.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:04

Wat een grap. In het ene topic wil je het paard nog terug doen en een rechtszaak aanspannen. En heb je geen geld om haar door de medische molen te halen. Daar krijg je al te horen dat het dier een slechte rug heeft én vermoedelijk CPL. Kun je niet beter gewoon een gezond dier kopen in plaats van te fokken met een merrie die duidelijk geen ouderdier is? Kijk eens hoeveel paarden er teveel zijn in dit land. Marktplaats staat er vol mee.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:05

_Reneee schreef:
Wat een grap. In het ene topic wil je het paard nog terug doen en een rechtszaak aanspannen. En heb je geen geld om haar door de medische molen te halen. Daar krijg je al te horen dat het dier een slechte rug heeft én vermoedelijk CPL. Kun je niet beter gewoon een gezond dier kopen in plaats van te fokken met een merrie die duidelijk geen ouderdier is? Kijk eens hoeveel paarden er teveel zijn in dit land. Marktplaats staat er vol mee.

Ja idd. Moest echt 3 keer kijken of het dezelfde TS was, kon het niet geloven :')

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:06

TerraHowrse schreef:
AmyPony schreef:

Hoeveel denk je?
Inclusief dekgeld, eventuele kosten om te vervoeren, dierenartskosten, stallingskosten, kosten materiaal..

Wat als het veulen koliek krijgt en naar een kliniek moet? Je hebt echt behoorlijk wat geld nodig.

niet enkel een veulen,elk paard.. als ik het zo begrijp kan ze de da kosten voor haar merrie nu al niet goed betalen ,dan moet je überhaupt niet eens aan een paard beginnen,laat staan inderdaad een veulen.. :(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:06

Bel nou eerst eens een dierenarts die je nog niet gehad hebt.

Goedemiddag, u spreekt met..... Mijn paard heeft al....weken 4 dikke benen. Kunt u .... Dag langs komen voor een consult.

Hier ga je al veel meer mee bereiken dan gelijk zeggen dat het mijten zijn. Laat de dierenarts ZELF een conclusie trekken ipv mee te laten gaan in z'n voorganger.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:07

TerraHowrse schreef:
AmyPony schreef:

Hoeveel denk je?

Red bag delivery, een stuitbevalling, veulen met verkeerde beenstand of andere pechafwijking.
Maar dat zijn misschien kosten, het dekken, enten, stalgeld, ontwormen, voer, registreren dat zijn vaste kosten en dat loopt ook echt flink op.

Ik zou binnen het ras blijven, een wat kleinere hengst die haar aan kan vullen op haar minpunten. Mocht je inderdaad gaan dekken, want ik weet niet of ik deze merrie echt moedermateriaal vind.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:08

Azmay schreef:
Red bag delivery, een stuitbevalling, veulen met verkeerde beenstand of andere pechafwijking.
Maar dat zijn misschien kosten, het dekken, enten, stalgeld, ontwormen, voer, registreren dat zijn vaste kosten en dat loopt ook echt flink op.

Ik zou binnen het ras blijven, een wat kleinere hengst die haar aan kan vullen op haar minpunten. Mocht je inderdaad gaan dekken, want ik weet niet of ik deze merrie echt moedermateriaal vind.

Jup, waren maar een paar voorbeelden die ik gaf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:09

We hebbeb gebeld en gezegd wat we aan hebben getroffen en wat we kunnen zien. En niet dat een andere da mijten zegt.

We moeten zeker 2,000 euro apart houden voor veulen. Stalling is overbodig want we hebben over een kleine tijd een eigen stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:09

TerraHowrse schreef:
Azmay schreef:

Jup, waren maar een paar voorbeelden die ik gaf :)

Een veulen kopen is echt veeel goedkoper, zeker bij een Tinkertje (of kruising zoals TS nu graag wil voor het aparte) :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:10

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de dracht van een paard goedkoper kan zijn dan dat van een kat :') met katten ben je alleen al aan extra (en goed!) voer al een vermogen kwijt voor zowel zwangere poes als kittens en moederpoes.... alsnog hoop ik dat TS wel echt cpl en erfelijke ziektes laat uitsluiten, dat is de verantwoordelijkheid die je hebt als fokker.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:15

Ts simpele vraag heeft een dierenarts zelf de benen gezien en aan de hand daarvan gezegd nee is geen cpl. Mijten en cpl gaan hand in hand namelijk.
Bespaar jezelf een heleboel verdriet en zorg dat je er een dierenarts bij haalt die vaker cpl behandeld heeft en die het vaker gezien heeft. Laat deze dierenarts letterlijk komen bij je paard. Behandel de benen Geef het een jaar om te kijken of het terugkomt.
Kijk of de rug uberhaupt een zwangerschap aankan.
Maak een duidelijk kostenoverzicht van kosten veulen samen met een dierenarts. Mijn vriendin had een mooi veulentje en die kreeg een zware longontsteking das dagen intensieve zorg op de kliniek en dan ben je ruim 1500 euro lichter maand erna reactie op de wormspuit weer honderden euro's. Als dat gel er nu al niet is dan is het er dan ook niet.

Eerst zorgen dat de merrie goed is en goed blijft en dan pas kijken voor een dekking
En dan idd als je alles hebt uitgezocht Geef dan wat meer geld uit aan een dekking door een gekeurde hengst om een zo gezond mogelijk veulen te fokken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

2000 is niet genoeg kan ik je nu al zeggen

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

2000? Ben bang dat dat heel strak berekend is.
Stel merrie bevalt midden in het weekend en de nageboorte komt er niet af. Afhankelijk van hoelang veearts er mee bezig is. Ben je voor dat het veulen 24 uur oud is al een kwart van dat bedrag kwijt. En nee dat is geen doemdenken. Afgelopen jaar zelf meegemaakt.
Daarnaast is de kwaliteit van de fotos echt belabberd. Heeft de merrie echt een dakvormige rug of lijkt het zo. Daarnaast gezien je eerder geopende topics vind ik niet dat je verstandig bezig bent.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:17

Ts er zijn ook bijzondere tinker hengsten .

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:17

Azmay schreef:
Een veulen kopen is echt veeel goedkoper, zeker bij een Tinkertje (of kruising zoals TS nu graag wil voor het aparte) :j

Eens. En dan heb je ook nog keuze uit een merrie of hengst. Met de dracht heb je geen kans dat er iets fout gaat... enz..

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:18

AmyPony schreef:
We hebbeb gebeld en gezegd wat we aan hebben getroffen en wat we kunnen zien. En niet dat een andere da mijten zegt.

We moeten zeker 2,000 euro apart houden voor veulen. Stalling is overbodig want we hebben over een kleine tijd een eigen stal.

2000?!
Spaar eerst nog maar even door. En bel die dierenarts nogmaals.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:20

Er is al veel verstandig commentaar gegeven, daarom ga ik niet verder in op CPL en het budget. Ik hoop wel dat je die andere adviezen goed doorleest en erover nadenkt, want ik sluit me er wel bij aan.

Ik wil nog wel graag over wat andere zaken een steentje bijdragen:
Laat je merrie testen op PSSM1 als je (een kruising) wilt gaan fokken. Er zijn behoorlijk wat Tinkers die deze genetische afwijking hebben, dit zorgt voor een spierziekte. Trekpaarden en koudbloeden lijken deze afwijking vaak te kunnen hebben zonder er (veel) last van te hebben, maar in warmbloeden en kruisingen met warmbloeden gaat het eigenlijk altijd fout. Aangezien je meer richting het sportieve type wilt is dit dus wel een belangrijk punt voor jou. Je kan testen door een paar haren (met haarzakje) genetisch te laten onderzoeken bij bijvoorbeeld Animal Genetics ( http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... /PSSM.html ). Dat kost ongeveer 45 euro.

In je vorige topic schreef je dat je je zorgen maakte over de bouw van haar rug. Op de foto's die je nu hebt gepost valt het niet op, maar op de foto's van je andere topic wel. Bedenk je dat er dus ook een kans is dat je veulen ook een zwakke rug krijgt. Helemaal als je gaat voor een hengst die ook wat week (=slap) in zijn rug is. Barock pinto's hebben vaak Friezen als basis, dat zijn dieren die niet bekend staan om goede ruggen. Ook Welsh Cobs hebben soms een beetje een deukrug. Kijk dus heel kritisch naar dit punt bij het kiezen van een hengst als je besluit door te gaan met je plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:40

Als ik met mijn merrie aan het rommelen ben enzo zie ik niet dat ze een verzakte rug heeft. Die van mijn vriendin heeft dat wel. Ik zal haar iig even laten testen op die genoemde ziekte. :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:44

Als de arts dan komt vraag dan gelijk even of hij/zij naar de benen wil kijken :j