Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:25

Eldorado is een hele goede hengst, maar geeft wel een pittig karakter mee. Lijkt me in combinatie met Ekstein iets teveel van het goede. Voorts brengt iedere hengst natuurlijk goede nakomelingen maar leg eens uit waarom specifiek Eldorado bij deze merrie zou passen? Opmerkingen als "ik heb er goede nakomelingen van gezien" voegen zo weinig toe ljjkt mij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:31

Up to Date , goed model, goede galop, komen ook goede eventers van. Zal je geen kast van een paard opleveren, maar als dat niet nodig is ..

ponyparadijs

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:22

Vanwege het karakter van een heel aantal Eldorado nakomeling ben ik niet bang voor te pittig hoor
Pittig is zeker in de eventing helemaal niet verkeerd
En de Eldorado's die ik ken zijn wel eerlijk en meewerkend absoluut niet gemeen
En dat ook van een merrie die niet bepaald een leuk karakter heeft.

Verder vindt ik hem mooie veulens mee geven die wat luxe tonen.
En zeker zijn springtechniek mee geeft aan zijn kinderen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 19:35

Heet vind ik geen probleem, heel erg ril of te "eigenzinnig" is wat minder plezierig voor mijn gebruiksdoel ;)

Geeft up to date wel wat maat mee? Ze is echt klein namelijk en haar vader gaf bijna alleen maar kleintjes, dus een hengst die wat maat brengt is essentieel.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:41

Ik heb een halfzus van Ekstein (Runiki v. Lancelot) en daar past Eldorado heel goed op. De merrie Funiki heeft zich in jonge paardenproeven en in de EPTM al goed bewezen en haar zoon Louis Litt van dit jaar is ook een heel knappe:
Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:20

Sunneva schreef:
Heet vind ik geen probleem, heel erg ril of te "eigenzinnig" is wat minder plezierig voor mijn gebruiksdoel ;)

Geeft up to date wel wat maat mee? Ze is echt klein namelijk en haar vader gaf bijna alleen maar kleintjes, dus een hengst die wat maat brengt is essentieel.

Hij vergroot of verkleint niet.. maar dat zijn gemiddelden..
Ik heb zelf nu een Grandorado uit een Up to Date merrie, lijkt ook heel goed. Geeft wel wat maat mee lijkt het. Ik zou in jouw geval bang zijn om met Eldorado toch een wat weinig bloederig paard te krijgen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:22

martichr schreef:
Ik zou in jouw geval bang zijn om met Eldorado toch een wat weinig bloederig paard te krijgen.

Ik vindt de Eldorado's er behoorlijk bloederig uitzien
Waarom zou dat met deze merrie niet zo zijn dan?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:36

Misschien eens kijken bij nrps hengsten? De hengsten moeten 12, 5% Arabisch bloed hebben, ze moeten tijdens de verichtingsonderzoek ook springen ook al zijn ze dressuur gefokt.

Zelf heb ik met Formidable gefokt, goede gangen en lekker allround.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 21:12

Afbeelding
Iemand hier had het over een iets hol voorbeen, zien jullie dat terug? Niet een geweldige foto, ik was zelf niet thuis heb m'n zusje moeten vragen. Want Eldorado klinkt ook goed maar heeft wel een merrie nodig met een correct gesteld voorbeen.

Arabisch bloed voeg ik liever niet toe, dat heeft denk ik geen meerwaarde bij haar. Eerder werd hier al gesproken over het feit dat je twee kanten op kan fokken bij deze merrie; de xx (Engels volbloed) kant en de warmbloed kant. Dan is Arabisch weer heel wat anders en dan ga je echt "strooien" neem ik aan. Correct me if I'm wrong!
Cor Loeffen had het ook over een warmbloed die iets xx toevoegt zoals dus Tangelo.

Echt een knappe inderdaad yvonnepuntnl!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:23

AM_Horses schreef:
Misschien eens kijken bij nrps hengsten? De hengsten moeten 12, 5% Arabisch bloed hebben, ze moeten tijdens de verichtingsonderzoek ook springen ook al zijn ze dressuur gefokt.

Hier moet je je niet op blind staren
Dit is namelijk onvolledige informatie
Paarden moeten 12,5% Arabisch dan wel Anglo-Arabisch bloed hebben

Edorado heeft bijvoorbeeld 24,66% Anglo-Arabisch bloed waarvan minder dan 5% Arabisch

NRPS hengsten zouden interessant kunnen zijn
Maar om jou merrie te verbeteren heb je echt wel een spring hengst nodig

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:26

ponyparadijs schreef:
martichr schreef:
Ik zou in jouw geval bang zijn om met Eldorado toch een wat weinig bloederig paard te krijgen.

Ik vindt de Eldorado's er behoorlijk bloederig uitzien
Waarom zou dat met deze merrie niet zo zijn dan?

Dan hebben we blijkbaar niet dezelfde gezien.. ik heb de indruk dat hij wel wat bloed van de merrie kan gebruiken. Zelfde voor Grandorado overigens, daar ook al een aantal vrij grove van gezien..

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 20:50

@ponyparadijs: springhengst ben ik zeker van plan, ik wil immers een veulen dat goed gaat springen ;) Haar gangen maak ik me niet druk om bij een toekomstig veulen gedacht aan het dressuurgedeelte van de samengestelde sport, die zijn echt wel voldoende! Vooral het springen mag wat beter en dus daarom ook absoluut een springhengst die erop gaat!

Tangelo vd Zuuthoeve klinkt voor nu nog het best. Ik snap de "discussie" over het bloed dat Eldorado toevoegt goed en ik zal zelf ook nog even research doen naar de veulencollectie. Ben alleen zelf dus nog niet zeker over haar voorbenen en aangezien Eldorado wel een merrie nodig heeft met correct gesteld voorbeen...

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 18:51

Spartacus moest ik ook naar kijken werd er in mijn omgeving gezegd. Maar ook die heeft een merrie met een correct gesteld voorbeen nodig. Kan iemand nog een keer naar de standfoto kijken en mij daar uitsluitsel over geven? Is de voorbeenstand van mijn merrie hol?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:54

Sunneva schreef:
aangezien Eldorado wel een merrie nodig heeft met correct gesteld voorbeen...

Waar heb je dat gevonden?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:00

En vergeet de lendenen, kootstand en hardheid van het beenwerk niet :\
Afbeelding

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:02

Maar springen kunnen ze!
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:14

Interessant
Ben geen KWPN lid dus dit soort dingen kan ik niet bekijken

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:23

Sunneva schreef:
Spartacus moest ik ook naar kijken werd er in mijn omgeving gezegd. Maar ook die heeft een merrie met een correct gesteld voorbeen nodig. Kan iemand nog een keer naar de standfoto kijken en mij daar uitsluitsel over geven? Is de voorbeenstand van mijn merrie hol?

Ik vind de nakomelingen van Spartacus eigenlijk ook niet bepaald bloederig.. ken er een aantal met een ronduit lompe kop en zeer grof beenwerk etc.. als je xx zoekt zou dat mijn keuze niet zijn.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:26

yvonnepuntnl schreef:
Maar springen kunnen ze!
[ [url=m/N7hmqa.png]Afbeelding[/url] ]

Hoe krijg je dit geplaatst? Ik kan van de KWPN database geen kopie maken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:28

martichr schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Maar springen kunnen ze!
[ [url=m/N7hmqa.png]Afbeelding[/url] ]

Hoe krijg je dit geplaatst? Ik kan van de KWPN database geen kopie maken?

Printscreen denk ik

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:31

Printscreen (shift-command-4) van een iMac

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 19:35

martichr schreef:
Sunneva schreef:

Ik vind de nakomelingen van Spartacus eigenlijk ook niet bepaald bloederig.. ken er een aantal met een ronduit lompe kop en zeer grof beenwerk etc.. als je xx zoekt zou dat mijn keuze niet zijn.

Goed punt!

Okee nog steeds Tangelo vd Zuuthoeve als enige op m'n lijstje nu :')

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:56

Die vererft een zeer weke kootstand (87) en maar 100 voor stokmaat.
Daar ga je geen groter paard mee fokken!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:26

Ik heb verder niet heel veel verstand van vererving etc maar Door mijn werk kom ik wel in aanraking met ontzettend veel verschillende paarden. Van de 8 up to date nakomelingen die ik afgelopen twee jaar verzorgd heb ( Ik ben groom bij een handels/wedstrijd stal voor spring paarden) hadden er 7 een wat apart karakter. Stuk voor stuk wel eerlijk maar wat sensibel en gespannen maar altijd willen gaan. Springen konden ze trouwens allemaal wel! ! Ook weet ik uit eerste hand dat de hengst zelf niet de makkelijkste was vroeger ( komt hier uit de regio) maar lopen wel Veel fijne paarden van. Van zowel tangelo als eldorado paarden op stal gehad. Ik kan alleen maar bevestigen wat over het karakter van de tangelo nakomelingen gezegd word. Echt top fijne dieren. Eldorado kleine popjes en twee kastelen van gezien. Maar ik ken de moeders natuurlijk niet dus dit is natuurlijkgeen representatieve weergave van de vererving. paarden waren wat minder simpel als de tangelo.s maar wel eerlijk en werkbaar.

Ik hoop dat je wat aan mijn persoonlijke ervaringen hebt. Ik zou denk Ik echt voor tangelo gaan. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel. De nakomelingen die ik van hem gezien heb waren ook correct Tot mooi gebouwd en 165cm of groter. Maar dat kan natuurlijk ook uit de moeder lijn komen. Daar kan ik niet over oordelen daar Ik die niet ken

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 22:49

yvonnepuntnl schreef:
Die vererft een zeer weke kootstand (87) en maar 100 voor stokmaat.
Daar ga je geen groter paard mee fokken!

Kootstand is geen probleem bij mijn merrie gelukkig :)
Ik zag de indexwaarde inderdaad, viel me ook al op. Cor Loeffen had het wel over maat bij Tangelo...
Heb zelf ook wel een goed gevoel bij hem, vooral vanwege het karakter en de goede springers die hij geeft. En het is een bewezen hengst, dat spreekt me ook erg aan! Daarnaast is hij ook commercieel, wat het prettig maakt mocht ik om wat voor reden dan ook de nakomeling moeten verkopen.

Eldorado en Spartacus vallen af vanwege (o.a.) de voorbeenstand.

Iemand een nieuwe suggestie?