Welke hengst voor bonte kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Welke hengst voor bonte kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:03

Alejandro is een BP met Fries bloed, maar kan uitstekend springen, wordt er misschien niet veel mee gedaan, maar hij heeft het wel in zich om daar beter in te zijn dan de gemiddelde Fries.
En hij heeft een super goed karakter.

Ceasar kan inderdaad ook, die heeft wel veel spring vermogen en ook een rustig karakter, maat is 1.73 en homozygoot bont.

Beide zijn goedgekeurd BP

Meer hengsten ken ik niet persoonlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:14

Beter dan de gemiddelde Fries is ook niet heel hoog gegrepen natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik sta er allemaal best voor open (mijn dressuurpaard heeft er een 2e bez springhengst uitgesprongen op een vrijspringwedstrijd om maar wat te noemen), maar er dan mee fokken om oa dat te verbeteren is nu eenmaal niet een heel verstandige keuze. Eigenlijk kun je het dan niet eens fokken noemen, dan is het maar hopen dat het goed uitvalt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:42

TS vraagt toch ook geen springwonder? Maar ik zou absoluut een crossparcourtje met hem aandurven en dat zegt genoeg denk ik.

En hij heeft een hele gave galop, beide hengsten hebben een goede galop.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 14:56

Nies_ schreef:
Dat prijskaartje is niet voor niks. Alle waar naar z'n geld ;) Als je zegt dat je de springkwaliteiten wil verbeteren lijkt een hengst met veel Fries bloed me ook absoluut af te raden.

Haha nou t zou gewoon fijn zijn als het veulen iets hoger kan springen dan 60 cm ;)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:03

Hoger dan 60 cm lukt vast.
Mijn merrie is ook een barock pinto met 25% Fries bloed, maar ze lijkt eigenlijk gewoon op een bonte fries en het KWPN gedeelte zich vooral in haar karakter. Nu 10 keer mee gesprongen en 85 cm is bereikt. Dus wanneer ik wat meer zou oefenen zou ze wel hoger kunnen.

Ik denk dat Alejandro en Ceasar leuk uit kunnen pakken met je merrie!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:08

ohhhhh daar zou ik mij met Ceasar zeker niet druk om maken, en voor Ali ben ik ook absoluut niet bang dat dat niet zou lukken, maar ja, fokken is altijd gokken he, zeker weten doe je het nooit

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:21

Leonyvk schreef:
Nies_ schreef:
Dat prijskaartje is niet voor niks. Alle waar naar z'n geld ;) Als je zegt dat je de springkwaliteiten wil verbeteren lijkt een hengst met veel Fries bloed me ook absoluut af te raden.

Haha nou t zou gewoon fijn zijn als het veulen iets hoger kan springen dan 60 cm ;)

Dat zou met elke hengst toch eigenlijk wel goed moeten komen :=

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:20

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:39

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:40

Ik zou wel even op die rug en achterhand letten, die vind ik niet heel erg denderend

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:00

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:05

Niet de kleur die je zoekt maar is heel allround. Kan een leuke sprong maken en kan erg goed lopen. Formidable is goedgekeurd bij het NRPS en is verichtingskampioen. Hij heeft voor alle gangen zeer goed gekregen en een fijn werkwillig karakter. Zijn eerste veulens zijn dit jaar geboren en lijken Veel belovend. 2 veulens van hem zijn op de regionale keuring kampioen geworden.
Afbeelding
Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:59

Misschien kan je er een grijze fjord opzetten wie wat voor mix je krijgt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 00:06

Ik volg :j
Ik heb zelf ook een bont fjordje (zie profiel) en die is nu pas 3, maar ik wil wel ooit een veulen van dr <3
Super gaaf paardje heb je trouwens!

Veerleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:51

Hey ik ben zelf ook aan het kijken voor een hengst op mijn merrie. Afhankelijk wat je ermee wil doen, de naam van de vader.
Uit ervaring weet ik dat als je een bruin paard mixt met een pinto/paint merrie dat je dan niet altijd een gevlekt veulen hebt. Dan zou je donker moeten gaan of een homozygote hengst nemen. Ik wil liefst geen zwart gevlekt veulen dus dan is mss Umberto van elikom Z mss een optie en als k die dekkingen vergelijk valt het bij hem nog mee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:20

Dan nog heb je de kans op een zwartbont veulen aangezien Umberto Bruin bont is en dus ook de zwart factor heeft en hij is niet homozygoot
Zelfde met Ceasar, mijn merrie is bruin, hij homozygoot zwart/bont dus ik heb 75% kans op bruin bont en 25% kans op zwart bont

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:21

Ik heb een bonte kwpn hengst van 1.68:
Afbeelding

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:47

Ik dacht zelf meteen aan deze:

http://www.kapaza.be/nl/paarden/ter-dekking-aes-gekeurde-cremello-dekhengst-107422011.htm

Cremello hengst, geen idee wat de kleuruitkomsten zijn, maar springen kan hij wel, dekgeld is te doen en hij zal ook wat meer maat geven aan je veulen denk ik.

Ceasar zou ik in dit geval eerder niet aanraden aangezien die heel veel front heeft en ook achter iets smaller is en je dit net niet wil. Anderzijds heeft die wel een geweldige galop.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:52

Dankjewel allemaal voor de vele reacties en suggesties!

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:54

Silly1972 schreef:
Alejandro is een BP met Fries bloed, maar kan uitstekend springen, wordt er misschien niet veel mee gedaan, maar hij heeft het wel in zich om daar beter in te zijn dan de gemiddelde Fries.
En hij heeft een super goed karakter.

Ceasar kan inderdaad ook, die heeft wel veel spring vermogen en ook een rustig karakter, maat is 1.73 en homozygoot bont.

Beide zijn goedgekeurd BP

Meer hengsten ken ik niet persoonlijk.

Zou 1,73 niet wat te groot zijn? Mijn merrie is maar 1,50. Of maakt dat niet uit?

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 15:56

Silly1972 schreef:
Ik zou wel even op die rug en achterhand letten, die vind ik niet heel erg denderend

Dankje voor de tip! Kan je het nog iets specifieker omschrijven?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:31

SofieHavan schreef:
Ik dacht zelf meteen aan deze:

http://www.kapaza.be/nl/paarden/ter-dekking-aes-gekeurde-cremello-dekhengst-107422011.htm

Cremello hengst, geen idee wat de kleuruitkomsten zijn, maar springen kan hij wel, dekgeld is te doen en hij zal ook wat meer maat geven aan je veulen denk ik.

Aangezien deze hengst maar 163 cm is en uit een lijn komt dat idem maat of kleiner geeft geeft, denk ik echter niet dat je vergrotend gaat fokken.
Ook is deze hengst 'Registered' niet Goedgekeurd/'Approved' bij A.E.S..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:41

Leonyvk schreef:
Silly1972 schreef:

Dankje voor de tip! Kan je het nog iets specifieker omschrijven?

Ik ben niet supergoed in omschrijven, maar ik vind de rug wat hol en de bil wat afhangen.

Nee hoor 1,73 kan prima, veulen pas zich aan aan de merrie.
Maar Sofie heeft wel een punt met de bouw.
Dus ligt eraan wat je belangrijk vind om te verbeteren.
Al is dat altijd maar afwachten, maar ja fokken Is gokken :P