Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:10

cp112 schreef:
NatasjavE schreef:
Een hele leuke Tinker. Maar het blijft een Tinker. Niet dat dat minder is....maar het is wel een ander type.

Kijk Bing heeft ook nog eens ouders. En het kan heel best zijn dat hij daar zaken van doorgeeft aan het veulen.

Ik neem toch aan dat TS een goed bewegend correct gebouwd veulen wil over houden?

Of moet het alleen bont en breder zijn?

Kijk bij dergelijke kruisingen heb je ook kans op een paard met lange warmbloedbbenen en een kortere Tinker hals.

Paarden fok je niet alleen op uiterlijk....die fok je op functionaliteit.

Dan moet je idd naar zijn nakomelingen kijken. Toevallig weet ik er meerdere. Prima goed functionele paarden.

Ik snap het probleem niet. Hij voldoet op alle fronten aan de eisen die ts in de opening stelt. Dan Is het toch aan haar of ze er wel of geen tinker op wil?

Je gaat toch niet voor 500 euro met een Tinker dekken. Terwijl je voor 350 een homozygote bonte Fries hebt die ook nog eens natuurlijk dekt. Ook dát was een eis. En volgens mij is Bing diepvries...met bijbehorende dierenarts kosten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:11

Dan zou ik toch eerder naar Cool willow spring gaan die heeft beweging en body.
Alleen wat minder behang.
Maar er zijn genoeg prachtig barock pinto kruisingen en dan zit je toch in het Fries segment maar dan bont
Lijkt mij toch een betere combinatie

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 22:12

janderegelaa schreef:
http://link.marktplaats.nl/m1032338355

http://dekhengsten.nl/hengst-gegevens/144/BonteLotti

Je gaat toch geen Fries verpesten met een Tinker. De doodenkele keer dat daar iets fatsoenlijks uitkomt is de uitzondering die de regel bevestigd.

Pardon? Wie ben jij om te zeggen dat ik mijn Fries verpest met een Tinker? De link die jij aan geeft Is precies wat ik niet zoek! Er zit te weinig behang aan en ik zoek geen iele hengst. Daarnaast wil zoals in mijn omschrijving het karakter van mijn merrie verbeteren niet door een hengst met temperament erop te zetten , daarnaast ken je mijn merrie niet en weetje al helemaal niet wat haar been werk is. Jammer dat je zo reageerd.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 22:15

Silly1972 schreef:
Dan zou ik toch eerder naar Cool willow spring gaan die heeft beweging en body.
Alleen wat minder behang.
Maar er zijn genoeg prachtig barock pinto kruisingen en dan zit je toch in het Fries segment maar dan bont
Lijkt mij toch een betere combinatie

Die staat genoteerd... maar zoals je zegt het heeft weinig behang. Maar wel een juiste body.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:40

Missbambie schreef:
janderegelaa schreef:

Je gaat toch geen Fries verpesten met een Tinker. De doodenkele keer dat daar iets fatsoenlijks uitkomt is de uitzondering die de regel bevestigd.

Pardon? Wie ben jij om te zeggen dat ik mijn Fries verpest met een Tinker? De link die jij aan geeft Is precies wat ik niet zoek! Er zit te weinig behang aan en ik zoek geen iele hengst. Daarnaast wil zoals in mijn omschrijving het karakter van mijn merrie verbeteren niet door een hengst met temperament erop te zetten , daarnaast ken je mijn merrie niet en weetje al helemaal niet wat haar been werk is. Jammer dat je zo reageerd.

Lotti heeft ondertussen manen van 1.20, is niet iel en al helemaal geen druk temperament. Maar als jij een Fries wil verpesten dekken met een Tinker is dat natuurlijk jouw eigen keuze.

Hier Lotti als 3 jarige:

Afbeelding

En hij fokt super op Friezen.

Mariett
Blogger

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:46

We zijn allemaal blij dat het veulen niet naar jou gaat, janderegelaa. Jij zou ongetwijfeld niet blij zijn met de keuzes van TS, of slechts het aanraden van hengsten door andere bokkers.
Lotti is werkelijk een prachtig dier, maar helaas niet wat TS zoekt. Hij is minder robuust dan ze graag zou willen, en inderdaad heeft hij gewoon vooral een warmbloed-lichaam.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:30

Mariett schreef:
We zijn allemaal blij dat het veulen niet naar jou gaat, janderegelaa. Jij zou ongetwijfeld niet blij zijn met de keuzes van TS, of slechts het aanraden van hengsten door andere bokkers.
Lotti is werkelijk een prachtig dier, maar helaas niet wat TS zoekt. Hij is minder robuust dan ze graag zou willen, en inderdaad heeft hij gewoon vooral een warmbloed-lichaam.

En in combinatie met een Fries krijg je een heel mooi paard.
Het grappige is dat TS Cool Willow Spring (wat een mooi paard is) wel vindt passen terwijl Lotti echt veel meer massa heeft.

En idd ik zou het veulen niet willen. Daarnaast, zoals Natasja eerder al terecht aangaf komen er uit de combi Tinker/Fries regelmatig paarden die in de verhoudingen niet kloppen. En dat weet je vantevoren nooit.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:41

Al zou je het veulen wel willen, dan is het alsnog TS haar veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:46

janderegelaa schreef:
Daarnaast, zoals Natasja eerder al terecht aangaf komen er uit de combi Tinker/Fries regelmatig paarden die in de verhoudingen niet kloppen. En dat weet je vantevoren nooit.

Daarentegen komen uit Fries x Fries kruisingen nóóit paarden die in de verhoudingen niet kloppen. 8-)

Ook grappig dat fokkers van Barockpinto's als piepjonge Friezenafsplitsing-kruising zo fel tegen... kruisingen met Friezen zijn. :D
@TS: ik zou gewoon voor de hengst gaan die je het meeste aanspreekt. Qua verkoopbaarheid zit je veulen met een homozygoot bonte vader sowieso veilig omdat de meeste mensen wel voor een kruising met een kleurtje wel willen betalen. Dat is met raszuivere Friezenveulens wel anders.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:38

xyzutu2 schreef:
janderegelaa schreef:
Daarnaast, zoals Natasja eerder al terecht aangaf komen er uit de combi Tinker/Fries regelmatig paarden die in de verhoudingen niet kloppen. En dat weet je vantevoren nooit.

Daarentegen komen uit Fries x Fries kruisingen nóóit paarden die in de verhoudingen niet kloppen. 8-)

Ook grappig dat fokkers van Barockpinto's als piepjonge Friezenafsplitsing-kruising zo fel tegen... kruisingen met Friezen zijn. :D
@TS: ik zou gewoon voor de hengst gaan die je het meeste aanspreekt. Qua verkoopbaarheid zit je veulen met een homozygoot bonte vader sowieso veilig omdat de meeste mensen wel voor een kruising met een kleurtje wel willen betalen. Dat is met raszuivere Friezenveulens wel anders.

Dan weet jij het fokdoel van de barockpinto's blijkbaar niet. Dat is juist zo veel mogelijk Fries met een kleurtje. Terugkruisen met een zuivere Fries wordt juist toegejuicht. Wat echt niet mag bij de Barockpinto's is kruisen met een Tinker. Om voorgaande redenen.

Friezen met een kleurtje brengen meer op dan een effen Fries. Maar dan moet er geen Tinker op papier staan als vader :(:)
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 23-05-16 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:53

Ceasar ter Linden, is een belgische hengst en homozygoot bont

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:05

HiFive5 schreef:
Ceasar ter Linden, is een belgische hengst en homozygoot bont

Maar een warmbloed zonder enig behang...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 07:11

Zullen we janderegelaa maar gaan negeren? Hij blijf maar door gaan en daar pas ik voor. Ik zoek een passende hengst voor mijn merrie. De bouw van mijn merrie Is perfect en dat zien ik straks ook het liefst in het veulen op latere leeftijd ook terug met genoeg behang en uiteraard homozygoot omdat ik een bont veulen wil

HiFive5 ik zal hem vanmiddag eens opzoeken ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:14

Oh bah, nee, ik zou het ook niet doen, een Tinker op een Fries. Maar dat komt omdat ik zelf meer zou hebben aan een paard met iets meer sportaanleg dan een Fries en niet juist minder. Als ik wat zou mogen toevoegen aan de bouw van een Fries, dan zou dat absoluut niets van een Tinker zijn.

En ik ben dol op bont, maar vind Tinkers oprecht lelijk. Ik heb er nog nooit één gezien die ik echt mooi vond. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. En ik weet dat ik veel Tinkerliefhebbers hiermee in het hart raak, dus bij voorbaat sorry. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk. :o

Voor wie de sporteigenschappen wat minder zwaar tellen en graag tegen een halve Tinker aankijkt: lekker doen! Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi en leuk.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:16

Rieuwerd Jack!
Staat in N-H en ik heb een zoon van hem. Hij geeft leuke nageslachtjes uit verschillende merries :j
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:17

janderegelaa schreef:
janderegelaa schreef:

Lotti heeft ondertussen manen van 1.20, is niet iel en al helemaal geen druk temperament. Maar als jij een Fries wil verpesten dekken met een Tinker is dat natuurlijk jouw eigen keuze.

Ik heb hem even bekeken, maar dat lijkt voor mij wel een bonte kwpner, dus ik denk niet dat TS daar de zwaarheid uit gaat krijgen die ze zoekt. Ik vind Bing idd ook wel een mooie, niet TE zwaar. En het gebruiksdoel van TS en wat zij mooi vindt hoeft niet hetzelfde te zijn als wat een ander mooi vindt.

Marinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:31

Ja hoor weer een Bokt topic waarin een vraag word gesteld en die finaal gevuld word met commentaar waar TS niks aan heeft! Dames en heren het is TS haar keus. Zij wil graag fokken met haar merrie en weet welke punten ze terug wil zien in het toekomstig veulen. Ze gebruikt Bokt omdat ze een "breed" bereik wil wat paarden mensen betreft. Ze heeft er niks aan dat haar vraag compleet bekritiseerd en afgezeken word. Daarnaast vind ik het compleet zinloos om de Tinker of de Combinatie die TS wil maken af te zeiken. Een ieder zoekt in een paard wat hij of zij wil. En we hebben allemaal onze voorkeur in ras / type of bouw!! Ik heb super gave combinaties gezien tussen fries en tinker waar menig paard qua dressuur nog wat van kan leren! Dus iedereen die kritiek heeft op TS open lekker een eigen topic en laat TS hier in haar topic gewoon haar zoektocht vervolgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:57

Marinique schreef:
Ja hoor weer een Bokt topic waarin een vraag word gesteld en die finaal gevuld word met commentaar waar TS niks aan heeft! Dames en heren het is TS haar keus. Zij wil graag fokken met haar merrie en weet welke punten ze terug wil zien in het toekomstig veulen. Ze gebruikt Bokt omdat ze een "breed" bereik wil wat paarden mensen betreft. Ze heeft er niks aan dat haar vraag compleet bekritiseerd en afgezeken word. Daarnaast vind ik het compleet zinloos om de Tinker of de Combinatie die TS wil maken af te zeiken. Een ieder zoekt in een paard wat hij of zij wil. En we hebben allemaal onze voorkeur in ras / type of bouw!! Ik heb super gave combinaties gezien tussen fries en tinker waar menig paard qua dressuur nog wat van kan leren! Dus iedereen die kritiek heeft op TS open lekker een eigen topic en laat TS hier in haar topic gewoon haar zoektocht vervolgen!

Ik denk dat het nooit kwaad kan een andere mening ernaast te zetten. Dat zorgt voor een brede blik. Het kan zorgen dat iemand op andere, betere ideeën komt. Maar ook dat iemand er juist meer van overtuigd raakt dat zijn of haar oorspronkelijke idee een goed idee is. En met beiden is niks mis, lijkt me.

Je kunt wel een topic openen en dan alleen maar standpunten willen horen die in je eigen straatje passen, maar wordt een mens daar nou werkelijk wijzer van? Daarbij: voeren we discussie alleen voor TS, of voor iedereen die over dit soort dingen nadenkt? Wellicht is er iemand anders met eenzelfde vraagstuk, nu of in de toekomst, die wel veel aan andere meningen heeft.

En dat jij een combinatie van Fries en Tinker wel mooi vindt: prima toch? Ook een waardevolle mening. Ik zou zeggen: plaats eens wat foto's van die succesvolle combinaties. Dan kunnen we zien wat je bedoelt. Ik ben er best benieuwd naar!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:04

cp112 schreef:
janderegelaa schreef:

Die hengst beweegt voor een Tinker wel ok maar in vergelijking met een barockpinto (of bonte Fries) is het gewoon een natte krant. En misschien is hij voor een Tinker luxe maar zeker niet vergelijken met de andere hengsten die beschikbaar zijn.

Hoe komt ie dan kampioen bij get bonte paarden stamboek? Daar lopen toch echt barock pintos en bonte Friezen

Vat het niet verkeerd op hoor, ik vind Bing een hele gave tinkerhengst.

Maar het Bonte paarden stamboek zit aan alle kanten een steekje los. Het stamboek werd met een verkeerde rede opgericht, de inhoud van het stamboek zelf (regelementen, fokdoelen enz.) slaat nergens op, ze nemen alles op wat maar bont is, maakt niet uit wat voor bloed het is.

Dat kun je alleen al zien aan de kampioen van vorig jaar (mocart, een bont warmbloed paard zonder enig fries bloed, geen behang, groot, totaal andere bewegingen dan Bing), en de kampioen van dit jaar, Bing dus.
Vergelijking zit er 0,0% in.

Het bonte paarden stamboek claimt barock pinto's (of zoals hun het zeggen, pinto barock, whatever) te fokken, maar de kampioen hengsten vertellen een heel ander verhaal.

Al met al, zoals ik al zei, vind ik Bing een hele toffe hengst!
Maar ik ben van mening dat een fries kruizing warmbloed of een echte barock pinto, een mooiere combi zal zijn.
Mede door dat de bewegingen beter matchen en de lichaamsbouw.
Helaas zijn er weinig homozygote bonte hengsten te vinden. Ik volg, denk mee, en ben benieuwd welke keuze je gaat maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:33

Caira schreef:
Ik heb hem even bekeken, maar dat lijkt voor mij wel een bonte kwpner, dus ik denk niet dat TS daar de zwaarheid uit gaat krijgen die ze zoekt. Ik vind Bing idd ook wel een mooie, niet TE zwaar. En het gebruiksdoel van TS en wat zij mooi vindt hoeft niet hetzelfde te zijn als wat een ander mooi vindt.

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Hij is ook maar 25% Fries. Maar we weten wel dat zijn nafok uit een volle Fries (die dan 67,5% Fries is) heel erg goed is. Hij fokt alles naar de moeder.

Ik ben ondertussen wel benieuwd naar een standfoto van de merrie. We kunnen hier wel van alles roepen maar als we niet weten hoe de merrie eruit ziet....

@TS: gelukkig ben ik niet de enige die het je afraadt ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:34

Ooit heb ik op een keuring mokard of mocart gezien een poolse bonte hengst was echt een mooi dier En kon goed bewegen.
deze adverteren op marktplaats geloof ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:03

Volgens mij bedoeld TS met behang ook vooral veel sok. En dat heeft geen van de voorgestelde hengsten behalve Bing.. Ik snap de voors en tegens die genoemd worden hoor maar flink wat sok ga je niet zo makkelijk krijgen denk ik als je niet voor een tinker gaat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:33

kwita schreef:
Ooit heb ik op een keuring mokard of mocart gezien een poolse bonte hengst was echt een mooi dier En kon goed bewegen.
deze adverteren op marktplaats geloof ik.

Ook dat is een paard zonder behang, is nl een pools Warmbloed.

Ceasar ter linden is prachtig! (mijn merrie is er drachtig van), maar puur warmbloed ook zonder ook maar enig behang en dat wil TS niet.

Jan heeft misschien een verkeerde manier van reageren, maar wat hij zegt is wel met de beste bedoelingen en ik begrijp zijn standpunt ook wel.
Ook ik heb nog geen enkele correcte kruising (qua bouw en beweging) gezien tussen fries en tinker.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:35

Ik denk dat het heel moeilijk is voor TS om een hengst te vinden die aan haar eisen voldoet. Haar vraag is dan ook met haar mee te denken.

De enige hengst die ik ken die voldoet aan de meeste eisen van TS is Bing. Het is een geweldig cool en lief beest met een fantastische aanleg voor de sport.

Ik zou het zonde vinden als hij aan de kant wordt geschoven omdat er van alle kanten gezegd wordt dat Tinkers geen aanleg voor sport/ goede bewegingen hebben. Bing is een beetje de uitzondering die de regel bevestigd en hij heeft een enorme aanleg voor de sport. Afgelopen weekend mocht ik Bing nog bewonderen op concours in het Z2! Daarbij wil ik ook even vermelden dat hij heeft mogen starten op NK Dressuur M2 en 9de (dacht ik 90% zeker) geworden is (normaal NK tussen de warmbloeden!!!) Dat bereik je niet zomaar!

Maar als TS geen Tinkerhengst wilt snap ik dat wel ;-) Maar ik vind Bing gewoon zo'n mooi en fantastisch dier dat ik het hem onrecht aandoet als iemand zegt dat zijn sportaanleg niet goed is oid. Hij beweegt beter dan menigeen Fries die ik heb gezien.

Verder TS heeft veel succes met het zoeken naar een hengst wat je aanspreekt en waar je een goed gevoel bij hebt, want dat is het aller belangrijkste

Afbeelding