Haha mooi topic weer. Iemand vraagt advies, geeft niet de juiste info, krijgt onafhankelijk advies. Doet niets met het advies en gaat naar een hengstenhouder die logischerwijs in zijn eigen straatje praat. Daar te horen gekregen wat je wilde horen en de rest hier kan een schop krijgen.
Veel geluk in de fokkerij. Ben wel benieuwd of het je brengt wat je nu voor ogen hebt.
Lami
Geplaatst: 29-04-16 11:25
@Sammie de foto is van toen de merrie 3 was begrijp ik nu. Dus geen recente foto. @Casarell Metall geeft ook nogal eens een kleintje en over het algemeen ook niet makkelijk. En Metall is bruin
NatasjavE
Geplaatst: 29-04-16 11:32
Croupevorm had ik aangegeven en hals is eerlijk gezegd hier niet goed te beoordelen. Ik geloof best dat de hals aanzet en richting goed is maar ik vraag me af of de bespiering voldoende is(van nature dan he,...niet erop getraind)
Ik heb het gevoel dat dat TS zich op haar merrie aangevallen voelt. Dat is niet nodig.
Ik heb een voorlopig keur merrie. Volgens het KWPN een behoorlijk goede merrie dus qua exterieur en beweging. Maar als ik een foto hier plaats zullen genoeg mensen hier commentaar op hebben. Enerzijds omdat het perfecte paard niet bestaat anderzijds omdat het ook een smaak dingetje soms is( en niet te vergeten soms ook mode)
Op Negro, hoe goed hij ook is, zou ik niet lijnenteelt plegen met deze merrie. Negro geeft een zeer goede galop en een sterk achterbeen. Dat maakt dat heel veel Grand Prix paarden gegeven heeft.
Hij geeft echter ook een wat klassiek type, al zou jouw merrie dat wel kunnen hebben, maar ook een kort voorbeen.
Casarell
Geplaatst: 29-04-16 11:50
Lami schreef:
@Casarell Metall geeft ook nogal eens een kleintje en over het algemeen ook niet makkelijk. En Metall is bruin
Ja.. maar dan heb je in ieder geval niet ingeteeld op Negro. En Metall is zwart & hetrozygoot agouti.. en kan dus ook zwart vererven. Net zoals dat de merrie ook agouti bij zich kan dragen. Kleur blijft een gok, zelfs als je een homozygoot zwarte hengst zou gebruiken.. dus daar moet je niet naar kijken TS. Kijk liever naar een hengst die echt past bij je merrie, in zoveel mogelijk opzichten.
Als je op de meeste vragen niet eens een antwoord geeft, dan kan je natuurlijk niet een advies op maat verwachten. Dat een hengstenhouder jouw het advies geeft om met deze merrie te dekken is natuurlijk logisch, hij verdient daar zijn geld mee. En wil je echt absoluut geen vos, dan zou ik een hengst nemen die vosfactor vrij is. En dat is Negro niet, bovendien denk ik dat er in dit geval betere keuzes zijn.
Maar veel succes met dekken.
Albert
Geplaatst: 29-04-16 12:26
Als het voor je zelf wilt fokken kan je VMF Zethar overwegen. Staat in Zeeland. Mooi dressuur/Gelders bloed, super braaf en geeft dat ook door.
NatasjavE
Geplaatst: 29-04-16 12:28
Albert schreef:
Als het voor je zelf wilt fokken kan je VMF Zethar overwegen. Staat in Zeeland. Mooi dressuur/Gelders bloed, super braaf en geeft dat ook door.
Hele mooie optie inderdaad. Is Grand Prix dressuur overigens.
Met een recente verbouwing achter de rug (of nog steeds gaande) is dat nog maar de vraag
Anyway.. ts heeft al de 'juiste' hengst en het advies hier bliefde ze liever niet. Daar steek je dan je tijd en moeite in om mee te denken..
Elisa2
Geplaatst: 29-04-16 16:36
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de merrie zoals ze nu is..vind het ook jammer dat er weinig info gegeven werd. Moeilijk om dan een goed advies te kunnen geven..ik snap de gedachte wel aan lijnenteelt met Ferro/ Negro bloed..maar inderdaad of je dan een makkelijker paard /beter voorbeen gaat krijgen is de vraag.
UnlimitedS
Geplaatst: 03-05-16 18:24
Dit paard is gefokt uit een merrie waar wij in het verleden mee gefokt hebben, hier met een Gribaldi veulen aan de voet:
Negro zou wel zo'n beetje de laatste hengst zijn die ik voor een merrie als die van jou zou aanraden. Voor een beter voorbeen gebruik, een werkwillig karakter en uitstraling zou ik het zoeken in de Krack of Vivaldi hoek.