Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 10:48

Gelukkig was een dekking nog niet voor dit jaar voorzien, want als ik vandaag moet kiezen, weet ik het niet...
Ik wil ook wel graag eens bont fokken, dus visage vd olmenhoeve is op mijn lijstje bij gekomen, zelfs als die een bruine geeft, lijkt me die wel genoeg bloed en springvermogen te geven voor wat ik wil.

In het kader van leuke kleurtjes is Cream on top evt ook een optie, vind alleen niet terug waar die nu ter dekking staat.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor eventuele suggesties.

Met douglas vraag ik me af of ik niet teveel paard ga krijgen. Als ik mijn merrie vergelijk met haar moeder, dan heeft die zoveel meer body gekregen, moeder is echt volbloedtype om te zien, dus weet niet goed waar ik met douglas zou uitkomen.

De andere hengsten hier genoemd zijn het voor mij allemaal net niet...

Connect blijft op mijn lijstje staan, kijken hoe hij evolueert.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:58

Ben nu nog op Lord Britten Z gestuit, qua bloed zeker interessant, maar ik vind enkel heel onvoordelige foto's... Zou hij effectief zo 'slecht' in elkaar zitten?
Diegene die sperma verdeelt zit vlakbij mij, maar wordt blijkbaar enkel per dosis (wel vers) verkocht. En aangezien het nogal een nonchalante man is, weet ik niet of ik dit zou durven?

ajesca123

Re: Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:10

Bij mij komt Farfan naar boven als hengst die me zeer positief is opgevallen afgelopen hengstenshows. Veel soeplesse, makkelijk bewegen, extra springen en zo op het oog een fijn meewerkend karakter.
Ik zit zelf meer in de dressuurpaarden maar juist bij deze hengst viel me op dat hij niet zo neerwaarts gebouwd is. Wat ze bij springpaarden naar wat ik begrepen heb juist wel willen maar kan me voor een eventer voorstellen dat je dat liever iets minder ziet

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:36

Die galoppeert wel zoals ik ze graag zie!
Weet alleen niet of die voldoende bloed zou voeren voor mijn merrie? En op zich is maat geen eis, maar bij deze staat advies toch dat merries over maat/formaat moeten beschikken en dat heeft mijn merrie niet.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:44

Antonius schreef:
Die galoppeert wel zoals ik ze graag zie!
Weet alleen niet of die voldoende bloed zou voeren voor mijn merrie? En op zich is maat geen eis, maar bij deze staat advies toch dat merries over maat/formaat moeten beschikken en dat heeft mijn merrie niet.

De maat zag ik ook maar hij toonde zich op de hengstenshow echt super en zeker niet klein. Wel bloederig en vlug in zijn reflexen maar daarin erg fijn bewerkbaar. Ik denk zelf ook dat paarden als ze een meer opwaartse romprichting hebben al sneller groter aandoen en voelen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:55

Meest recente filmpje dat ik vond, was van vorig jaar. Dit jaar toonde hij zich goed zeg je?
Lijkt hij voldoende vermogen te hebben?
Techniek lijkt mij mooi te zijn!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:58

Antonius schreef:
Meest recente filmpje dat ik vond, was van vorig jaar. Dit jaar toonde hij zich goed zeg je?
Lijkt hij voldoende vermogen te hebben?
Techniek lijkt mij mooi te zijn!

Ja vond hem super! Je kunt bij Lauw vast ook wel recente info opvragen of hem gaan bekijken verwacht ik hoor. Hij heeft ons vorig jaar heel netjes ontvangen toen we een hengst wilde bekijken.

ajesca123

Re: Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:04

Kijk anders even op de facebookpagina van Stal van Vliet bv. Daar staan recente fotos van hem en zijn nakomelingen

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:40

Heb je ooit aan Mighty Magic gedacht?
Die is nog niet aan bod gekomen dacht ik.
3/4 volbloed en goed gepresteerd in de eventingsport alsook in de fokkerij.
Ok zijn grootvader is Heraldik maar dat lijkt me persoonlijk niet zo'n probleem te zijn.
Heraldik zit bij jouw merrie ook al iets verder.
Persoonlijk vind ik dat een veel betere optie dan Lord Britten maar anderzijds kan ik me ook wel vinden in die Farfan.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 08:44

Ja, heb al aan MM gedacht, maar volgens mij is die nooit verder gekomen dan 2* en intussen is hij toch op een leeftijd dat hij al iets meer zou mogen lopen mocht hij het kunnen?
Op deze merrie zou ik hem trouwens niet kiezen, Heraldik bloed komt dan toch wat dicht bij elkaar, voor haar moeder zou het wel kunnen, maar ik ben niet overtuigd van zijn eigen prestaties.

Lord Britten heeft wel 2 paarden gegeven waar Karin D heel goed mee presteert, maar die komen ook wel uit een goeie moeder natuurlijk...

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:39

Hij heeft misschien niet de pannen van het dak gelopen da's waar maar anderzijds toch wat
sportieve verwezenlijkingen.
Je liet merken niet echt gecharmeerd te zijn van een duikbootmodel, iets wat LB zeker wel heeft en ook de eigen sportieve prestaties ontbreken.
Dan lijkt farfan me een betere optie al stel ik me persoonlijk wel wat vragen bij de stokmaat.
Je merrie lijkt me ook niet van de grootste te zijn.
Komen hengsten met een scheut AA ook in aanmerking voor je selectie?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:57

LB was ook maar even een 'hersenspinsel', omdat ik wat aan het zoeken was naar de afstammingen van paarden die internationaal bovenin meedraaien. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een paard in realiteit er zo duikbootachtig uitziet als LB op de foto's die ik vind...

Heb trouwens intussen op FEI gevonden dat MM niet meer in de sport gelopen heeft sinds 2012 en nu met een junior denk ik terug gestart is dit jaar.

Farfan is wel het type dat ik mooi vind, vind mijn eigen merrie ook mooi :P maar ze is inderdaad niet groot, ze zal nu 1m62 zijn. Ik fok wel voor mezelf en ik ben ook maar 1m60 dus in dat opzicht hoef ik geen paard van 1m70 te fokken. Als dit het enige 'minpunt' is, houdt mij dat niet tegen.

Ik probeer vandaag nog voor 'alles' open te staan, dekken is toch pas ten vroegste voor volgend jaar, dus heb tijd om rond te kijken. Ik wil gewoon graag altijd een mogelijke hengst in gedachten hebben, stel dat de merrie morgen met een blessure uitvalt, dan kan ik alsnog dekken...

Welfare

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:29

Mijn gedachten was ook de hengst Jaguar Mail (zie: http://www.stal-borghuis.com/Jaguar-Mail/) dan zit je qua volbloed in ieder geval goed. Wat vind je van Eiskonig (zie: http://vincentmartens.be/index.php/fokk ... ekhengsten) staat in België?

Wij gaan zelf voor de hengst Berlusconi (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/716288), ons voordeel wij hebben een volbloed merrie. Bij haar had ik wel Jaguar Mail willen gebruiken, maar mijn merrie is goedgekeurd voor het Trakehner Verband. Jammer genoeg valt hij voor haar af, maar we hebben ook nog een Kasparow x Pretendent... dus voor meer bloedvoering bij haar denk ik aan Jaguar Mail of aan Albaran xx

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:10

Bij de hengsten met veel Anglo-Arabisch bloed ben ik zeer onder de indruk van de volgende heren;

Olala de buissy( zeer interessante bloedvoering met de combinatie Laudanum*arlequin)

http://www.elevagedesone.com/olala-de-buissy.html

En Jarnac die het allemaal al bewezen heeft en ook beloftevolle nafok heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=uluxf5vLKA4

Verder de jonge en mooie halfbloed Abou Sim Bel.

http://www.beligneuxleharas.com/p/abou-sim-bel/

En als deze je niet wat kan bekoren dan weet ik het absoluut niet.
Volgende mij heeft deze Ballan Soso alles wat je zoekt.

http://www.sarahvanhasselt.be/terdekking.html

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:59

Olala en jarnac spreken mij wel aan! Vooral jarnac heeft mijn voorkeur. Mijn Frans is niet zo goed, zijn beide hengsten vers beschikbaar of sowieso enkel met dv?
Wel alweer super tips waar ik zelf niet zou bij gekomen zijn, danku!!!

Abou sim bel lijkt moeilijk in de mond te zijn, de moeder van mijn merrie heeft ook een moeilijke mond. Nog geen idee hoe de merrie zelf zal zijn, maar met cornet erachter wil ik daar wat voorzichtig in zijn.

BS trekt mij dan helemaal niet aan :o 'slechts' 44% volbloed, nooit hoger dan 1* gestart terwijl die toch op een goeie stal staat, volgens mij geen nakomelingen die presteren? Ik heb hem trouwens verschillende keren live gezien (woon in België) en hij doet me echt niet veel... Leuk kleurtje dat wel, maar anders trekt hij mij niet echt aan. Mag ik vragen waarom jij hem wel zou aanraden?

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:47

Jarnac heb ik ook een zwak voor.
Echt een machtige hengstuitstraling daarnaast genoeg bloed en een een mooi aparte vosse kleur(alezan brulé)
Ik denk dat Jarnac een hele leuke outcross hengst zou zijn voor Holsteiner merries.
Anderzijds kan hij wat (maat= geen echte vereiste)en springvermogen toevoegen bij jouw merrie zonder aan bloedtoevoer in te boeten.
Wel een heel ander type dan die olala,massaler ondanks het bloed.
Ik dacht eigenlijk dat je een voorkeur voor Olala of Abou Sim Bel ging hebben. :-)
Ik weet echt niet of die vers ook beschikbaar is.
Meer info kan je krijgen door deze mensen eens te contacteren.
Ik neem aan dat ze ook wat Engels praten.

http://www.harasdelabouloye.com

Of Haras des M.

Tja die Balan Soso.
Eventer én bont en ik vond toch dat hij over redelijk wat bloed beschikt.(meer dan jouw bonte optie dacht ik)
Vandaar dacht ik dat hij wel een kans maakte. :-)

Zeer graag gedaan wat de tips aangaat.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:38

Ik denk dat ik zowat door mijn tips heen zit met deze lichting. :D

De bonte Ulyss de Morinda met een bloedgehalte van bijna 53%
Deze word gereden in 1m45proeven door Rik Hemeryck.
Dus misschien kan je hem ook op één of andere wedstrijd gaan bewonderen of bij Rik thuis?

http://www.chevaldecouleur.fr/fr/index0 ... ss-morinda

En verder nog 2 zonen van Vigo d'arsouilles met veel bloed in de moederlijn.
Leipheimer en Nearly perfect.
Leipheimer heeft blijkbaar een zeer gekende volle broer lopen in de eventingsport.

http://dutcheventingstables.nl/hengsten/

Leipheimer zal ook wel beschikbaar zijn bij Joris de Brabander vermoed ik.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:10

Contendro I?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:28

Haha nee hoor, blijf maar tips geven :P alhoewel ik nu wel moet zeggen dat ik onderstaande hengsten 'ken' :) .

Voor Ulyss heb ik een maand of 2 terug al eens info gevraagd, in vgl met Visage spreekt hij mij minder aan, maar Visage was dacht ik momenteel niet verkrijgbaar (moet er mijn mail eens op teruglezen) dus deze blijft wel op het lijstje staan.
Visage heeft idd qua percentage minder bloed dan BS, maar Visage toont wel veel bloederiger in het rijden. Maar Visage heeft wel bewezen op hoog niveau mee te komen, BS heeft op zich niets bewezen terwijl hij wel de leeftijd én de stal achter zich mee heeft, dus dan vermoed ik dat hij toch wat tekort komt.

Die Nearly perfect is dit jaar goedgekeurd, Leipheimer is iets ouder dacht ik. Vandaag zijn het voor mij nog twijfelgevallen of ze voldoende springvermogen hebben. Beide hengsten worden overigens door Joris verdeeld. Ze staan wel op het lijstje om geregeld eens op te zoeken maar vandaag zou ik ze niet kiezen.

Heb zelf ook nog iets gevonden dat ik op basis van bloed héél interessant vind, Cassun van de Mispelaere. Van de filmpjes word ik alleen nog niet zooo blij, maar in vgl met de meeste hengsten zit hier een 'gewone' ruiter op ipv prof, dus dat vertekent mss wel wat. Enkel AES gekeurd heeft op zich ook niet mijn voorkeur, maar ja, ik zal wel ergens eens concessies moeten doen. Ik heb wel een zwak voor Cassini bloed...

Bellerise schreef:
Contendro I?

Is al eens besproken geweest hier, 1e pagina denk ik.
Enerzijds een heel 'safe' optie, geeft altijd wel goeie paarden, maar ik vraag me af of hij echt springvermogen en bloed zou toevoegen aan mijn merrie. Wel commercieel, maar ik probeer zo weinig mogelijk in die richting te denken, in 1e instantie wil ik gewoon voor mezelf iets leuk fokken.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:19

Wat grappig dat je Cassun van de mispelaere vermeld.
Ik dacht hem aan te raden maar ben van dat idee afgestapt omdat over de hengst nauwelijks iets terug te vinden is.
Nochtans moet hij toch al een paar jaar goedgekeurd zijn.
Persoonlijk vind ik die Leipheimer als medebwp gekeurde specialer en lijkt hij me interessanter door zijn zeer succesvolle broers en zussen.
Van de 12 nakomelingen van zijn moeder zijn drie nakomelingen op 3 en 4 sterren niveau in de eventing en zijn er twee die op 1m40 niveau springen.
Niet slecht lijkt me een understatement wat betreft de nafok van deze merrie.
Je zal idd ergens concessies moeten doen :D