Commerciële dressuurhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:49

Waar vind jij zijn dekgeld? Heb al proberen mailen naar Holstud, maar ik krijg een automatische mail terug dat het emailadres niet bestaat... Is nochtans zo vermeld op de website.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:52

Dees

Re: Commerciële dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:30

Maar op een Duitse merrie helpt Toto Jr dus helemaal niet mee aan bloedspreiding :D
Denk zelf dat die hengst het goed zal doen op merries die veel buiging in de benen doorgeven aan hun veulens. Zoals Jazz-merries.
Heb de nafok van Toto Jr afgelopen zomer gezien en ze kwamen als veertjes van de grond. Maar wel met een iets stekerig voorbeentje. Mag meer buiging hebben.

Supercommercieel is Toto Jr. absoluut :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:35

Commercieel in Nederland wel, maar in Duitsland... Als je echt voor de Duitse veilingen wil fokken dan zou ik voor De Niro gaan. Die is daar echt super commercieel.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 13:44

Dees schreef:
Maar op een Duitse merrie helpt Toto Jr dus helemaal niet mee aan bloedspreiding :D
Denk zelf dat die hengst het goed zal doen op merries die veel buiging in de benen doorgeven aan hun veulens. Zoals Jazz-merries.
Heb de nafok van Toto Jr afgelopen zomer gezien en ze kwamen als veertjes van de grond. Maar wel met een iets stekerig voorbeentje. Mag meer buiging hebben.

Kwestie van bij te leren voor mezelf: waarom moet ik aan bloedspreiding doen?
Als ik hier de topics doorlees blijven de meeste fokkers met een Nederlandse merrie toch ook bij een Nederlandse hengst?
Ik ben net eerder geneigd om Duits te kiezen omdat het een Duitse merrie is?

Stekerig voorbeen heeft mijn merrie ook wel wat vrees ik.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 13:47

Anoeska27 schreef:
Commercieel in Nederland wel, maar in Duitsland... Als je echt voor de Duitse veilingen wil fokken dan zou ik voor De Niro gaan. Die is daar echt super commercieel.

De Niro vind ik echt te duur, stel dat het veulen tegenvalt, of dat het met die veiling toch niets wordt, dan zit ik met een heel duur veulen waar ik nooit de kost uithaal, aangezien in België toch al weinig animo is voor de dressuurfokkerij.

Toto jr had ik nochtans gedacht met de moederlijn via Desperados dat dit wel zou aansluiten dan op de wens van een Duitse koper?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:55

Fokken met het doel om winst te halen ( of lig break-even te draaien.) lijkt mij niet de juiste insteek.
Je krijgt nou eenmaal geen garanties op wat er 'uit' gaat komen.

Voor jou merrie zou De Niro wel een erg mooie hengst zijn, maar je geeft aan deze te duur is.

En wat is verder je plan? Op welke leeftijd wil je verkopen? 'Direct', of het moment van af spenen, of zelf beleren en dan verkopen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:00

Antonius schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Kwestie van bij te leren voor mezelf: waarom moet ik aan bloedspreiding doen?
Als ik hier de topics doorlees blijven de meeste fokkers met een Nederlandse merrie toch ook bij een Nederlandse hengst?
Ik ben net eerder geneigd om Duits te kiezen omdat het een Duitse merrie is?

Stekerig voorbeen heeft mijn merrie ook wel wat vrees ik.

Juist interessant is het wanneer je de Duitse lijnen gaat kruisen met de Nederlandse lijnen.
Op dit moment versterken die twee stromingen elkaar echt, iets wat vooral de Duitse fokker ziet en daar dankbaar gebruik van maakt. En dan vooral richting Jazz-bloed omdat dat de nu zo gewenste buiging in de gewrichten brengt waar inderdaad Duitse lijnen vaak iets tekort aan komen. De Nederlandse paarden kunnen veel aan Duits bloed hebben in de zin van een mooi model met iets langere hals en de hele fijne bewerkbaarheid van Duitse paarden.
(ik besef dat bovenstaande natuurlijk wel gegeneraliseerd is).

Ik zou voor de verkoop in Duitsland niet gaan voor een hengst die daar niet bekend is.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:34

De antwoorden op je vragen staan in mijn openingspost denk ik?

Elke fokker die plant te verkopen, wil toch graag minstens break-even draaien? Als je maar 1x fokt, denk je daar niet over na, maar als je geregeld fokt, is dit imo wel een insteek die je voor ogen moet houden.

We willen graag via een veiling het veulen kunnen verkopen, echter ben ik wel zo realistisch te bedenken dat als dit niet lukt, het veulen dan via een andere weg zal moeten verkocht worden. Ik ga dan toch uit van een minimale verkoopprijs van €3000 voor dit veulen (tenzij het een kromme is, maar dat is bij elke geboorte af te wachten), als de dekking dan al €2250 is + alle veeartskosten, dan zit je al aan €3000 en dan reken ik niet merriebrok en verzorging merrie, maar goed, het fokken is voor mij hobby dus niet elke euro hoeft bij een verkoop geteld te worden.
Maar met een dekgeld van €1500 heb ik wel wat meer 'marge' als de verkoop niet loopt zoals gewenst.

Los daarvan, of ik nu fok voor mezelf of voor de verkoop, wij hanteren altijd wel €1500 als max dekgeld, je moet ergens een lijn trekken. Je hebt toch altijd nog het risico dat het veulen levend en gezond moet geboren worden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:42

Dees schreef:
Juist interessant is het wanneer je de Duitse lijnen gaat kruisen met de Nederlandse lijnen.
Op dit moment versterken die twee stromingen elkaar echt, iets wat vooral de Duitse fokker ziet en daar dankbaar gebruik van maakt. En dan vooral richting Jazz-bloed omdat dat de nu zo gewenste buiging in de gewrichten brengt waar inderdaad Duitse lijnen vaak iets tekort aan komen. De Nederlandse paarden kunnen veel aan Duits bloed hebben in de zin van een mooi model met iets langere hals en de hele fijne bewerkbaarheid van Duitse paarden.
(ik besef dat bovenstaande natuurlijk wel gegeneraliseerd is).

Ik zou voor de verkoop in Duitsland niet gaan voor een hengst die daar niet bekend is.

Nu begrijp ik wel waarom je in eerdere post sprak over Charmeur, Johnson, Jazz. Hier is dan mijn bekommernis, de merrie is uiterst sensibel, durf ik zoiets riskeren met Jazz bloed? Op zich is dat niet 'mijn' probleem want we willen het veulen als veulen verkopen en niet bijhouden, dus als hij nadien te sensibel blijkt, heb ik er geen last van, maar als fokker die graag achter zijn fokproduct sta, denk ik niet graag op die manier.
De merrie is heel eerlijk, zo opstappen na 1 jaar op de wei, doet niets verkeerd maar ja, is dus héél sensibel, en kan zeer moeilijk om met druk/spanning.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:50

Wat denk je van Bretton Woods? Ga je van Johnson naar Jazz en dan in de moederlijn kom je bij De Niro uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:04

Wordt die momenteel nog in de sport uitgebracht? Ik dacht dat die al een tijdje thuis gehouden werd?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:05

wat te denken van Zjengis kahn
(rousseau x rubinstein x donnerhall)

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:46

Antonius schreef:
Wordt die momenteel nog in de sport uitgebracht? Ik dacht dat die al een tijdje thuis gehouden werd?

Bretton Woods wordt klaar gemaakt voor de Grand Prix. Schijnt wel veelbelovend te zijn. Zijn nafok doet het ook goed naar wat ik lees.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:19

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:20

Antonius schreef:
Hier is dan mijn bekommernis, de merrie is uiterst sensibel, durf ik zoiets riskeren met Jazz bloed? Op zich is dat niet 'mijn' probleem want we willen het veulen als veulen verkopen en niet bijhouden, dus als hij nadien te sensibel blijkt, heb ik er geen last van, maar als fokker die graag achter zijn fokproduct sta, denk ik niet graag op die manier.
De merrie is heel eerlijk, zo opstappen na 1 jaar op de wei, doet niets verkeerd maar ja, is dus héél sensibel, en kan zeer moeilijk om met druk/spanning.

Dat hangt natuurlijk helemaal van de koper af.
Een koper die zich richt op de absolute sport, zal juist heel graag een sensibel, talentvol paard kopen. Een koper die vooral ontspannen in een bos wil rijden, zal geen veulen uit jouw merrie willen hebben, wat voor hengst je daar ook bij gebruikte.
Paarden die dagelijks getraind worden, zijn over het algemeen ook iets hanteerbaarder in hun looplust en sensibiliteit. Als je voor de sport gaat fokken, denk ik dat het risico wel meevalt. Zou dan zelf liever naar Johnson kijken dan naar Jazz zelf. Maar je gaat zo inderdaad niet voor de boshobbelaar fokken, nee :D

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:24

Commercieel in Duitsland: Fürstenball-bloed!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:46

Peterina schreef:
Nog eentje die erg commercieel is in Duitsland: Flanell (Fidertanz x De Niro x Weltmeyer) ... niet alleen de hengst-vaders hebben bewezen bloed maar ook de merrielijnen zijn super.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10990355
https://www.youtube.com/watch?v=ViM0XfmvhL4
https://www.youtube.com/watch?v=b7XG1-Qm1mM

Nog jong natuurlijk, maar vind hem achter nog wat slap. Wel mooie bloedlijn voor wat ik zoek.
Zijn alle jonge dressuurhengsten trouwens zo duur? Bij springpaarden ligt het dekgeld in hun 1e jaargangen vaak toch wat lager.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:49

C2012 schreef:

Heeft in 4e generatie classiker zitten, mijn merrie in 3e generatie. In een eerdere post van iemand kwam naar boven dat het sensibele karakter hier wel vandaan kan komen. Weet niet of zoiets dan slim is? Furstenball heeft wel donnerhall mooi vastgelegd via moeder en vaderlijn, en die werd hier wel voor zijn goede karakter genoemd. Ga deze hengst nog wat verder opzoeken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:59

Flawless vind ik dan qua bloed wel mooi, lijkt alleen wat traag in de beweging?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:13

Of floriscount?
Ben even op horsetelex aan het zoeken naar merries van royal diamond die zelf hoog in de sport lopen, kijken welke hengsten ze hiervoor gebruikt hebben om mee te fokken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:56

Ik zou er vooral een nemen die wat meer lengte en lossigheid geeft een daarnaast haar stap en galop verbeterd. Draf van de merrie is vreselijk goed!

TOto Jr is in Duitsland ook populair, dus ik zie het probleem niet.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:44

Antonius schreef:
C2012 schreef:

Heeft in 4e generatie classiker zitten, mijn merrie in 3e generatie. In een eerdere post van iemand kwam naar boven dat het sensibele karakter hier wel vandaan kan komen. Weet niet of zoiets dan slim is? Furstenball heeft wel donnerhall mooi vastgelegd via moeder en vaderlijn, en die werd hier wel voor zijn goede karakter genoemd. Ga deze hengst nog wat verder opzoeken.

Op FB is er een groep van Fürstenball. De meeste Fürst'en zien er fijne bewerkbare paarden uit, maar kan natuurlijk wel eens uitzondering bijzitten natuurlijk. Misschien eens kijken naar een zoon? Dan zit het nog verder weg en is het dekgeld ook al iets minder. Iemand bij ons op de club verwacht dit jaar een Finest-veulen en iemand in de buurt heeft er uit DL eentje gekocht. Knap type, mooi front. Gangen heb ik nog niet gezien.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:03

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:13

Ketaki schreef:
wat te denken van Zjengis kahn
(rousseau x rubinstein x donnerhall)

Hier hebben we het via pb al over gehad, qua papier zeg ik ja, maar loopt zelf niet hoog in de sport wellicht door de vele ruiterwissels, maar hierdoor ook te weinig commercieel vermoed ik.

R12312 schreef:
Ik zou er vooral een nemen die wat meer lengte en lossigheid geeft een daarnaast haar stap en galop verbeterd. Draf van de merrie is vreselijk goed!

TOto Jr is in Duitsland ook populair, dus ik zie het probleem niet.

Kan volgens jou Toto jr stap en galop verbeteren? En type van mijn merrie?
Ik zit heel weinig in de dressuurhengsten, maar op zich spreekt Toto jr mij wel aan zowel qua papier als beweging als commercialiteit.

s0173957 schreef:
Ik zeg Don Deluxe.

https://www.youtube.com/watch?v=9wZpeeUL5qg

Was Sieger in Old in 2013 dus sowieso commercieel.

Deze doet mij niet zoveel :o Vind hem ook heel prijzig gezien zijn leeftijd. Denk als ik zoveel geld uitgeef, ik dan toch liever eentje heb die iets meer bewezen heeft al. Maar bedankt voor de tip!