hengst voor mijn merrie v. Swarovski

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:17

hoe ver reiken je ambities in de eventing? Een hengst die veel EV voert, is nl echt niet nodig in de lagere klasses, daar kom je met elke goede warmbloed zeker doorheen. Die cross hoeft niet aan dermate hoge snelheid gereden te worden dat je echt volbloed nodig hebt.

Nog bonte hengsten die weliswaar heterozygoot bont zijn, zijn troubadour by wisbecq en visage van de olmenhoeve. Geen zekerheid dus op bont, maar beiden wel hengsten die volgens mij genoeg in huis hebben om je een toffe eventer te bezorgen, ook al zou het dan een simpele bruine zijn :)

Ik snap je voorkeur voor kleur wel, op zich wil ik hetzelfde fokken als jou, een eventer met een leuk kleurtje, maar mijn ambities zijn wel om ooit eens tot 2* te geraken, en voor zover ik weet/denk is er momenteel geen enkele goedgekeurde bonte of palomino hengst waarvan ik denk dat die dat kan brengen.
Ceasar is bv wel een leuke 'recreatie' hengst, maar heeft het niet in zich om zelf op hoger niveau te presteren. Hij heeft imo wel al een aantal goede veulens gegeven, maar dan ook uit betere merries die zelf hoger gelopen hebben als hijzelf.
Als je geen al te hoge sporteisen hebt, is hij wel de kortste weg tot jouw doel.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:09

@antonius
mijn ambitie voor de eventing is niet bepaald hoog ik wil gewoon een leuk paardje waar ik gewoon de lage klasse eventing mee kan doen en daarin kijken tot hoever we kunnen komen.

ik had van de week ook nog een duitse rijpony gevonden van 1.54m die wel een leuk sprongetje kan maken en cremello van kleur is. Soel'rings Cuvee
http://www.ehorses.nl/soel-rings-cuvee- ... 88876.html

van stokmaat vind ik tussen de 1.50m en 1.65m wel genoeg ik wil nie echt groter fokken.

Ceasar vind ik persoonlijk niet zo en ook niet echt bij mijn merrie passen naar mijn idee voor wat ik graag wil. ik houd toch meer van wat volbloed en niet zo'n heel breed paard, vind de kleinere maatjes fijner :D

heb ook wat arabieren doorgekregen die ik ook wel zie zitten.:)

Cream on top ben ik ook al vaak tegen gekomen. valk en volgensmij een goeie springhengst van wat te zien en horen is over hem.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:03

Sweetiee schreef:
@antonius
mijn ambitie voor de eventing is niet bepaald hoog ik wil gewoon een leuk paardje waar ik gewoon de lage klasse eventing mee kan doen en daarin kijken tot hoever we kunnen komen.

ik had van de week ook nog een duitse rijpony gevonden van 1.54m die wel een leuk sprongetje kan maken en cremello van kleur is. Soel'rings Cuvee
http://www.ehorses.nl/soel-rings-cuvee- ... 88876.html

van stokmaat vind ik tussen de 1.50m en 1.65m wel genoeg ik wil nie echt groter fokken.

Ceasar vind ik persoonlijk niet zo en ook niet echt bij mijn merrie passen naar mijn idee voor wat ik graag wil. ik houd toch meer van wat volbloed en niet zo'n heel breed paard, vind de kleinere maatjes fijner :D

heb ook wat arabieren doorgekregen die ik ook wel zie zitten.:)

Cream on top ben ik ook al vaak tegen gekomen. valk en volgensmij een goeie springhengst van wat te zien en horen is over hem.

Ceasar fokt niet grof. Heb er de laatste jaren meerdere leren kennen uit heel verschillende merries. Stuk voor stuk niet breed/grof.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: hengst voor mijn merrie v. Swarovski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:16

Dat is mijn ervaring ook niet. En Ceasar is bijna 43% volbloed.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:03

Ik heb nog flink zitten nadenken en zit toch sterk eraan te denken om te kijken of don cremello du bois misschien iets is.
hier op bokt erg bekend en vind zijn nakomelingen ook erg mooi! <3

ik had ook nog even op het profiel van Marjolein88 gekeken waar don cremello ook tussen stond uiteraard. zag nog wel een hele mooie hengst. (cassanove du bois) maar deze is zeker nog niet ter dekking? zag er namelijk verder niets van staan op de site of iets.

had ook nog een mooie cremello hengst uit Duitsland gevonden maar deze is helaas ook nog niet ter dekking. Namelijk Altmarkhofs Qaside MD V. Altmarkhofs Quasi Gold
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=bN49NFeI0hM vrijlopen
https://www.youtube.com/watch?v=tUVlpvV2Bbc vrijspringen

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:38

Sweetiee schreef:
Ik heb nog flink zitten nadenken en zit toch sterk eraan te denken om te kijken of don cremello du bois misschien iets is.
hier op bokt erg bekend en vind zijn nakomelingen ook erg mooi! <3

ik had ook nog even op het profiel van Marjolein88 gekeken waar don cremello ook tussen stond uiteraard. zag nog wel een hele mooie hengst. (cassanove du bois) maar deze is zeker nog niet ter dekking? zag er namelijk verder niets van staan op de site of iets.

Cassanova is sinds afgelopen weekend goedgekeurd bij de Welsh (en tevens kampioen sectie WPBR)

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:47

Ik vind het wel een beetje een bijzonder topic dit... Als ik jou was zou ik wegblijven bij de pony's. Je paard is al niet groot en zo vanaf de foto bezien, moet jij ook écht geen kleiner formaat hebben. Voor het mooie vind ik dit al niet zo mooi, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.

Als je eventing wilt doen, dan vind ik de keuze voor een quarter helemaal bijzonder. Ik denk dat er met jouw voorkeuren twee opties zijn genoemd waar je eventueel wat mee zou kunnen. De bonte en Cream on Top.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:05

marjolein88 schreef:
Cassanova is sinds afgelopen weekend goedgekeurd bij de Welsh (en tevens kampioen sectie WPBR)

[ Afbeelding ]

Klopt het dat Cassanova een wildkleur perlino is? apart :)

@olympia ik heb besloten dat ik een leuke pony/klein paard wil gaan fokken dat spring/eventing gericht is. niet persee een top sport pony/paard of iets.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:13

Zambesi v. Heartbreaker. Gaat niet vergrotend fokken, geeft de sabino-factor, springen keurig netjes.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:30

hoogendroog schreef:
Zambesi v. Heartbreaker. Gaat niet vergrotend fokken, geeft de sabino-factor, springen keurig netjes.

heb m even snel opgezocht. erg leuke hengst!
heb dekprijs ook gevonden en die is dan weer wat minder leuk :+ 1250,-

marilouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:56

Wat ik mij dan afvraag je wilt graag een kleurtje fokken maar je blijft ook altijd nog kans houden dat er gewoon een bruine uit gaat komen net als jouw merrie, maar dan heb je dus iets gefokt wat niet naar jouw zin is, jij hebt duidelijk jouw zinnen gezet op een kleurtje anders kom je niet met dit soort opties en dan dan zit je zelf met een beestje wat niet naar je zin is maar wat zo vreemd gefokt is dat je er ook weinig mee kan of is het zo dat je uiteindelijk je stal vol gaat zetten met allemaal zelfgefokte en alles aanhouden?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:57

ik wil graag een apart kleurtje fokken deze keer omdat ik dit veulen sowieso wil aanhouden.
aangezien ik zelf geen topsport paardje wil fokken wilde ik kijken of het anders mogelijk zou zijn om voor een kleur te gaan. uiteraard alleen met een hengst die bij mijn merrie past en haar sowieso niet in het nadeel is.

Mocht het blijken dat er gewoon een bruine, vos of zwart of wat dan ook uitkomt maakt mij dit niet uit. ik zal het natuurlijk jammer vinden, maar zou nog steeds net zo blij met het veulen zijn aangezien het gewoon het eerste veulen van mijn merrie is en dat is voor mij het belangrijkste.

als ik een veulen zou fokken voor de verkoop zou ik sowieso niet voor de kleur gaan fokken. alleen aangezien het voor mijzelf is, ik verliefd ben op palomino en valk en het me geweldig lijkt om een veulen van mijn eigen merrie te hebben, heb ik hierdoor besloten om te kijken of ik een valk of palomino met mijn merrie zou kunnen fokken.

een bruin veulen is niet mogelijk met een cremello of perlino. aangezien deze altijd 1 verdunning meegeven.

met een (heterozygote) wildkleur of grullo is dit natuurlijk wel mogelijk aangezien deze zelf al maar 1 dun gen heeft en dan is er 50% kans op een dun veulen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:20

Als het puur om de kleur gaat zou ik eerder met zoiets dekken... Met een stokmaat van 170 fok je in ieder geval wat meer maat en daadwerkelijk een rijpaard, in plaats dat je gaat verkleinen met een D-pony hengst van 145.

http://kinskystable.nl/baron

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 16:44

Baron had ik inderdaad al gevonden en deze staat ook al op mijn lijstje! :) deze hengst sprak mij ook heel erg aan.
Vind het ook wel een mooie hengst met ook leuke nakomelingen van wat ik heb gezien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:50

In dat geval ga ik helemaal mee met Mairead:
mairead schreef:
Gestuet Falkenhorst (Duitsland) heeft een aantal Cremello Hengsten (Warmbloed, veelal spring gefokt).
Weissgold GF is bijvoorbeeld vrij bekend; die heb ik vaker voorbij zien komen.

Verder zie ik ook nog een aantal bonte hengsten staan en Arabieren-kruisingen in de kleur Champagne:

http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfstallions.html

Met een cremello kan je qua kleur niet fout gaan, en ze fokken de paarden daar al generaties op de combinatie van kleur en kwaliteit.
Op deze manier ga je misschien geen topper fokker, en dat is ook niet je doel. Maar heb je wel goede kans op een leuk rijpaard in een leuke kleur, met een leuke maat en nette gangen en springaanleg. Waar eventueel ook nog markt voor is mocht verkoop om wat reden noodzakelijk zijn.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:16

Ik zal daar ook eens op kijken wat ze allemaal hebben staan, al vind ik het een beetje lastig om te zien welke er wel en niet ter dekking staan voor binnen Europa daar..

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 18:30

Vroeg me eigenlijk af of er iemand bekend is met nakomelingen van de vos hengst Entertainer?

mocht ik besluiten om toch niet voor een speciale kleur te gaan dan zou dit denk ik toch wel de eerste hengst zijn waar ik dan naar zou kijken. <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:07

Sweetiee schreef:
Vroeg me eigenlijk af of er iemand bekend is met nakomelingen van de vos hengst Entertainer?

mocht ik besluiten om toch niet voor een speciale kleur te gaan dan zou dit denk ik toch wel de eerste hengst zijn waar ik dan naar zou kijken. <3

Ik niet. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet. Daarnaast is dekken met een springpaard geen garantie op een springer. En al helemaal niet op een eventer. Als je het kleurtje los zou laten pak dan ook een hengst die in de eventing loopt.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 11:02

er was laatst nog gevraagd voor iets van een standfoto ofso. deze was ik steeds vergeten te maken, maar gister dacht ik er eindelijk aan.
het is geen geweldige foto maar dit heb ik er van kunnen maken.

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:58

Zorg voor een hengst met maat en weinig volbloed.
Op deze foto lijkt je merrie het koud te hebben (pas geschoren?), ze trekt haar bekken omhoog. Dat doen ze als ze het koud hebben. De foto vertekent haar bouw daarom wel wat. Maar teer van bouw is ze wel en ze mocht wel veel meer massa en spieraanleg hebben.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:22

ja klopt ik heb haar in de carnavalsvakantie voor het eerst geschoren, dus ze zal het wel koud hebben inderdaad als ik de dekens er af haal. :P
ik geef haar ook iets bij wat wat zou moeten helpen voor wat meer spieropbouw, want dit heeft ze vanuit haar zelf inderdaad erg weinig.

Qua maat durf ik er niet iets op te zetten wat groter is als 1.70m en breed fokt, aangezien ze zelf van achter erg smal is nog.
ook wil niet een heel veel breder veulen fokken, ik vind deze maat en bouw zelf wel fijn. ben zelf niet zo van de grote brede paarden.
wel mag er meer spieraanleg zijn inderdaad.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:26

Maar wat zijn dan eigenlijk je eisen als je het kleurtje los laat?
Ik lees enkel een springgefokte hengst die net wat meer body heeft dan je merrie?
Op welke punten moet je merrie verbeterd worden? Hoe is haar karakter?
Waar wil je graag naartoe?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 13:57

het karakter van mij merrie is nogal heet, maar blijft hierbij altijd braaf en geconcentreerd op mij.
ze is erg voorwaarts en werkwillig.
verder houd ze ook wel van een knuffel en lekker wat aandacht. naar andere paarden toe is ze niet altijd even sociaal en soms bijt ze van zich af.
ze is niet heel kijkerig of schrikkerig en heeft erg goede reflexen.
erg lenig en soepel.

wat ik graag aan haar verbeterd wil hebben:
-van beweging mag er meer knie actie bij komen. mijn merrie heeft van haarzelf wat onderbeweging, ze heeft wel ruime gangen.
-wat meer spieraanleg voor een betere spieropbouw. dit heeft mijn merrie zoals eerder gezegd zelf erg weinig.
-ook mag erg qua vermogen voor het springe verbeterd worden. heeft ze zelf ook niet zo veel.

verder kan ik zo even niet bedenken wat ik verder nog aan mn merrie verbeterd wil hebben.
mn merrie heeft best wel wat bloed, wat ik ook wel graag terug zie in het veulen.
er hoeft niet echt persee maat bij te komen van mij en vind dan +-1.68m dan ook echt wel groot zat.

waar ik naartoe wil is gewoon een leuk paard van mijn eigen merrie waar ik mee de eventing in kan. dit hoeft niet op hoog niveau te zijn. ik wil enkel geen dressuur gericht veulen fokken.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:16

Kent iemand misschien de hengst Samico F?
kwam die vandaag ineens tegen en ga proberen wat meer over deze hengst te vinden. kijken of deze ook een optie is. :)

http://www.samico-f.de/?p=22