Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dees schreef:janderegelaa schreef:Je kunt ook naar de KWPN keuring met jouw merrie.
Waarom zou je dat willen?
Dees schreef:janderegelaa schreef:Je kunt ook naar de KWPN keuring met jouw merrie.
Waarom zou je dat willen?
sigrid1182 schreef:Das waar, maar er zijn hengsten die op hoogste nivo springen en hoger lopen dan alle hengsten ggk in de zelfde jaargang en bij verrichtingsonderzoek , kon de hengst verdwijnen want de manier van springen stond ze bij t kwpn niet aan. En hij sprong altijd top, op dezelfde manier als ie nu nog steeds doet! En hengst fokt uniform, en bij ander stamboek ggk, maar kwpn wel de veren plukken.....maar ze hebben em gewoon laten lopen! Dus ja voor mij is dat iig niet de manier van beoordelen van springen van paarden.
Dees schreef:Hoe een dier vrij springt is eigenlijk bijzaak: ze moeten het onder het zadel gaan doen.
Op de NRPS keuring wordt springvaardigheid niet getoetst. Op de NRPS keuring draait het om correctheid in model en beweging. De sport moet de rest bewijzen.
Voor dieren wiens eigenaar liever een verkorte route aflegt omdat de sport wellicht teveel investering in tijd en/of geld vraagt, is er de Abop. Daar komt de springvaardigheid ruimschoots aan bod. Zowel vrijspringen als onder het zadel.
ponyparadijs schreef:Silly1972 schreef:ja röntgen is gemaakt half juli.
Je zou eens kunnen informeren of je die foto's nog mag gebruiken voor een eventueel PROK predicaat.
Moeten er misschien nog een paar bij gemaakt worden.
Want ik neem aan dat je voor de sport hebt gekeurd
ponyparadijs schreef:Dees schreef:Hoe een dier vrij springt is eigenlijk bijzaak: ze moeten het onder het zadel gaan doen.
Op de NRPS keuring wordt springvaardigheid niet getoetst. Op de NRPS keuring draait het om correctheid in model en beweging. De sport moet de rest bewijzen.
Voor dieren wiens eigenaar liever een verkorte route aflegt omdat de sport wellicht teveel investering in tijd en/of geld vraagt, is er de Abop. Daar komt de springvaardigheid ruimschoots aan bod. Zowel vrijspringen als onder het zadel.
Dit dus!
Maar vindt het jammer dat het nu zo off-topic gaat hier.
TS vraagt om een hengst voor haar merrie.
Niet om waar ze het beste naar de keuring kan toch?
sigrid1182 schreef:Bv prok certifikaat voor kwpn moet gedaan worden door bij t kwpn aangewezen klinieken,erkende dierenartsen. niet iedere kliniek mag rongt fotos maken voor prokcertifikaat, en ook moet de naam afstamming en chipnummer op de rongtfotos staan. Er is zon speciaal systeem/apparaat dat ze paard scannen en dan fotos maken.
Dacht dat prok alleen voor kwpn was, en nrps een rongten predikaat, die door elke da gemaakt kan worden en de eisen zijn ook anders/lichter.
Offtopic gaan , of beetje duidelijk correcte info geven? Is dat ook een verschil? Ponyparadijs.
En een prok certifikaat is dacht ik alleen voor kwpn geregistreerde paarden en niet voor nrps-ers. En voor paarden die geregistreerd willen worden in stamboek kwpn, dus als je van stamboek wisselt, kan prok, cornage onderzoek een must zijn. Bv reg a kwpn of buitenlands stamboek. Maar dit moet je dan officieel aanvragen bij kwpn stamboek.
sigrid1182 schreef:Bv prok certifikaat voor kwpn moet gedaan worden door bij t kwpn aangewezen klinieken,erkende dierenartsen. niet iedere kliniek mag rongt fotos maken voor prokcertifikaat, en ook moet de naam afstamming en chipnummer op de rongtfotos staan. Er is zon speciaal systeem/apparaat dat ze paard scannen en dan fotos maken.
Dacht dat prok alleen voor kwpn was, en nrps een rongten predikaat, die door elke da gemaakt kan worden en de eisen zijn ook anders/lichter.
Offtopic gaan , of beetje duidelijk correcte info geven? Is dat ook een verschil? Ponyparadijs.
En een prok certifikaat is dacht ik alleen voor kwpn geregistreerde paarden en niet voor nrps-ers. En voor paarden die geregistreerd willen worden in stamboek kwpn, dus als je van stamboek wisselt, kan prok, cornage onderzoek een must zijn. Bv reg a kwpn of buitenlands stamboek. Maar dit moet je dan officieel aanvragen bij kwpn stamboek.
janderegelaa schreef:Persoonlijk denk ik dat het NRPS het niet doet om logistieke redenen. Nu kunnen ze makkelijk met lint een paar ringen buiten maken. En anders hebben ze toch minimaal een bak nodig. Ik vind het jammer en een gemiste kans. Verder niets tegen het NRPS overigens.
ivy_power89 schreef:Ik wist overigens niet dat ze bij het nrps niet vrij springen. Vind dat je met vrij springen toch ook al een stukje techniek kunt zien. Een deel springtechniek is aan te leren maar het moet er van nature al in zitten.
Weer wat geleerd
ponyparadijs schreef:ivy_power89 schreef:Ik wist overigens niet dat ze bij het nrps niet vrij springen. Vind dat je met vrij springen toch ook al een stukje techniek kunt zien. Een deel springtechniek is aan te leren maar het moet er van nature al in zitten.
Weer wat geleerd
De hengsten springen wel hoor.
Ook de zogenaamde dressuur hengsten.
Dus alle hengsten
En dan maakt het dus niet uit hoe gefokt, hoe oud of wat ze in de sport doen