Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Welke hengst voor NRPS merrie Harmony x Krunch de breve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:15

Tja dan zou je het of laat in het seizoen moeten doen of nog een jaar wachten.

Wat al eerder is aangehaald is de PROK keuring heb je toevallig bij aankoop röntgen gekeurd?
En is dat nog niet zo lang geleden?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:17

ja röntgen is gemaakt half juli.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:21

Je kunt ook naar de KWPN keuring met jouw merrie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 12:55

Oke? Maar ze heeft NRPS papier

Leg uit :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:01

janderegelaa schreef:

Waarom zou je dat willen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:03

Silly1972 schreef:

Je zou eens kunnen informeren of je die foto's nog mag gebruiken voor een eventueel PROK predicaat.
Moeten er misschien nog een paar bij gemaakt worden.
Want ik neem aan dat je voor de sport hebt gekeurd

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 13:16

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Haha geen idee Dees.

Er zijn nog steeds veel mensen die meer waarde hechten aan het KWPN boven het NRPS papier.
Maar ik heb nu beide keuringen meegemaakt en ga dan toch liever naar de NRPS Keuring.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:22

Silly1972 schreef:
Er zijn nog steeds veel mensen die meer waarde hechten aan het KWPN boven het NRPS papier.
Maar ik heb nu beide keuringen meegemaakt en ga dan toch liever naar de NRPS Keuring.

_/-\o_

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 13:28

:D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:26

+:)+

Over de merrie: ik zie een mooie jeugdige merrie op de foto met een mooie bovenlijn en een aansprekende uitstraling. Ze staat op de foto onderstandig, maar dat is goed te trainen voor een keuringsopstelling.
Je vraagt je af of je eerst drachtig wilt laten worden of eerst naar de keuring wilt gaan. Welnu, dat kan beide gewoon in dezelfde zomer plaatsvinden. Zou zelf niet direct een dag na de inseminsatie naar een keuring gaan, maar als daar een weekje of wat tussen zit, levert dat geen enkel probleem op. Tuurlijk kunnen merries verwerpen bij stress, maar in praktijk valt dat reuze mee en je zult niet de enige op de keuring zijn met een (net) drachtige merrie.

Richting SGW fokken heb ik geen kaas van gegeten. Zou een pure volbloed gebruiken wel wat zonde vinden van het exterieur (menig volbloed doet toch afbreuk aan de snit, ze zijn vaak meer op de voorhand van bouw).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:30

Pure volbloed is ook niet wenselijk, maar wel bv een springgefokte met behoorlijk wat bloed.

Ik maak me niet echt zorgen over met een drachtig paard naar de keuring te gaan, dat komt wel goed.
Meer of het verstandig is om al te gaan fokken zonder dat ze gekeurd is.
Geen idee of veel mensen waarde aan hechten dat moeders wel of niet gekeurd is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:25

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Omdat ik vrij bewegen belangrijk vind bij een keuring. Zeker bij een springpaard. Hoe kun je anders beoordelen?

En natuurlijk is een KWPN papier meer waard maar als je niet verkoopt maakt dat niet uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:19

En dan nog als aanvulling: vrij bewegen en vrij springen geeft je als fokker ook de kans om te zien hoe hengsten vererven in bijvoorbeeld spring manieren. En dat is waardevolle informatie voor fokkers.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:25

Das waar, maar er zijn hengsten die op hoogste nivo springen en hoger lopen dan alle hengsten ggk in de zelfde jaargang en bij verrichtingsonderzoek , kon de hengst verdwijnen want de manier van springen stond ze bij t kwpn niet aan. En hij sprong altijd top, op dezelfde manier als ie nu nog steeds doet! En hengst fokt uniform, en bij ander stamboek ggk, maar kwpn wel de veren plukken.....maar ze hebben em gewoon laten lopen! Dus ja voor mij is dat iig niet de manier van beoordelen van springen van paarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:39

sigrid1182 schreef:
Das waar, maar er zijn hengsten die op hoogste nivo springen en hoger lopen dan alle hengsten ggk in de zelfde jaargang en bij verrichtingsonderzoek , kon de hengst verdwijnen want de manier van springen stond ze bij t kwpn niet aan. En hij sprong altijd top, op dezelfde manier als ie nu nog steeds doet! En hengst fokt uniform, en bij ander stamboek ggk, maar kwpn wel de veren plukken.....maar ze hebben em gewoon laten lopen! Dus ja voor mij is dat iig niet de manier van beoordelen van springen van paarden.

Hoe worden de springmerrie's dan beoordeeld bij de NRPS stamboekkeuring?

Het KWPN is niet zaligmakend hoor in mijn ogen. En ieder stamboek mist wel eens een hengst. Het NRPS Profit X bijvoorbeeld. Om zijn manier van springen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:46

Hoe een dier vrij springt is eigenlijk bijzaak: ze moeten het onder het zadel gaan doen.
Op de NRPS keuring wordt springvaardigheid niet getoetst. Op de NRPS keuring draait het om correctheid in model en beweging. De sport moet de rest bewijzen.
Voor dieren wiens eigenaar liever een verkorte route aflegt omdat de sport wellicht teveel investering in tijd en/of geld vraagt, is er de Abop. Daar komt de springvaardigheid ruimschoots aan bod. Zowel vrijspringen als onder het zadel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:41

Dees schreef:
Hoe een dier vrij springt is eigenlijk bijzaak: ze moeten het onder het zadel gaan doen.
Op de NRPS keuring wordt springvaardigheid niet getoetst. Op de NRPS keuring draait het om correctheid in model en beweging. De sport moet de rest bewijzen.
Voor dieren wiens eigenaar liever een verkorte route aflegt omdat de sport wellicht teveel investering in tijd en/of geld vraagt, is er de Abop. Daar komt de springvaardigheid ruimschoots aan bod. Zowel vrijspringen als onder het zadel.

Dit dus!

Maar vindt het jammer dat het nu zo off-topic gaat hier.
TS vraagt om een hengst voor haar merrie.
Niet om waar ze het beste naar de keuring kan toch?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:13

ponyparadijs schreef:
Silly1972 schreef:

Je zou eens kunnen informeren of je die foto's nog mag gebruiken voor een eventueel PROK predicaat.
Moeten er misschien nog een paar bij gemaakt worden.
Want ik neem aan dat je voor de sport hebt gekeurd

Bv prok certifikaat voor kwpn moet gedaan worden door bij t kwpn aangewezen klinieken,erkende dierenartsen. niet iedere kliniek mag rongt fotos maken voor prokcertifikaat, en ook moet de naam afstamming en chipnummer op de rongtfotos staan. Er is zon speciaal systeem/apparaat dat ze paard scannen en dan fotos maken.

Dacht dat prok alleen voor kwpn was, en nrps een rongten predikaat, die door elke da gemaakt kan worden en de eisen zijn ook anders/lichter.

Offtopic gaan , of beetje duidelijk correcte info geven? Is dat ook een verschil? Ponyparadijs.

En een prok certifikaat is dacht ik alleen voor kwpn geregistreerde paarden en niet voor nrps-ers. En voor paarden die geregistreerd willen worden in stamboek kwpn, dus als je van stamboek wisselt, kan prok, cornage onderzoek een must zijn. Bv reg a kwpn of buitenlands stamboek. Maar dit moet je dan officieel aanvragen bij kwpn stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:13

ponyparadijs schreef:
Dees schreef:

Dit dus!

Maar vindt het jammer dat het nu zo off-topic gaat hier.
TS vraagt om een hengst voor haar merrie.
Niet om waar ze het beste naar de keuring kan toch?

Onder het zadel doen ze het ook niet. Hoeveel NRPS merrie's lopen er nu op een redelijk niveau in de sport. En hoe een die vrijspringt in natuurlijk helemaal geen bijzaak. Techniek etc kun je daardoor heel goed beoordelen.

Persoonlijk denk ik dat het NRPS het niet doet om logistieke redenen. Nu kunnen ze makkelijk met lint een paar ringen buiten maken. En anders hebben ze toch minimaal een bak nodig. Ik vind het jammer en een gemiste kans. Verder niets tegen het NRPS overigens.

Een hengst voor deze merrie, Eldorado v/d Zeshoek. Formaat en power.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:22

sigrid1182 schreef:
Bv prok certifikaat voor kwpn moet gedaan worden door bij t kwpn aangewezen klinieken,erkende dierenartsen. niet iedere kliniek mag rongt fotos maken voor prokcertifikaat, en ook moet de naam afstamming en chipnummer op de rongtfotos staan. Er is zon speciaal systeem/apparaat dat ze paard scannen en dan fotos maken.

Dacht dat prok alleen voor kwpn was, en nrps een rongten predikaat, die door elke da gemaakt kan worden en de eisen zijn ook anders/lichter.

Offtopic gaan , of beetje duidelijk correcte info geven? Is dat ook een verschil? Ponyparadijs.

En een prok certifikaat is dacht ik alleen voor kwpn geregistreerde paarden en niet voor nrps-ers. En voor paarden die geregistreerd willen worden in stamboek kwpn, dus als je van stamboek wisselt, kan prok, cornage onderzoek een must zijn. Bv reg a kwpn of buitenlands stamboek. Maar dit moet je dan officieel aanvragen bij kwpn stamboek.

Ik heb het even nagekeken maar voor de NRPS röntgen moeten ze gewoon naar een PROK dierenarts en de eisen zijn ook exact gelijk.

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:28

sigrid1182 schreef:

Wat je zegt over het NRPS klopt niet.
Het PROK predikaat zoals ze dat bij het KWPN kennen is ook zo bij het NRPS.
De normen/eisen zijn niet anders en zeker niet lichter.
Hierdoor lees ik nu dat jij voornamelijk het KWPN een warm hart toedraagt en weinig ziet in het NRPS.
Wat betreft de klinieken hebben we ook bij het NRPS een lijst met geregistreerde klinieken waar je foto's kan maken.
En wat betreft de titel van het predicaat heb je gelijk dat heet bij het NRPS inderdaad het röntgen predicaat. Maar verder is het gelijk als het PROK predicaat bij het KWPN.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:29

Natas, wilde je het veulen verkopen?
Of zelf houden?
Want dan kun je voor jezelf afwegen hoeveel waarde het heeft om naar de keuring te gaan.
(Al snap ik zeker dat je naar een keuring wilt omdat je graag wil weten hoe men daadwerkelijk jou paard zien)

Ik wist overigens niet dat ze bij het nrps niet vrij springen. Vind dat je met vrij springen toch ook al een stukje techniek kunt zien. Een deel springtechniek is aan te leren maar het moet er van nature al in zitten.
Weer wat geleerd :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:31

janderegelaa schreef:
Persoonlijk denk ik dat het NRPS het niet doet om logistieke redenen. Nu kunnen ze makkelijk met lint een paar ringen buiten maken. En anders hebben ze toch minimaal een bak nodig. Ik vind het jammer en een gemiste kans. Verder niets tegen het NRPS overigens.

De reden waarom ze het niet doen weet ik niet.
Maar ik weet wel dat er op alle keuringslocaties een bak aanwezig is.
Dus mogelijk is het toch van logistiek belang

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:32

ivy_power89 schreef:
Ik wist overigens niet dat ze bij het nrps niet vrij springen. Vind dat je met vrij springen toch ook al een stukje techniek kunt zien. Een deel springtechniek is aan te leren maar het moet er van nature al in zitten.

De hengsten springen wel hoor.
Ook de zogenaamde dressuur hengsten.
Dus alle hengsten
En dan maakt het dus niet uit hoe gefokt, hoe oud of wat ze in de sport doen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:35

ponyparadijs schreef:
ivy_power89 schreef:

De hengsten springen wel hoor.
Ook de zogenaamde dressuur hengsten.
Dus alle hengsten
En dan maakt het dus niet uit hoe gefokt, hoe oud of wat ze in de sport doen

Ik bedoelde ook de merries, war bijv bij het kwpn ook gebeurd!
Ergens vind ik dat wel zonde....