Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:41

R12312 schreef:
Heel eerlijk: Ik zou het hele lijstje in de vuilnisbak gooien :D Wat bloed toevoegen kan zeker geen kwaad. Zelf zou ik naar een goede trakhener gaan als ik jou was.

Haha heerlijk je reactie :Y) . Maar wat is in jou ogen een goede trakhener wat bij mijn merrie zou kunnen passen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:48

Cardy schreef:
R12312 schreef:
Heel eerlijk: Ik zou het hele lijstje in de vuilnisbak gooien :D Wat bloed toevoegen kan zeker geen kwaad. Zelf zou ik naar een goede trakhener gaan als ik jou was.

Haha heerlijk je reactie :Y) . Maar wat is in jou ogen een goede trakhener wat bij mijn merrie zou kunnen passen?

Met een Trakehner ga je dat vlakke voorbeen niet verbeteren. Met een springpaard de neerwaartse romprichting niet. Front en opwaartse romprichting heeft ze nodig. Van jouw lijstje vind ik Bordeaux geen gekke keuze.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:10

janderegelaa schreef:
Met een springpaard de neerwaartse romprichting niet. Front en opwaartse romprichting heeft ze nodig. Van jouw lijstje vind ik Bordeaux geen gekke keuze.

Kleine nuancering: met een KWPN gefokt springpaard ga je de neerwaartse romprichting waarschijnlijk niet verbeteren. Ergens heeft die keuringscommissie een paar jaar geleden besloten dat een neerwaartse romprichting een goede indicatie is voor enig springvermogen ;(
De hengsten die ik hier tipte, beschikken allen over een goede romp en geven extra beweging. Opvallend: ze zijn wel Duits gefokt en geen KWPN.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:17

Dees schreef:
janderegelaa schreef:
Met een springpaard de neerwaartse romprichting niet. Front en opwaartse romprichting heeft ze nodig. Van jouw lijstje vind ik Bordeaux geen gekke keuze.

Kleine nuancering: met een KWPN gefokt springpaard ga je de neerwaartse romprichting waarschijnlijk niet verbeteren. Ergens heeft die keuringscommissie een paar jaar geleden besloten dat een neerwaartse romprichting een goede indicatie is voor enig springvermogen ;(
De hengsten die ik hier tipte, beschikken allen over een goede romp en geven extra beweging. Opvallend: ze zijn wel Duits gefokt en geen KWPN.

Daarom staat Nederland ook nr. 1 op de wereldranglijst met de springpaarden ;)

Dees

Re: Welke hengsten geschikt voor Wonderboy x Jetset D (7jr & Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:39

Dat zal, maar als je geen interesse hebt om te fokken voor gebruik in de springsport, dan kunnen anders gefokte springpaarden nog wel interessant zijn voor dressuurdoeleinden, maar die van het KWPN (in de meeste gevallen) zeer zeker niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:54

Kom even inbreken wat betreft die standfoto op vorige bladzijde: ik denk dat die vooral (onder andere) zo vreemd / uit verhouding oogt omdat hij niet recht van de zijkant is gemaakt. Maar iets meer vanaf de hoek van de schouder. Daardoor komen hals en hoofd nu groter uit dan de achterhand. Dat de streep boven de hals niet doorloopt komt door de belichting (zit daar een grote lichtvlek) en dat 'streepje' achter de oren lijkt daar ook meer mee te maken te hebben dan per se photoshop. Je ziet op meer plekken van die streepjes lopen als je inzoomt. Kortom: ik zou me niet teveel druk maken om één foto, dat kan duidelijk vertekenen :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:20

Dees schreef:
Dat zal, maar als je geen interesse hebt om te fokken voor gebruik in de springsport, dan kunnen anders gefokte springpaarden nog wel interessant zijn voor dressuurdoeleinden, maar die van het KWPN (in de meeste gevallen) zeer zeker niet meer.

Ik weet niet of je in de KWPN database kunt kijken maar er zijn legio springhengsten die uitstekende dressuurpaarden brengen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:32

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij op de moment liever nog wil focussen op de dressuurpaarden. Bordeaux staat nog steeds bovenaan mijn lijstje, maar omdat ik deze hengst zelf niet echt sprekend genoeg vind ben ik nog wel op zoek naar 1 a 2 goeie opties erbij hebben. Begrijp mij niet verkeerd, vind het een goeie hengst die zeker goed kan klikken met mijn merrie.. Kan het niet uitleggen. Wellicht de kleur, geef mij maar een gave vos of anders een zwarte.. Maar bruin, vind er niks aan :') .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:37

Voor iemand die in de openingspost aangeeft dat kleur niet belangrijk is, ben je best selectief.
Schimmel en bruin vallen dus af.

Je weet dat Bordeaux bruin is?

Wat ik tegen vind vallen aan al die Bordeaux-achtigen: de veulens lopen met de hals in de romp weggedrukt, daardoor tonen ze vaak onderhals. Zonen van Bordeaux brengen ook zulke veulens, dat zit echt goed vast in die vaderlijn.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:11

Dark President genoemd in je lijstje is geen Chippendale, maar een Wynton. Een stoere zwarte, vorig jaar gereden door o.a. HP in de hengstencompetitie.
Ik zou voor jou merrie een hengst met front en goed achterbeen zoeken en de bruintjes niet te snel uitsluiten, met een zwarte kun je ook een bruine fokken, een mooie bruine is ook niet lelijk.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:16

High five? Goede stam, goed ab, berg op, beslist geen kleintje, lengte en donkerbruin. Zoon van charmeur (x negro)

Ik heb nog even in de database bij bordeaux gekeken, wel voldoende lengte in het kruis maar zeer zeker heel hellend. Als je wil kan ik je wel wat toesturen moet ik even vanaf pc doen, stuur maar een pb. Denk dat hij op andere punten best zal aansluiten, ik zeg t alleen omdat je het zelf zo specifiek noemt als verbeterpunt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:32

Bekijk Expression eens. Het is wel een Vivaldi, maar iedere Vivaldi heeft ook een moeder die ook eigenschappen meegeeft.
Sterke hengst met een fantastisch front en mooie maat.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 18:21

En Bordeaux bruin? Dat wist ik niet haha. Tuurlijk weet ik dat en vertelde dat met een grote knipoog omdat ik zelf niet begrijp waarom ik Bordeaux qua uitstraling maar mwah vind. Hij staat nog steeds bovenaan mijn lijstje, dus selectief op kleur? Nee hoor. Zolang het geen schimmel of bont is, dan vind ik het prima.

@ helabitha: had tot vorig jaar ook een lidmaatschap bij KWPN stonden inderdaad goeie dingen over hem! Achterhand verbeteren vind ik erg belangrijk, als er iets hindert tijdens het rijden is het de Achterhand wel.

@gj9: zal eens kijken!

@ Valori: Ik zie het ja, Dark President is een Wynton x G.Ramiro Z

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:36

Ik ben geen goede kenner om je advies te geven maar ik kan je vertellen dat vrienden van ons die fokker zijn, 2 hele fijne bordeaux nakomelingen hebben gehad . Beide doen het goed in de sport en fijne makkelijke ongecompliceerde karakters. Een bordeaux was wel klein, 162 en moeders was zelf ook maar 164. Momenteel hebben ze 2 nakomelingen van Zonik (nu 1 en 2 jaar) die beide hele fijne karakters hebben en heel goed bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:48

Helabitha schreef:
High five? Goede stam, goed ab, berg op, beslist geen kleintje, lengte en donkerbruin. Zoon van charmeur (x negro)

Ik heb nog even in de database bij bordeaux gekeken, wel voldoende lengte in het kruis maar zeer zeker heel hellend. Als je wil kan ik je wel wat toesturen moet ik even vanaf pc doen, stuur maar een pb. Denk dat hij op andere punten best zal aansluiten, ik zeg t alleen omdat je het zelf zo specifiek noemt als verbeterpunt.

Dat zou weleens een mooie optie kunnen zijn met Negro erachter, je weet alleen niet of hij maat fokt.

Als ik op je wensen af ga..dan kom ik uit op Glamourdale of Everdale, dat past bij wat je zoekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:48

Dees schreef:
Voor iemand die in de openingspost aangeeft dat kleur niet belangrijk is, ben je best selectief.
Schimmel en bruin vallen dus af.

Je weet dat Bordeaux bruin is?

Wat ik tegen vind vallen aan al die Bordeaux-achtigen: de veulens lopen met de hals in de romp weggedrukt, daardoor tonen ze vaak onderhals. Zonen van Bordeaux brengen ook zulke veulens, dat zit echt goed vast in die vaderlijn.

Dat klopt wel ja... :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:03

Dat een trakhener een stekerig voorbeen fokt is echt een 1990 gedachte, dat is allang niet meer zo. Of je moet alleen Gribaldi hebben gezien.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:18

Ik heb geen idee of er nog iets van hem beschikbaar is in NL of te importeren maar misschien Connaisseur?
Vwf Prinsenstad is dit jaar gewonnen door een Connaisseur. Met springbloed achterin de lijn, Duits bloed en kan er weinig negatiefs over lezen :)
(behalve dat ie niet in NL staat...)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:19

Dees schreef:

Dat is pas een interessante discussie, moet je kijken hoe het kwpn op die nr 1 is gekomen, gewoon ff de bloedlijnen checken en weten welke wanneer gekeurd zijn of juist niet :D :D :D

Heel weinig kwpn aan :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:35

R12312 schreef:
Dees schreef:

Dat is pas een interessante discussie, moet je kijken hoe het kwpn op die nr 1 is gekomen, gewoon ff de bloedlijnen checken en weten welke wanneer gekeurd zijn of juist niet :D :D :D

Heel weinig kwpn aan :+

Bijna alle warmbloed stamboeken lopen qua bloedlijnen door elkaar heen. Daarom zijn het open stamboeken. Niets nieuws aan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:11

Holstein is geen open stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:34

R12312 schreef:
Holstein is geen open stamboek.

Dat pretenderen ze ja maar Totilas, Ampère en Numero Uno zijn ook Holsteins gekeurd. En die weet ik uit mijn hoofd. Als ik ga zoeken vind ik er meer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:27

Heeft Holstein niet een soort 'bij-boek' geopend enkele jaren geleden?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 09:36

Lieve bokkers, elke keer als er een nieuw bericht is in dit topic denk ik.. o wat fijn, weer nieuwe tips! Helaas, gaat het nu niet meer om mijn topic en vragen. Zullen we weer ontopic gaan? :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:52

Cardy, er wordt een suggestie gedaan voor glamourdale of everdale maar daar reageer je niet op. :)
Zelf hebben wij onze merrie ook gedekt met Glamourdale met een nagenoeg zelfde eisenlijstje.
De nakomelingen van Glamourdale spreken me stuk voor stuk aan dus ben erg benieuwd wat je ervan vindt.