Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:30

Het punt is, dat Nederland wel veel paarden over de grens verkoopt, maar dat je het dan wel vaak over de grote fokkers hebt...
De kleinere fokkers bereiken die grote markt gewoon niet en zijn afhankelijk van wat de Nederlanders zelf willen...
En de meeste Nederlanders hebben gewoon een voorkeur voor dressuur.

Kan een volbloed daar qou fokkerij wat aan verbeteren? Als je een ijzersterke merrie stam hebt met een ijzer sterke stap en draf die wat bloed mist, dan zou een volbloed met zijn goede galop en bloed misschien een toevoeging kunnen zijn.
Maar zoals Natasja al heel terecht zei, dan kan je ook kiezen voor een Trahkener die toch hoog ij het bloed staan, maar qua gangen etc wel meer bij ons fokdoel staan.

Voor een eventer zou een volbloed gewoon veel toevoeging kunnen geven.

Om op je begin vraag terug te komen, ik ben geneigd om op het eerste oog opslag ja te zeggen... Maar ik ben dan ook een eventing ruiter :+.
Maar in principe zijn de foto's door de kwaliteit slecht te beoordelen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je met dit topic naar toe wilt :o

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 10:37

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:48

Waarom een topic openen over een topic?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:54

Waarom niet?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:09

Euhm, die eerste link die je plaatst (eas) is allesbehalve positief over de engelse volbloed.
Nugoed, vooroorlogse paarden, of ze nu correcter gebouwd zijn of niet, wil men nu niet meer zien maar dat is een andere discussie.

Mij is ook niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil?
Het (jouw?) paard uit de openingspost promoten?
De engelse volbloed an sich promoten?
Of weten of de engelse volbloed in de huidige warmbloedfokkerij nog een toegevoegde waarde heeft?

Punt 1 moet je het paard misschien wat beter tonen.
Punt 2 is voor liefhebbers.
Punt 3 is al antwoord op gegeven. In de dressuur is het ongewenst en ik wil best geloven dat de eventingwereld in Nederland klein is en je daar als particulier met 1 hengst moeilijk tussen gaat komen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen volbloeden (heb er zelf ook 1), vind ze leuk en vind ze mooi. Ze hebben hun kwaliteiten, maar idd ook hun zwakheden. Maar per definitie geschikt voor de warmbloedfokkerij zou ik ze idd ook niet noemen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:16

Punt 3.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:41

Himyar schreef:
Waarom niet?

Waarom niet reageren in het al geopende topic?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:33

Geloof ook wel dat je het type merrie ervoor moet hebben. En die zijn er bijna niet meer. Er is overal al een scheut bloed aan toegevoegd. Ik ben ook fan van een paard wat bloed vertoont maar zou wel huiverig zijn voor een 100% volbloed. Mede ook de maat. Als ze te klein blijven zit de handel er niet op te wachten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:20

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:37

Himyar schreef:
In Nederland denken we dat je alleen een Volbloed kunt gebruiken op een ouderwetse, zware merrie.

In Nederland denken we dat volbloed in de dressuurfokkerij een moeilijk verhaal is.

Als je op een dressuurpaardmerrie een volbloed hengst zet kan je in een klap de takt, regelmaat en gedragenheid kwijt zijn.
Zelfs bij de springpaarden zijn ze niet heel populair. Misschien wel nodig maar niet heel populair.
Daar ga je dan met je mooie merrielijn vol met predicaten waar je zo hard voor gewerkt hebt.

Voor een grote fokker misschien minder een probleem. Die kan over meerdere generatie denken. Maar ik met mijn ene merrie die eens in de 5 jaar een veulen fokt...mwoh.

Een bekende uitspraak is: Volbloed? Ja graag maar dan wel bij de buren.

Dan kunnen we het wel weer over eventers gaan hebben. Maar dat is maar een heel klein clubje paarden in Nederland. De Watermolen heeft dat echt wel geprobeerd.
Daarvoor haalt een hengstenhouder niet een dure volbloed naar Nederland.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:10

Dat zijn geen domme fokkers geweest. Dat zijn fokkers geweest die een visie hadden en deze hebben weten uit te voeren.

Er staan overigens ook heel wat hengsten tussen die in hun nafok echt niet meevielen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:41

Zouden er onder hengsten met 25 procent volbloed ook niet een hoop zijn die niet heel goed hebben vererfd? Het zelfde met hengsten met 50 procent bloed? Het feit is nu eenmaal dat heel wat hengsten niet heel veel bijzonders na laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:50

Himyar schreef:
Zouden er onder hengsten met 25 procent volbloed ook niet een hoop zijn die niet heel goed hebben vererfd? Het zelfde met hengsten met 50 procent bloed? Het feit is nu eenmaal dat heel wat hengsten niet heel veel bijzonders na laten.

Uiteraard.

Feit blijft dat als je een rijpaardmerrie door een volbloed laat dekken je het moeilijk hebt op de keuring.

Het KWPN heeft zelfs halfbloed rubrieken om het gebruik van volbloed te promoten. Nou dat zijn niet de grootste rubrieken.

En ja. Waarom zouden die fokkers. De Nederlandse paarden horen bij de beste van de wereld.
Zijn al die fokkers dan gek?
Lijkt mij nou ook weer niet.

En als de markt erom vraagt gaan de Nederlandse fokkers heus volbloed inzetten. Maar de markt vraagt er blijkbaar nog niet om. Zal misschien wel komen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:06

Als ik zeker wist dat ik een merrie zou trekken zou het ook anders zijn. Veel goede paarden komen uit een halfbloed moeder. Maar helaas die kans is maar 50%. En als de markt niet vraagt dan is een hengst vaak een kostenpost plus een merrieveulen is ook een lange termijn investering.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:09

kitbits schreef:
Als ik zeker wist dat ik een merrie zou trekken zou het ook anders zijn. Veel goede paarden komen uit een halfbloed moeder. Maar helaas die kans is maar 50%. En als de markt niet vraagt dan is een hengst vaak een kostenpost plus een merrieveulen is ook een lange termijn investering.

Precies! Helemaal mee eens.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 09:10

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:17

Ja vergelijkbaar topic met dezelfde "problemen". :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:25

Kennen jullie Stroller? Die had een Engels Volbloed vader.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:34

Ik denk dat als je in Nederland wilt fokken dat je dan ook een beetje moet kijken naar 'wat is vanuit commercieel oogpunt rendabel', volbloed valt daar waarschijnlijk niet onder. Nederland zelf is daarvoor te veel gericht op dressuur en te klein om een rendabele volbloedfokkerij te hebben.

Als je als koper uit Nederland een goede eventer zoekt dan is het goedkoper om bijvoorbeeld in de UK een point-to-pointer te kopen en die in Nld om te scholen tot eventingpaard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:44

Ik vind het toch wel vreemd (jammer) dat er niemand inhoudelijk durft te reageren terwijl er al enkelen gereageerd hebben die wel het een en ander aan kennis in huis hebben. Waarom moet eerst de afstamming bekend zijn voor er iets over het type gezegd kan worden? Of keurt bokt tegenwoordig ook puur op papier? :s

Ik vind het een gaaf paard zo vanaf de foto's, mooi type (duidelijk volbloed) en ik vind de beweging niet verkeerd. Maar ik ben dan ook een liefhebber. Je moet het alleen niet willen vergelijken met een dressuurpaard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:01

Tja, ik vind het paard uit de OP een mooi paard, sterke galop en ik denk een rendabele draf. Beetje arabisch bloed erdoorheen en ik denk dat je er leuke endurance paarden mee fokt. Beetje warmbloed erbij en je hebt een leuke eventer...
Maar qua dressuur is het geen topper. Tuurlijk goed genoeg om een paar klasses mee te komen, maar qua gangen is het zo op de foto te zien toch echt minder opwaarts en gedragen dan het hedendaagse kwpn geweld.

En dat is toch niet erg? Nederland is nu eenmaal vooral een dressuur land. En sinds de zwaardere warmbloed werkpaarden in de jaren 70/80 zijn veredelt met behulp van de volbloed is er nu een geweldig sportief warmbloed paard. Nog meer volbloed gaat in de meeste gevallen afbreuk doen aan de gangen, massa, gedragenheid en maat.
Daarom zie je zoveel volbloed erbij in de horsetelex voorbeelden die TS geeft. Dat zijn allemaal voorbeelden van 30/40 jaar geleden en toen waren de warmbloeden gewoon nog wat zwaarder dan nu.
Of het zijn stambomen van eventers, waarbij dat bloed gewoon echt nodig is. Die mensen hebben ook gefokt met als doel de eventing. Doen we niet zoveel in Nederland vanwege de krappe markt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:06

Toch ken ik ook genoeg kwpn'ers met gave gangen waar flink wat volbloed doorheen zit, dus ik snap die angst niet zo.