Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Duitse hengsten op NL'se merries? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:14

Heb je al eens naar Roman Lifestyle gekeken
Geheel duitse hengst maar nu in NL beschikbaar voor de dekdienst.
Dus wel het bloed de beweging, maat het front alles wat je wil maar in NL verkrijgbaar.

Heb er dit jaar al 2 veulens van gezien (zelf 1 op komst) en dat zijn mooie correcte veulens.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:16

Landesgestut Celle heeft een mooi verzameling van interessante bewezen hengsten :

http://landgestuetcelle.de/cms/front_co ... 179&lang=2

Daar heb ik voor dit jaar 2 hengsten uitgezocht voor mijn KWPN merries

Na overleg met ervarende fokkers die mijn merries hebben gezien, heb ik gekozen voor Don Frederico voor mijn Wolkentanz merrie
en
een nieuw jong hengst Don Romanov voor mijn Krack C merrie.

29 mei is de scan op dracht gepland bij beide merries :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:21

Gracy schreef:
Landesgestut Celle heeft een mooi verzameling van interessante bewezen hengsten :

Na overleg met ervarende fokkers die mijn merries hebben gezien, heb ik gekozen voor Don Frederico voor mijn Wolkentanz merrie
en

Was jij tevreden met de service?
Al die voorwaarden op hun website hadden mij toen een beetje afgeschrikt... Uiteindelijk zal het waarschijnlijk mee vallen en had ik gewoon moeten bellen hoe het zit met levering naar het buitenland.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:26

carika schreef:
Gracy schreef:

en

Was jij tevreden met de service?
Al die voorwaarden op hun website hadden mij toen een beetje afgeschrikt... Uiteindelijk zal het waarschijnlijk mee vallen en had ik gewoon moeten bellen hoe het zit met levering naar het buitenland.

Ja, ik ben super tevreden met de service van de hengstenstation Adelheidsdorf _/-\o_
Voor al mijn vragen werd goed uitleg gegeven.
Sperma bestellen en volgende ochtend vroeg werd het al bezorgd.

Gewoon bellen naar de hengstenstation waar je hengst keuze staat is het beste

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:33

mijn caretino merrie kan ieder moment bevallen van de hengst Sezuan,

en ik ben van plan om dit jaar de hengst furst william te gaan gebruiken,

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:20

Gracy schreef:

en

Dat is gewoon een verzamelwebsite van heel veel dekstations. Zou hier ook geen kwaad kunnen overigens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:22

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:23

janderegelaa schreef:
Gracy schreef:

en

Dat is gewoon een verzamelwebsite van heel veel dekstations. Zou hier ook geen kwaad kunnen overigens.

Niet zomaar een verzamel website... Landgestuet Celle is 1 vd oudste en bekendste van hengstenstationen in Duitsland : http://landgestuetcelle.de/cms/front_co ... ?idcat=142

Ze hebben een groot verzameling van hengsten ingedeeld bij hun hengstenstationen in Niedersachen waar tijdens het deksezioen de sperma wordt rechtsstreeks verstuurd naar de merriehouders of DA's. Nadat het deksezioen is beeindigd kunnen men alleen Landesgestut Celle rechtsstreeks benaderen omdat de inseminatiestationen gesloten zijn.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:16

Is Giano van Glock's Lord van Loxley ook een duitse hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:01

lailapri schreef:
Wat is er mis mee om over de grens te kijken? Ik vind het juist interessant wat hier geschreven wordt.

Er is niet zo veel mis mee. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Met een in het buitenland staande hengst zal je positieve punten binnen kunnen halen.

Maar het is ook wel heel veel gedoe. Je merrie moet wel geïnsemineerd kunnen worden met DV, je moet preciezer op de eisprong insemineren, wellicht andere dekvoorwaarden en ga zo maar door.

En veelal is er van die buitenlandse bloedlijnen al heel veel hier in Nederland beschikbaar.
Voorbeelden zijn hier al genoemd. (Denk ook nog even aan Winningmood)

En als de nood echt aan de man komt kan je altijd nog naar het buitenland kijken.(wat Janderegelaa dus zegt)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:23

NatasjavE schreef:
lailapri schreef:
Wat is er mis mee om over de grens te kijken? Ik vind het juist interessant wat hier geschreven wordt.

Er is niet zo veel mis mee. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Met een in het buitenland staande hengst zal je positieve punten binnen kunnen halen.

Maar het is ook wel heel veel gedoe. Je merrie moet wel geïnsemineerd kunnen worden met DV, je moet preciezer op de eisprong insemineren, wellicht andere dekvoorwaarden en ga zo maar door.

En veelal is er van die buitenlandse bloedlijnen al heel veel hier in Nederland beschikbaar.
Voorbeelden zijn hier al genoemd. (Denk ook nog even aan Winningmood)

En als de nood echt aan de man komt kan je altijd nog naar het buitenland kijken.(wat Janderegelaa dus zegt)

Vanuit Duitsland sturen ze niet alleen diepvries op.
Gekoeld wordt net zo verstuurd als binnen NL en is een paar uurtjes langer onderweg, maar dat is zeker afhankelijk van de hengststation.
Het enige wat ik niet zo goed weet is of het sperma naar elk adres wordt verstuurd, volgens mij alleen naar een EU erkend dierenarts/hengsthouder.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:34

Het is wel wat duurder. Transport kost meer en er moet (officieel) een export verklaring bij zitten. Daarnaast is het bekend dat merrie's uit Duitsland vaak voorrang krijgen. En dan kun je wel eens niets hebben. Of bagger kwaliteit.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:39

janderegelaa schreef:
Het is wel wat duurder. Transport kost meer en er moet (officieel) een export verklaring bij zitten. Daarnaast is het bekend dat merrie's uit Duitsland vaak voorrang krijgen. En dan kun je wel eens niets hebben. Of bagger kwaliteit.

Klopt, die verklaring kost +/- 30 euro, versturen +/- 50 euro. Langzamerhand wordt het wel een beetje OT.
Ik ben benieuwd of TS al een keuze heeft gemaakt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:00

En die €30 extra geef ik graag voor een hengst met de bloedlijnen die ik wil...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:25

s0173957 schreef:
En die €30 extra geef ik graag voor een hengst met de bloedlijnen die ik wil...

Terwijl ze in Duitsland nu massaal nakomelingen van onze hengsten aan het goedkeuren zijn;-)

Duitse hengst is prima hoor maar dan moet je er wel echt inzitten, het lijstje van TS geeft nu al zo veel verschillende type hengsten zonder duidelijk aan te geven of met een foto te laten zien hoe de merrie's zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:42

Ja, geeft een beetje de indruk dat wat je van ver haalt sowieso beter is.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:24

Ik ben erg fan van Sir Donnerhall, veelzijdige hengst en nakomelingen doen het veelal in de sport goed.

Iemand die ik ken heeft een mooie nakoming van San Amour, compact paard met een mooie beweging maar wel stevig paard.

En ik ben Romanov ook een erg mooie hengst met mooie nakomelingen.

Succes met je keuze, ben benieuwd welke je gaat kiezen!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:00

yvonnepuntnl schreef:
Ja, geeft een beetje de indruk dat wat je van ver haalt sowieso beter is.

In NL lijkt mij de weegschaal eerder naar de andere kant te tillen, want van ver komt is sowieso minder.

Naar mijn mening zou iedereen eens moeten stoppen met het grenzen- en stamboek-denken in de fokkerij, en gewoon ongeacht het stamboek of land moeten kijken naar de beste hengst voor hun merrie.

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:32

Ik lees even mee.
Mag als het zover is een veulen fokken van een merrie die ik train.
Florencio x Jazz x ferro, dus zit ook een een duitse hengst te denken.
Merrie mag meer maat en formaat krijgen, zwaardere halsinplant maar karakter is vooral belangrijk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:50

Twee hengsten die mij erg aanspreken zijn Sir Heinrich (Westfalen) en Fürstenball (Oldenburg). Totaal verschillende hengsten, maar ik ga elk jaar naar de veulenkeuringen van beide stamboeken en heb al veel goede veulens van beide hengsten gezien. Vooral de Fürstenball's lijken van gummi te zijn, zoals zij bewegen.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:48

heey wij hebben ook 1 van furst romancier en is zeker een heel lief karakter maar helaas vel wat schrikachtig
s0173957 schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Waarom per se een Duitse hengst.
Bij het KWPN zijn toch ook vrije hengsten? Florencio, Ferguson, Gunner KS, George Cloony, Toto jr etc.

Florencio is OLD geboren, Ferguson Hann, ...
What's the difference?

Een stamboek is maar een stempeltje hoor. Stamboeken produceren geen paarden, dat zijn de fokkers.
Stamboeken denken alleen er mee uit te moeten pakken (wat ik niet correct vind overigens).

Wij hebben een heel leuk Zatchmo merrieveulen, uit een Rubinstein x Ramiro.
Zeker geen fijn ding, zal er straks nog eens een foto van nemen als het uitkomt.

Don Schufro heeft genoeg bewezen, kijk ook eens naar Danone I (oa vader van Dante Weltino), die z'n nakomelingen beginnen in de sport echt boven te komen (kijk maar eens naar internationale jeugdrubrieken bv).

Waar ik wel probeer voor te zorgen is dat de hengsten niet alleen Duits, maar ook Deens of Zweeds ggk zijn, dan ben je ook röntgenologisch wat zekerder.

De Niro geeft sport, tophengst. Geen keuringspaarden, wel sport (en dat willen we toch fokken?).

Furst Romancier kan denk ik vooral ook karakter goed vererven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:43

wasabie schreef:
heey wij hebben ook 1 van furst romancier en is zeker een heel lief karakter maar helaas vel wat schrikachtig

En wat is de moederlijn? Karakter komt niet alleen van de vader.

Welfare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:05

Wij hebben zelf een Apache merrie en voor haar had ik de Nederlandse hengst Guardian S in gedachten of de duitse hengst Fürstenball.... daarnaast dekken wij ook gerust met hengsten die goedgekeurd zijn voor het Trakehner Verband.

Onze Pretendent merrie hebben wij in het verleden laten dekken met de hengst Kasparow en dit jaar is onze Democraat merrie gedekt met de hengst Honoré du Soir (v. Easy Game)

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:18

Vorig jaar heb ik mijn Engelse volbloed merrie laten dekken door een buitenlandse hengst. Wanneer je sperma gebruikt van een buitenlandse hengst moet je rekening houden met de verzendtijd, in Dld wordt het 's nachts verzonden en staat het doosje meestal de volgende ochtend bij jou op de stoep. Maar de afgelopen jaren ben ik ook gewoon in de auto gestapt (maximale afstand voor mij is ongeveer 300 km) en heb ik het doosje persoonlijk opgehaald.

Daarnaast springen de Duitse hengsten ook niet dagelijks, dat is ook iets waar je rekening mee moet houden. Tot nu toe heb ik 4x een buitenlandse hengst gebruikt en tot op heden geen klagen.

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:19

Ik heb een negro x pion x sultan merrie deze heb ik nu gedekt met hermes maar dan blijven er maar weinig hengsten over voor de nakomelingen....ik zoek een hengst met een extra sterk achterbeen furst romancier/ don deluxe/ de niro spreken me wel aan.

Er is in de moederlijn een tweede bezichtigingshengst van amati