Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:33

jij weet dus welke ik bedoel Iris :j Als ik hem zou combineren met mijn Blue fok ik een palomino met eventueel appaloosa en eventueel sabino :~

gaat om deze, inmiddels 2 jaar oud
[KS-ITP] Bentley araloosa fotoshoot

Iris82

Re: Advies hengstkeuze appaloosa C pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:34

Hell yeah! :+: Maar dus geen geregistreerde appie als ik het zo lees. /offtopic-modus uit

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:59

Wil je mijn jonge merrie kopen :) vos wildkleur met shabrak wordt d en mooie kop erop. Redelijk Arabisch, zeker de helft.

Maar zonder gekkigheid, ik heb mijn besten en mooiste veulens gefokt met djamai du bois. Kunnen alle super van achter vertrekken, lopen lichtvoetig, makkelijk en bewegen toch extra met veel show. Mooie koppies, zeer fijne karakter, mooie sterke achterhand en fijne schouderligging. Sterke bovenlijn waar die de moeders echt op heeft verbeterd, mooie gespierde hals en voldoende bot.
Ik stuur je info van ze op facebook

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:00

Dat araloosa hengstje zal wel in het appaloosa stamboek kunnen staan als een van de ouders daar ook in staat. Maar daar goedgekeurd worden kan hij inderdaad niet ivm de blauwe ogen. Er zijn een aantal ongewenste kleureigenschappen bij het appaloosa stamboek en daar vallen de bontpatronen onder (tobiano en de overo's) en ook blauwe ogen (die linken ze aan de bontpatronen). Ze willen geen pintaloosa's, enkel volledig appaloosa patronen. Ook bv appaloosa's met schimmel zijn ongewenst.

Wat ik me dus altijd afvraag. Wat nou als er een perlino of cremello appaloosa werd geboren uit mijn combinatie, deze hebben ook lichte ogen maar hebben niks met de blauwe ogen behorend bij bontpatronen te maken. Ben erg benieuwd hoe ze daar nou mee om zouden gaan aangezien ze soms wat weinig verstand lijken te hebben van genetica :P, ben bang dat ze die ogen ook onder blauwe ogen vinden vallen..... Maar crème is geen ongewenste kleureigenschap, dus dubbel crème zou dat ook niet moeten zijn en daar horen nou eenmaal lichte ogen bij en die hebben niks te maken met die blauwe ogen die je bij bont patronen kan zien. Maar goed, we dwalen af :D

Nee helaas is dat hengstje geen kandidaat. Ik wil sowieso een goedgekeurde hengst en geen hengst die ongewenste eigenschappen zou kunnen doorgeven. Ik vind het ook prachtig hoor! Maar krijg ik een mooie merrie eruit met bont en die blauwe ogen is dat voor mij niet ideaal om voor de fok te gebruiken omdat ik altijd kans heb dat ze dat ook doorgeeft aan de nakomelingen. En ik ben wel van plan bij het nas te blijven en daar voor te fokken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:01

lailapri schreef:
Wil je mijn jonge merrie kopen :) vos wildkleur met shabrak wordt d en mooie kop erop. Redelijk Arabisch, zeker de helft.

Maar zonder gekkigheid, ik heb mijn besten en mooiste veulens gefokt met djamai du bois. Kunnen alle super van achter vertrekken, lopen lichtvoetig, makkelijk en bewegen toch extra met veel show. Mooie koppies, zeer fijne karakter, mooie sterke achterhand en fijne schouderligging. Sterke bovenlijn waar die de moeders echt op heeft verbeterd, mooie gespierde hals en voldoende bot.
Ik stuur je info van ze op facebook

Dat is prima! Ik ben wel benieuwd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:36

Maar dat hengstje is niet bont hij draagt sabino heeft niks met bont temaken.sabino is een wit patroon en staat los van bont

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:22

Sabino is een van de overo's en valt ook onder bontpatronen :), sowieso is het ook apart benoemd als ongewenst in het reglement:

artikel 2:
Lid 2a: Het Nederlandse Appaloosa Stamboek NAS heeft de doelstelling er naar te streven paarden en pony's te fokken die een vlekkenpatroon vertonen dat vast en blijvend is.
Lid 2b: Het stamboek zal nauwlettend op de kleurvererving toezien. Dieren die een vlekkenpatroon vertonen en/of vererven, dat verbleekt en/of verdwijnt, zullen in de fokkerij moeten worden uitgeselecteerd (worden geregistreerd in het hulpregister)
In ieder geval moeten worden uitgeselecteerd dieren die de navolgende kleureigenschappen vertonen en/of vererven: Schimmel (grijs); Platenbont en andere bontvormen, zoals pinto, overo, sabino en tobiano.
Onveranderlijke schimmels (moorkoppen) worden als ongewenst gezien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:25

Manda schreef:
Sabino is een van de overo's en valt ook onder bontpatronen :), sowieso is het ook apart benoemd als ongewenst in het reglement:

artikel 2:
Lid 2a: Het Nederlandse Appaloosa Stamboek NAS heeft de doelstelling er naar te streven paarden en pony's te fokken die een vlekkenpatroon vertonen dat vast en blijvend is.
Lid 2b: Het stamboek zal nauwlettend op de kleurvererving toezien. Dieren die een vlekkenpatroon vertonen en/of vererven, dat verbleekt en/of verdwijnt, zullen in de fokkerij moeten worden uitgeselecteerd (worden geregistreerd in het hulpregister)
In ieder geval moeten worden uitgeselecteerd dieren die de navolgende kleureigenschappen vertonen en/of vererven: Schimmel (grijs); Platenbont en andere bontvormen, zoals pinto, overo, sabino en tobiano.
Onveranderlijke schimmels (moorkoppen) worden als ongewenst gezien.

Oke

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:36

Wat is je budget?

Ik zou er zeker een AV op zetten, denk dat dat een ontzettend gave combinatie is. Lijkt mooi aan te sluiten op je (ontzettend leuke!) merrie.

Heb je er wel eentje nodig die flink dish vererft..
Echt goede zwarten zijn er helaas bijna niet. Of zijn dan weer de sporttypes. Zou denk ik een beetje richting de Egyptische lijnen gaan kijken, daar zitten de kortere koppies. Geen Straight Egyptian overigens, zijn maar weinig bij die echt zullen aansluiten op wat jij zoekt. Magic Magnifique is de eerste die me zo te binnen schiet, vind zijn veulens heel aansprekend. Je kunt ook kijken naar ZA Imago, is ook nog eens een fenomenale beweger. Of BG Al Mazhar, leuk dier. Is nog jong dus zal ook een wat geiniger prijskaartje aan hangen waarschijnlijk :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:07

Misschien eens contact opnemen met Black Smoke Arabians? Is een Duitse fokkerij. Voornamelijk Egyptisch bloed geloof ik.
De eigenaar gaat dit jaar voor het eerst één van zijn hengsten aanbieden voor fokkers van buitenaf. Ik geloof dat het gaat om BS Echnaton.
Hij heeft erg veel paarden en doorlopend paarden te koop, waaronder mooie zwarte AV's.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 15:00

Bedankt!
Ja ik ben er denk ik toch wel over uit dat als ik ervoor kies dan te dekken het een volle arabische hengst of dat ik zelf een arabische merrie erbij koop (ooit ;)).

Voor deze merrie, hoe goed ze ook is, heb ik wel een budget omdat haar nakomelingen qua predikaten halen/ goedgekeurde hengst worden toch wat beperkingen hebben doordat ze geen afstamming op papier heeft. Ik moet dan echt een merrie krijgen die ik wil gebruiken voor mijn fokkerij en om die gok te nemen bij een heel hoog dekgeld bedrag dat weet ik zo net niet.
Maar voor haar dochter zijn die beperkingen er niet, dus dan zou ik eerder ervoor kiezen haar dochter te dekken als die oud genoeg is (als het echt een duurdere dekhengst is waarvoor ik heb gekozen) want met haar nakomelingen kan ik meer ook als het geen merrie is, alleen ze is wat kleiner en iets anders van type dan haar moeder dus ik moet even bekijken of ze misschien andere punten heeft die ik zou willen dat een hengst aanvult.

Wat voor prijzen voor dekgeld hangen er gemiddeld aan Arabische hengsten? En hebben jullie een voorbeeld van een arabier uit de egyptische lijnen? Sporttypes zijn de eerder genoemde Arabische hengsten in dit topic denk ik?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:25

Je zou altijd bij een ander sta,boek voor goedkeuring kunnen gaan. Er zit voor een aantal stamboeken dan genoeg Arabisch bloed in. Nrps is misschien weer lastiger met de moederlijn, maar er zijn meer stamboeken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:15

Dat is ook zo Laila, daar zal ik ook eens verder naar zoeken.

Die black smoke arabians in Duitsland heeft toch wel echt hele mooie paardjes staan :~ :~ Als ik serieus op zoek zou gaan naar een volle Arabische merrie zou ik die zeker een bezoekje gaan brengen, Duitsland is nog prima te doen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:25

Ga ik wel met je mee Anna!!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:29

Gezellig! Misschien volgend jaar eens :D.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:35

Rothenberg arabians in Duitsland heeft Egyptische hengsten, daar kan je goed zien hoe die zijn. Veel type.
Dekken met een av hengst op een ander ras kost vaak tegen de 500 euro

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:42

Oooo wauw :~ :~ :~ :~ helemaal mijn ding die paardjes op die website!

En echt gewoon heel wat zwarte merrie's te koop, nee he, ik mag nu echt niks kopen O:), nee komt echt te vroeg, ik krijg zelf eerst nog een babytje erbij en wil juist dit jaar wat rustiger aan doen en bij voorkeur volgend jaar ook, en wil eerst nog wat verkopen voordat ik opzoek zou gaan naar een apart nieuw fokmerrietje.
Dus ik hou het bij een toekomst idee/ droom hihi, maar nu al kijken mag he :D

500 euro voor een dekking vind ik een prima bedrag voor Mabelle dus als dat de gemiddelde prijzen zijn zou ik dat ook doen voor een hengst voor haar :)
Laatst bijgewerkt door Manda op 26-04-15 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:43

Die zwarte Egyptische merries zitten wel in een behoorlijke prijsklasse maar inderdaad :~

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:48

Echt prachtig ja!

In wat voor prijsklasse zitten die dan ongeveer?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:48

Moet eerlijk bekennen dat ik dat niet eens durf te schatten. Al_zawraa op bokt weet dat wel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:58

Ik ben wel nieuwsgierig, ik heb ook echt geen flauw idee maar geloof best dat dat hele flinke prijsklasses zijn.

Wat ik me alleen afvraag, hoe weet je of de ouderdieren in het stamboek zijn opgenomen? Dus als 3 jarige of ouder naar stamboekopname geweest zijn van hun eigen stamboek, ALS dat ook zo werkt bij dat stamboek? Ik zie namelijk niks achter de namen in de afstamming staan daarover (dus hoofdstamboek of veulenboek bv)
Bij het NAS stellen ze namelijk wel dit soort eisen aan ouderdieren, dus mocht ik ermee willen fokken voor o.a. het NAS is dit wel belangrijk zodat de veulens alle kansen kunnen hebben. Ik heb totaal geen verstand van dit soort andere stamboeken en hoe daar alles gaat.
Hetzelfde geldt voor de dekhengsten, ik neem aan die ook een strenge selectie hebben gehad alvoor ze zich dekhengst mogen noemen, dus minimaal stamboek opgenomen zijn met o.a. een klinische keuring. Ik wil niet zomaar een Arabische hengst erop als ik daarvoor kies, het moet zeker een stamboek goedgekeurde dekhengst zijn.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:15

Je zal toch zeker moeten denken aan bedragen van iig 5 cijfers voor een veulen en voor de echt goede en oudere merries nog wel een stuk meer.

Elke Arabier wordt ingeschreven in een stamboek (of het nou het Duitse, Nederlandse of Belgische is), ze mogen geen paard weigeren, aangezien ze allemaal Arabisch volbloed zijn. Ze hoeven dus niet naar een stamboek opname als ze 3 jaar zijn, want ze worden allemaal direct als veulen ingeschreven, alleen voor de hengsten is er een hengstenkeuring (iig in Nederland, België, Duitsland, in de landen daarbuiten vaak niet eens). De eisen hiervoor zijn per land verschillend en kan je waarschijnlijk wel op de website van de betreffende stamboeken vinden. Maar ook hier geld weer, ze mogen geen Arabisch volbloed hengst een dekboek weigeren of hij moet echt bepaalde afwijkingen hebben, zoals hier in Nederland bijvoorbeeld te slecht sperma, onder- of overbeet enz. Maar ja, dan schrijf je je hengst met slecht sperma over naar België en wordt hij daar wel goedgekeurd, want daar controleren ze dat niet.
Maar ze geven wel bij elk stamboek premies, zodat je kan zien hoe het stamboek de desbetreffende hengst beoordeeld.  

Ik weet eerlijk gezegd niet of de hengsten van Rothenberg ook niet Arabische merries dekken, ik ga er vanuit van niet eigenlijk.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 07:37

Bedankt voor de informatie!

Ja zo'n bedrag had ik ook wel een beetje verwacht, dat is even wat anders als een appaloosa pony haha.
Maar voor een droom moet je wat over hebben, ik wil in de toekomst graag eens bekijken of het echt is zoals ik in mijn hoofd heb...

Ga ik dekken blijf ik wel liever in Nederland daarvoor dus dat is sowieso niet zo'n probleem als de Duitsers van die stallen hun hengsten niet voor niet arabische merries aanbieden.

Dus geen specifieke stamboekopname voor de merries? Ik ben benieuwd hoe het nas daar tegenaan kijkt wat betreft de kansen voor de nakomelingen. Geen stamboek opgenomen ouders daar kunnen de nakomelingen geen ster van worden of als hengst niet naar de hengstenkeuring.. maar wat ik begrijp zijn ze dus bij geboorte al stamboek opgenomen? Er is dus nooit als volwassene iemand van het stamboek die ze klinisch keurt en bekijkt of er geen afwijkende dingen zijn qua gebit, knieën, beweging, stand benen enz zoals bij andere stamboeken wel wordt gedaan voordat ze in het hoofdstamboek mogen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 07:41

Nee, dat klopt. Alle Arabisch volbloeden zijn van veulen af aan opgenomen in het stamboek. Dit komt doordat het een ras stamboek is en er dus niet meer eisen gesteld mogen worden dan dat het paard 100% Arabisch is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:38

Ok, zou voor aankoop zelf toch zeer uitgebreid laten keuren.
Nog beter gelijk een die drachtig is te kopen, weet je echt zeker dat dat ook goed werkt :P. Dat wordt dan toch echt flink sparen haha

Wat is eigenlijk de gemiddelde stokmaat van deze arabische types?