hengst voor AVS merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:58

Misschien is het een (onterecht) vooroordeel dat ik bij deze hengsten heb, maar hun mooie zeldzame kleur doet me soms wel twijfelen in hoeverre ze op kwaliteit (exterieur, beweging) zijn gefokt. Een mooi kleurtje is leuk, maar de kans is 50/50 dat het "weg schimmelt" in mijn geval ;) (geen idee hoe dat er bij een champagne kleurig paard uit ziet overigens!)

marjolein88

Re: hengst voor AVS merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:17

Afbeelding
Dit lijkt mij zelf wel een hele gave combinatie

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 04:43

Wat dacht je van onze hengst: Yanour Hayati?
Als ik zo lees waar je naar op zoek bent dan zou hij precies passen!

YANOUR HAYATI (JK Catalyst x Yentl)
Goedgekeurde en geprimeerde 2011 Bay Rabicano Arabisch Volbloed hengst

SCID, CA en LFS vrij
CEM en EVA vrij
röntgenologisch goedgekeurd
Stokmaat 1.52 m

Yanour is chique, hoogbenig, heeft een correct exterieur, een prachtig gevormde lange hals en spectaculaire beweging. Zijn pedigree bevat legendarische (wereld)kampioenen zoals Padrons Psyche, Bey Shah, Menes en Victoria II.

Yanour is een goedgekeurde dekhengst (AVS) en is al op de leeftijd van 2 jaar beloond met een premie.
Yanour is een atletische hengst met ruime en krachtige bewegingen.
Vorig jaar is Yanour zadelmak gemaakt en beweegt zich ook onder de man met veel swung. Vanwege zijn ruime beweging maar vooral karakter zie ik hem graag als hij wat ouder is in de Endurance lopen. Ook zal hij volgend jaar in de western gestart worden, maar dit jaar vooralsnog in de dressuur.

Behaalde resultaten 2015:

• European Champion Amateur ridden Stallions in Lille.

De grootste bonus is zijn vrolijke, werkwillige en uitzonderlijk coole karakter.
Yanour wordt sociaal gehouden en kan zonder enige problemen in de directe nabijheid van merries gereden en gehandeld worden (wat hij gisteren in Lille maar weer eens bewees op zijn allereerste wedstrijd).

Wij bieden levend veulen garantie en voor Arabieren merrieveulengarantie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paar dagen terug is zijn eerste nakomeling geboren: een heel luxe en correct gebouwd bruin geboren schimmel merrietje met een chique, exotisch hoofdje. Haar karakter is nu al erg zelfbewust, open en gericht op mensen.

Afbeelding

Het dekgeld is dit jaar nog laag (750€).

Je bent natuurlijk altijd welkom om eens langs te komen?
Aanstaande zaterdag is hij overigens op de Tulip Cup te zien. :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:01

carika schreef:
Ik heb weinig verstand van Arabisch bloed maar dit vond ik altijd een mooie hengst om naar te kijken:
http://holsteiner-verband.de/front_cont ... ?idart=444

Een schimmel, groter dan ts vraagt en geen Arabisch bloed _/-\o_

@Ts; Prismen zou ik zelf niet snel voor kiezen, al is dat misschien meer persoonlijke voorkeur.

Grootste tip blijft denk ik, kijken, praten, nog eens kijken, vergelijken en vooral vragen stellen! Komend weekend is de eerste show van het seizoen in Nederland, de Tulip Cup in Ermelo. Hier zijn altijd veel fokkers maar ook liefhebbers en gebruikers aanwezig. Ga gewoon eens kijken, veel mensen zullen graag een praatje met je willen maken en je helpen of tips willen geven :-)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:22

Ik denk dat de hierboven genoemde Yanour Hayati precies aansluit op jouw wensen.
Zijn karakter is ook erg goed en fijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:43

Ik heb weinig verstand van Arabisch bloed, maar toen ik jou voorkeuren las moest ik ook meteen denken aan Eenhoorns Dahman, doet het zelf ontzettend goed in de endurance (zat zelfs in de selectie voor de WEG), is Nederlands Kampioen Edurance, heeft een ontzettend koel karakter en is erg fijn om mee te werken (ik heb een tijdje stage gelopen daar, fijne opgevoede hengst waarbij je eigenlijk niet door hebt dat je met een hengst werkt). Hij kan zelf ook aardig dressuur matig op weg, springen zag er ook niet verkeerd uit.
En hij fokt leuke rastypische veulens die het allemaal stuk voor stuk erg leuk doen in de sport en zijn koele karakter geerft hebben (Marly van Ditzhuizen, de eigenaresse, heeft zelf een dagopvang waar ze kinderen met een beperking opvangt die dan vervolgens rijles krijgen, een aantal nakomelingen van Dahman werden, toen ik er stage liep, ook voor de dagopvang gebruikt en liepen mee in de lessen, dat zegt wel wat over het karakter wat hij vererft).

Hij is inderdaad ook recentelijk goedgekeurd voor het NRPS en hij staat erg correct in zijn bouw.
Hij is alleen wel schimmel, maar las al dat kleur niet het belangrijkste was.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:44

BabiiVeeraa schreef:
Grootste tip blijft denk ik, kijken, praten, nog eens kijken, vergelijken en vooral vragen stellen! Komend weekend is de eerste show van het seizoen in Nederland, de Tulip Cup in Ermelo. Hier zijn altijd veel fokkers maar ook liefhebbers en gebruikers aanwezig. Ga gewoon eens kijken, veel mensen zullen graag een praatje met je willen maken en je helpen of tips willen geven :-)

Ga ik zeker doen!! :)
Zondag ga ik kijken bij de Tulip Cup. Helaas zaterdag niet, had Yanour graag gezien!

Bedankt voor alle andere tips en ideeën wat betreft hengsten! Ik ben er wel zo goed als over uit dat het een AV hengst zal worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:03

Amurath muntahi? Blijf hem gaaf vinden! En hij is erg lief, beweegt goed. Heeft in de sport gelopen en deed het goed op shows.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:54

Bijna een jaar verder en dit voorjaar moet het dan echt gaan gebeuren :D
Super spannend en ben er ook nog niet helemaal uit.. zo veel keuze (en tegelijkertijd ook zo weinig als je bepaalde eisen stelt) en ook zo veel meningen!

Haar zoon van Barahbay heb ik gevonden inmiddels en contact met zijn eigenaar, hij doet het leuk in de sport (klasse 3 endurance, in België) maar is ook enorm groot en "paards" geworden.. wel met dezelfde uitstraling als mijn merrie, heel grappig. Ik hoop alleen zelf een wat kleiner paard te fokken :D

Kent iemand de poolse hengst Werter? Nog niet in het echt gezien, maar vind het een erg leuke hengst met type en zelf in de sport gelopen en nakomelingen die het heel goed doen in de endurance, waaronder Eomer.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:21

Die stond/staat toch bij Jadem? Je kunt natuurlijk altijd afspraak maken om langs te gaan?
Is wel een schimmel hey?

Enne... Hier nog altijd welkom! ;) Yanour gaat dit jaar zowel western als binnen Endurance starten, bewegen kán ie! <3

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:36

Klopt! Kleur vind ik niet meer belangrijk eigenlijk, ik heb toch al 50% kans op een schimmel.. met een hengst die heterozygoot is wordt dat 75%, ach.. het is ook niet dat ik schimmel niet mooi vind!

Heb je een filmpje van Yanour in beweging Yildiz? Mag ook via pb!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:45

Ik heb zelf een veulen van AF Montoyo gefokt (uit NRPS schimmel moeder) ben heel erg blij met hem, ik denk dat Montoyo goed bij jou merrie past (mijn merrie had een beetje de zelfde verbeter punten) Mijn merrie fokt alleen heel erg groot Montoyo is ook best groot dus dat zou dan misschien als jij kleiner wil fokken een minpuntje kunnen zijn.

Dit is mijn veulen op 5 mnd oud hij voert ruim 60 % AV bloed maar veel mensen denken als ze hem zien dat hij een volle Arab is, dus wat dat betreft kan je wel zeggen dat Montoyo veel type door geeft.

AfbeeldingAfbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:54

Ireen_ schreef:
Klopt! Kleur vind ik niet meer belangrijk eigenlijk, ik heb toch al 50% kans op een schimmel.. met een hengst die heterozygoot is wordt dat 75%, ach.. het is ook niet dat ik schimmel niet mooi vind!

Heb je een filmpje van Yanour in beweging Yildiz? Mag ook via pb!

Je hebt PB! :D

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:57

YildizArabs schreef:
Die stond/staat toch bij Jadem? Je kunt natuurlijk altijd afspraak maken om langs te gaan?
Is wel een schimmel hey?

Enne... Hier nog altijd welkom! ;) Yanour gaat dit jaar zowel western als binnen Endurance starten, bewegen kán ie! <3

Niet in de dressuur? Hij is zo knap in zn Engelse outfitje! (In de rest ook hoor haha)

@TS, blijft lastig he, precies wat je zegt er loopt zoveel rond en tegelijkertijd zo weinig :+
Ben je nog op shows en bij fokkers gaan kijken?

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:01

Ik heb zelf een nakomeling van Amalfi. Fijn paard en zijn nakomelingen doen het erg goed in de sport!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:01

@ Vera, thx! :D Ja dressuur ligt m wel, alleen t baasje niet zo.. :x :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:07

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:30

BabiiVeeraa schreef:
@TS, blijft lastig he, precies wat je zegt er loopt zoveel rond en tegelijkertijd zo weinig :+

Ik ben vorig jaar bij de Tulip cup, Raalte en premiekeuring in Houten wezen kijken en bij Escondhio en een aantal weken terug bij de Kossack stud geweest en CNC arabians (Acapulco).

Komende weken wil ik nog naar Jan Calis (Lobeke, Mythos) en Poker (zitten redelijk in de buurt) en er zijn nog wat andere hengsten die ik graag in het echt zou willen zien.

Wat ik het lastigste vind is dat ik het gevoel heb te moeten kiezen tussen sport of type. Sportprestaties, karakter en een goed stel benen vind ik echt het allerbelangrijkste, er is 1 hengst die zich wat betreft zijn nakomelingen (en ook zelf) in de sport enorm bewezen heeft. Als ik naar mijn verstand luister moet ik daar gewoon voor gaan, maar ik ga dan wel inleveren op type (vooral het hoofd) en dat vind ik stiekem toch wel erg jammer merk ik..

Bedankt weer iedereen voor alle reacties trouwens!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:37

Als je voor sportprestaties wil gaan zit je met Lobeke in elk geval helemaal super.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 07:55

Wat is type ?

Het is meer dan een dish.
karakterstieke kaak lijnen fijne oortjes horen daarbij ook of juist jeba.

Ik ken hengsten met "type" die minder doorgeven dan hengsten met minder"type"

Ik zelf kies bovenlijn , beenwerk en gang werk boven het hoofd "type".

Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:26

Ik ook hoor, dat is absoluut het belangrijkste, vooral omdat ik graag wil rijden!
Ik bedoel met type ook geen dish, maar ik houd wel van arabische uitstraling.. grote ogen, fijn snoetje, breed voorhoofd, enz. Hoeft ook zeker niet overdreven, maar ik vind het wel leuk dat je nog goed ziet dat het een AV is.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:42

En, heb je al besloten welke hengst het gaat worden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:36

Ik weet dat je al AHC Eskardo hebt genoemd, maar hebt je ook aan zijn vader, JK CATALYST, gedacht?
Bewezen hengst in show en sport, met nakomelingen die ook in beide presenteren.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:53

Onderwerp: hengst voor AVS merrie

Ireen_ schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Wat ik het lastigste vind is dat ik het gevoel heb te moeten kiezen tussen sport of type. Sportprestaties, karakter en een goed stel benen vind ik echt het allerbelangrijkste, er is 1 hengst die zich wat betreft zijn nakomelingen (en ook zelf) in de sport enorm bewezen heeft. Als ik naar mijn verstand luister moet ik daar gewoon voor gaan, maar ik ga dan wel inleveren op type (vooral het hoofd) en dat vind ik stiekem toch wel erg jammer merk ik..

Bedankt weer iedereen voor alle reacties trouwens!

Waarom kiezen als je het beide kunt hebben, want in mijn ogen moet elke correcte arabier in de sport kunnen lopen, probleem is dat het niet het hoofddoel is van de meeste fokkers en ze niet rijden met de hengsten maar waarom zou je niet een een Arabier die meer typisch is kunnen rijden?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:07

DMHorses schreef:
Waarom kiezen als je het beide kunt hebben, want in mijn ogen moet elke correcte arabier in de sport kunnen lopen, probleem is dat het niet het hoofddoel is van de meeste fokkers en ze niet rijden met de hengsten maar waarom zou je niet een een Arabier die meer typisch is kunnen rijden?

Oh ik bedoel zeker niet dat je er dan niet mee zou kunnen rijden!
Mijn voorkeur ging uit naar een hengst die zelf wel wat bewezen heeft in de sport, of anders zijn nakomelingen, maar dat is meer om net wat meer zekerheid te hebben over hardheid van de benen (omdat de meeste hengsten niet uitgebreider op de foto worden gezet dan de spronggewrichten), aanleg, karakter. Maar natuurlijk, 100% garantie heb je nooit.

Ik heb nog niet definitief gekozen, wel een kleine selectie inmiddels en moet ook wel echt een knoop gaan doorhakken nu. Ik ga waarschijnlijk wel voor een hengst die via vers KI beschikbaar is. Ik zag er enorm tegenop op mijn merrie weg te moeten brengen (+ de risico's van natuurlijke dekking), ik vind het heel moeilijk om haar uit handen te geven :o Als ik nou zeker zou weten dat het 1x was zou dat het nog wel waard zijn, maar het kan ook gerust voor langere tijd of meerdere keren zijn.

En aan JK Catalyst heb ik absoluut gedacht Peterina *D staat hoog in de favorieten ;)