Hengst die natuurlijk dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:54

tiwi1969 schreef:
Een ervaren hengstenhouders krijgt de meeste merries met een natuurlijke dekking prima drachtig zonder scannen. Kwestie van goed schouwen en tot het eind van de hengstigheid iedere 36 tot 48 uur laten dekken.
Bij mijn fokmerrie was dat voor ieder veulen in 1keer raak met verschillende hengsten.

Dit is redelijk arbeids intensief natuurlijk en meestal alleen haalbaar als een hengst niet zo veel merries dek in een seizoen. Veel is voor ons ca 3 merries tegelijk hengstig voor 1 hengst.

Overigens ben ik wel voor een 18 dagenscan ivm tweelingdracht.

Ik vroeg me al af hoe mensen erbij kwamen dat ik even veel scankosten heb?! De meeste hengstenhouders die ik gesproken heb hadden de merrie indd meteen drachtig. Bedankt voor de tip dat ik op het aantal dekkingen per seizoen moet letten, dat wist ik niet.
De 18 dagen scan doe ik ook! Mij gaat het vooral om de kosten van de scans om het moment van insemineren te bepalen,

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:19

Dan zou je de merrie inderdaad bij de hengsten houder moeten zetten.

Weet jij de cyclus van.de merrie?
Dat is ook handig om te kijken wanneer je haar brengt.
Maar sommigen merrie,s laten het gewoon niet tot nauwlijks zien ook niet met schouwen.
Of zijn niet natuurlijk te dekken.
Dan moet je kluisteren etc.
Maar door stress van de merrie kan het dus ook niet pakken
Er spelen.dus veel factoren mee.

Tot nu toe met Montoyo ook alles in een.keer raak zowel natuurlijk als vers.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:32

Natuurlijk willen dekken beperkt je enorm in je keuze. Je bent vaak aangewezen op 'de hengst op de hoek' en dikwijls is dat geen goedgekeurde, bewezen fokhengst want die dekken niet natuurlijk.
Als het beperken van kosten je enige motivatie is om te gaan voor natuurlijk dekken, dan houd je jezelf voor de gek: de slagingspercentages zijn echt niet hoger dan via KI.
Bovendien betaal je voor een ongekeurde hengst altijd teveel dekgeld en zul je bij verkoop van het veulen zeer zeker niet uit de kosten komen want er is simpelweg geen vraag naar dergelijke veulens.
Bedenk trouwens ook dat het scannen vooral gebeurd ná de dekking, om te zien of de dekking succesvol is geweest.

Mijn merrie laat ik dekken via KI en ik heb vaak maar 2 scanmomenten vooraf. Scannen kost een 15 euro per keer, dus waar heb je het dan eigenlijk over?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:20

loempia93 schreef:
Hoppit schreef:
Is deze wat?
Heerlijk nuchter werkwillig karakter dat ie ook doorgeeft. Staat in Hechtel-Eksel.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 971&type=3

Wauw die is mooi! Ben deze hengst nog niet tegengekomen en maar 45 minuutjes rijden!! Dankjewel Hoppit

Gewoon gaan kijken, de eigenaresse is heerlijk nuchter en relaxt. Meneer de hengst staat achter 2 draadjes, gaat gewoon op buitenrit tussen de dames, bij de keuring zit zij rustig op een stoeltje terwijl hij staat te dutten (terwijl andere hengstenhouders ondertussen met moeite hun dramalusiërs met 4 voeten op de grond houden), ... Alleen wel ff stalschoentjes aantrekken, want ze staan gewoon in een natuurstuk paard te zijn.

Julu72

Re: Hengst die natuurlijk dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:27

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:57

Dees schreef:
Scannen kost een 15 euro per keer, dus waar heb je het dan eigenlijk over?

Vroeger kostte een scan toch wel zo'n 50 euro hier in België (geen idee hoeveel het nu is, heb eigen hengst, dus hoef niet zo nodig te scannen, ze tonen het zelf wel genoeg).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:07

Je hoeft voor KI ook niet op de eisprong te scannen hoor.
Als je merrie goed hengstig toont dan kun je op dag 1 insemineren en eventueel nog op dag 3 als ze niet afslaat bij een schouwhengst.
Op de eisprong is alleen echt belangrijk voor diepvries.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:14

loempia93 schreef:
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik definitief voor een natuurlijke dekhengst ga? Ik wil gewoon weten welke dekhengsten beschikbaar zijn en dan ga ik selecteren op kwaliteit en welke het beste bij mijn merrie past. Ik heb verder geen specifieke eisen aan de hengst gesteld omdat ik alle opties open wil houden.
De grootste reden waarom ik liever natuurlijk dek is omdat ik in mijn omgeving heb gemerkt dat ze vaak alleen al €300 kwijt zijn aan scans om te kijken of er geïnsemineerd kan worden... En dan nog blijkt de merrie vaak leeg te blijven. Natuurlijk zal dit niet bij iedereen zo zijn en ik overweeg ook zeker KI als die hengst beter bij mijn merrie paar

Dat is nogal een boel geld om 1 cyclus te scannen! Of bedoel je in totaal?
Normaal ben je rond €150,- incl kwijt per cyclus. Ik heb zowel goede ervaringen met natuurlijk als KI dekken. Persoonlijk zou ik toch altijd voor KI kiezen omdat er dan veel minder risico's zijn. Als je graag zo vers mogelijk sperma wil heb je natuurlijk ook nog de optie voor bedrijfsKI. Het sperma wordt dan gewonnen en direct in de merrie geïnsemineerd.
Grote nadeel van natuurlijk dekken (buiten de verwondingen die zowel hengst als merrie kunnen oplopen) is dat er dan vaak om de dag wordt gedekt. Je merrie wordt bij elke indringing steeds opnieuw "bevuilt". Dus zaak is de merrie goed op te volgen zodat er zo min mogelijk naar binnen wordt gegaan en vervuiling etc tegen te gaan wat ook weer de vruchtbaarheid beïnvloed, nadelig kan beïnvloeden.

Mijn advies: ga voor een GGK hengst die CEM en EVA is getest, vrij is van het voor dat ras genetisch overdraagbare ziektes en die jouw merrie gaat verbeteren. Ben geen vermeerderaar maar verdiep je goed in de materie, ga hengsten bezichtigen en weet dat jouw veulen een goed leven gaat krijgen, ook al fok je voor jezelf, een goed paard verkoopt zichzelf en heeft doorgaans een beter leven dan een slecht gefokt/vermeerderd paard.

Ik wens je vooral veel succes en plezier! :)