KimD schreef:Ik denk dat je meer moet kijken naar wat er verbetert moet worden aan de merrie dan aan de eisen die jij stelt. Je wilt sowieso géén merrie, dan ga je straks een kruising fokken die je moet verkopen. Die voegt dus niks toe aan de huidige markt.
Met dat risico in het achterhoofd zou ik gaan voor een volle Fries die de merrie verbetert, hierdoor houdt je het ras wel in stand en ga je niet zomaar kruisingen fokken. Die kun je beter verkopen als een ondoordachte kruising.
Mij persoonlijk lijkt het beste als je eens contact opneemt met een Friese hengsten houder, binnen het ras zitten ook de nodige verschillen en die kan jou gok ik vertellen wat jij voor hengst bij de merrie moet hebben.
Met het bovenstaande kan ik het alleen maar helemaal eens zijn. Kruisingen leveren in de huidige markt weinig op en je moet je afvragen of je uberhaupt de kostprijs er nog voor terug krijgt.
bettyvn schreef:daar heb je wel een heel goed punt, ik ben helaas nog geen hengst tegengekomen die ik compact genoeg vind, voor het mooie zegmaar
Misschien nog even doorzoeken? Ze zijn er wel.
Ik krijg wel een beetje het idee dat je liever een kwpn-er zou hebben dan een fries. Waarom begin je hier dan aan? Als je een veulen leuk vindt, zat leuke kwpn veulens te koop. Kun je zelfs ook nog de kleur kiezen.
Zeker als je een kruising fokt kan er vanalles uitkomen dat je ook niet past. En dan zit je - als het een hengst is - wel aan koop vast. Zou er niet aan beginnen. Een enkeling daargelaten zijn Friezen natuurlijk ook geen dressuurpaarden.