ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:54

Volgens mij wil jij gewoon geen Fries :=

Dat is natuurlijk prima, ieder z'n ding, maar waarom niet voor een veulen/paard gaan wat wel bij je dressuur plaatje past? Een fries is nou eenmaal niet gefokt voor de dressuur, waar je het ook mee kruist. Waarom zou je zo'n afspraak aan gaan als de kans ontzettend groot is dat je teleurgesteld word? (Is het niet het geslacht dan wel de maat, karakter of bouw van het dier.....)

Gieltje2002

Re: ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:02

Ik zou gaan voor een mooie barock pinto hengst. Kijk eens bij het barockpintostudbook. Een aantal hengsten fokken zeker bont door en anders is het een gok. Je hebt 50% kans op bont of helemaal zwart komt ook regelmatig voor. Dan heb je toch een raspaard. Dat verkoopt beter (mocht het een merrie zijn) dan een kruizing. Veel barockpinto hengsten hebben al vreemd bloed (anders dan fries), maar dan heb je wel vaak een veulen met een iets friese bouw.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:04

Nirvana, dat vind ik als KFPSliefheber best wel een rare opmerking... De hedendaagse Friesch wordt meer en meer voor de dressuur gefokt ;) Er lopen momenteel al tientallen in de GP ;) Vind die opmerking dus ook niet op zijn plaats.
Ik zou niet teveel aan kruisingen gaan denken, BP of gewoon volle Friesch houden is mijn mening. :) Qua marktwaarde beter dan een kruising.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:05

ik vind bepaalde friezen zeker mooi hoor! ik ben er wel wat kieskeuriger mee als met een kwpn'er
maar ik ben gewoon niet heel groot fan van de bouw van deze merrie, merk ook zelf wel dat ik ruinen/hengsten veeel mooier vind, ik ben alleen bang dat het veulen niet compact zou worden, er is een friese hengst in nederland waar ik helemaal verliefd op ben: Ulke van de Northside, toen ik die zag vond ik friezen ineens wel leuk hahaha, maar hij staat niet ter dekking zover ik weet (dochter van mijn instructrice rijd hem), is het mogelijk om vanuit deze friese merrie, zo'n paard te fokken? zo ja wat zijn de verbeter punten? welke hengst zou deze het beste opvullen?

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:05

Mocht je iets meer van de arabo-friezen willen weten zou je eens op de site van stal groot prooyen moeten kijken.
http://www.stalgrootprooyen.nl

Ik denk namelijk dat dit toch wel erg goed gaat passen. Omdat je een moderne fries wilt hebben.
Zij hebben verschillende arabo-friezen hengsten waarmee ze dekken. Heb er zelf mee gewerkt. Ze zijn heel allround. Willen graag voor je werken. Er zijn grote maten maar ook kleinere..

En wat er al eerder werd verteld fokken is gokken.
Suc7

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:10

Ik zie dat Ulke een Felle is.. je zou kunnen kijken wat de verwantschap is icm deze merrie.
Ouke is de "opa" van Anders die loopt momenteel GP en is wrs bij de a.s. Olympische spelen ook aanwezig. Hij deed ook mee in Caen op de WEG :).

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:14

FunkyMistiC schreef:
Nirvana, dat vind ik als KFPSliefheber best wel een rare opmerking... De hedendaagse Friesch wordt meer en meer voor de dressuur gefokt ;) Er lopen momenteel al tientallen in de GP ;) Vind die opmerking dus ook niet op zijn plaats.
Ik zou niet teveel aan kruisingen gaan denken, BP of gewoon volle Friesch houden is mijn mening. :) Qua marktwaarde beter dan een kruising.

Natuurlijk zijn er tientallen die in de GP lopen, en dat ook verschrikkelijk goed doen... Maar het zijn er relatief weinig, en ik neem aan dat dat type Fries er ook al een paar generaties op gefokt is. Dan kan je het ras zeker veranderen. Maar met deze merrie is de kans i.m.o klein dat er echt een talentvol dressuur paard uit komt, naar mijn mening. Het ras is honderden jaren gefokt voor trek- en ploegwerk... Dat is niet zo makkelijk in 30 jaar om te turnen.

Dus waarom zo'n gok nemen en het jezelf zo moeilijk maken, als je ook kan gaan voor een paard wat wel al eeuwen lang gefokt is als rijpaard?

Maar wellicht is dit een andere discussie :+

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:17

cmaenhout schreef:
Mocht je iets meer van de arabo-friezen willen weten zou je eens op de site van stal groot prooyen moeten kijken.
http://www.stalgrootprooyen.nl

Ik denk namelijk dat dit toch wel erg goed gaat passen. Omdat je een moderne fries wilt hebben.
Zij hebben verschillende arabo-friezen hengsten waarmee ze dekken. Heb er zelf mee gewerkt. Ze zijn heel allround. Willen graag voor je werken. Er zijn grote maten maar ook kleinere..

En wat er al eerder werd verteld fokken is gokken.
Suc7

dankjewell! ga morgen als ik op de pc zit even kijken :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:21

Nee dat is niet juist, de Friesch is altijd als sierpaard gefokt. De KWPN types deden het ploegwerk :)
Ik ben het wel met je eens dat deze merrie niet een GP-paard zal produceren, maar een leuk dressuurpaard is wel mogelijk.

Nu maar weer ontopic :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:24

FunkyMistiC schreef:
Nee dat is niet juist, de Friesch is altijd als sierpaard gefokt. De KWPN types deden het ploegwerk :)
Ik ben het wel met je eens dat deze merrie niet een GP-paard zal produceren, maar een leuk dressuurpaard is wel mogelijk.

Nu maar weer ontopic :)

Citaat:
Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen en op zondag voor de koets gespannen werd als de familie naar de kerk ging.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:26

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 06:33

Nirvana_ schreef:
FunkyMistiC schreef:

Natuurlijk zijn er tientallen die in de GP lopen, en dat ook verschrikkelijk goed doen... Maar het zijn er relatief weinig, en ik neem aan dat dat type Fries er ook al een paar generaties op gefokt is. Dan kan je het ras zeker veranderen. Maar met deze merrie is de kans i.m.o klein dat er echt een talentvol dressuur paard uit komt, naar mijn mening. Het ras is honderden jaren gefokt voor trek- en ploegwerk... Dat is niet zo makkelijk in 30 jaar om te turnen.

Dus waarom zo'n gok nemen en het jezelf zo moeilijk maken, als je ook kan gaan voor een paard wat wel al eeuwen lang gefokt is als rijpaard?

Maar wellicht is dit een andere discussie :+

darom dacht ik met kruisen die extremen op te vangen
maar denk dat ik toch wat dichter bij haar eigen stamboek blijf, ook omdat dat idd beter in de markt licht, en er 50% kans is dat het veulen de verkoop in gaat... en zelf is ze ook 2e premie
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 04-02-15 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 07:00

FunkyMistiC schreef:
Ik zie dat Ulke een Felle is.. je zou kunnen kijken wat de verwantschap is icm deze merrie.
Ouke is de "opa" van Anders die loopt momenteel GP en is wrs bij de a.s. Olympische spelen ook aanwezig. Hij deed ook mee in Caen op de WEG :).

wat bedoel je met verwantschap? :o dat ze dat niet in dr eigen bloed al heefd zitten?
dus moet ik even kijken voor felle en ouke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:11

De eigenaresse wil alleen een zwarte hengst? Het hengstveulen is voor jou en een merrie wordt verkocht. Waarom dan perse een zwarte? Misschien is NRPS iets?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:32

als jij zo veel slagen om de arm houdt bij koop van het veulen dan moet je iets gaan fokken dat ook goed verkoopbaar is voor de eigenaar. Alleen daarom al zou ik met een fries gaan fokken omdat dat het makkelijkst te verkopen is.

Kruisingen gaan betekenen dat de markt een stuk kleiner wordt en je het slecht kan voorspellen wat voor paard eruit gaat komen.

Ik heb weinig verstand van friesche hengsten maar mijn advies zou zijn om een ervaren fokker te vragen om de merrie te bekijken en daarbij een advies te geven voor een hengst.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:48

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:53

Nirvana_ schreef:
Volgens mij wil jij gewoon geen Fries :=

Dat is natuurlijk prima, ieder z'n ding, maar waarom niet voor een veulen/paard gaan wat wel bij je dressuur plaatje past? Een fries is nou eenmaal niet gefokt voor de dressuur, waar je het ook mee kruist. Waarom zou je zo'n afspraak aan gaan als de kans ontzettend groot is dat je teleurgesteld word? (Is het niet het geslacht dan wel de maat, karakter of bouw van het dier.....)

Dat een fries misschien niet gefokt is voor dressuur, wil nog niet zeggen dat ze er niet geschikt voor zijn, hihi.

Ik heb zelf een sportief gebouwde 75% fries x 25% belgisch trekpaard. Gaan over ongeveer 2 weken m1 starten. Hij heeft zeker potentie voor meer. op wedstrijd haalden we over het algemeen 2-3 winstpunten naar binnen en werden vaak 1e of 2e. Zijn vader is een barok type fries. Moeder is sportief gebouwde fries x belg.

Trekpaard x fries zal vast niet altijd goed uitpakken en bij kruisingen gaat het regelmatig fout in de verhoudingen tot elkaar (lichaam).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:07

KimD schreef:
Ik denk dat je meer moet kijken naar wat er verbetert moet worden aan de merrie dan aan de eisen die jij stelt. Je wilt sowieso géén merrie, dan ga je straks een kruising fokken die je moet verkopen. Die voegt dus niks toe aan de huidige markt.

Met dat risico in het achterhoofd zou ik gaan voor een volle Fries die de merrie verbetert, hierdoor houdt je het ras wel in stand en ga je niet zomaar kruisingen fokken. Die kun je beter verkopen als een ondoordachte kruising.

Mij persoonlijk lijkt het beste als je eens contact opneemt met een Friese hengsten houder, binnen het ras zitten ook de nodige verschillen en die kan jou gok ik vertellen wat jij voor hengst bij de merrie moet hebben.

Met het bovenstaande kan ik het alleen maar helemaal eens zijn. Kruisingen leveren in de huidige markt weinig op en je moet je afvragen of je uberhaupt de kostprijs er nog voor terug krijgt.

bettyvn schreef:
daar heb je wel een heel goed punt, ik ben helaas nog geen hengst tegengekomen die ik compact genoeg vind, voor het mooie zegmaar

Misschien nog even doorzoeken? Ze zijn er wel.

Ik krijg wel een beetje het idee dat je liever een kwpn-er zou hebben dan een fries. Waarom begin je hier dan aan? Als je een veulen leuk vindt, zat leuke kwpn veulens te koop. Kun je zelfs ook nog de kleur kiezen.
Zeker als je een kruising fokt kan er vanalles uitkomen dat je ook niet past. En dan zit je - als het een hengst is - wel aan koop vast. Zou er niet aan beginnen. Een enkeling daargelaten zijn Friezen natuurlijk ook geen dressuurpaarden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:23

Ik zou toch zeker een raszuiver dier fokken. Woorden als Arabofries mogen dan wel exotisch klinken, het is gewoon een kruising van twee rassen. Niets mis mee, maar stel dat je het dier niet wilt houden, dan is een raszuivere fries met stamboom beter te verkopen dan een BarokPinto, AraboFries, HafFries of wat dan ook.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:24

ik weet niet of bonte harry nog dekt, maar ik ken zijn moeder en dat is een super mooi type fries

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:41

Gewoon niet doen... Je bent geen fan van de bouw van de merrie ze is te breed, grof, en te koppig... Als ik zo je posts lees is enkel de kleur van het beest goed genoeg voor je...

Als je uberhaubt al een hengst vind die voldoet aan jouw ideaalplaatje moet je je realiseren dat het veulen voor 50% de genen van zijn of haar moeder heeft... Jij gaat uit deze merrie niet jouw paard halen... Wees dan ook zo eerlijk tegenover de eigenaar en jezelf om niet voor jou te gaan fokken. Wil de eigenaar persee een veulen? Dan moet ze dat voor zichzelf of de verkoop doen. Daarbij kan ze voor de verkoop dus beter gaan voor een volle fries mef papieren welke de merrie daadwerkelijk verbeterd. Neem contact op met fokkers van friezen zodat je daadwerkelijk een veulen gaat fokken waarbij de kans aanwezig is dat de minpuntjes van de merrie verbeterd worden en het dier ook daadwerkelijk verkoopbaar is...

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:00

Is een NWR (nederlands welsh rijpony) niet wat? Met de maat kom je dan nog het meest in de buurt en je fokt een echt sportpaardje.
Bijvoorbeeld:

Steerwolde's Vip
Afbeelding

Nia Domo's Bolero
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:16

De merrie heeft qua stamboom niet echt iets dat je denkt daar wordt je qua fokkerij blij van.. Ze heeft als veulen een 2e premie gekregen maar als 4 jarige is ze niet geprimeerd..
Ja inderdaad, dat ze bloedvoering niet te dichtbij elkaar ligt. Felle is een Lolke x Gerlof, deze merrie is een Fabe X Ouke. Daarnaast moet je ook gewoon gaan kijken of de hengst qua verbeterpunten matcht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:18

Waarom niet gewoon een Fries erop zetten? Is toch makkelijker te verkopen als het een merrie wordt. :j

Ik houd zelf niet zo van Friese paarden maar de hengst Hessel 480 vind ik toch wel gaaf.

http://www.hhgebrvanmanen.com/WebStuff/ ... essel.html

http://www.hhgebrvanmanen.com/WebStuff/ ... efault.htm
Misschien is Norbert ook wel iets, ook een luxe en sportief type, dit is de vader van Hessel.

Is wel een grote hengst maar wel het sportieve type. Ik denk dat je eventueel met een groter maar wel sportiever gebouwd paard beter weg komt dan op een kleiner maar breder gebouwd paard. Plus dat "kort en gedrongen" vaak lastiger is in de sport. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:24

Susannah92 schreef:
dees_daan schreef:
Waarom koop je dan niet gewoon een al ingereden sportpaard?
Het is altijd een gok wat er uit gaat komen. Zeker als je haar al te breed vind.. Een fries is nou eenmaal geen kwpner, dat gaat een kruising ook niet worden.

OP niet gelezen?

Ik zou er zoiets opzetten, maar moet bekennen dat ik er ook niet heel veel verstand van heb.
http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... bbgots.htm

Jawel, maar door alle eisen die TS aan haar paard stelt denk ik dat ze eigenlijk geen kruising of fries wil.
Ook na het afspenen kan je nog niet zien hoe het veulen uitgroeit.