(Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: (Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:01

Geeft Charmeur een goede galop mee? want Jazz staat niet bekend om de vererving van een goede galop.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:05

Corland, geeft goede beweging, gezonde paarden(hengst die heel weinig ocd fokt) mooie types.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:09

Kijk eens naar Zirocco Blue

Fokt zijn coole karakter door en een zeer goede galop.
De nakomelingen die wij van hem hebben gehad (3 stuks )zitten allemaal boven de 1.70m met verschillende moeders.

Ik begreep ook dat hij zijn goede beenwerk doorfokt.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:29

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:30

Elisa2 schreef:
Geeft Charmeur een goede galop mee? want Jazz staat niet bekend om de vererving van een goede galop.

Ja, zijn nakomelingen scoren goed op de galop. Charmeur is Florencio x Jazz en wat betreft de galop van Jazz ben ik het niet met je eens. Jazz staat bekend als een echte verbeteraar van de draf, maar de galop is zeker ook boven gemiddeld.
Een springhengst op deze merrie vind ik zonde. Daar ga je het dressuurmodel en de oprichting zeker niet mee verbeteren.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:52

Voor eventuele spring hengsten moet ik wat meer onderzoeken.
Niet Arezzo VDL
Niet Contender

De volgende dressuurhengsten staan voorlopig op m'n lijstje, waarvan ik denk dat ze de eisen halen:

Bordeaux United x Gribaldi x Donnerhall -EUR 1600
+dodona lijn, beter kan haast niet. OC +/-, Maat??

Eye Catcher Vivaldi x T.C.N Partout x Dublin x Lorenz +/-EUR 1000
+karakter +kruislengte, geen OC index?? maat??

Desperado Vivaldi x havidoff x ferro +/-EUR 1100
+karakter +kruislengte + OC index + maat

(Vivaldi) Krack C x Jazz x Ulft --EUR 2000

(Geniaal) Vivaldi x Biotop x Ferro +/-EUR 1000

Dorado krack c x rousseau x donnerhall +/-EUR 1000
via via uit charites +OC index +maat, minder kruislengte dan de vivaldi's maar misschien wel meer massa

Charmeur Florencio x Jazz x Ulft x Amor +/-EUR 1250
+maat +kruislengte, OC +/-, massa?

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:02

Zou Carambole (ook van de Watermolen) misschien een optie zijn?
Hengst met een behoorlijke (gespierde) hals, bij mijn weten een goede galop. Weet echter niet hoe hij vererft.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:20

Carambole vergroot niet.
Massa is bij Charmeur geen probleem.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:26

Arezzo zou ik echt laten staan. Chinchin geeft ze vaak wat minder gezond, Heartbreaker en Renville geven echt bloedjes!

Heb je Vainquer weleens aangekeken? Daar heb ik inmiddels zo veel echt goed bewegers van gezien!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:39

Ik gooi een echte allrounder in de groep: de Gelderse hengst Saron. Geeft wat meer massa, waarschijnlijk een paard met meer lef, een allround gebruikspaard. En mogelijk een zwart veulen, wat veel mensen toch mooi vinden. Bovendien voeren Metall via Ferro en Farrington ook wel wat Gelders bloed.

Ik heb zelf Alexandro P op een bloederige rijpaard merrie gebruikt en ben erg enthousiast over dat fokproduct. Hij kan springen en super bewegen en is werklustig, maar absoluut een ongecompliceerd en stoer paard. Vandaar mijn advies om die richting wel even te bekijken. Succes!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:46

R12312 schreef:
Arezzo zou ik echt laten staan. Chinchin geeft ze vaak wat minder gezond, Heartbreaker en Renville geven echt bloedjes!

Heb je Vainquer weleens aangekeken? Daar heb ik inmiddels zo veel echt goed bewegers van gezien!

Laat Arezzo nou net het allergezondst vererven van alle onderzochte springhengsten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:48

En de oc-ocd vererving van Alexandro :?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:55

misterA schreef:
R12312 schreef:

Laat Arezzo nou net het allergezondst vererven van alle onderzochte springhengsten.

Het kan altijd een generatie overslaan...............of was de rest zo beroerd :+

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 22:57

MisterA heeft het scherp, arezzo zit hoog op de oc index terwijl alexandro p juist dik onder het gemiddelde zit. Ik vindt alexandro wel fijn bewegen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 23:01

Voor een zwarte zou ik bij desperado ook een + op zn kleur moeten zetten _O-

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:42

ART_UMA schreef:
MisterA heeft het scherp, arezzo zit hoog op de oc index terwijl alexandro p juist dik onder het gemiddelde zit. Ik vindt alexandro wel fijn bewegen.

Als fokker wil ik veulens fokken die ook later verkoopbaar zijn.
Ik heb een gruwelijke hekel aan paarden met ocd. Vrijwel onverkoopbaar, en daarom ben ik heel blij dat we nu over verervingsgegevens beschikken.
En een rot karakter, nog zoiets, overspannen paarden zijn eveneens slecht te verkopen. Dus als ik daarop kan selecteren dan doe ik dat ook. Hetzij door ervaring, hetzij door de beschikbare fokwaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:11

yvonnepuntnl schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, zijn nakomelingen scoren goed op de galop. Charmeur is Florencio x Jazz en wat betreft de galop van Jazz ben ik het niet met je eens. Jazz staat bekend als een echte verbeteraar van de draf, maar de galop is zeker ook boven gemiddeld.
Een springhengst op deze merrie vind ik zonde. Daar ga je het dressuurmodel en de oprichting zeker niet mee verbeteren.

Dat kan, ik vind de Jazz nakomelingen vaak galoperen met een weggedrukte rug, dat zie ik niet graag. Ik wil dat ze de bovenlijn rond maken in de beweging en met de schoft omhoog galoperen.
Maar Florencio heeft natuurlijk een super galop..

Bordeaux heeft inmiddels ookal ggk zonen, wellicht ook nog interesant voor je?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:39

Elisa2 schreef:
Bordeaux heeft inmiddels ook al ggk zonen, wellicht ook nog interessant voor je?

Ferdaux is met Ferro dichtbij en verfijnt, de andere Googel en .. ben naam ff kwijt.., is nog geen afstammelingen info aanwezig. Googel heeft volgens de KWPN rapport matig sperma, dus dat zou misschien ook een aandachtspunt zijn. Voorlopig staan ze niet op m'n lijstje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:41

Grenoble heb je ook nog, zit ook de beroemde Endy v. Jazz achter...maar goed daar van is ook nog geen nafok bekend.

RosHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:46

Numero Uno komen fijn en sterk bewegende springpaarden van die ook zeker niet mistaan in de dressuurring.
en anders zijn zoon van Gogh die is ook wel heel gaaf!

Zazou R is ook wel leuk! kan zelf goed bewegen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:58

RosHorses schreef:
Numero Uno komen fijn en sterk bewegende springpaarden van die ook zeker niet mistaan in de dressuurring.
en anders zijn zoon van Gogh die is ook wel heel gaaf!

Zazou R is ook wel leuk! kan zelf goed bewegen

Hoe zit t met braafheid van numero uno?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:05

misterA schreef:

Ik ken geen Alexandro met OCD en met name bruine Alexandro's zijn erg gewild. En daarnaast gaf ik Saron als optie voor TS. Zelf heb ik met Alexandro gedekt. Om aan te geven dat ik ervaring heb met Gelders dekken bij rijpaard, niet eens direct als advies, hoewel het ook een optie kan zijn. Maar gezien de specifieke vraag naar mogelijkheden als springpaard vond ik Saron een betere optie.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:38

Lante schreef:
misterA schreef:

Ik ken geen Alexandro met OCD en met name bruine Alexandro's zijn erg gewild. En daarnaast gaf ik Saron als optie voor TS. Zelf heb ik met Alexandro gedekt. Om aan te geven dat ik ervaring heb met Gelders dekken bij rijpaard, niet eens direct als advies, hoewel het ook een optie kan zijn. Maar gezien de specifieke vraag naar mogelijkheden als springpaard vond ik Saron een betere optie.

Saron (v creool) lijkt eerder te verkleinen en qua gangen niet genoeg te verbeteren, maar ik heb er verder erg weinig van kunnen vinden qua afstammelingen en video's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:30

Lante schreef:
misterA schreef:

Ik ken geen Alexandro met OCD en met name bruine Alexandro's zijn erg gewild.

Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn
Die index komt niet uit de lucht vallen
Dat bruine ruinen (!) goed te verkopen zijn zal waar zijn maar je kan ook een vos of een merrie krijgen en ik weet ook niet tegen wat voor bedrag ze neertellen, dat zal bij een rijpaardnakomeling al snel hoger liggen

Numero Uno's zijn toppers maar ook stuk voor stuk speciaal karakter, idem Ustinov, dat Libero bloed moet een coole merrie bij in mijn ogen

Voor TS een springhengst op deze merrie vind ik niet echt een logische keuze, houd je daar aan vast?
Ik vind Dorado ondergewaardeerd die mocht best wat meer merries hebben

De keur verklaarde Painted Black geeft ook rijdbare paarden
Ik heb een fijne Bon Bravour lopen, die zal mss nog via diepvries te krijgen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:34

Ik heb trouwens een superfijne Spielberg gefokt als je niet met reg. A zit (hij voldoet aan de PROK en cornage eisen)
Moeder 1.63 de Spielberg 1.72 en 85 punten voor de galop
Die heb ik dit jaar weer eens op het lijstje want hij fokt echt uniform type en super te rijden paarden, terwijl hij toch een heel wisselend merriebestand heeft gehad