Hengst voor palomino Zambuka merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

Mooie merrie, beetje bloot maar ze is nog heel jong. Wat vind de je van brandon als type paard? Is dat teveel dressuur? Gelders kan ik me ook goed voorstellen bij je merrie.

De nakomelingen van charmeur schijnen best braaf te zijn wat ik heb gehoord.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:15

Helabitha schreef:
De nakomelingen van charmeur schijnen best braaf te zijn wat ik heb gehoord.
Klopt!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:25

yvonnepuntnl schreef:
GJ9 schreef:
Van Charmeur heb ik naast heel voor mooie, ook wat weinig rassige paarden gezien (groot hoofd met kleine ogen, beetje aan de lompe kant), ik weet niet of ik dat zou durven op deze merrie. Hij heeft wel merries met bloeduitstraling nodig.

Ik weet ook niet wat de merrie van Faline kan hebben, heb er geen foto van gezien :)

Maar wat je hier zegt geldt natuurlijk ook voor veel Gelderse hengsten minstens zoveel als voor Charmeur.

Nee dat is niet helemaal zo. Ik puzzel daar wel mee.
Maar er zijn genoeg Geldersen die zeer weinig veredelingsbloed hebben maar toch heel rassig zijn en veel uitstraling hebben. Alexandro heeft alleen via Koss wat vreemd bloed, maar is ook heel rassig en vererft het ook. Dus ook binnen de populatie kan je selecteren op uitstraling en ras, daar is niet persé bloed voor nodig.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:25

Ik vind deze hengsten echt helemaal prachtig maar misschien niet echt wat je zoekt...
Zou wel een heel mooi veulen worden denk ik...
Grullo Dun Champagne Quarter hengst CJ
Afbeelding

Gold Champagne Quarter Hengst Copper
Afbeelding

GJ9

Re: Hengst voor palomino Zambuka merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:26

Over Charmeur: de nakomelingen die niet zo braaf zijn (het is maar wat je braaf vindt) zijn vooral brutaal geloof ik, niet ril of bang.
Dus het onzekere wat je merrie heeft zal je er vast niet mee versterken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:30

Arrabel schreef:
Ik vind deze hengsten echt helemaal prachtig maar misschien niet echt wat je zoekt...
Zou wel een heel mooi veulen worden denk ik...
Grullo Dun Champagne Quarter hengst CJ
[ Afbeelding ]

Gold Champagne Quarter Hengst Copper
[ Afbeelding ]

Die gaan het front niet verbeteren op deze merrie.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 14:54

Zijn wel leuke kleurtjes (ik ben zeker champagne fan :j) maar niet geschikt voor mijn merrie.
Dan zou ik nog beter een poging kunnen wagen met DV wat ik nog van Kharamel heb :P

Brandon zal ik nog eens even naar kijken. Teveel dressuur kan wat mij betreft niet.
Belangrijkste is dat haar zenuwachtige eigenschappen niet versterkt worden. Beetje brutaal en looplust is geen probleem.

Charmeur zal ik me ook nog eens in verdiepen, vind het zeker geen verkeerde hengst. En beetje bekende naam is ook wel leuk mocht het veulen straks wel voor de verkoop zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:56

en komt uit een fantastische moederlijn.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:01

Als je in de kleur wilt blijven:

-Cream on top http://www.creamontop.nl/
-Edmundo
-Goedhart http://www.sporthorse-data.com/d?z=iEdf ... rt&x=0&y=0
Die laatste zou gezien je wensen best wel eens goed uit kunnen pakken op je merrie.

Wat Alexandro betreft: Ik weet nog dat ik hem voor het eerst zag, wat kan dat paard bewegen zeg! Kippenvel. Ik vind hem wel wat strak in zijn rug/lendenen maar denk dat dat op jouw merrie geen probleem hoeft te zijn.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 03:44

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 09:54

Paco marti ben ik bekend mee :D super gave hengsten
Maar geen champagne :P
Die dragen pearl... Enkel pearl gen toont niet maar icm met creme of nog een pearl gen wel. (zou dus kunnen met mijn merrie als ze de creme doorgeeft en de hengst pearl, komt er een leuk gekleurd veulen uit.)

Ik vind kleurtjes zeker leuk, maar wil ook goed papier bij het veulen. Ik heb geen idee wat voor papier je icm met zo'n pre zou krijgen.

De merrie heeft prachtig vol kwpn papier, dus ik vind het zonde om er wat anders op te zetten. En ik wil ook niet op kwaliteit inleveren om een gekleurde hengst te gebruiken. Ik wil het veulen bv ook vrij houden van kinskybloed wat al zoveel wordt gebruikt in NL als het gaat om paarden met een kleurtje.

Als ik t geld had zou ik Totilas gebruiken, dat zou ik best gaaf vinden, een gekleurd veulen van Toot :D
(om maar even een bekende naam te noemen)
Mocht t veulen dan geen kleur van de moeder mee krijgen, is het nog steeds goed verkoopbaar, want, goede afstamming :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 09:56

Cream on top is ook een van de hengsten die ik overweeg :D
Goedhart vind ik net weer wat te zwaar.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:02

Faline schreef:
Cream on top is ook een van de hengsten die ik overweeg :D
Goedhart vind ik net weer wat te zwaar.

Faline schreef:
Het belangrijkste wat ik in een hengst zoek is een goed karakter. Dwz, down to earth en braaf. Denk richting recreatief braaf, maar absoluut niet flegmatiek.
Verder eentje met voldoende body en beweging, iets compact zou wel goed passen. (Met voldoende body bedoel ik niet een hele grote hengst)

Goedhart zelf is misschien wel zwaar maar i.c.m. je merrie gaat daar niet zo'n zware als Goedhart zelf uitkomen, verwacht ik. Gezien karakter en wat meer body zou ik hem toch nog eens overwegen. :)
Register B KWPN

Terugfokken op Modern (met Cream on Top en Edmundo) zou ik niet doen; de Saddlebred heeft niks positiefs toegevoegd en met Marvel en Modern zit dat er al overvloedig in.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-02-15 10:25, in het totaal 4 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:05

als ik zo'n merrei had zou ik alijd iig een ggk kwpn hengst gebruiken, dan maar kans op geen kleur, op het moment dat je wel kleur hebt heb je wat bijzonders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:09

Ik zou de kleurkansen ook even achterwege laten. Ik vind het altijd zo zonde wanneer mensen daar op focussen.
Ik zie liever een correcte vos als een op de kop gebouwde met een 'apart kleurtje' (die tegenwoordig helemaal niet meer zo apart zijn, een vos is bijna zeldzamer :P )
Charmeur vind ik een mooie optie om het front te verbeteren. Karakter is ook gewoon goed. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:30

Helemaal mee eens, doe mij ook maar een correcte en sterke vos (ik vind het lastiger om een zwarte met een goed achterbeen te vinden dan een goede vos, die zijn er veel meer).

Ik zou ook voor een mooie dressuurhengst met veel front gaan, of een Gelderse.

Charmeur, of Dorado, die heeft ook een heel mooi front.
Bij de Geldersen Alexandro of Wilson, die geven fijne bewegers voor de dressuur.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 10:32

Ja, daarom haalde ik het ook even aan. Kans op kleur heb ik met de merrie sowieso, dus daar hoef ik me niet op vast te leggen. Heb ik ook in de OP staan, graag kwpn ggk of iig een ggk hengst.waarmee ik weer kwpn papier krijg.

Kwamen nu een aantal naar voren met leuke kleurtjes zoals de quarter champagnes, kinsky's en die van paco marti. Stuk voor stuk mooie hengsten, maar niet wat ik op dit moment zoek voor mijn merrie. (Dan had ik wel DV kunnen gebruiken wat ik nog van champie heb :P )

Veulen moet ook zonder kleurtje leuk zijn, goed in elkaar zitten en mooi papier hebben.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:39

Heb nog even zitten spitten in de pedigree van je merrie:

Met een gelderse hengst zoals bijvoorbeeld Alexandro P of Floris BS, (om in de effen kleur te blijven :) )die je zelf noemde, of Goedhart,(kleur en kwaliteit kúnnen namelijk ook heel goed samen gaan) zou ik hopen en verwachten goed aan te sluiten bij de klassieke genen die verder terug, 3e en 4e generatie, te vinden zijn in je merrie haar pedigree. Hierdoor zou je weer meer massa en beweging kunnen krijgen. Als je een dressuurhengst neemt die flink in het bloed staat, heb je nog meer verschillende bloedvoeringen/typen in 1 veulen bij elkaar en dat zou ik zelf niet doen gezien de wensen die je hebt ten aanzien van het veulen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:42

Faline schreef:
Veulen moet ook zonder kleurtje leuk zijn, goed in elkaar zitten en mooi papier hebben.

Is niet banketstaaf bedoeld hoor, maar de moeder van je merrie is VB, dus puur op het papier is het niet een heel mooi papier. Dus zonder kleurtje zal het veulen op papier helemaal eentje van 13 in een dozijn zijn in deze tijd.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 10:51

Maar beter vol kwpn, dan een mengelmoesje of helemaal geen papier ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:59

Ach Faline, ik probeer alleen maar met je mee te denken en volgens mij vind je kleur wel leuk anders wil je niet met een palominomerrie fokken, of zie ik het verkeerd?
En een palomino met een B-register is in mijn ogen nog altijd beter (te verkopen) dan een effen die een "vergaarbak" is van allerlei bloedlijnen. Maar goed, jouw paard, jouw keuze. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:00

Ik ben het met jullie beide eens. Geen geweldige moederlijn maar beter een volledig KWPN papier dan kruisen met Quarters en Kinkskey's.
En bij het kiezen van de juiste hengsten kan je dit best uitbouwen een commercieel interessant lijntje. (Dus met kleur en na een paar generaties intressante moederlijn.)

Ik zou wel, als je dat wil, een duidelijke keuze maken in fokrichting. Dus of nu volledig DP...waarbij het wat langer duurt voordat de moederlijn interessant wordt gok ik. Of de GP kant op waarbij je meer kans hebt op een klik met de klassieke genen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:17

Ik spreek je ook niet tegen :P
Ik doelde meer op de hengsten die aangedragen werden met compleet ander bloed, zoals quarters en pre's.

Merrie heeft inderdaad geen super bijzonder papier zelf, maar is wel volledig kwpn. Daar ben ik blij mee, want veel van de kleurtjes in NL zijn die met het kinsky bloed.
Dus voor een kleurtje vind ik haar papier wel leuk. Wat ik veel zie is dat er alleen op kleur gefokt wordt, ik ken in ieder geval maar heel weinig paarden met een kleurtje die ook nog eens uitmuntend papier hebben...
Je moet toch ergens beginnen en ik denk dat er best wat leuks mogelijk is met deze merrie icm een goede hengst :j

Ben nog steeds weg van Alexandro, Wilson vind ik ook erg mooi. Maar Charmeur vind ik ook interessant...
Maar goed, ik heb nog wel even. Wil dr straks eerst ook laten prokken. (en stamboekkeuring, maar die is pas in juni dus als ik defintief besluit te fokken zal er wel eerder een veulen in moeten)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:23

Ik ben niet heel erg thuis in de gelderse fokkerij, maar ik denk dat een gelderse de leukste combi heeft. Wat je zelf al aangeeft is het inderdaad zonde om puur voor de kleur quarters te gebruikeN.
Ik denk dat je met een Gelderse een mooier papier krijgt, een fijner karakter en eerder wat meer body.
Goedhart is misschien zelf wel wat (te) zwaar, maar jouw merrie kan dat wel hebben, zeker met VB in de merrielijn. En dat je dan nog meer kans hebt op een kleurtje is natuurlijk ook een voordeel.
Alexandro lijkt me ook een hele mooie combi.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 03-02-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:27

Faline schreef:
Ik spreek je ook niet tegen :P
Ik doelde meer op de hengsten die aangedragen werden met compleet ander bloed, zoals quarters en pre's.

Merrie heeft inderdaad geen super bijzonder papier zelf, maar is wel volledig kwpn. Daar ben ik blij mee, want veel van de kleurtjes in NL zijn die met het kinsky bloed.
Dus voor een kleurtje vind ik haar papier wel leuk. Wat ik veel zie is dat er alleen op kleur gefokt wordt, ik ken in ieder geval maar heel weinig paarden met een kleurtje die ook nog eens uitmuntend papier hebben...
Je moet toch ergens beginnen en ik denk dat er best wat leuks mogelijk is met deze merrie icm een goede hengst :j

Ben nog steeds weg van Alexandro, Wilson vind ik ook erg mooi. Maar Charmeur vind ik ook interessant...
Maar goed, ik heb nog wel even. Wil dr straks eerst ook laten prokken. (en stamboekkeuring, maar die is pas in juni dus als ik defintief besluit te fokken zal er wel eerder een veulen in moeten)

Ik zou inderdaad gewoon bij het KWPN houden en dan voor de best passende hengst gaan.
Waarschijnlijk is dit niet de enige keer dat je fokt. De jaren dat er een veulen zonder verdunning uit komt heb je pech, de jaren dat je wel een verdunning fokt heb je geluk. En dan is het idd mooi dat je een gewoon KWPN papier hebt en enkel op kwaliteit hebt gefokt. Dan ben je weer een generatie verder.

Je merrie zelf is DP x TP. Waar wil je zelf heen fokken in te toekomst? Wil je Geldersen met een leuk kleurtje gaan fokken of dressuurpaarden? Daar zou ik rekening mee houden. Hoe meer generaties je dan verder bent naar je eigen fokdoel toe, hoe interessanter het ook wordt en hoe verder het TP bloed van het papier verdwijnt.