Welke allround/spring-hengst voor PatijnxHeineke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:58

M_i_R schreef:
Gelderse richting binnen kwpn idd. Zie nu dat ik het veulen bij alle richtingen kwijt kan en zelfs A register zolang ik maar een goedgekeurde hengst kies? Apart maar prima. Op een keuring zal een veulen waarschijnlijk worden weggelachen bij de spring en dressuurrichting maar toch... Een veulen van o Brian kan ik dan weer alleen onderbrengen bij rp of tp maar niet bij Gelders? Ondanks de afstamming van beide ouders?

Weet jij (Natascha) hoe er op de Gelderse keuringen wordt gekeken naar veulen met een ouderdier uit de tp-lijn? Hen je nog enige kans op een goede plaatsing of ziet men dat liever niet?

Ik ga iig nog even kijken naar de andere voorgestelde opties!

Ja hoor die doen het prima op de keuringen. Vooral de Alexandro's doen het geweldig op de keuring.
Er is een bekende Tuigpaardenfokker die een aantal jaar terug is overgestapt op Gelders en zijn Tuigpaardmerries nu inzet voor de Gelderse fokkerij.

Heeft al een kampioen op de keuring gehad.

Volgens mij kan je een O'Brian ook Gelders registreren hoor.
En van Ginus weet ik het heel erg zeker.

M_i_R

Re: Welke allround/spring-hengst voor PatijnxHeineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:07

Dit opent allemaal deuren, dank voor de info!

Ik vind keuringen leuk om te doen dus kijk ik liever vooraf waar ik ook nog serieus terecht kan met een veulen, ga ik daarna hard duimen dat het ook daadwerkelijk een knap kind wordt :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:09

Kom anders naar de Gelderse hengstenshow dit voorjaar. Kan je alle hengsten lief zie, is super gezellig en je kan een dekking winnen.

Btw,..er is een Gelders huiskamer topic.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:50

Leuk dat je een veulen wilt fokken met je merrie.

Een Gelderse hengst kan heel goed, en een veulen kan gewoon volwaardig mee doen aan de Gelderse keuring. Er is een eis dat er niet meer dan 12,5% veredelingsbloed in de eerste drie generaties mag zitten. Dat valt bij jouw veulen van het papier af (bij je merrie al).
Er worden heel wat Geldersen uit TP merries aangeboden bij de Geldersen, zie de Alexandro kampioen van dit jaar.

Met Alexandro kan je een stoer veulen fokken met veel beweging. Maar je zegt wel dat je wat meer van het tuigtypische af wilt, eerlijk gezegd denk ik niet dat dat lukt met Alexandro. Wat niet wil zeggen dat die paarden niet geschikt zijn om onder het zadel te rijden.

Wilson (Koss x Cabochon) ben ik behoorlijk fan van. Dat vind ik een echte Gelderse hengst. Komt uit een moederlijn met zeer veel (dressuur)sport. Waar Alexandro's soms wat strak kunnen zijn in de stap, geeft hij nakomelingen die super kunnen stappen en ook galopperen. En degenen die ik van dichtbij ken zijn nuchter en werkwillig. Voor een sportpaard te fokken zou hij bij mij op 1 staan. Koss-kinderen springen vaak goed, Cabochon niet zo. Dus dat is een gok. Ik heb trouwens nog geen enkel verontrustend bericht gehoord over de röntgenfoto's van zijn nakomelingen, wel positieve.

Je zou ook aan Koss zelf kunnen denken, die fokt geweldig op wat tuigtypische merries. Maar dan is de maat weer een gok misschien.

Chablis heeft een heel mooi model, was in beweging altijd wat gewoon, maar heeft wel een heel overtuigend papier. Springt ook heel netjes. Zit je wel met DV sperma.

Vitens kan je ook overwegen. Heeft een wat lang achterbeen die wat na kan komen, maar als jouw merrie een snel achterbeen heeft kan je dat wel overwegen.

Ginus' bevruchtingsresultaten zijn niet zo fantastisch en O'Brien zou ik met die maat niet durven.

En niet meer zo in the picture, maar wat vind je van Laurentz? Op merries met een scheutje bloed kan hij mooi fokken, en ze springen over het algemeen heel goed.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 16:01

Zo alle aangedragen tips nog verder bekeken. Heb voor mezelf eigenlijk wel bepaald dat het gewoon een gelderse hengst moet worden. Met een RP/S ben ik (vind ik) teveel aan het klooien qua bloedvoeringen. Hoewel het de intentie is om het veulen altijd te houden, kan er zich natuurlijk altijd de situatie voordoen dat ik het veulen toch moet verkopen en ik denk dat ik dan het dekgeld er amper uit krijg als ik een patijn x o'brian/emilion oid in de aanbieding heb.

Tijdstechnisch gaat 2015 hem denk ik nog niet worden, dus ik vrees dat chablis exit is (al had ik werkelijk een prachtige naam bedacht voor een veulen voor aankomende voorjaar *uche* Kaapsepracht O:) :') *uche* maar goed, daarvoor zijn we toch al te laat). Mocht Chablis in 2016 ook nog beschikbaar blijken dan is dat nog altijd een optie.

Wilson spreekt mij steeds meer aan. Ik hoop dat er toch wat meer nakomelingen van hem gaan komen want ik ben wel erg nieuwsgierig hoe hij vererft. Hij heeft ook een mooie maat, springtechnisch hoge punten gekregen en ook qua gangen echt goede punten. daarbij een mooi rijtypisch postuur, wat ik ook een beetje hoop mee te kunnen nemen in het veulen.

Koss zelf en dan met name zijn veulens krijgen (las ik) vaak toch wat commentaar op de stap en galop, te weinig soeplesse en kort stond erbij. Vind ik tricky met zandra's eigen beperkingen in die twee gangen.

Vitens is idd ook het overwegen waard. Enige wat me daar tegen zou houden is de kleur denk ik. Ook ligt de betrouwbaarheid van zijn fokwaarden behoorlijk laag, of vergis ik me daar in?

Laurenz vind ik te klassiek en te grof, ook nog vos. Nee sorry. Vind ik niks aan :+

Ik zal mijn ogen eens openhouden voor wat meer activiteiten rond het gelders type. Vind het erg leuk om me hier in te verdiepen :))

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:18

Ik rij een Koss x Lorton, moeders volledig TP. De stap behoeft aandacht, maar ze draaft zeer fijn en galoppeerd zo mogelijk nog fijner! En dat was echt een aandachtspunt van de moeder.

Good old Koss zou ik best wel aandurven op een Patijn. Van de combi Patijn met Zepbloed heb ik ook al goede dieren gezien, je zou dan Henkie eens in de gaten kunnen houden (die loopt in de HK nu).

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 16:22

Henkie had ik gezien idd. Ook een erg knap dier! Wordt wel een erg kort rondje gelderse hengsten in Den Bosch helaas.

Die Koss x lorton lijkt zo vanaf de foto behoorlijk rijtypisch uitgevallen (heb je even opgezocht ;)), mooi dier en ook behoorlijk aan te maat, of niet?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:06

Leuk dat je voor een Gelderse hengst wilt gaan, lijkt me een verstandige keuze!

Haha Kaapsepracht, ja er zijn genoeg leuke namen te vinden voor nakomelingen. Maar de K had je sowieso niet gered, die is aankomend jaar al.

Wilson heeft niet bar veel gedekt. In 2011 zijn zijn eerste kinders geboren (stuk of 9 dacht ik), daarvan zijn er geloof ik drie op de keuring geweest afgelopen zomer, waarvan er twee naar de nationale mochten. Een daarvan heb ik de eer om zo af en toe onder mijn bips te hebben, dat is een gruwelijk fijn dier, echt sportpaard, graag werken en nuchter (er was vandaag heel wat woei maar ze geeft er niks om, en dat heeft ze niet van mams ;) ).
In 2012 is er enkel een hengstveulen geboren, en in 2013 zes nakomelingen. Volgend jaar zouden er dus nog vierjarigen op de keuring kunnen komen, en dan pas het jaar erop weer. Ze hebben niet zo hard hun best gedaan voor de dekkerij en hij is 2 jaar niet beschikbaar geweest. Ik heb alle vertrouwen in zijn vererving, hij komt uit een super en fokvast stammetje, en de nakomelingen die ik ken lijken behoorlijk op elkaar: souplesse, ruimte, modern. Enige aandachtspuntje vind ik de croupelengte, hij verlengt de croupe niet. Maar dat zit bij jouw merrie wel snor geloof ik als ik de foto zie.

Koss is zelf redelijk strak in de bovenlijn en dat vererft hij ook wel. Als de nakomelingen daardoor wat weinig lichaamsgebruik hebben kan de stap tegenvallen. Ik vind hem over het algemeen wel heel goed vererven op TP bloed.

Henkie heeft veel souplesse voor een Alexandro, zit mooi bloed achter. Ik ben nog niet 100% overtuigd, maar er komen nog momenten genoeg om hem te zien, mocht hij verder door gaan.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:15

.... en dan ineens op de voorpagina het bericht over de aangewezen hengsten voor het verrichtingsonderzoek met een :wow: flemmingh?!? qua springbloed en maat lijkt het me mooi. Qua karakter, twijfels. Zeker met Jazz die achter Charmeur vandaan komt. Vind het iig een erg knap dier om te zien. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:22

Daar noem je een 'Gelderse' die niet op veelzijdigheid gefokt is.. als je de mogelijkheid hebt moet je hem gewoon eens bekijken in het VO.
De hengst die ik heb gekozen voor mijn merrie (zie topic hier op EHK) zou ook nog wel eens interessant kunnen zijn voor de jouwe. Bruin, mooie maat, super lopen, springgefokte Gelderse zonder Kossbloed, uit een fantastisch presterende stam. En gruwelijk braaf.