Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 18:04

Oke :j bloedvoering zou ik dan moeten uitzoeken. Hij spreekt me tot nu toe wel heel erg aan. Keuringen weet ik nog niet :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:12

Heb alleen tinkertjes met kleur in de aanbieding en dat is niet wat je zoekt :+ Maar kijk zeker met je mee, ben heel benieuwd naar Blue als mamma.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:19

Persoonlijk zou ik eerder voor die Winston gaan dan voor Le Matsjo.
Maar dat is persoonlijke keuze
Je zou eens contact kunnen opnemen met de hengstenhouder.
Mogelijk kunnen zij je vertellen hoeveel arabisch bloed hij voert.

Of toch naar Welsh PB gaan?
Het Welsh-Partbred (PB) komt net als alle andere Welsh-pony’s uit Wales, Groot-Brittannië. Partbred betekend dat het ras maar voor een deel uit Welsh-bloed moet bestaan. Het ras ontstaat dus door kruisingen van een Welsh met andere paarden- of ponyrassen. Daarbij maakt de sectie van de Welsh niet uit, wel moet het Welsh bloedaandeel minimaal 12.5 % zijn. Vanwege de vele verschillende anderen rassen is de Welsh PB in alle kleuren te vinden ook de schofthoogte is afhankelijk van de andere rassen. Deze veelzijdigheid zorgt voor veel verschillende prestatiemogelijkheden. Elastische gangen en een goed springvermogen zorgen ervoor dat de Welsh PB een geliefd wedstrijdpony is voor alle disciplines. De pony’s hebben vaak een goed, stabiel temperament en een braaf karakter, daarom is het ras een geschikte sportpony voor kinderen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:29

Rianneke schreef:
set_elkol schreef:
Voor Blue ben ik wel gecharmeerd van Leunsveld Winston maar dat is een Welsh NWR

Mits hij voldoende bloed voert zou dat register A kunnen worden... Bij het nrps kunnen ze overigens ook precies het bloedpercentage uitrekenen :j

En met register A zou je ook naar de keuring kunnen mits je dat leuk lijkt.

Hoe doen ze dat? :o

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:30

Good Looking is wel heel mooi, staat hij in Thesinge ter dekking of hebben ze hem ergens anders staan? Zijn hoofd is niet extra sierlijk, en zijn rug ook niet heel lang. Heb de ballen verstand van fokken overigens..
Zijn moeder heeft dacht ik wel een fijn hoofdje en wat langere rug, maar is ook wat kleiner. Wat voor veulens heeft hij tot nu toe gebracht?
En zou je er dan een papier bij kunnen krijgen of niet?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:42

Nee klopt hoor Good Looking heeft niet precies de punten die ik zoek maar is wel een gave sportpony. Papier weet ik dan zo niet.. Volgens mij Thesinge inderdaad! Hij is ook bij Welsh goedgekeurd staat op de site?

pp Winston doet me ook net wat meer dan Matsjo helemaal voor Blue :j

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:29

had je al meer fokervaring of heb je met Set nu de smaak te pakken?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:30

Set is de eerste merrie die ik zelf heb laten dekken inderdaad :j Ik vind het fokken al langer interessant maar had er nooit de kans voor. Vanwaar deze vraag?

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:40

ach ik ben zo'n stille meelezer die Set al tijden volgt... en nu je Blue misschien in de toekomst laat dekken, voor de verkoop, vroeg ik me af of dat een soort ontwikkeling van een nieuwe liefde was (fokken) :D
Gewoon nieuwsgierig dus! En je woont in de buurt, om de een of andere reden vind ik de achtergrond van mensen dan extra interessant :o

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:43

Haha ja een nieuwe liefde, maar eigenlijk een oude die ik eindelijk uitvoer :D Ik heb Set al 8 jaar en wilde haar altijd al dekken maar toen ikjonger was vonden mijn ouders dat geen goed plan, en later heb ik et een poos laten rusten.
Planning was Set nu te dekken en misschien in de toekomst nog weer eens met een Arabisch Volbloed, maar Blue is zo'n leuke merrie. Dus ik moet nog kijken wat ik wil en wanneer. Leukste voor de veulens is 2 tegelijk fokken maar of dat nou verstandig is verder :D
Waar woon jij?

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:47

eerst eens afwachten hoe deze gaat... neem aan dat je Set dit jaar niet opnieuw laat dekken? In 2015 allebei dekken en dan 2 veulens... en deze erbij... krijg je een leuke kudde van :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:50

Nee ik had wel een hele gave kans dit jaar met een AV hengst die heel even in NL is maar ik vind het teveel gehaast en gedoe en stress voor Set om dat nu even snel in augustus nog voor elkaar te krijgen, dus het wordt dan 2015 of later dekken, en dan 1 of 2, we zullen zien.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:35

Ik zou voor een nrps goedgekeurde gaan. Viva la bam, don ducky c-two, kinetic wizard of inderdaad onderstaande, twijfel alleen of die met zo'n merrie wel een chique hoofdje door geeft. Welke maat wil je het veulen ongeveer hebben? En wat wil je ermee gaan doen?

marjolein88 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Denk dat bovenstaande hengst zeker op veel punten kan verbeteren op de merrie

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Du Bois nakomelingen kunnen zeker wel mooie hoofdjes hebben hoor! ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:38

Maat wil ik D proberen te fokken met een D of E hengst, doel is de verkoop maar gefokt met als doel sport, en niet bepaald 1 tak van sport maar een all round (kinder?)pony. Viva La Bam vind ik van de drie die je noemt het meest passen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:43

Viva la bam is ook erg leuk in het echt vond ik! Als je de mogelijkheid hebt om een keer naar een hengstenshow oid te gaan zou ik dat zeker doen, ook van meerdere hengsten. In het echt kun je toch beter beoordelen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:44

Goed plan :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:48

eind januari 2015 gezellig naar Ermelo.
Daar kan je heel veel NRPS hengsten bewonderen dan!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:48

Oke bedankt voor de tip(s)! Leuk :D

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:53

Viva la bam staat bij ons in de buurt! Erg leuke hengst is het idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:55

Wil je een C of een D pony fokken? Dat kan ik niet zo goed uit je tekstje halen hihi!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:04

Ik wil een D pony fokken als het lukt, uit een C merrie met een D of E hengst. Maar nadat meerdere bokkers mij vertelden dat er meer vraag is naar C-pony's als kinderpony heb ik die optie ook open gehouden, mits er leuke tips binnenkomen voor hengsten ;)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:05

Twee veulens tegelijkertijd is zo leuk!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:08

Ja he Marion, alleen dan moet ik goed bedenken wat ik zelf wil en met welk doel :D

Had de hengsten van Leonie ook nog overwogen voor Blue maar weet niet of ik dan iets fok waar een markt voor is :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:03

Welke hengsten heeft Leonie?
Ben niet nieuwsgierig hoor hahahaha

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 23:05

Sam waar Set door is gedekt en een palomino Rocky Mountain Horse, dus beide RMH. Marionblo heeft ook een veulen van die palomino dit jaar.

Maar met die hengsten zou je een compleet ander veulen voor ee compleet ander doel fokken dan wat ik nu wil :P die hebben geen fijne hoofdjes of het soort exterieur wat ik nu zoek.