last minute advies ferdeaux op een gribaldi merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 16:20

Helaas was ik net een dag te laat kwam omdat de da van mij zelf een spoedgeval had en dus pas laat in de ochtend langs kwam, volgens hem zou de dag er na ook nog wel een goede dag zijn om te dekken , ben woe naar dekstation gegaan helaas was wo wel het ei weg dus gemiste kans, toch ga ik de volgende keer dekken maar breng de merrie een week naar station, maakt me niet uit dat het laat wordt en risico wil ik wel nemen.

kan ik nog een dagje nadenken maar ik denk nog aan dreamboy terugdekken op burggraaf geeft een slagschip en moeders is burggraaf en echt geen makkelijke merrie.

Geloof echt da the tkarakter van gribaldi vandaan komt maar ze is nu wel aan de betere hand sinds we iemand hebben die doorpakt op de problemen, was eerst echt niet mogelijk , dan kreeg je een pak rammel terug op je been.

Anoeska27

Re: last minute advies ferdeaux op een gribaldi merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:32

Als er de dag ervoor nog een ei zat, dan zou ik dus wel geïnsemineerd hebben. Grote kans dat het dan alsnog gepakt had.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:08

Yep, dan zit het ei nog niet in de baarmoeder.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:20

Dat zei ik dus ook maar volgens da op station was met de scan te zien dat ei toch wel langer dan 12 uur weg was dus is dan te lang beste kans is direct na de ei sprong.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:00

Dan had hij haar misschien beter gelijk hengstig kunnen spuiten want je komt nu toch wel later in het seizoen. Kan nog steeds trouwens.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 08:43

ja is een optie ga ik vandaag overleggen maar over 12 dagen is ze ook weer gewoon hengstig weet niet hoelang het duurt na hengstig spuiten en komend weekend moet ze voor voorlopig keur weg dus wee tnie tof we dan teveel ineens gaan doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:07

spekenham schreef:
Sorento krijg je toch geen vol papier? is toch ook register A?

Ja en nee. Kijk hier maar eens:
[ON] Sorento voldoet aan eisen register A
Volgens mij krijg je bij een veulen eerst wel een register A papier. Maar dat zou ik onder deze voorwaarden geen probleem vinden.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:47

Roodvos schreef:
spekenham schreef:
Sorento krijg je toch geen vol papier? is toch ook register A?

Ja en nee. Kijk hier maar eens:
[ON] Sorento voldoet aan eisen register A
Volgens mij krijg je bij een veulen eerst wel een register A papier. Maar dat zou ik onder deze voorwaarden geen probleem vinden.

Dit klopt je krijgt registe A.
Maar je kan als ze 3 zijn naar keuring en als ze dan stamboek opgenomen worden krijg je gewonen papieren.
ze kunnen gewoon ibop doen.
em ze kunnen ook ster worden,
Zelfs hengsten kunnen gewoon naar hengsten keuring,

Mijn merrie was kwpn en hebben we naar nrps gedaan. Ging van veulen boek naar registe A,
Is naar keuring geweest stamboek merrie geworden en daarna ster op nationale keuring.
en haar veulen kreeg daarna gewoon veulen papier terwijl mama overscheel kwpn was,
(Kwpn paspoort en nrps stamboekpapier)

van sorento vind ik wel dat er vaak kleine nakomelingen zijn,

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:48

spekenham schreef:
maa rals je ster wilt worden moet je wel ibop lopen ik vind spielberg niet opwaarts genoeg gebouwd en toch nog te weinig gedaan op veulenveilingen enz. ik heb er zelf nog geen echt duur verkocht veulen van terug gevonden ( maar ik heb dan ook nog nie talle veilingen bekeken)

Duurste paard wat ik ooit verkocht heb, tja van Spielberg.
Komt natuurlijk ook kwaliteit van de moeder bij kijken.
Daarin tegen was die juist wel opwaarts.
Verder zie je niet veel jonge paarden van Spielberg voor een aantrekkelijk prijsje in de verkoop.
Dat staat los van of Spielberg een goede match voor je merrie is. Sir Oldenburg is dat niet iets?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:44

agerrits schreef:
spekenham schreef:
maa rals je ster wilt worden moet je wel ibop lopen ik vind spielberg niet opwaarts genoeg gebouwd en toch nog te weinig gedaan op veulenveilingen enz. ik heb er zelf nog geen echt duur verkocht veulen van terug gevonden ( maar ik heb dan ook nog nie talle veilingen bekeken)

Duurste paard wat ik ooit verkocht heb, tja van Spielberg.
Komt natuurlijk ook kwaliteit van de moeder bij kijken.
Daarin tegen was die juist wel opwaarts.
Verder zie je niet veel jonge paarden van Spielberg voor een aantrekkelijk prijsje in de verkoop.
Dat staat los van of Spielberg een goede match voor je merrie is. Sir Oldenburg is dat niet iets?

Vriendin van mij heeft ook een spielberg,
Heeft bloed door gegeven kwa uitstraling.
en was ook juist bergopwaarts de moeder totaal niet, heeft maat door gegeven en sterk achterbeen. En er was laatst ook een veiling topper van spielberg, en ze zijn goed te verkopen

maar het moet inderdaad bij je merrie passen

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:33

Ik ben erg gecharmeerd van giovanni, is wel jonge hengst maar wat een gallop en wat is hij mooi opwaarts gebouwd.

nog even goed uitpluizen

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:48

Ik ben eruit het wordt toch vivaldi.

reden . hoor van iedereen het fijne karakter.
en ik denk dat he tmet de rug wel meevalt heb nu diverse vivaldi's gezien die juist net te strak in de lendenen waren en onze merrie moet net wat meer verbindingen hebben daar dus denk dat het samen wel een beetje de goede kant uitgaat.

enigste punt blijft dat ik soms hoor vh achterbeengebruik, als ik zo alle punten bekijk vd div. goedgekeurde zonen hebben ze toch bijna allemaal erg hoge cijfers voor de stap,draf en gallop, vooral de gallop springt eruit en daar moeten wij juist in verbeteren. Ook zitten er achter de vivaldi's vaak niet te bloederige merrie's dus ik denk dat hij zelf wel voldoende luxe kan toevoegen.

En tja ook van hem zie je mindere maar dat hebben alle hengsten, als je ziet dat vivaldi ook een keer eenjaargang heeft gehad met maar 35 dekkingen dan heeft hij het nog niet zo slecht gedaan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:49

Houd je wel rekening mee met de hoeveelheden die Vivaldi heeft gedekt en nog doet? De goedgekeurde hengsten zijn maar een kleine fractie ervan. Ik zou dan eerder kijken naar zijn zoon Expression die wel een goede motor heeft van achteren.

Bovendien zit je met Vivaldi ook nog met de kwaliteit van het sperma. Ik ken meerdere mensen die dit jaar moesten overstappen naar een andere hengst omdat ze hun merrie niet drachtig kregen van hem.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 11:14

[quote="Anoeska27"]Houd je wel rekening mee met de hoeveelheden die Vivaldi heeft gedekt en nog doet? De goedgekeurde hengsten zijn maar een kleine fractie ervan. Ik zou dan eerder kijken naar zijn zoon Expression die wel een goede motor heeft van achteren.

Volgens mij heeft vivaldi niet zoveel de laatste jaren gedekt volgens kwpn heef thij in 2013 maar 9 veulens gehad en een aantal jaar geleden ook maar 35 totaal 932 nakomelingen over 8 volle dekjaren is toch niet zo massaal,

expression vind ik niet zo interessant , verrichtingscijfers niet zo hoog en hoor weinig vd veulens.

misschien toch nog dream boy

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:31

Je hoort weinig van de veulens? Nogal logisch als de eerste veulens net geboren zijn. Verrichtingscijfers zeggen mij helemaal niets, ik bekijk de hengsten zelf op meerdere momenten.

Maar goed, ik ben benieuwd. Succes ermee.

Het klopt dat Vivaldi niet heel veel veulens heeft gehad, maar er is wel massaal mee gedekt. Het sperma is echter niet zo best van kwaliteit waardoor veel merries niet gepakt hebben.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:36

Hier een foto van onze Dreamboy (uit een zware Zuidhorn merrie)

Super karakter, onze merrie is zeker niet de makkelijkste, en onze beide Dreamboy veulens uit deze merrie gaan vanaf de geboorte meteen op mensen af.

Afbeelding
Afbeelding

Chelsey88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:10

Ik kom net pas bij dit topic terecht, beetje late reactie daarom.
Ik heb ook een merrie van Gribaldi (x Murano). Niet zo'n heel makkelijk karakter, maar wel werkwillig. Ze is nu drachtig van Ferdeaux. Ik denk niet dat dat dat perse hoeft te betekenen dat het karakter erger wordt, hooguit gelijk.
Als het veulen van beide kanten een niet-makkelijk karakter meekrijgt wil dat niet zeggen dat het 2x zo erg wordt. Daarbij denk ik dat Gribaldi ver genoeg weg is van Ferdeaux voor inteelt. Iedere generatie is alweer 50% 'minder' Gribaldi tenslotte.
Ik wens je veel succes met het dekken. Ik zou het risico op een laat veulen in dit geval ook wel durven nemen hoor, pas in augustus zou ik gaan twijfelen.

Succes!

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:01

Chelsey88 schreef:
Ik kom net pas bij dit topic terecht, beetje late reactie daarom.
Ik heb ook een merrie van Gribaldi (x Murano). Niet zo'n heel makkelijk karakter, maar wel werkwillig. Ze is nu drachtig van Ferdeaux. Ik denk niet dat dat dat perse hoeft te betekenen dat het karakter erger wordt, hooguit gelijk.
Als het veulen van beide kanten een niet-makkelijk karakter meekrijgt wil dat niet zeggen dat het 2x zo erg wordt. Daarbij denk ik dat Gribaldi ver genoeg weg is van Ferdeaux voor inteelt. Iedere generatie is alweer 50% 'minder' Gribaldi tenslotte.
Ik wens je veel succes met het dekken. Ik zou het risico op een laat veulen in dit geval ook wel durven nemen hoor, pas in augustus zou ik gaan twijfelen.

Succes!

ja zo denk ik er ook over binnen het kwpn heb je al snel wat mindere karakters en vaak zitten in meerdere dekhengsten ook wat inteeld dus daar heb ik verder geen bezwaar tegen, merrie is woensdag gedekt met ferdeaux, vind de hengst ondanks dat ik er zelf nog geen veulentjes van gezien heb , goed passen bij de merrie vooral de rug en de achterhand, volgens joop vd uitert fokt ferdeaux veel richting ferro met dus goede ruggen er in en da tis precies wat ik zoek, en ach karakter merrie is met rijden erg lastig maar op stal kuikenmak dus is toch lastig te voorspellen, overigens zit ferdeaux zelf niet heel hoog in het bloed dus ik verwacht er geen bloedkikker van.

Chelsey88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:27

Ik denk een goede keuze! Ik had inderdaad ook gehoord dat hij richting Ferro fokt, wat mij ook aansprak. Nakomelingen zeggen ook niet alles, en met Ferdeaux durfde ik de gok ook wel te wagen.
Weet je inmiddels al of het gelukt is?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:54

helaas nog niet staat voor tweede keer bij van uitert, was best wel even balen maar ja moeders was ook altijd tweede keer pas drachtig dus we hopen op een beter resultaat nu.