Lienek schreef:Jeetje wat een reacties!
Belachelijk zeker omdat ts het veulen zelf wil houden terwijl iemand hier zelf loopt te verkondigen hoe slecht fokken is/vermeerderen en haar paard ook bij de hengst staat.
En ja dan is fokken ook vermeerderen maakt niet uit of er een afstamming bij zit of niet het is en blijft lastig(er) je paard te verkopen.
Belachelijk.
Dat terzijde ik weet nog een hele leuke (bonte) hengst voor je merrie eventueel als je bont overweegt!
Paard verkopen is idd lastig... Maar het veulen blijft dus bij mij!
Bont is altijd een leuk kleurtje 
NatasjavE schreef:janderegelaa schreef:In het verleden zijn er zeer goede springpaarden uit dravermerrie's gefokt zoals bijvoorbeels Japelouppe en Galoubet A (de vader van Baloubet) dus ik zou voor een springhengst kiezen die een hele goede galop en wat meer front vererft. Dravers staan helemaal niet zo ver van onze rijpaarden af dus ik vind deze combi een stuk minder onzinnig dan die rare haflinger x tinker die ik hier ook wel eens voorbij zie komen. Het wordt in het slechtste geval gewoon een normaal rijpaard.
Maar je hebt het nu over springpaarden. Die hoeven niet opwaarts op het achterbeen te lopen(liever wel maar ach,...als ze er maar overheen komen) Daarnaast was Jappelouppe een toevals product pur sang(woordspeling). Hij heeft nog een aantal volle broers en zussen en dat is niks noppes nada geworden.
Alme(vader van Galoubet) kon je nog op een ezel zetten en er nog een springpaard uit fokken. (invloed van Alme is nog steeds fenomenaal) Kwamen niet heel fijn te rijden paarden van(die konden heel best in je hand hangen) maar springen konden ze allemaal.
TS wil een dressuurpaard fokken uit een draver. Niks is onmogelijk natuurlijk maar dat zie ik toch als een grotere uitdaging.
Ik zag iemand een Gelders Paard noemen. Euh ja. Alexandro zou ik dan willen adviseren die levert bijna zonder uitzondering zijn geweldige draf mechanisme.
Karakter zou ik niet zomaar uitgaan van het ongecompliceerde karakter van een Gelderse. Het zijn namelijk wel hete paarden in het werk. Gecombineerd met de winnaars mentaliteit van een Draver zou dat zo maar een niet zo'n brave kunnen zijn.
Maar net zo goed kan er een steady dier uit komen.
Ik zou als ik zou gaan kruisen met een draver altijd gaan voor een Edurance paard. Kruissen met een Arabier zou ik doen.
Ik denk dat mijn vraagstelling in mijn OP een beetje gek gesteld is 
Ik zoek zeker geen hengst die er een grand-prix veulen neerzet.
draver x arabier heb ik via PB ook als tip gekregen, incl. foto. Leuk beestje, ben helaas zelf niet zo van de arabjes 
janderegelaa schreef:In het verleden zijn er zeer goede springpaarden uit dravermerrie's gefokt zoals bijvoorbeels Japelouppe en Galoubet A (de vader van Baloubet) dus ik zou voor een springhengst kiezen die een hele goede galop en wat meer front vererft. Dravers staan helemaal niet zo ver van onze rijpaarden af dus ik vind deze combi een stuk minder onzinnig dan die rare haflinger x tinker die ik hier ook wel eens voorbij zie komen. Het wordt in het slechtste geval gewoon een normaal rijpaard.
Ik heb door jou reactie ook even zitten nadenken. Wat ik graag wil is een paard waar ik zo een L proefje mee kan lopen. Maar ook L mee kan springen bv. (Mijn hart gaat toch meer uit naar springen/TREC)
Mijn merrie wordt nu L getraind. Maar hier kom ik ook veel hinder tegen omdat het een draver is.
Galop gaat goed, wordt nu 1,5 jaar goed op getraind. Maar zodra je meer verzameling vraagt merk je toch dat ze het erg moeilijk vindt. (Draver = snel = voorwaarts) Bedankt voor je tip iig! Ik zal binnenkort eens kijken naar leuke springhengsten!
caboclo schreef:wil je een herkende hengst?
of een papierloze hengst?
Herkende hengst mag altijd, maar als er nou een papierloze met betere kenmerken komt is die ook altijd bespreekbaar.
2bizzy schreef:Ik heb een aantal jaar geleden mijn draversmerrie laten dekken door een kwpn. Als je het niet weet zie je het niet en is hij om te zien volledig kwpn. Mijn merrie is 1.60m en de hengst was 1.72m. Die van mij is nu 4 jaar en ongeveer 1.75m. Heb hem ook echt voor mijzelf gefokt. Zou het zo weer doen.
Leuk om te lezen! Welke afstamming heeft je paard?
Blij dat het ook zo kan 
Molfre schreef:Wat een reacties... er zijn ook nog mensen, zoals ik zelf, die veel liever een aparte/gekke/mooie kruising hebben die je nooit tegen komt om recreatief mee te rijden, dan een 'sport' paard van een vader/vader die 300x gebruikt is en die een kopie is van 50% van de andere KWPN' ers die er rondlopen.

En dat heb ik dus liever ook... Heb het grootste deel van mijn 'paardenleven' met kruisingen gewerkt en zou er zo weer voor kiezen.
betadine schreef:Uit een draver kun je een prima springpaard fokken. En een veulentje voor eigen gebruik is niets mis mee. Niet iedereen wilt een paard van 2000-4000€. Als TS echt het veulen niet wil houden heeft het veulen net zo veel of zo weinig kans om goed terecht te komen als het doorsnee sportpaard die doorgaans ook maar enkel voor recreatiedoeleinden wordt ingezet.
TS als je dan toch wil fokken met haar zou ik wel naar een minder bloederig type gaan. Dravers zijn vaak een beetje gevoeliger aangelegd waardoor een beetje minder bloed toch beter past bij recreatie-doeleinden.
Wel volg ik velen dat het fokken vaak toch wel een beetje ondoordacht gebeurt. Tijdens het veulenen bestaat er ook een kans dat je de merrie of het veulen verliest, het is niet zomaar even merrie dekken en wachten dat er een veulen uitvalt. Er zijn best wel risico's aan verbonden. Hierna zit je nog met een veulen dat je gaat moeten afspenen een merrie die niet van haar veulen weg te slaan gaat zijn. Kun jij dit allemaal aan, heb je hierbij hulp ? Want zoiets even alleen improviseren is niet doenbaar. Je komt er al snel achter dat je met 2 paarden snel niet meer alles alleen kunt tenzij je echt een goede infrastructuur hebt. Probeer maar eens in je uppie een moeder van haar veulen te scheiden om even te rijden...
Ik ben mij ook zeker van de risico's bewust. Heb zelf zo'n 2 jaar op een grote fokstal (+- 300 merries en +- 200/250 veulens per jaar) gelopen en kwam daar met vanalles in aanraking. Daarom kies er ook niet voor haar dit jaar te dekken maar volgend, of over twee jaar.
Mijn zusje en mijn vader helpen altijd mee. Daarnaast heb ik nog zat mensen die altijd kunnen komen helpen 
Ik heb er nog even over na gedacht en ben het met je eens dat ik er een minder bloederig type op kan/moet zetten.
@Nicole, ik denk dat je het misschien wel doorhebt maar ik reageer niet meer op jouw posts.
Dat ik een veulentje voor mijzelf wil fokken heb jij verder niks mee te maken. Ik wil alleen wat hulp bij de meest ideale keuze zodat ik geen ondoordachte dingen ga doen en er dus wel een slecht veulen uit komt.
(natuurlijk houd je die kans altijd, maar laten we nu de meest ideale keuze maken)
Excuses voor de late reactie.. Wou Donderdag al reageren maar door omstandigheden is het pas vandaag gelukt..