Oudere merrie laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Oudere merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:24

Het lukt niet om aan de hand van deze foto iets over het exterieur te zeggen, dan heb je echt een standfoto nodig. Wel een mooi kleurtje, 50% kans dat het veulen ook een verdunning heeft.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 08:48

Afbeelding

Dit is dan de standfoto

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:14

Ik zou het niet doen zo'n kruising...de merrie heeft al geen ideale bouw voor een haflinger. Met een PRE erop krijg je er echt geen verbeterde versie uit maar waarschijnlijk een beetje een mislukt paard...
En er zijn al paarden genoeg...dus koop dan een PRE, of fok met een mooie haflinger hengst die wel kan verbeteren op de merrie.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:16

Maar dan is mijn vraag wat er niet ideaal is aan haar bouw? En waar moet ik dan echt op letten als ik een hengst uitkies?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:27

De merrie heeft een zware keeluitsnijding en een iets te groot, maar imo wel mooi hoofd. Halslengte lijkt mij voldoende. De schouder ligt iets te stijl. Over het beenwerk heb ik geen commentaar. Zeker geen lelijk paard en ze oogt vriendelijk. Maar Pre's hebben over het algemeen een hele weke rug en lendenpartij. Dat heeft deze merrie zelf al en daarnaast lijkt ze overbouwd. Plus ik heb het idee dat ze wat lang is in het middenstuk. Dat gaat vrijwel geen enkele PRE hengst verbeteren en heb je kans op een - zoals ze dat wel eens in de volksmond noemen - een badkuip.

Over de hengst kan ik verder weinig zinnigs zeggen want het zijn 2 foto's waar je niet vanaf kunt beoordelen. Op de tweede foto lijkt het beenwerk erg fijn (te fijn voor het type ras dwz 'fijn' is geen positief woord in deze betekenis :) ).

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 12:38

Oke dank je wel voor je uitleg ,,nu mijn vraag zou een Lusitano dan beter zijn ?

Daar hebben wij niet eerder aan gedacht omdat die vaak groter zijn zo rond de 1,65 ,en wat ik heb horen zeggen vaak vuriger dan de PRE,s

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:50

Ts ik vind je merrie zeker leuk. Nog een echte klassieke haflinger. Ik denk als je even goed kijkt naar de hengst dat je er vast wel een vind die past. En dat daar gewoon een leuk paard uit gaat komen. Natuurlijk heeft die misschien wat minpuntjes maar dat hebben ze uiteindelijk allemaal. Wat ik uit je berichten begrijp wil je gewoon een leuke combi fokken voor eigen gebruik en eventueel als opvolger voor je merrie.
Je merrie is niet de ultieme sporthaflinger en waarschijnlijk zijn dat ook niet je wensen en als dat met je volgende paard ook niet zo is dan denk ik dat het allemaal wel losloopt.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:02

Nee we zijn geen van beide van dressuur ,wel vind me dochter het leuk om aan de hand te werken

We verwachten ook zeker geen Grand pix paard :) maar wel een leuke nakomeling van onze merrie

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:17

De merrie is van het type haflinger dat ik heel graag zie. Over de kruising heb ik geen oordeel, vindt de getoonde hengst wel mooi en hij oogt niet lang

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:46

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:06

Ik vind Pepita echt een mooie dame ,en de kleur heeft ze van Papa :)