Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fransje23 schreef:Wat misschien ook een optie is om mee te kruisen is de Swarzwalder fuchs![]()
Staat er qua type niet heel ver vanaf.
Zeker voor een onervaren fokker. Trek gerust een jaar uit om te leren, je in de materie te verdiepen en te besluiten wat je wilt. Mits je het goed wilt doen natuurlijk.... safina schreef:Er is een Freiberger Vereniging. Misschien kan je daar contact mee leggen? Het lijkt me dat je daar vast wel iemand kunt vinden die jou kan vertellen of en hoe je succesvol een veulen kunt fokken met jouw merrie. Vraag ook eens na of er markt voor is, een papierloze Freiberger. Misschien kunnen ze de exemplaren mét papieren al aan de straatstenen niet kwijt....dan weet je genoeg: dan moet je hem zelf houden. En wil je dat eigenlijk wel, een Freiberger? Aangezien ik begreep dat je eigenlijk op een dressuur-gefokt paard zit te wachten?
En als je niet met paard naar een keuring wilt, ga dan in ieder geval eens zonder paard. Geef je ogen de kost, vraag advies en leer hoe een goede Freiberger eruit ziet. Leer wat sterke en zwakke kanten zijn van het ras. Neem foto's en video's van je eigen paard mee en vraag deskundigen wat ze van je merrie vinden en waar je op moet letten bij de keuze van een hengst.
Doelgericht fokken is wat anders dan bij de eerstvolgende hengstigheid naar een hengst in de buurt rijden die je op internet hebt gezien.Zeker voor een onervaren fokker. Trek gerust een jaar uit om te leren, je in de materie te verdiepen en te besluiten wat je wilt. Mits je het goed wilt doen natuurlijk....
.Getup schreef:Waarom wil je persé n veulen? Als het tochvoor de verkoop is, zou ik het laten...kost geld en moeite en je hebt toch ook altijd het risico dat het niet goed gaat.
En als je voor jezelf n dressuurveulen wilt hebben, kun je er voor niet te veel geld 1 kopen.
Maar contact opnemenl met de freibergervereniging is n goed idee. En je overlegt wel goed, over welke hengst je er op zet. Denk, dat t idd verstandig is, er n freiberger hengst op te zetten.
Kan t veulen wel gewoon in t stamboek opgenomen worden, als de moeder dat niet is?
. Het zijn wel beide fijne dieren, werkwillig en rustig. Voor veel mensen t ideale paard. Fijn familiepaard.Getup schreef:Daar kan ik me goed in vinden. Mn schoonzus had er ook 2, gekocht in Belgie.De ene was idd duurder als de andere, omdat hij meer in t gewenste freibergertype stond . De andere was te luxe. Het zijn wel beide fijne dieren, werkwillig en rustig. Voor veel mensen t ideale paard. Fijn familiepaard.
Misschien staan er hengsten in Belgie? Als je zoekt op: franche montagne?

) zouden veel mensen zichzelf een groot plezier doen met een Freiberger.