Hengst voor Freiberger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:41

Dan zou je papieren voor het veulen kunnen krijgen bij het R.B.P. met een ggk RBP hengst.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 12:57

Dat is een handige ja, dan heeft ze iig een stamboek.

Dit bewijs heb ik: http://i57.tinypic.com/2wgy6fo.jpg

Ik vind 'm een beetje onvolledig. Bij Sire staat Mina, maar dat is de naam van het (destijds) veulen zelf. Dus het lijkt alsof er een glaasje vooraf is gedronken, en toen het formulier is ingevuld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:04

Wat misschien ook een optie is om mee te kruisen is de Swarzwalder fuchs :)
Staat er qua type niet heel ver vanaf.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 13:12

fransje23 schreef:
Wat misschien ook een optie is om mee te kruisen is de Swarzwalder fuchs :)
Staat er qua type niet heel ver vanaf.

Heb ik ook lang over nagedacht, omdat het schitterende paarden zijn. Maar dan ga ik niet mijn doel achterna, en is het veulen sowieso voor de verkoop. En dan zou ik dus beter voor een freiberger kunnen gaan.

Anoniem

Re: Hengst voor Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:00

Er is een Freiberger Vereniging. Misschien kan je daar contact mee leggen? Het lijkt me dat je daar vast wel iemand kunt vinden die jou kan vertellen of en hoe je succesvol een veulen kunt fokken met jouw merrie. Vraag ook eens na of er markt voor is, een papierloze Freiberger. Misschien kunnen ze de exemplaren mét papieren al aan de straatstenen niet kwijt....dan weet je genoeg: dan moet je hem zelf houden. En wil je dat eigenlijk wel, een Freiberger? Aangezien ik begreep dat je eigenlijk op een dressuur-gefokt paard zit te wachten?

En als je niet met paard naar een keuring wilt, ga dan in ieder geval eens zonder paard. Geef je ogen de kost, vraag advies en leer hoe een goede Freiberger eruit ziet. Leer wat sterke en zwakke kanten zijn van het ras. Neem foto's en video's van je eigen paard mee en vraag deskundigen wat ze van je merrie vinden en waar je op moet letten bij de keuze van een hengst.

Doelgericht fokken is wat anders dan bij de eerstvolgende hengstigheid naar een hengst in de buurt rijden die je op internet hebt gezien. ;) Zeker voor een onervaren fokker. Trek gerust een jaar uit om te leren, je in de materie te verdiepen en te besluiten wat je wilt. Mits je het goed wilt doen natuurlijk....

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:28

safina schreef:
Er is een Freiberger Vereniging. Misschien kan je daar contact mee leggen? Het lijkt me dat je daar vast wel iemand kunt vinden die jou kan vertellen of en hoe je succesvol een veulen kunt fokken met jouw merrie. Vraag ook eens na of er markt voor is, een papierloze Freiberger. Misschien kunnen ze de exemplaren mét papieren al aan de straatstenen niet kwijt....dan weet je genoeg: dan moet je hem zelf houden. En wil je dat eigenlijk wel, een Freiberger? Aangezien ik begreep dat je eigenlijk op een dressuur-gefokt paard zit te wachten?

En als je niet met paard naar een keuring wilt, ga dan in ieder geval eens zonder paard. Geef je ogen de kost, vraag advies en leer hoe een goede Freiberger eruit ziet. Leer wat sterke en zwakke kanten zijn van het ras. Neem foto's en video's van je eigen paard mee en vraag deskundigen wat ze van je merrie vinden en waar je op moet letten bij de keuze van een hengst.

Doelgericht fokken is wat anders dan bij de eerstvolgende hengstigheid naar een hengst in de buurt rijden die je op internet hebt gezien. ;) Zeker voor een onervaren fokker. Trek gerust een jaar uit om te leren, je in de materie te verdiepen en te besluiten wat je wilt. Mits je het goed wilt doen natuurlijk....

De BFMA inderdaad. Daar heb ik al heel wat mailtjes naar verstuurd, maar ze zijn niet bepaald behulpzaam.

Ik ben afgelopen zomer naar een keuring geweest in België. Ik heb daar wel gezien dat sport niets uit maakt. Het gedrag wordt beoordeeld d.m.v voetjes optillen. Daarna mogen ze even draven en stappen en de punten zijn klaar. Vervolgens zadel erop en een proef rijden. Daarna het tuig om en een proef rijden voor de kar. Hengstenkeuring gaat hetzelfde, maar dan wordt de bouw iets beter bekeken. En nét dat stukje sport wil ik wat meer van zien. Ze kunnen veel en zijn intelligent, maar er wordt totaal niet op geselecteerd, best jammer. Mijn merrie is ook niet een standaard Freiberger, omdat ze minder stevig gebouwd is vergeleken met de rest. Daarom had ze ook weinig kans gemaakt op een keuring.

Overigens wordt ze dit jaar niet gedekt. Vandaar ook nu al dit topic, ik wil graag weten waar ik op moet letten, en waar mijn merrie tekort schiet. Ik ga écht niet lukraak fokken met een hengst in de buurt. Dat doe ik het veulen ook niet aan. Maar bij de Freibergers is het probleem dat er zo weinig hengsten zijn. Of er moet zaad vanuit Zwitserland komen, maar dan heb ik de hengst niet kunnen zien. Daarom wil ik eens gaan kijken bij dat adres in Duitsland, om een idee te krijgen wat een beleerde hengst in zijn mars heeft. Want daar worden ze wel in de sport gebruikt.

Afgekeurde Freibergers komen vaak juist deze kant op, net zoals de slachtveulens met te lage cijfers. De jackpot zullen ze niet opleveren, maar dat hoeft ook niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:40

Waarom wil je persé n veulen? Als het tochvoor de verkoop is, zou ik het laten...kost geld en moeite en je hebt toch ook altijd het risico dat het niet goed gaat.
En als je voor jezelf n dressuurveulen wilt hebben, kun je er voor niet te veel geld 1 kopen :-) .

Maar contact opnemenl met de freibergervereniging is n goed idee. En je overlegt wel goed, over welke hengst je er op zet. Denk, dat t idd verstandig is, er n freiberger hengst op te zetten.
Kan t veulen wel gewoon in t stamboek opgenomen worden, als de moeder dat niet is?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 14:49

Getup schreef:
Waarom wil je persé n veulen? Als het tochvoor de verkoop is, zou ik het laten...kost geld en moeite en je hebt toch ook altijd het risico dat het niet goed gaat.
En als je voor jezelf n dressuurveulen wilt hebben, kun je er voor niet te veel geld 1 kopen :-) .

Maar contact opnemenl met de freibergervereniging is n goed idee. En je overlegt wel goed, over welke hengst je er op zet. Denk, dat t idd verstandig is, er n freiberger hengst op te zetten.
Kan t veulen wel gewoon in t stamboek opgenomen worden, als de moeder dat niet is?

Als ik er een Freiberger op zou zetten is het echt om het ras in wat meer Nederland te krijgen. Klinkt raar, maar er zijn er nogal weinig in Nederland. Terwijl het eigenlijk geschikte paarden zijn voor kinderen (over het algemeen). Als het een ander ras hengst zou zijn vooral voor mijzelf.

Zonder stamboek merrie heeft het veulen geen kans in het stamboek te komen (heeft iemand van een vereniging mij verteld). Het is een beetje een stamboek van vroeger uit, waar weinig aan veranderd is/wordt.

Wel kan ik het stamboek vragen welke hengst erbij zou passen, los gezien wel of geen stamboek.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:54

Daar kan ik me goed in vinden. Mn schoonzus had er ook 2, gekocht in Belgie.De ene was idd duurder als de andere, omdat hij meer in t gewenste freibergertype stond . De andere was te luxe :D . Het zijn wel beide fijne dieren, werkwillig en rustig. Voor veel mensen t ideale paard. Fijn familiepaard.

Misschien staan er hengsten in Belgie? Als je zoekt op: franche montagne?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 15:03

Getup schreef:
Daar kan ik me goed in vinden. Mn schoonzus had er ook 2, gekocht in Belgie.De ene was idd duurder als de andere, omdat hij meer in t gewenste freibergertype stond . De andere was te luxe :D . Het zijn wel beide fijne dieren, werkwillig en rustig. Voor veel mensen t ideale paard. Fijn familiepaard.

Misschien staan er hengsten in Belgie? Als je zoekt op: franche montagne?

De Belgische hengsten heb ik gezien op de keuring. Zaten schitterende beesten tussen, maar die waren te "lomp" voor mijn merrie. En allemaal uit het Franstalige deel, dus ik wordt niet veel wijzer van de achtergrond van die hengsten :P

Zoals deze hengst: http://www.fm-belgium.be/Documents/fich ... eur_fr.pdf

Daar stond echt een bonk van een hengst. Maar mijn merrie is niet zo explosief, dus ik vraag me dan af of het geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:40

Wat jammer dat ze zo weinig behulpzaam zijn bij de vereniging. Waarom zou een hengst zoals op de laatste link niet geschikt zijn?

Qua verkoop: het gaat natuurlijk niet alleen om wat het oplevert, maar ook of je er een goed tehuis voor gaat vinden. Ik ken iemand die ieder jaar een veulen fokt bij zijn merrie. Met stamboekpapier. Nette veulens, maar wat klassiek (lees: lomp) qua type. Staan niet vooraan op de keuring. Als het een hengst is, raakt hij dat aan de straatstenen niet kwijt. Er is gewoon veel meer aanbod dan vraag. En blijven zitten met een hengst, als je er geen plek voor hebt, is vrij lastig. Één van de hengsten heeft hij uiteindelijk als jaarling naar de slager gebracht. Ieder jaar zeg ik weer: "waarom steeds een veulen? Nok er dan mee!" Maar nee hoor....

Andere kennis van me had vorig jaar een hele leuke Dpony op de paardenmarkt. Direct van de fokker. Die stond daar met allerlei jong spul. Hengst, 2 jaar, goed papier, gerenommeerde fokker, mooi beest. Voor een prijs die niet eens kostendekkend was. Fokker zei "je moet wat, dus dan maar naar de paardenmarkt. Anders kom ik er niet vanaf in deze tijd." Het lijkt mij dus vreselijk om dieren zo te verkopen..... Ik zou er meteen mee stoppen.

En zo kan ik nog wel 5 verhalen oplepelen. De markt is gewoon heel slecht. Het ergste lijkt mij niet dat je er niks voor krijgt, maar dat je voor het dier geen goed adres vindt....

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:09

Daar gaat het mij ook om. Daarom heb ik plek thuis dat mocht hij/zij niet verkocht worden, het veulen hier kan blijven. Met Freibergers zal dat probleem minder zijn. Je ziet ook vooral ruinen hier in Nederland, en zelfs hengsten zijn geschikt voor kinderen heb ik op de keuring gezien. Erg indrukwekkend hoe kleine kindjes met die hengsten bezig zijn, terwijl er wel 50 merries om hem heenlopen. Niet dat ik hem hengst laat als het een hengst zou zijn.

Die hengst in de link is heel erg fors, wat minder geschikt is als rijpaard. Heel mooi als iemand erop rijd, maar de souplesse mist een beetje. En als ik een Freiberger hengst zou nemen, wil ik graag dat het paardje iets kan bereiken qua sport. Stel ik houd hem zelf, kan ik er ook wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:48

Ja, ik vind ze ook erg leuk. Maar dan vooral voor de mensport. Koel, maar wel willen werken. Maar er zijn natuurlijk wel paarden die je een stuk makkelijker naar de hogere niveaus in de sport rijdt. Als ik z of hoger wil rijden, of dat nou onder zadel is of voor de wagen, zou ik naar wat anders uitkijken.

Anderzijds: aangezien het gros van de ruiters en menners dat niveau nooit bereikt (mijzelf incluis :o ) zouden veel mensen zichzelf een groot plezier doen met een Freiberger.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:54

Ik ga dit jaar maar eens heel wat hengsten bezoeken en kijken wat eruit rolt. Vooral Freibergers, maar dan ben je wel snel klaar.

Als jullie nog suggesties hebben, gewoon zeggen hoor :)