keuze hengst 100% av bij 100% fries ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:01

Sammie schreef:
Pandora2 schreef:
Ik zeg doen ! :j Je hebt een prachtige merrie en die hengst is ook echt een plaatje !
Fokken is en blijft gokken....dus waarom de gok niet wagen met deze combi ? :D

Omdat je zeker te weten niet krijgt wat ts wel graag wil..

Fokken is trouwens helemaal niet gokken. Vermeerderen is gokken..

Oeps...ik ben blijkbaar de enige die die combi zou proberen :o :o Ben dan ook geen echte fokker...ooit een paar veulentjes gefokt en super uitgedraaid...vandaar :D
Enne...Sammie...je onderschrift ? :')

Barcelano, die is mooooooiiii ! <3

PRE X AV geeft inderdaad vaak top-combi's !

Sammie

Re: keuze hengst 100% av bij 100% fries ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:03

Ik ben voor de nr afwezig tot die datum :+ heb wel af en toe toegang tot internet zoals nu :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:04

Als je doel Endurance is, en je je sportpaard zelf wilt fokken, zou de combinatie niet maken van Fries met Arabier. Kunnen mooie paarden uitrollen, maar niet voor je gebruiksdoel.

Wil je een goed endurance paard, staar je niet blind op Arabieren. Ook een Anglo-Arabier of een Engels Volbloed kunnen aan je eisen voldoen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:13

Ik fok zelf een Rocky mountain x Arab maar die komt natuurlijk niet in de buurt van de hoogte die je zoekt, het is wel bewust gefokt voor endurance.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:49

Zitten er papieren bij jouw merrie? Wie is de vader? Ze lijkt namelijk sprekend op een merrie die ik heb gereden. Zou toch wel heel leuk zijn als dit een van haar nakomelingen is.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:18

Zitten erbij maar weet t zo snel niet meer haar veulens heten meinou en daimy meinou is na ons verkocht aan n vrouw waar ze nog steeds staat in Duitsland en daimy weet ik niet waar ze heen is geen contact meer.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:44

Zit er een vol papier bij of een paspoort?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:59

Paspoort hoort er standaard bij te zitten :D

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:33

Wauw, die hengst! Ik zeg doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:41

Basis voor fries is meer berber, ook daar zitten goede endurance paarden tussen en je bouw zal beter aansluiten (beide meer baroktype). Zoek eens rond in Frankrijk wat er aan endurance dekhengsten van berber, berberarabier ras staat. Daar is het nl veel gebruikelijker om op endurance kwaliteit als fokrichting te selecteren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:45

Persoonlijk zou het mijn keuze denk ik niet zijn, een Arabier op een Fries, voor mijn gevoel ligt het te ver van elkaar af maar dat ben ik natuurlijk. Maar mocht je daarvoor willen gaan zou ik kijken naar endurance gefokte Arabs, zo uit mijn hoofd is Eenhoorns Dahman een hele goede. Fries heeft geen vlakke gangen en bij Arabieren zie je ook steeds meer knieactie, dat lijkt me voor de endurance juist niet wenselijk.
Staar je niet blind dus op een mooie Arabier, maar kijk naar een paard dat zich zelf én als vaderpaard heeft bewezen in deze tak van de sport. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:00

Klopt Eenhoorns Dahman :j of eventueel Valaam van Ghengis Khan Arabians.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:45

amyz schreef:
Persoonlijk zou het mijn keuze denk ik niet zijn, een Arabier op een Fries, voor mijn gevoel ligt het te ver van elkaar af maar dat ben ik natuurlijk. Maar mocht je daarvoor willen gaan zou ik kijken naar endurance gefokte Arabs, zo uit mijn hoofd is Eenhoorns Dahman een hele goede. Fries heeft geen vlakke gangen en bij Arabieren zie je ook steeds meer knieactie, dat lijkt me voor de endurance juist niet wenselijk.
Staar je niet blind dus op een mooie Arabier, maar kijk naar een paard dat zich zelf én als vaderpaard heeft bewezen in deze tak van de sport. :)

Als je verdiept in de oude lijnen zul je zien dat het zo ver niet van elkaar af ligt ;) (Begin van de fries zeg maar)

En goed been werk en gang werk plus maat is iets waar ze binnen de endurance ook vraag naar is....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:19

Uiteraard, Arabisch bloed is veel gebruikt om te veredelen. Echter vind ik de Arabier en de Fries toch flink uit elkaar liggen qua bouw en dat zou voor mij reden zijn om zo'n kruising niet te doen, wordt te veel gokken.
Een goed onderstel lijkt me vrij essentieel inderdaad ;) Echter zit er een wereld van verschil tussen gewenste gangen voor een showpaard, dressuurpaard of endurancepaard. Voor die laatste wil je vlakke gangen en laat dat nu net iets zijn wat voor de andere twee niet wenselijk -want niet spectaculair- is.
Als ts toch met een Arabier wil dekken zou ik het gokken zo veel mogelijk beperken en kiezen voor een bewezen hengst in de endurance. Niet voor een showpaard, de Friese merrie heeft zelf immers al minder endurance-eigenschappen om door te geven dus vanuit de hengst zal er enige zekerheid moeten komen op het doorgeven van de juiste eigenschappen (oa bijvoorbeeld die vlakke gangen) om niet helemaal aan het gokken te zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:27

Is een flinke draver of Engels volbloed(kruizing) niets voor jou? Komen best goed mee in de eerste klasse, hoef je niet vijf jaar te wachten en scheelt dan ook vijf jaar kosten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:33

TS, ik snap jouw gedachtengang eigenlijk niet zo goed. :o Je focust vooral op de hoogte van het paard. Het is belangrijk dat het paard groot wordt omdat jij groot bent. Dat is eis nummer 1.
En dan kom je met een hengst van 1.54m op een merrie van 1.63m. Dan ben je me echt even kwijt. :D

Wat ik dus zou doen als ik jou was, is niet te enthousiast worden, maar eerst eens op een rijtje zetten welke eigenschappen je echt erin wil fokken. En dan eerlijk zijn, niet terugkrabbelen. Want dat gevoel krijg ik nu. Je zegt eerst dat je endurance wilt rijden, een aantal mensen halen aan dat jouw favoriete kruising samen met jouw favoriete kleur niet ideaal is in de endurancesport en opeens is endurance voor jou niet meer zo belangrijk en wil je vooral een maatje voor het leven.
Als je echt wilt fokken mag je zo niet redeneren, want dan zit je straks met een prachtig mooie zwarte volbloed en Fries kruising, maar kan je er niet mee wat je wilde.
Dus eerst jouw eisen en wensen en dan op zoek naar het geschikte vaderdier.
Niet eerst op zoek naar het vaderdier en daar jouw wensen op afstellen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:39

lailapri schreef:
Is een flinke draver of Engels volbloed(kruizing) niets voor jou? Komen best goed mee in de eerste klasse, hoef je niet vijf jaar te wachten en scheelt dan ook vijf jaar kosten.

Heel verstandig advies, mss wil je over 5 jaar helemaal geen endurance meer doen.
En er staan zoveel echt grote paarden te koop.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 17:56

ik heb besloten verder te sparen en ik ben me aan het orienteren op engelse volbloeden en kruisingen, kwpn, trakehners en grotere formaten van de arabieren

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:58

Ik weet ook niet of ik er wel een arabier op zou zetten. Maar als je dat dan toch perse wil zou ik ook serieus gaan kijken naar Eenhoorn's Dahman. Vrijwel alle Eenhoorn paarden hebben flink wat maat (mijn eigen Eenhoorn's Madou wordt waarschijnlijk 1.62) en Dahman is ook een mooi sportype met veel bot. Hij en zijn familie presteren ook leuk in de Endurance.

octopus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:56

Voor de endurance lijkt mij zo'n F1 product niet geschikt gezien het feit dat de merrie een Fries is. Dan zou je in meerdere generaties moeten denken.

Engels volbloed zou ik overigens niet doen. Je merrie heeft al een sterk hellend kruis en dat heeft een EV vaak ook. Ik zou je willen adviseren om meer naar een licht hellend kruis te kijken. Dat bevordert ook de power in de achterhand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:02

ts heeft inmiddels besloten om verder te sparen ;)

Zeer goede en verstandige beslissing :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:16

RomySmink schreef:
ik heb besloten verder te sparen en ik ben me aan het orienteren op engelse volbloeden en kruisingen, kwpn, trakehners en grotere formaten van de arabieren

Goed besluit, want met fokken met Fries x iets heb je echt geen garantie op een leuk endurance paard
en daarbij komt ook nog, dat voordat dat paard 3 is het ook al boel geld gekost heeft, dus 3 jaar sparen en je hebt je grote AV ook in je bezit.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:13

heb vandaag overigens vernomen dan Cadaar geruind is en ook geen sperma meer beschikbaar is :+

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:11

das nou zonde!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:06

Waarom kijk je niet naar een anglo als je graag arabierenbloed wil? Mijn vriend jaren terug ook gedaan omdat hij een Arabier voor zichzelf te klein vind en toch iets Arabier achtigs wilde hebben.